Jump to content
Annons

Stay by your side


carlino

Recommended Posts

LÅTNAMN: stay by your side

ARTIST/GRUPP:carlinus

GENRE:soul

LÅTLÄNGD:2:23

KOMPOSITÖR:carlinus

PRODUCENT:carlinus

EV. MEDVERKANDE:carlinus

INSPELNINGSÅR:-05

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,2mb

STATUS: omastrad

Ett litet soulprojekt som jag håller på med!

Har fastnat lite med mixen, fartblind som det heter:)

Kommentarer uppskatas 😳

stay by your side

Redigerat av carlino
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
starboy (oregistrerad)

I mina lurar dominerar basen totalt och dränker allt annat.

Sänk basen så blir det lättare att kommentera det andra.

Schysst låt som förtjänar en bättre mix (tycker iaf jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen är som sagt lite hög...

Bra låt för övrigt. Fast det låter inte så mycket soul i mina öron... Möjligtvis gospel.

Stör mig lite på att sångdubbarna ligger på hela tiden. Sången kommer inte riktigt fram i mixen, dvs jag har lite svårt att höra texten (brukar ha det som riktmärke när jag proddar sång att man ska höra texten hela tiden).

Stråkarna gillar jag inte alls... Iof. kanske det ska låta synthstråkar om dem... men ändå. Tror att du kan hitta några roligare stråksamplingar.

Tycker att låten mal på lite i samma stompiga anda hela tiden. Soul brukar bygga mer på rythmförädringar och här känns det som att den går lite på tomgång (förutom i slutet på refrängen som för övrigt är jättebra). Det blir lite ompa-ompa piano över komet.

Tycker att den saknar dynamik också... Hoppas du tolkar mig rätt, jag menar inte nån schlagerrefräng 🙁 Men mer dynamik skillnader

Hmm... hoppas du inte tycker att jag sågar dig nu. 😠

tycker också att du gör det lite enkelt för dig i refrängen genom att lägga dit en gitarr och en orgel. Man vill gärna ha nåt annat som händer också... Tycker att det låter som demostadie och tror att du kan lägga ner mer tid på produktionen för att få den mer intressant... (försöker att peppa dig nu... inte såga 🙂 för att få dig att ta ut svängarna mer)

Oj... nu blev det inte så mycket mixtips... 😆

Men låten i sig är som sakt bra...

kom på en sak till... Det skulle låta mycket schysstare tycker jag om du hade mycket mer sparsmakat på reverb. Nu låter det som att det är väldigt mycket reverb på allting.

Jag skulle vilja ha det som att du står i rummet och sjunger bredvid mig... dvs lite reverb på så att närheten (och känslan) i sången kommer fram..

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det här är kalas 🙂 Mycket spännande produktion. Det finns en del att göra som andra skriver med basen, kanske prova utan falsettrösten i vissa partier etc. Men super bra 😉

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok låt. T.o.m. bra. Fast den känns inte färdig.

Men som pennudd redan har nämnt, det känns inte dynamiskt utan ganska jämntjockt. Sången måste höras mer. De behöver ha mer tryck, särskilt på de partier som ni tar i lite mer.

Det som stör mig och gör att låten tappar väldigt mycket i mina öron är stråkarna. Dels är ljudet inte roligt dels ligger de där hela tiden nästan lika påtagliga som sången. Tycker inte att de är något spännande de tillför. Varför hela låten igenom? Varför nästan lika högt som sången? ... Dom är tråkiga. Bidrar till låtens brist på dynamik. Ledsen, jag låter inte snäll men tycker det är så synd om låten.

Lite för snällt och välstädat över lag. Skulle vilja ha in en aning mer rufflighet och punch. Tycker låten kräver det. Som ett ex. det säger det aldrig smack någonstans istället spelar trummorna väldigt snällt hela låten igenom.

Håller med pennudd om att det är något annat som behövs, inte bara lägga på lite nya instrument - vilket jag i sig inte har något emot. Ett parti där det blir riktigt starkt eller kanske svagt med ett mindre antal instrument. Något.

På refrängen låter det som om du tar i lite på pianot fast ändå händer det inte så mycket. Vet inte riktigt om det har med det mörka pianoljudet att göra eller om det skulle vara några uns kräm till på alla fronter där, men det saknas lite för att det skall lyfta mot höjden. Kom igen där ge det lite mer!

