Jump to content
Annons

hemmastudio i min lägenhet


fn86

Recommended Posts

🙂

Jag säger bara att när det kommer upp på en ljudkvalitetsmässig nivå där riktigt kinkiga lyssnare är inblandade, så är studiomonitorer och Hifi faktiskt identiska, eftersom målet med lyssningen är att man ska höra alla detaljer i ljudet tydligt och att det ska låta naturtroget.

Om rummet inte ska påverka ljudet nämnvärt, så krävs att man sitter nära och lyssnar klart under "normal" lyssningsnivå - så man kan räkna med att rummet kommer att påverka oavsett vilket.

Eftersom högtalaren är rundstrålande vid låga frekvenser, oavsett hur den är riktad, så kommer basförstärkningen snabbt att tippa över balansen i ljudet. Det är därför man bör dämpa väggen bakom högtalarna - och om högtalarna är placerade nära väggen, är det bättre att trycka in dem i absorbenten, än att låta högtalaren stå en liten bit ut.

Att ha högtalarna stående direkt på bordet är inte heller någon höjdare, eftersom man då skickar ner alla vibrationer i underlaget och får en oberäknelig förstärkning av olika frekvenser i bordsskivan också. Man bör alltså ha någon absorbent mellan högtalaren och underlaget också.

Att du får bättre resultat med dina vanliga högtalare, beror säkert på att du är van att använda dem så att du har lärt dig kompensera för bristerna i dem - och har förmodligen provat fel monitorer när du har provat sådana... 😱

Själv använder jag ADAM P33A och ADAM Sub10 för min lyssning - men de ligger nog i lite fel budgetläge för många... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ok, håller med dig, helt klart fel formulerat av mig 😱

Mycket pengar som satan är det, men som sagt vad, ljudet är grymt bra också, så har man pengar och intresse är det bra grejer...

Jaowell, gillade er diskussion och kunde inte låta bli, men kanske ska låta er hjälpa killen med sin hemmastudio istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, tror du fn86 har tillräckligt med erfarenhet och kunskap när det gäller ljud för att vara med på våra "turer"? Än så länge har vi inte pratat om kablage, varken högtalarkablage, elelr signalkabel.... 😱

Vad är det för problem fn86 har? Hur kan vi hjälpa honom?

Konkreta tips:

Vibrations absorb under högtalarna, kanske sk. "spikes"?

Flytta runt monitorerna och lyssna dig fram till det ljud du gillar.

Köp ett par hörlurar...

Skaffa dig en golvmatta till!

Häng upp några tavlor på väggarna.

Sätt ljudabsorb på väggen bakom högtalarna.

Finns det ngt mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

INTE Spikes! Absorbenter är det enda som fungerar under högtalarna!

FoamZorb ISOMon eller liknande om det ska vara snyggt - eller som budgetlösning, ett Polyester-liggunderlag som man klipper sönder i lagom bitar och lägger i ett par lager under högtalaren.

Placera lyssningen symmetriskt i rummet - och inte inklämd i något av hörnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

INTE Spikes! Absorbenter är det enda som fungerar under högtalarna!

Varför inte spikes??

Var det bra tips i övigt?

Spikes har faktiskt ingen som helst effekt.

Eftersom de är hårda, så skickar de ner vibrationerna precis lika effektivt som om monitorn står direkt på underlaget - så den enda effekten de har, är designmässig. Detta har t o m vissa tillverkare av spikes insett - så numera förekommer det spikes med absorbenter på plattan... Varför använda spikes då över huvud taget...? 😐

I övrigt bra tips. 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke,, kanske låter som om jag är ute efter att krångla till det, men det är faktiskt seriöst!

Skall man kanske hänga högtalarna i vajer från taket? Eller blir det märkligt när lådorna inte har någonstans att "avreagera" sig?

Det blir besvärligt, eftersom de måste stagas hårt, så att de inte hänger instabilt och rör sig lite i takt med musiken... Vibrationerna fortplantar sig dessutom genom vajern upp till taket i stället för ner i bordskivan - och det vete 17 om det är så lyckat heller, eftersom det är svårare att dämpa... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ursäkta ifall jag gör en oläglig bumpning ller inte skriver om temat...

