Jump to content
Annons

hemmastudio i min lägenhet


fn86

Recommended Posts

rumsplan.jpg

en bild säger mer än tusen ord 😏 har ett par ESI nEar06ex, placerade i 60 graders vinkel mot mig precis som d ska vara

frågan är alltså vad jag kan göra bättre för att få ett bättre ljud, är det ett stort problem att väggarna är av betong? är rumsformen bra? hjälp en nybörjare! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

har du något under monitorerna som tex. dubbla musmattor eller sittunderlag?

bakom monitorerna är det bra med något dämpande material.

kanske nån större, tjockare gardin för fönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde du inte byta plats på dig och tv:n så att du hamnar mer symmetriskt i rummet?

I senaste numret av studio finns en genomgång av vad man kan göra för att förbättra akustiken och ljudet hemma. Spring iväg till pressbyrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du behöver fler tavlor.

Vad är det för tavlor?

Jag tror det är stentavlor.. Det är inte bra. Skaffa oljemålningar istället. Gärna från nån epok då man öste på med mycket färg.

😄

Förlåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde du inte byta plats på dig och tv:n så att du hamnar mer symmetriskt i rummet?

håller med! Skulle inte gilla den Stora krukväxten bakom ryggen på mej iaf. Kan ju hända att man lutar sig bak, och sen: BRAK!!

...kanske inte, men ändå! 😄

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

det är oljemålningar! 😉 jag ska köpa ett par underlag till monitorerna från sonicdesign. har faktumet att ena monitorn står i ett hörn mmycket inverkan? jag upplever att den ger ifrån sig mycket mer bas än den högra...sen en viktig viktig fråga, är betongväggar något negativt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får förklara lite närmare. Vad skall du ha rummet till? Vad blir prio 1??

Jag har i vilket fall en del erfarenhet,, mattor dämpar bra!

Känner tyvärr inte till de monitorerna, men monitorer är dö-trista "kontrollburkar"... Jag har använt mig av ett par hyfsade hifi-lådor i stället, och hörlurar. AKG 141 monitor. Tycker att ajg får klart mycket bättre resultat då! (Givetvis har jag ett par monitorer oxo, hmm, "givetvis" höhö..)

En sak som kanske kan verka drastisk,, köp en snygg matta och häng den på väggen?!

Men monitorer skall inte påverkas av rummet, som du skriver så vinklar du dem mot dig, så du kommer inte att påverka ljudet så mycket om du köper tavlor och mattor. Först när du sitter längre bort och inte vinklar dem så för du med rummet..

Moniorer är/skall vara så tok-raka det går, inget dunka dunka,, snarare kalla och hårda i diskanten. De är dessutom rätt dyra.

En matta till, hörlurar och ett par små hifihögtalare....

Good luck

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör hiphopproduktioner på en 100% datorbaserad setup, har du några bra rekomendationer på lurar? Är det en allmänt fungerande metod att göra själva producerandet via hörlurar, och sedan referenslyssna i mina monitorer i efterhand för å fixa upp mixen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Men monitorer skall inte påverkas av rummet, som du skriver så vinklar du dem mot dig, så du kommer inte att påverka ljudet så mycket om du köper tavlor och mattor. Först när du sitter längre bort och inte vinklar dem så för du med rummet..

Ja, men det finns en del andra grejor som stör. Basen tillexempel förstärks om högtalarna står nära väggen utan dämpning bakom, och precis som han själv misstänker så blir hörnet ett problem.

Därför föreslår jag att du flyttar ut dig mitt i rummet (byter plats med tv:n), så slipper du det problemet. Om du inte har någon möjlighet att flytta ut högtalarna från väggen kan du helt enkelt sätta lite dämpningsmaterial bakom dem för at få bukt med basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurar e "lurigt"... det finns så attans många och det är många saker som skall stämma. Bara det att de skall vara bekväma i flera timmar! Tycker personligen att AKG's 140 och 240 är bra, dessutom hyfsat bra prisläge.

