Jump to content
Annons

hemmastudio i min lägenhet


fn86

Recommended Posts

Bilden stämmer bra. 🙂

Sätt skivor från golv till tak - och så en springa på ett par cm vid sidorna, så att skivorna inte ligger kloss intill väggen. Springorna kan du klä över med ett tunt tyg, så att det ser lite bättre ut. 😄

Det som blir bäst, är mineralullskiva - eventuellt kompletterad med skumabsorbenter på framsidan om det skulle behövas. Dyrare och krångligare eftersom man behöver bygga en ram för mineralullskivorna själv, men mest effektivt. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

du får ursäkta mig att jag ställer så fasligt mycket motfrågor hela tiden, men jag är novis på området och jag känner att du kan dina grejer 😎

vad menar du med springor på ett par cm vid sidorna, precis så som jag gjort på bilden dvs att det blir ett 45 gradigt luftutrymme bakom själva skivan, eller menar du nått annat?

så du anser att det bästa är att både ha mineralulsskiva i hörnet för att fixa basproblemet, och även att använda mineralulsskiva för hela väggen bakom monitorerna? dvs mineralulsskiva för hela slanten?

sen trode jag att man bara skulle åtgärda dem platser man kan se via "spegeltricket", men du anser alltså att hela väggarna i hörnet å bakom monitorerna ska markeras med mineralulsskivor från topp till tå?

Redigerat av fn86
Link to comment
Dela på andra sajter

om vi antar jag är född med tummen mitt i röven, och vill slippa göra så mycke jobb som möjligt själv, vilka alternativ har jag när det kommer till isolering av hörnet, och väggen bakom monitorerna då? gärna något som kan köpas färdigt

Link to comment
Dela på andra sajter

du får ursäkta mig att jag ställer så fasligt mycket motfrågor hela tiden, men jag är novis på området och jag känner att du kan dina grejer 😳

vad menar du med springor på ett par cm vid sidorna, precis så som jag gjort på bilden dvs att det blir ett 45 gradigt luftutrymme bakom själva skivan, eller menar du nått annat?

så du anser att det bästa är att både ha mineralulsskiva i hörnet för att fixa basproblemet, och även att använda mineralulsskiva för hela väggen bakom monitorerna? dvs mineralulsskiva för hela slanten?

sen trode jag att man bara skulle åtgärda dem platser man kan se via "spegeltricket", men du anser alltså att hela väggarna i hörnet å bakom monitorerna ska markeras med mineralulsskivor från topp till tå?

Jag är inte heller någon akustikexpert, men har snappat upp ett och annat på olika håll...

Mineralullskivorna i hörnen menar jag att de gärna får skära av hörnet i 45 grader, som på din skiss. Bakom ska det vara tomt - och mellan sidorna på skivorna en springa på båda sidorna. Alltså: sidovägg - springa - skiva - springa - bakvägg. Vid behov sätter du skumabsorbenter utanpå skivorna, eftersom den täta glasfiberväven reflekterar högre frekvenser.

På väggen bakom monitorerna räcker det att ha dämpning enligt spegelmetoden - men det gör inget om dämpningen går hela vägen mellan monitorerna. I höjdled ska det däremot inte behövas mer än en liten marginal ovanför och under monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

om vi antar jag är född med tummen mitt i röven, och vill slippa göra så mycke jobb som möjligt själv, vilka alternativ har jag när det kommer till isolering av hörnet, och väggen bakom monitorerna då? gärna något som kan köpas färdigt

I så fall får du nöja dig med att inte få bästa tänkbara dämpning - men det kan ju ändå räcka i en hemstudio. 🙂

Du väljer i så fall GA LF Traps - eller Auralex LENRD i hörnen - och GA FoamZorb eller Auralex Studio Foam i lagom tjocklek bakom monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

har läst många av de svar som killen som önskade bygga en studio har fått. Alla har ju givetvis rätt men faktum är att det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, som en viss farbror barbro uttalade sig om 🙂

som alltid kan man göra oerhört mycket för att få en riktig bra mixsituation, allt som Claes nämner fungerar ju och informationsmässigt är det ju en guldgruva att få veta, om man själv ska bygga en studio.