MEN:

Det är sant dedär med bra hifihögtalare. Kär som jag är i B&W så kan man ju bara inte veta att Lucas-arts kör med B&Ws finaste högtalare.Alltså så fyller de samma funkton som studio monitorer...

Sen blev jag lite nyfiken på dethär med spikes.

Det hjälper alltså inte? Så jag bör köpa dedär "skumgummi" dämparna som man placerar i hörnen under högtalarna, istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spikes?! Jag fortsatte inte att argumentera om det, tyckte inte det var "rätt nivå". Men jag tar gärna upp det!

Spikes funkar visst! Men jag kan tänka mig att det krävs HiFi högtalare och en lyssningsposition som är allt annat än att sitta intill studiomonitorerna..

Spikes funkar visst! Jag har testat en massa olika högtalare, med och utan spikes och jag skulle väl bli idiotförklarad om jag fortsätter att prata om allt so mman kan "tweeka" sin HiFi utrustning med...

Spikes funkar visst! Allt annat är förutfattad mening. Men om man håller på med spikes så är man nog inte kvar i studion, om ni fattar vad jag menar?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning om elände som spikes, svindyra högtalarkablar, nätkablar och andra påhitt från smarta marknadsförare: http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Här finns också relevant läsning om spikes: http://www.sonicdesign.se/sdfot.html .

Andra lustiga idéer som man har hittat i Hifi-träskets förunderliga och ibland helt verklighetsfrämmande värld, är kablar där man anger vilket håll signalen ska gå på! 😄 Växelspänning går lika mycket på båda hållen, så det är uppenbart inget annat än bluff och båg, men folk vill bli lurade, verkar det som - och allt går att sälja med mördande reklam... 🙂

Då har vi inte ens börjat prata om de magiska högtalarkabelvaggorna av det fantastiska materialet Corian (som händelsevis råkar vara samma som man använder i köksbänkar - och är billigt som 17 - utom om man köper hos en Hifi-butik... 😛 ).

Vidare finns det CD-svarvar. Numera har man gått ifrån bluffen med att måla kanten grön - nu ska man svarva av kanten på skivan så att den är vinklad i stället, precis som om en laser skulle påverkas av att något i periferin, som inte ens blir belyst, är rakt eller snett... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Spikes?! Jag fortsatte inte att argumentera om det, tyckte inte det var "rätt nivå". Men jag tar gärna upp det!

Spikes funkar visst! Men jag kan tänka mig att det krävs HiFi högtalare och en lyssningsposition som är allt annat än att sitta intill studiomonitorerna..

Spikes funkar visst! Jag har testat en massa olika högtalare, med och utan spikes och jag skulle väl bli idiotförklarad om jag fortsätter att prata om allt so mman kan "tweeka" sin HiFi utrustning med...

Spikes funkar visst! Allt annat är förutfattad mening. Men om man håller på med spikes så är man nog inte kvar i studion, om ni fattar vad jag menar?!

Är du en sån som använder spikes till dina svindyra högtalarkablar oxå? 😆

edit: menade egentligen inte spikes, utan ögtalarkabelvaggor... men ser nu att det har Claes redan nämnt så jag var inte alls rolig egentligen... helt onödigt inlägg.. precis som detta... kanske ska radera allt? kanske ska gå och lägga mig istället?

..........

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Intressant läsning om elände som spikes, svindyra högtalarkablar, nätkablar och andra påhitt från smarta marknadsförare: http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Här finns också relevant läsning om spikes: http://www.sonicdesign.se/sdfot.html .

Andra lustiga idéer som man har hittat i Hifi-träskets förunderliga och ibland helt verklighetsfrämmande värld, är kablar där man anger vilket håll signalen ska gå på! 😄 Växelspänning går lika mycket på båda hållen, så det är uppenbart inget annat än bluff och båg, men folk vill bli lurade, verkar det som - och allt går att sälja med mördande reklam... 🙂

Då har vi inte ens börjat prata om de magiska högtalarkabelvaggorna av det fantastiska materialet Corian (som händelsevis råkar vara samma som man använder i köksbänkar - och är billigt som 17 - utom om man köper hos en Hifi-butik... 😛 ).