Hur avancerad är du när det gäller mastring och slutmix? Skall resultatet direkt ut på CD i butiken eller är det demo till polarna som gäller?

Kan bara snacka för mina egna erfarneheter. Hörlurar är bra, men man kan nog inte ha enbart det,, Om jag skulle välja så blev det i vilket fall ett par AKG240 och ett par vanliga mindre HiFi högtalare av den typ som du själv gillar att lyssna på "din" misikstil i. Mina hifihögtalare i studion är ett par Heybrook HB1. Kostar inte mycket beg! Kanske 1000spänn eller så... Studiomonitorer kostar ju rätt mycket!

Sedan så handlar det väldigt mycket om kunskap kring ljud och hur frekvenser påverkar varandra,, och massa annat som tar evigheter att lära sig.

Bäst resultat har jag fått när jag har använt mig av hörlurar och vanliga hifihögtalare. när jag änvänder studiomonitorer så tenderar jag att kompensera monitorernas brister så att det låter bra genom dem, vilket får till konsekvens när jag lyssnar på resultatet i vanlig "stereo" att framför allt basen blir extremt hög, och vissa andra instrument blir tokigt panorerade eller allt för höga/låga. Givetvis handlar det om erfaraneht och medvetenhet, men varför skall jag kämpa med monitorerna om jag kan få bra resultat utan dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men monitorer skall inte påverkas av rummet, som du skriver så vinklar du dem mot dig, så du kommer inte att påverka ljudet så mycket om du köper tavlor och mattor. Först när du sitter längre bort och inte vinklar dem så för du med rummet..

Ja, men det finns en del andra grejor som stör. Basen tillexempel förstärks om högtalarna står nära väggen utan dämpning bakom, och precis som han själv misstänker så blir hörnet ett problem.

Därför föreslår jag att du flyttar ut dig mitt i rummet (byter plats med tv:n), så slipper du det problemet. Om du inte har någon möjlighet att flytta ut högtalarna från väggen kan du helt enkelt sätta lite dämpningsmaterial bakom dem för at få bukt med basen.

Högtalarnas placering påverkas rätt lite när man sitter så nära, men givetvis så ökar basen om de placeras nära väggen. Dock kan jag tänka mig att det är andra platser i rummet än där "J" sitter som kommer att bli basigare!

En tumregel,,

Högtalaren kloss an mot väggen = +3db bas ,kloss an vägg och i hörnet = +6db bas.

varje 3db skall väl motsvara ung. dubbelt så högt elle lågt. (t.ex. om du höjer med 3db från 100db, dvs 103 db, så skall ljudet vara dubbelt så högt)

Absolut ingen exakt vetenskap! För att få till det så måste man tyvärr testa sig fram. När det gäller hifi så är det extremt viktigt, studio mindre viktigt. Mindre viktigt så tillvida att studiomonitorer skall vara "as-is". (som det är, typ).

"Bra" studiomonitorer = skittråkig musikupplevelse

"HiFi" högtalare = musikupplevelse och känsla

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bra" studiomonitorer = skittråkig musikupplevelse

"HiFi" högtalare = musikupplevelse och känsla

Då vet jag inte vad du har använt för monitorer. Är de små och med lite bas?

För jag får väldigt bra musikupplevelser i mina Tannoy reveal active och när det låter bra i dem och i mina lurar låter det oftast också bra i andra stereos.

Link to comment
Dela på andra sajter

varje 3db skall väl motsvara ung. dubbelt så högt elle lågt. (t.ex. om du höjer med 3db från 100db, dvs 103 db, så skall ljudet vara dubbelt så högt)

Nope. Inte ljudet som blir dubbelt så högt däremot krävs det dubbelt så mycket elektrisk signal för att höja nivån med 3dB. Alltså om en förstärkare ger 50W och spelar i 100dB och så vill man spela lite högre säg 106dB då måste slutsteget leverera 200W. Nu blev det exemplet iof med rätt trögdrivna högtalare...