Stackars orgel. Jag glömmer att den finns där fast jag ibland hör den när jag tänker efter. Synd då den låter rätt fräck. Skulle tusen ggr hellre höra den mer och tydligare (högre) än stråkarna.

Gitarren låter konstig, inte fräck. Wah-wah med darr på strupen.

Nåja, det här är bara tyckanden.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken början! Den lovar väldigt mycket! Sen kommer sången....ingen feeling....talas fram...långt bak i mixen. Någon skrev jämntjockt. Stämmer bra. Gitarren är mer störig än bra..tyvärr. Annars...denna låt är ju kanon har stor potential. 🙂 Däremot saknas själva soulen! Just nu! God Jul! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken början! Den lovar väldigt mycket! Sen kommer sången....ingen feeling....talas fram...långt bak i mixen. Någon skrev jämntjockt. Stämmer bra. Gitarren är mer störig än bra..tyvärr. Annars...denna låt är ju kanon har stor potential. 😉 Däremot saknas själva soulen! Just nu! God Jul! 😄

precis!

Jag saknar också kraften i rösten, kanske är det lättare att ta i om du höjer låten något tonsteg, fast då kanske du inte klarar falsett sången vad vet jag...

bra låt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Den här låten ger mig lite Womack & Womack vibbar..när jag lyssnade så tänkte jag direkt på deras låt Teardrops..gammal soul... 😉

Jobba på och det blir en bra låt..sången får filas lite på. Det första du ska ta bort är woaow wow för det låter inte naturligt men annars är du en bra bit på väg...du har en bra låt!..tighta också till låten lite, men ta absolut inte bort stråkgrejen..den passar fantastiskt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra!

Sången borde fixas. Falsetten låter bra, men den vanliga sången känns lite loj.

Weilningarna på "Always"... Nja jag vet inte. Kan vara uttalet men samtidigt känns det inte som något en engelsman skulle göra, rytmen i ordet blir liksom förstörd... Hellre ett "yeah" till i så fall =) Tycker ditt uttal är jättebra annars.

Mer sånt här på forumet! Änligen musik jag verkligen diggar.

...och så ner med basen lite ja

Link to comment
Dela på andra sajter

schysst prodd....vore schysst med en annan bas... inte i klass med man on the moon men nästan.......bra låt.... 😄😳

Verkligen....schysst med riktig basso, det blev mer liv i låten..... 😱🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Schyst prod.. Helt klart.. men jag gillar inte nasala sångljudet och det mesiga reverbet som används på sången.. Mer tydlig frontsång.. Har samma sound som kören just nu ju (inte bra)..

Bra annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Atomic Swing var favobandet när jag var ung.... så en sådan referens är ju alltid bra:) Beträffande den nasala sången så well ... det är så min röst låter! Har du någe tips hur man kan mixa bort denna effekt,, annars är det en annan sångare som gäller! 😄

Redigerat av carlino
Link to comment
Dela på andra sajter

låten är skön tycker jag men det saknas något. tetsa att lägag in riktigt! blås i refrängen och kasnke lägga in ett break. O kräma på lite mer med rösten. jag hör att du kan det om du bara vill :rolleyes:. Angående basen tycker jag inte alls att den är för hög. den är perfekt för att vara i soulgenren och gitarren diggar jag som fan!

Fortsätt med den här låten för en kan verkligen bli något riktigt bra!

ps. precis sån här musik gillar jag och äntligen finns det på forumet. ska bli intresant att höra mer från dig!.ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

låten är skön tycker jag men det saknas något. tetsa att lägag in riktigt! blås i refrängen och kasnke lägga in ett break. O kräma på lite mer med rösten. jag hör att du kan det om du bara vill . Angående basen tycker jag inte alls att den är för hög. den är perfekt för att vara i soulgenren och gitarren diggar jag som fan!

Det skulle vara nice med riktigt blås, skall försöka hinna med att spela in när det finns tid! :rolleyes:

Vad det gäller sången kan den alltid bli bättre, jag har försökt att kompensera min brist på kräm med en rörkompressor men det vore nog bättre att lägga ny sång med mera kräm 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns verkligen "brittiskt". Bra låt! Sådär proddat. Det är väligt tunt, ingen botten och allt tycks bråka någonstans i "mitten".

Men som sagt, bra låt, försök att skruva till ljudet.

Jobba på! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...