Vidare finns det CD-svarvar. Numera har man gått ifrån bluffen med att måla kanten grön - nu ska man svarva av kanten på skivan så att den är vinklad i stället, precis som om en laser skulle påverkas av att något i periferin, som inte ens blir belyst, är rakt eller snett... 😆

Bra Claes.

Men visst går väl en grön tunnelbanevagn snabbare än en blå?

Link to comment
Dela på andra sajter

....det sitter spikes på högtalarna... hur kunde ni gissa det? Dock hoppas jag att jag inte låter mig luras så lätt,, lurad å lurad,, men jag testar alltid allt, jämnför och byter konfigurationer. Jag är nog rätt jobbig kund, krävande kanske man kan säga.

Prislappen, viktig? Njae,, givetvis så är det avgörande om man inte har råd, men låter det bra så låter det bra eller hur? Låter bra i mina öron alltså..

Högtalarkabel,, bara en tanke, jag är inte någon expert! Men är det växelström i högtalarna?

Tror att Claes får kolla upp det... :-) För det är ju +/- på signalen till högtalarna, eller hur?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning om elände som spikes, svindyra högtalarkablar, nätkablar och andra påhitt från smarta marknadsförare: http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Här finns också relevant läsning om spikes: http://www.sonicdesign.se/sdfot.html .

Andra lustiga idéer som man har hittat i Hifi-träskets förunderliga och ibland helt verklighetsfrämmande värld, är kablar där man anger vilket håll signalen ska gå på! :rolleyes: Växelspänning går lika mycket på båda hållen, så det är uppenbart inget annat än bluff och båg, men folk vill bli lurade, verkar det som - och allt går att sälja med mördande reklam... 😠

Då har vi inte ens börjat prata om de magiska högtalarkabelvaggorna av det fantastiska materialet Corian (som händelsevis råkar vara samma som man använder i köksbänkar - och är billigt som 17 - utom om man köper hos en Hifi-butik... 😆 ).

Vidare finns det CD-svarvar. Numera har man gått ifrån bluffen med att måla kanten grön - nu ska man svarva av kanten på skivan så att den är vinklad i stället, precis som om en laser skulle påverkas av att något i periferin, som inte ens blir belyst, är rakt eller snett... 🙂

Claes, har du testat någonting av det som du kritiserar?

Annars,, hur tusan kan man köpa en gitarr för 250.000:- ???? Det finns ju massor för bara 500:- Samma material! Hehe,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabelträsket! Fastna inte i det! Har seriöst testat signal och högtalarkablar, i öppna samt i slutna test och min motvilliga slutsats blev att skillnaderna finns inte!

Förutom i pris då! Jag har förträngt vad mina dyraste hifi-kablar kostar så fråga inte, då får jag ångest 😄! Men jag kan garantera att det inte är någon skillnad!

Köp aldrig det billigaste utan satsa på kvalitets-kontakter och skärmat, trampsäkert och vad du vill men köp alltid övrig utrustning för minst det 10-dubbla av vad

alla dina kablar tillsammans kostar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite väl drastiskt att avfärda att det är skillnader på kablar och kablar? Vad kommer det sig inte att alla använder vanlig "telefon"-sladd? Billig! Lätt att dölja eftersom den är så tunn. Den är relativt trampsäker. Det går att sätta rejält med feta kontakter på en sådan oxo!

Kan vi inte bara enas om att det är skillnad. Och låta det bero? Ibland motiveras priset av den skillnaden. För vissa finns det ingen skillnad (vad som än erbjuds). För andra finns det extremt mycket skillnad (framför allt så är dyrt bättre) O.s.v.

Det är skillnad på allt!

Vin för 30spänn jämnfört med en flaska för 300:- Skillnad? Såklart!

Kabel för 2kr/m jämnfört med en kabel för 800kr/m. Skillnad? Såklart!

Gitarr för 500kr jämnfört med en gitarr för 250000:- Skillnad? Såklart!