Har för mig att för den upplevda nivåhöjningen när det gäller dubbelt så starkt ljud ligger på ca 10dB.

(sorry. blev lite ot)

Link to comment
Dela på andra sajter

självklart finns det alla varianter. Men är det inte så att studiomonitorernas uppgift är att de skall förmedla "as-is"? Tillskillnad från Hifi-högtalare?

studiomonitorer är väl oxo lite dyrare? Givetvis finns det hifi högtalare för hur mycket pengar som helst!

och,,, det handlar om att man vet hur de egna högtalarna funkar, vad de förstärker eller vilka svagheter som finns.... musiken skall ju oftast lyssnas i vanliga hifi-högt. och mer eller mindre varierande karaktör och storlek..

Jag försökte bara bidra med mina erfarnehter, inte att komma med fakta! (kanske lite fakta..)

Link to comment
Dela på andra sajter

varje 3db skall väl motsvara ung. dubbelt så högt elle lågt. (t.ex. om du höjer med 3db från 100db, dvs 103 db, så skall ljudet vara dubbelt så högt)

Nope. Inte ljudet som blir dubbelt så högt däremot krävs det dubbelt så mycket elektrisk signal för att höja nivån med 3dB. Alltså om en förstärkare ger 50W och spelar i 100dB och så vill man spela lite högre säg 106dB då måste slutsteget leverera 200W. Nu blev det exemplet iof med rätt trögdrivna högtalare...

Har för mig att för den upplevda nivåhöjningen när det gäller dubbelt så starkt ljud ligger på ca 10dB.

(sorry. blev lite ot)

Köper detta!

Kan det vara så att om man har en enda frekvens,, typ 5000hz så upplever man 3db extra som dubbelt så högt?

Inte för att det spelar ngn roll, men ändå..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska välll till en början både mixa å mastra själv, det enda som spelar nån roll för mig är att monitorerna ger en så riktig ljudbild osm möjligt! va kan man köpa sånt dämpningsmaterial dåe

Link to comment
Dela på andra sajter

Parallella väggar är inte bra i en studio.

Sneda tak och oräta vinklar på väggar och hörnen skulle förbättra akustiken också. Har du möjlighet att t.ex. sätta upp tyg i taket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tänka dig att bygga om rummet till studio? I så fall finns det hur mycket pengar som helst att lägga på det! Men jag misstänker att det inte är det du tänkt dig, eller har du det?

Nu när jag tänker efter så har du ju faktiskt inte skrivit att du har några direkta problem med ljudet. Finns det ngt som du är missnöjd med? Förklara så bra som möjligt,,,

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

"Bra" studiomonitorer = skittråkig musikupplevelse

"HiFi" högtalare = musikupplevelse och känsla

I så fall har du lyssnat på olämpliga monitorer. De monitorer som är värda namnet, är väldigt trevliga att lyssna på musik i också, eftersom de ger ett betydligt mer detaljerat ljud och återger så nära verkligheten som möjligt - i stället för att "försköna" ljudet, som de flesta hifi-högtalare i rimliga prislägen gör.

Vill man höra ett piano som det verkligen låter när man mixar, eller vill man höra det mindre tydligt och med inbyggd loudnesskurva som gör att det inte låter naturtroget...? 😉

Att sedan placeringen i hörnet påverkar mycket, är ett välkänt faktum. Det ger ofelbart en obalanserad ljudbild och bör absolut undvikas.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag har funderat på en sak när det gäller skissen i Studio-tidningen...

Jag har blivit rekommenderad att det är bättre att sitta på kortsidan i ett rum så att ljudet får längre till bakväggen... Ligger det nåt i det?

Edit: Jag skulle alltså placera skrivbordet i nederkanten (där säng och bokhylla står) på skissen i den här tråden...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag har funderat på en sak när det gäller skissen i Studio-tidningen...

Jag har blivit rekommenderad att det är bättre att sitta på kortsidan i ett rum så att ljudet får längre till bakväggen... Ligger det nåt i det?

