Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Detta är min situation. Jag har äntligen nog med pengar för att ha råd med en riktigt bra orgel synth. Jag har spelat på min Roland rs-9 i 5 år, vilket har funkat skit bra, men ljuden är inte tillräckligt verkliga. jag tittade först på Roland vk-8m orgel modul men kom tillslut fram till att Nord Electro 2 var snäppet bättre. Dessutom har den ju marknadens bästa rhodes, clavi och piano ljud också vilket inte är så dumt. visserligen har jag ju clavi, rhodes och piano på rs-9:an men inte i samma kvalitet.

problemet är att jag vet inte om jag skall spendera allt jag har och köpa hela keyboarden eller endast rack versionen som är 7000 spänn billigare? Om jag köper racket behöver jag ju förvisso en bra midi synth med draw bars och andra knappar på för minst 3000 tusen.

däremot, om jag har denna midi synth så kan jag ju även använda den hemma till mitt nya reason program.

när jag nästa gång har lite pengar så skall jag även skaffa mig någon sorts modul som har ett stort sample bibliotek för alla andra ljud som jag behöver (effekter, coola synth ljud osv). på detta fält har jag noll koll.

så, skall jag ha en nord electro 2 med 73 tangenter eller nord electro 2 rack tillsammans med midi synth?

vidare, finns det någon bra och billig synth sample modul för resten av ljuden som inte finns i nord electro 2?

Annons
booster (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nord Electro är ett mkt bra val. Dock tycker jag att 61 tangenters versionen räcker gott och väl.

Om det ska vara en modul eller klaviatur version är en värderingsfråga.

Jag tycker att roddningsmäsigt är det underbart att bara ta electron på ryggen och i princip kunna cykla till gig... Dessutom är det smidigare och krävs mindre/ingen programmering att köra med klaviatursyntar jämfört med moduler.

Ett förslag är ju att köpa en Electro 61, en CME klav, samt en begagnad Roland XV-5050 eller Yamaha Motifrack. Där har du en hyfsat komplett rigg.

(Pianoljuden i Electron är verkligen inte marknadens bästa. Men i Motifen finns helt ok. Till Roland moduler kan du köpa till exp kort för att få lite bättre. (tex: http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=51452. Pruta dock ner till 1500 iaf.) Rhodes och Clavinett är mkt bra däremot)

/J

Edit: länk

Redigerat av booster

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.