Men det är olika betydelsefullt för olika människor, men skillnad är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

tack för alla svar gott folk, har några nya frågor:

ljudet jag upplever är väldigt väldigt basrikt, speciellt i monitorn som står i hörnet.

kan jag FIXA detta problemet helt och hållet med någon form av dämpande material bakom, eller vore det jävligt jävligt mycket bättre helt och hållet om jag helt enkelt flyttade min setup till mitten av rummet?

och ang dämpningsmaterial, vilken produkt kan ni rekommendera till detta, som speciellt är väldigt bra på att fixa mitt bas-problem i hörnet, dvs som funkar bra i det låga registret?

om jag placerar mina monitorer på betongpelare för att få upp dem i öronhöjd, bör jag fortfarande placera någon form av dämpande material mellan monitorer och betong? ska jag skicka i spikes?

Link to comment
Dela på andra sajter

....det sitter spikes på högtalarna... hur kunde ni gissa det? Dock hoppas jag att jag inte låter mig luras så lätt,, lurad å lurad,, men jag testar alltid allt, jämnför och byter konfigurationer. Jag är nog rätt jobbig kund, krävande kanske man kan säga.

Prislappen, viktig? Njae,, givetvis så är det avgörande om man inte har råd, men låter det bra så låter det bra eller hur? Låter bra i mina öron alltså..

Högtalarkabel,, bara en tanke, jag är inte någon expert! Men är det växelström i högtalarna?

Tror att Claes får kolla upp det... :-) För det är ju +/- på signalen till högtalarna, eller hur?!

Ljud är alltid växelspänning. Att det står + och - på högtalarna, är bara för att man ska kunna koppla dem rätt i fas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite väl drastiskt att avfärda att det är skillnader på kablar och kablar? Vad kommer det sig inte att alla använder vanlig "telefon"-sladd? Billig! Lätt att dölja eftersom den är så tunn. Den är relativt trampsäker. Det går att sätta rejält med feta kontakter på en sådan oxo!

Kan vi inte bara enas om att det är skillnad. Och låta det bero? Ibland motiveras priset av den skillnaden. För vissa finns det ingen skillnad (vad som än erbjuds). För andra finns det extremt mycket skillnad (framför allt så är dyrt bättre) O.s.v.

Det är skillnad på allt!

Vin för 30spänn jämnfört med en flaska för 300:- Skillnad? Såklart!

Kabel för 2kr/m jämnfört med en kabel för 800kr/m. Skillnad? Såklart!

Gitarr för 500kr jämnfört med en gitarr för 250000:- Skillnad? Såklart!

Men det är olika betydelsefullt för olika människor, men skillnad är det!

Det är inte riktigt samma sak.

Högtalarkablar gör faktiskt ingen skillnad inom hörbart område så länge man håller sig till normala effekter och .

Det har mätts upp och gjorts blindtester, bl a på Chalmers. Vid blindtester av högtalarkablar, blir utfallet slumpmässigt och folk hör lika lätt skillnad när man säger att man byter, som när man verkligen byter. Det är då också väldigt stor placebo-effekt om man SER vilken kabel som används... I vissa fall sitter det underligt nog filter i kabeln för att folk ska kunna höra att det minsann är skillnad. Många verkar tro att en hörbar skillnad alltid är till det bättre - speciellt om det är någon dyrare kabel som testas - och i vissa svindyra högtalarkablar sitter det filter för att ge en liten förändring av ljudet... 😆

Det är väldigt hög signal i högtalarkabeln - och därför är de väldigt okänsliga för störningar. Högtalarna i sig och delningsfiltret påverkar oändligt mycket mer än vad själva kabeln någonsin kan göra.

När det gäller signalkablar, är det en annan femma. Där gäller det främst att ha en tät skärm så att man inte får in störningar. Jag ska försöka få loss tummarna och göra diverse testinspelningar genom ett gäng olika signalkablar och lägga upp på testsiten, så att folk kan höra den gigantiska skillnaden på egen hand.