Edit: Jag skulle alltså placera skrivbordet i nederkanten (där säng och bokhylla står) på skissen i den här tråden...

Du får i så fall längre väg till väggen där ljudet kommer att reflekteras tillbaks till dig (vilket möjligen kan göra att studsen är lite mer försvagad), men om du placerar diffusorer av någon sort på väggen bakom dig, så blir situationen bättre oavsett vilket. Både längs och tvärs över rummet kan ge problem, beroende på vilka frekvenser och mått det rör sig om. Ett par fyllda bokhyllor direkt på väggen bakom dig gör att ljudet diffuseras och inte kommer tillbaks koncentrerat bakifrån. De suger dessutom upp bas ganska bra - något som också hjälper till för ljudet i små rum. Det stod inga mått, men det syns ju på ritningen att det inte är något gigantiskt rum...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå... givetvis så påverkas ljudet av placering av högtalarna. Men,,, när man sitter så nära som du verkar göra och dessutom har vinklat hötalarna in mot lyssninscentrum så kan jag inte tänka mig att rummets påverkan är det som är största problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bra" studiomonitorer = skittråkig musikupplevelse

"HiFi" högtalare = musikupplevelse och känsla

I så fall har du lyssnat på olämpliga monitorer. De monitorer som är värda namnet, är väldigt trevliga att lyssna på musik i också, eftersom de ger ett betydligt mer detaljerat ljud och återger så nära verkligheten som möjligt - i stället för att "försköna" ljudet, som de flesta hifi-högtalare i rimliga prislägen gör.

Vill man höra ett piano som det verkligen låter när man mixar, eller vill man höra det mindre tydligt och med inbyggd loudnesskurva som gör att det inte låter naturtroget...? 😄

Kul att det är något som jag kan få reaktion på,,, hihi

Jag kan inte tänka mig att studiomonitorer anses lämpliga/bra av någon som lyssnar på musiken för att njuta av den.

Studiomonitorer har väl bara ett syfte? Att låta så "torrt" som möjligt. Så att man kan placera instrumenten rätt i rumsperspektivet t.ex. Dessa högtalare har man i produktionen, inte efter....

Sluttjatat om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bra" studiomonitorer = skittråkig musikupplevelse

"HiFi" högtalare = musikupplevelse och känsla

I så fall har du lyssnat på olämpliga monitorer. De monitorer som är värda namnet, är väldigt trevliga att lyssna på musik i också, eftersom de ger ett betydligt mer detaljerat ljud och återger så nära verkligheten som möjligt - i stället för att "försköna" ljudet, som de flesta hifi-högtalare i rimliga prislägen gör.

Vill man höra ett piano som det verkligen låter när man mixar, eller vill man höra det mindre tydligt och med inbyggd loudnesskurva som gör att det inte låter naturtroget...? 😄

Kul att det är något som jag kan få reaktion på,,, hihi

Jag kan inte tänka mig att studiomonitorer anses lämpliga/bra av någon som lyssnar på musiken för att njuta av den.

Studiomonitorer har väl bara ett syfte? Att låta så "torrt" som möjligt. Så att man kan placera instrumenten rätt i rumsperspektivet t.ex. Dessa högtalare har man i produktionen, inte efter....

Sluttjatat om det?

Inte alls. Om man pratar om RIKTIG Hifi, så är nämligen strävan exakt samma som för bra studiomonitorer - nämligen att det ska låta naturtroget och detaljerat.

När det gäller billig standard-hifi, så är däremot strävan att det ska låta häftigt och imponerande i butiken, så att folk lättare ska luras att köpa...

Varför ska man nöja sig med att lyssna på musik som inte låter som artisten har tänkt sig att det ska låta, när man kan få ett ljud som låter som det gör i verkligheten...?

Vissa monitorer följer dock den trista NS10-traditionen och framhäver mellanregistret på ett överdrivet och onaturligt sätt - och om sådana monitorer tycker jag definitivt inte...