Som jag ser det så är ju frågan hur långt upphovsmannen till denna tråd är villig att sträcka på sig. Vad är hans mål och vill han få lika bra ljud som i en pro studio eller räcker det med några akustikplattor vid högtalarna och sen köra. Sådana akustikplattor går ju att köpa och sätta upp på väggen utan problem. En flytt av mixplatsen bort från hörnet fungerar utmärkt som en start. Sedan finns det ju 20 till punkter som man kan gå igenom för att uppnå ett riktigt bra resultat. Men för varje punkt kommer man att göra intrång på det privata livet, han ska ju också bo där. T.ex. en stor fet basfälla i hörnet, som krävs, kommer ju att ta bort mycket utrymme och man kanske inte är beredd att avara detta för just det ända målet.

Ett enkelt tips är att sätta en bokhylla där pärmarna står med olika ljup, då sprider du bättre ljudet i rummet och denna bokhylla skall då befinna sig vid väggen som går parallellt med mixplatsen. Andra tips finns men jag tror andra har talat om dem.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

mr chess, vad menar du där pärmarna står? 😆

right on point där iaf, jag bor ju faktiskt också i denna redan så trånga etta, så en medelvägg är att föredrar anser jag personligen för mitt ändamål, jag kommer inte flytta på skrivbordet då detta blir för bökigt, så det blir nog claes tips där

det blir alltså GA LF Traps eller Auralex LENRD i hörnen - och GA FoamZorb eller Auralex Studio Foam i lagom tjocklek bakom monitorerna.

var kan jag köpa detta för bästa pris?

sen på skrivbordet borde jag ju väll lägga något också? dvs spegelmetoden på skrivbordet med? vilken typ

av material kan jag lägga där? högtalarna står på betongklossar på skrivbordet, så om jag lägger nått på ytan framför där på skrivbordet så blockerar jag ej monitorerna på något sätt, eftersom dem står ovanför skrivbordsytan på betongklossarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att du har en absorbent under högtalarna också - exempelvis Auralex MoPads eller GA IsoMon - eller budgetvarianten med ett par lager av ett sönderklippt Polyeten-liggunderlag...

Diskanterna ska du ha i öronhöjd och de ska vara riktade rakt mot dig, utan någon vinkel upp eller ner, eftersom du annars får en väldigt liten "sweetspot".

Angående pris går det ju alltid att fråga undertecknad, om du känner för det - så kan du se vad jag kan erbjuda... 😕

Om du inte ser diskanterna i bordet med spegelmetoden, så behöver du inte dämpa bordet i normalfallet. Oftast behöver man inte dämpa bordet alls - men det är något man kan få prova sig fram till ibland.

Mr_chess menar att man ställer en välfylld bokhylla mot väggen bakom där man sitter, så att man får en diffuserande effekt där och därmed undviker att få tillbaks direkta reflektioner bakifrån - och dessutom suger den upp en del överskottsbas. Pärmare eller böcker kan man gärna se till att de inte står lika långt inskjutna i bokhyllan, så får man ännu bättre effekt av det. Jag nämnde nog detta redan på första sidan i tråden, men det är ju lätt att missa när man skummar igenom om det blir långa diskussioner... 😕

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

så i frågan om skrivbordet, så behöver jag förmodligen inte dämpa det ifall jag inte ser den översta delen av monitorerna, dvs diskanten med hjälp av spegeltekniken? dvs om jag ser lite av monitorernas nedre del så behöver jag inte bry mig om att lägga absorbenter på skrivbords ytan?

när du menar monitorerna rakt mot mig så menar du i 45 graders vinkel antar jag? dvs så jag bildar en triangel med dom

Link to comment
Dela på andra sajter

vad mitt inlägg syftade på var att belysa det faktum att i vissa situationer så kommer stället där man bor och stället där man mixar att vara samma rum. Och i dessa situationer, såsom i din situation, så kommer man till en punkt där man måste börja överväga vissa saker. För att uppnå ett riktigt bra och mixvänligt ljud så skulle egentligen allt bort, byggas om från början där man bygger ett rum inne i rummet och sedan dunkar på med rätt så bra med isolering vid väggarna och andra saker. Men det blir inte så och då får man inte heller det ljudet och då måste man bara vara medveten om det.

Men nu ska man ju då inte bara sitta med armarna i kors och sura och tänka att då skiter jag i allt utan gör som Claes skriver så blir det iaf bättre än om man inte gör någonting.

Apropå pärmarna så har Claes beskrivit det alldeles förträffligt vad jag menade.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...