Med mina Benchmark-omvandlare så ska det inte kunna finnas något tvivel om resultatet i så fall. Vill någon bidra med testobjekt för ändamålet, så är ni hjärtligt välkomna. 😱

Största motiveringen att köpa dyrare signalkablar exempelvis till gitarren, är främst om den är mekaniskt mer stabil, så att den håller om man trampar på den och använder den i tuff miljö under turnéer och konserter. Samma sak när det gäller högtalarkablar. Ska man köra 500W i kabeln, så tar men ju inte en 0.75mm2 kabel eftersom den är för klen. Man kan också vilja ha en kraftigare kabel för att den ska hålla, av samma anledning som gitarrkabeln jan nämnde. Sådan kraftigare högtalarkabel (vanlig 220V-kabel av lämplig dimension passar perfekt för ändamålet) kostar dock inte 1000:- eller mer per meter - utan snarare ett par tior per meter... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar gott folk, har några nya frågor:

ljudet jag upplever är väldigt väldigt basrikt, speciellt i monitorn som står i hörnet.

kan jag FIXA detta problemet helt och hållet med någon form av dämpande material bakom, eller vore det jävligt jävligt mycket bättre helt och hållet om jag helt enkelt flyttade min setup till mitten av rummet?

och ang dämpningsmaterial, vilken produkt kan ni rekommendera till detta, som speciellt är väldigt bra på att fixa mitt bas-problem i hörnet, dvs som funkar bra i det låga registret?

om jag placerar mina monitorer på betongpelare för att få upp dem i öronhöjd, bör jag fortfarande placera någon form av dämpande material mellan monitorer och betong? ska jag skicka i spikes?

Det blir inte bra om du inte sätter dig symmetriskt. Om den ena högtalaren står i hörnet och därmed får bashöjningen, så kommer du inte att få någon perfekt balans genom att sätta upp akustikmaterial i det hörnet.

Du kan få det bättre genom att sätta upp akustikmaterial, men det kommer aldrig att bli lika bra som om du placerar dig mitt på väggen i stället.

I basen är det tyngre prylar som behövs. Exempelvis Abzorba mineralullsplattor. De tjocka skumprodukterna ger bra effekt - med inte i de lägsta frekvenserna, utan främst ner till omkring 300Hz någonstans. Genom att lyfta ut dem från väggen, så att det blir en luftspalt bakom, så kommer man lite djupare, men inte som med de tyngre mineralullskivorna.

Betongpelare eller inte, så är det alltid bäst med absorbenter. Spikes ger inget annat än en estetisk effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Exempelvis Abzorba mineralullsplattor. De tjocka skumprodukterna ger bra effekt - med inte i de lägsta frekvenserna, utan främst ner till omkring 300Hz någonstans."

kan jag använda deras skumprodukter för både hörn-problemet, och att ha för väggen bakom monitorerna?

"Genom att lyfta ut dem från väggen, så att det blir en luftspalt bakom, så kommer man lite djupare, men inte som med de tyngre mineralullskivorna."

menar du att att man fixa mer av basproblemet ifall man flyttar ut monitorerna en bit från vägen? och vad menar du med "inte som med de tyngre minerallullsskivorna"

"Betongpelare eller inte, så är det alltid bäst med absorbenter. Spikes ger inget annat än en estetisk effekt. "

har du några tips på billiga absorbenter

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Är det inte lite väl drastiskt att avfärda att det är skillnader på kablar och kablar?

Nej, det enda som spelar ev roll är kabelns fysiska mostånd.

Det som avgör det är längd, tjocklek, samt ämne.

Skillnaderna du tar upp i olika exempel säger för det första inte något om skillnaden är positiv ju dyrare resp produkt är, eller om enda skillnaden är priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

LF Traps är gjorda för att sätta i hörnen och de absorberar bra - men inte lika bra som mineralullskivorna. Med skumklossar mellan väggen och akustikplattorna kan man skapa en luftspalt bakom skumplattorna, som hjälper till, så att det fungerar lägre i frekvens än normalt, men mineralullskivorna är som sagt alltid bättre...

Utan att flytta dig så att du sitter symmetriskt i rummet, kommer du inte att få någon perfekt balans, men kanske godtagbart - beroende på hur kinkig du är... 😆

När det gäller monitorerna så är det bäst att ha dem minst en halvmeter från väggen - men om de är närmare, är det bättre att trycka in dem i en absorbent som sitter på väggen bakom dem.

Under monitorerna placerar man GA IsoMon eller Auralex MoPads. De ligger på ungefär samma pris (jag håller på att uppdatera firmasiten med Auralex, så MoPads kommer upp där också så småningom... 🥰 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

"LF Traps är gjorda för att sätta i hörnen och de absorberar bra - men inte lika bra som mineralullskivorna."

så för att fixa aukustiken med mitt hörn problem, så rekommenderar du minerallullskivor? ska jag sätta dem tvärs över hörnet, eller fäster jag en vardera på hörnets två väggar?