EDIT: savfetl...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå... givetvis så påverkas ljudet av placering av högtalarna. Men,,, när man sitter så nära som du verkar göra och dessutom har vinklat hötalarna in mot lyssninscentrum så kan jag inte tänka mig att rummets påverkan är det som är största problemet.

Lyssnar man på väldigt låg nivå, så kan man mycket riktigt mer eller mindre bortse från rummets påverkan - men om man tänker sitta någon meter från högtalarna, så måste volymen upp mer än så - och obalansen kommer som ett brev på Posten... 😱

I basen är en högtalare i princip rundstrålande (även om den inte har något basreflexrör bakåt...), så man får alltid en bashöjning om högtalarna står nära den bakre väggen - och betydligt värre om den står i ett hörn. Därför är det bästa att flytta ut högtalarna minst en halvmeter, men gärna en meter från alla närliggande väggar. Om man inte kan det, så är det att föredra att montera upp absorbenter bakom - och trycka in högtalarna i materialet, för att på så sätt släcka ut vibrationer effektivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå...  givetvis så påverkas ljudet av placering av högtalarna. Men,,,  när man sitter så nära som du verkar göra och dessutom har vinklat hötalarna in mot lyssninscentrum så kan jag inte tänka mig att rummets påverkan är det som är största problemet.

Lyssnar man på väldigt låg nivå, så kan man mycket riktigt mer eller mindre bortse från rummets påverkan - men om man tänker sitta någon meter från högtalarna, så måste volymen upp mer än så - och obalansen kommer som ett brev på Posten... 😱

I basen är en högtalare i princip rundstrålande (även om den inte har något basreflexrör bakåt...), så man får alltid en bashöjning om högtalarna står nära den bakre väggen - och betydligt värre om den står i ett hörn. Därför är det bästa att flytta ut högtalarna minst en halvmeter, men gärna en meter från alla närliggande väggar. Om man inte kan det, så är det att föredra att montera upp absorbenter bakom - och trycka in högtalarna i materialet, för att på så sätt släcka ut vibrationer effektivare.

Det har nästan blivit "våran" tråd detta Claes? :-)

Billigt eller dyrt,,, jag har ladrig sett någon som köpt studiomonitorer till sin musikanläggning, där syftet är att lyssna på musiken.

Eftersom det är en lägenhet, och killen inte verkar vilja bygga om allt för mycket så kanske man kan anta att han inte spelar allt för högt? Samt om man har monitorerna på skrivbordet som man sitter vid så hamnar högtalarna inte många cm från lyssnaren?!

En bra absorbent,, om man har ett par hyfsat stora "vanliga" högtalare ståendes i rummet, så absorberar de rätt mycket av just basen.

Vilka monitorer använder du själv? Vilka kan du rekommendera eller avråda från?

Vad kommer det sig att jag får ett bättre slutresultat om jag använder vanliga högtalare än ett par monitorer?

Placeringen är viktig, det är väl det enda vi faktiskt kommit fram till? Om man har möjlighet så skall man flytta runt högtlarna för att hitta den bästa platsen, den plats som passar högtalarna och lyssnaren. Men det är ju inte ofta man har den möjligheten hemma. Speciellt om man skall ta hänsyn till faktorn sambo/flickvän/fru...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, har inte så mycket att tillföra diskussionen egentligen, men iaf...

Linn...

En kompis har en CD spelare, förstärkare, radio och högtalare därifrån köpt begagnat. Dyrt som satan, han lägger nog ut lika mycket pengar på sin stereo som jag gör på min musikskaparhobby. Och precis som Claes säger så försöker dom eftersträva ett så rent ljud som möjligt. Jag vet inte om det har ändrats, men förut var det iaf så att EQ exempelvis fanns inte i sortimentet.. Vilket jag i och för sig tycker är överdrivet, man kan ju tycka om en låt, men vilja eq:a lite. Jag lyssnar ju på låten för min skull och inte artistens..

Jaja, grymt bra ljud blir det iaf. Kanske skulle fråga honom och jag kan få mixa hemma hos honom? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...