"Med skumklossar mellan väggen och akustikplattorna kan man skapa en luftspalt bakom skumplattorna, som hjälper till, så att det fungerar lägre i frekvens än normalt, men mineralullskivorna är som sagt alltid bättre..."

vad är det aukustikplattorna för något? och skumklossar?

och även här så anser du att minerallulssskivor är det bästa valet eller? dvs för omrdået bakom monitorerna

"När det gäller monitorerna så är det bäst att ha dem minst en halvmeter från väggen - men om de är närmare, är det bättre att trycka in dem i en absorbent som sitter på väggen bakom dem."

ifall dem är mindre än en halvmeter från väggen, menar du att dem ska stå aldeles, aldeles framför ljudisoleringsmaterialet då?

"Under monitorerna placerar man GA IsoMon eller Auralex MoPads. De ligger på ungefär samma pris (jag håller på att uppdatera firmasiten med Auralex, så MoPads kommer upp där också så småningom... )."

Finns det något budgetalternativ för monitorunderlag som faktiskt funkar bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

"LF Traps är gjorda för att sätta i hörnen och de absorberar bra - men inte lika bra som mineralullskivorna."

så för att fixa aukustiken med mitt hörn problem, så rekommenderar du minerallullskivor? ska jag sätta dem tvärs över hörnet, eller fäster jag en vardera på hörnets två väggar?

"Med skumklossar mellan väggen och akustikplattorna kan man skapa en luftspalt bakom skumplattorna, som hjälper till, så att det fungerar lägre i frekvens än normalt, men mineralullskivorna är som sagt alltid bättre..."

vad är det aukustikplattorna för något? och skumklossar?

och även här så anser du att minerallulssskivor är det bästa valet eller? dvs för omrdået bakom monitorerna

"När det gäller monitorerna så är det bäst att ha dem minst en halvmeter från väggen - men om de är närmare, är det bättre att trycka in dem i en absorbent som sitter på väggen bakom dem."

ifall dem är mindre än en halvmeter från väggen, menar du att dem ska stå aldeles, aldeles framför ljudisoleringsmaterialet då?

"Under monitorerna placerar man GA IsoMon eller Auralex MoPads. De ligger på ungefär samma pris (jag håller på att uppdatera firmasiten med Auralex, så MoPads kommer upp där också så småningom... )."

Finns det något budgetalternativ för monitorunderlag som faktiskt funkar bra?

Du kan gärna sätta mineralullskivorna så att de skär av hörnet i ungefär 45 grader. Lämna en springa på ett par cm mellan väggarna och skivan, så fungerar den ännu effektivare än om du sätter den utan en springa. Lite olika bredd på springan på båda sidor, gör det ännu lite bättre.

Skumklossarna ("Extend 75" i GA's sortiment) menade jag att man skulle använda mellan väggen och skumabsorbenter - om man väljer den enklare vägen... Skumklossarna är för klena för att bära upp mineralullskivan, så till den behövs en enkel träram som man får snickra ihop. Framsidan på mineralullskivorna består av en tät glasfiberväv, så den reflekterar höga frekvenser och kan därför behöva kompletteras med skumabsorbenter i vissa fall. Det beror på hur det låter, helt enkelt...

Om du har monitorerna närmare väggen än en halvmeter ungefär, så brukar det bli bättre om man sätter en ganska tjock skumabsorbent på väggen bakom monitorerna - och trycker in monitorerna i materialet. De ska alltså inte stå framför skumabsorbenterna då, utan intryckta i skummet...

Budgetlösning under monitorerna? Absolut! Köp ett Polyeten-liggunderlag på Jula för 39:- - och klipp sönder det i bitar som passar lagom under monitorn. Lägg 3-4 lager av det, så fungerar det faktiskt helt ok. Inte lika bra som skumabsorbenterna och inte lika snyggt - men otroligt prisvärt och förvånansvärt välfungerande. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på allt!

Vin för 30spänn jämnfört med en flaska för 300:- Skillnad? Såklart!

Kabel för 2kr/m jämnfört med en kabel för 800kr/m. Skillnad? Såklart!

Gitarr för 500kr jämnfört med en gitarr för 250000:- Skillnad/m Såklart!

Men det är olika betydelsefullt för olika människor, men skillnad är det!

Fel, fel fel... saklart 😏!

Medan vin-kannaren (aven blint) enkelt kan kanna skillnad pa 30 kr respektive 300 kr vinet

Och gitarr-kannaren (aven blint) enkelt kan hora skillnad pa 500 kr respektive 25,000 kr gitarren

Sa kan kabel-kannaren blint inte hora skillnad pa kabeln for 50 kr/m respektive 5,000 kr/m!

Daremot sa tror en del att de kan hora skillnad, sa det kanske ar val investerade pengar... att nan blir glad!? Kom inte och lura alla andra bara 😳!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på allt!

Vin för 30spänn jämnfört med en flaska för 300:- Skillnad? Såklart!

Kabel för 2kr/m jämnfört med en kabel för 800kr/m. Skillnad? Såklart!

Gitarr för 500kr jämnfört med en gitarr för 250000:- Skillnad/m Såklart!

Men det är olika betydelsefullt för olika människor, men skillnad är det!

Fel, fel fel... saklart 🙂!

Medan vin-kannaren (aven blint) enkelt kan kanna skillnad pa 30 kr respektive 300 kr vinet

Och gitarr-kannaren (aven blint) enkelt kan hora skillnad pa 500 kr respektive 25,000 kr gitarren

Sa kan kabel-kannaren blint inte hora skillnad pa kabeln for 50 kr/m respektive 5,000 kr/m!

Daremot sa tror en del att de kan hora skillnad, sa det kanske ar val investerade pengar... att nan blir glad!? Kom inte och lura alla andra bara 🙂!

Som sagt: placebo-effekten är ENORM i dessa sammanhang. Har någon känd musiker (som sponsras med gratis kablar livet ut från företaget i fråga) uttalat sig positivt om just deras kablar, så höjs kablarna till skyarna av artistens beundrare, bara för att artisten använder dem - och inte för att de låter bättre än alla andra... 😏 Det är av samma anledning som kosmetikaföretag använder sig av fotomodeller för att göra reklam för sina produkter. Om Tyra Banks använder en viss parfym i reklamen, så måste den ju självklart vara så fantastisk, att alla måste köpa den... 😱 Om hon inte står ut med den, utan bara ställer upp i reklamen för att hon får betalt för det, framgår ju liksom aldrig... 😉

Som sagt: en utmaning är nu utkastad till alla kabelfanatiker: När jag har förberett, så är alla intresserade hjärtligt välkomna att skicka sina favoritkablar till mig, så att jag kan köra tester med RMAA och med diverse ljudfiler, ut från Benchmark DAC1, genom testobjektet och sedan tillbaks in genom Benchmark ADC1. Det är extremt liten risk för några tveksamheter angående resultatet med denna setup.

Vi får se om det blir jag som får krypa till korset och erkänna att jag har fel, eller om det är andra som får göra det. 😛

En sådan här kabeltest kan kanske också bli en lämplig träning inför kommande omvandlartester... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du kan gärna sätta mineralullskivorna så att de skär av hörnet i ungefär 45 grader. Lämna en springa på ett par cm mellan väggarna och skivan, så fungerar den ännu effektivare än om du sätter den utan en springa. Lite olika bredd på springan på båda sidor, gör det ännu lite bättre."

så i hörnet behöver jag inget, inget annat än minerallulsskiva?

och är det såhär du menar med 45-grader?

untitled-fdl.JPG

"Skumklossarna ("Extend 75" i GA's sortiment) menade jag att man skulle använda mellan väggen och skumabsorbenter - om man väljer den enklare vägen... Skumklossarna är för klena för att bära upp mineralullskivan, så till den behövs en enkel träram som man får snickra ihop. Framsidan på mineralullskivorna består av en tät glasfiberväv, så den reflekterar höga frekvenser och kan därför behöva kompletteras med skumabsorbenter i vissa fall. Det beror på hur det låter, helt enkelt..."

vad rekommenderar du för bästa möjliga aukustik, alternativet med skumklossar och skumabsorbenter, eller alternativet med mineralullsskiva och kompletering med skumabsorbenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...