basshole Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) Jävlar att det finns bassister som är lika svettiga som vissa trummisar/gitarrister/sångare etc. min lista would be: Sting Sting Paul McCartney Morten Jakobsen (momb danmark) Åke Noreen (jet airliner sverige) Jack Bruce Steve Priest go nuts allihopa!! edit: tyvärr får man inte nämna funkbassister! ledsen men, NEJ. Redigerat 17 december 2005 av basshole
bimbambop Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Willie Dixon Bernard Edwards Bill Laswell Bootsy Collins Robbie Shakespeare Family Man Barret Billy Talbot Och många, många fler....
sixties Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 den första jag tänker på är steve Harris i Iron Maiden Mike stax i Crawdaddys, Tell-Tale Hearts Dee Dee Ramone
Stinkey Zwei Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Trevor Burton, The Move, Spiders from Mars, Steve Gobbons Band.
c2k6 Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 edit: tyvärr får man inte nämna funkbassister! ledsen men, NEJ. Skiter jag i... 🙂 Nämner alltså: Larry Graham
DåligtGehör Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) Peter Tork (The Monkeys) - den första, kanske inte den största. ---- Nu har jag tänk till lite mer. Det blir nästan bara jazzbasister och Ak. bas. Charlie Haden Gary Peacock Palle Danielsson Stanly Clarke (Ak. bas tänk C. Corea - Ligth as a feather) Dave Holland Jimmy Garrison (Coltrane) men även el. basister som redan nämnts som J.P. Jones, T. Levin m.fl. Redigerat 17 december 2005 av DåligtGehör
krissman Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Tony Levin är antagligen inte bara den bästa bassist jag vet, utan även den bästa musikern. Allting han spelar är alltid precis rätt för just den låten. Lee Sklar är ju inte helt fel han heller, och ska man prata svenska bassister så är Mackan Englund min favorit.
illern Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Flea (Red Hot Chili Peppers) Han är ju så jävla läcker och att få spela med John Frusciante är en anledning i sig John Entwistle (The Who) Det är entwistle. Brad Wilk (Audioslave) Det svänger ju så jävla hårt Victor Wooten Jävligt gay men det är kul att lira skiten ur basen
Bone Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Roger Waters - För då får man ju stå nära David Gilmour ................. 🙂
martinm Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Jaco Pastorius (vill jag inte vara, för då hade jag varit död) 🙂
Hellhoff Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Stefan Johansson(Völund Smed/Hel) Om man inte har hört hans baslir tycker jag att man borde lyssna t. ex på Völund Smed - Karin i Mot, vilken är ett bra exempel på hur bra han lirar. Sticket som kommer 01.10 in i låten är så jävla skönt! 😳
Rix Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Säger bara killen som blev utnämnd till "Bassist of the Millenium" härförleden.. JOHN ENTWISTLE Finns liksom ingen som är i närheten.. Paul McCartney Jack Bruce John Paul Jones Andy Fraser Sen kommer alla jazznissar och funknissar på rad..
MiSt (oregistrerad) Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) Brad Wilk (Audioslave)Det svänger ju så jävla hårt Wilk lirar trummor i Audioslave. Vi snackar väl bassister nu? Commerford/Wilk i Audioslave rockar som fan. Redigerat 17 december 2005 av MiSt
Lars Garage Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Roger Waters - För då får man ju stå nära David Gilmour 🙂 ................. 😕 Såvitt jag vet så är dessa herrar bittra fiender nuförtiden...tråkigt Peter Hook får bli mitt bidrag.
Claes Holmerup Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) Jag vill helst av allt vara mig själv... 🙂 Ska vi snacka inspirationskällor, så finns ju ett par i kulisserna; Bernard Edwards (Chic m fl) Louis Johnson (Brothers Johnson) Verdine White (Earth, Wind & Fire) Jonas Hellborg (Mahavishnu m fl) Marcus Miller Abraham Laboriel John Patitucci Jaco Pastorius Varför utesluta funkbassister, förresten? Det låter ju ganska inskränkt om man ska prata om bassister och inte prata om alla - speciellt som det är just funkbassisterna som har gjort att basen har fått en betydligt större plats i både lyssnares och andra musikers medvetande - även i andra genre... 😕 Redigerat 17 december 2005 av Claes
Bone Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Roger Waters - För då får man ju stå nära David Gilmour 😆 ................. 😕 Såvitt jag vet så är dessa herrar bittra fiender nuförtiden...tråkigt Peter Hook får bli mitt bidrag. Men det släppte väl lite i sommras på Live 8 konsterten, hoppas jag iallafall. Man hoppas ju på en sista världsturné. Kom på en till bassist Alex Webster i Cannibal Corpse.
hegobald Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Jag skulle absolut intevillja varar Jacos Pastorius.. Men jag skulle aboslut villja kunna spela som han gjorde... Fantastisk musiker ju. 😆😕
Bone Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Samma här vill ju inte vara, bara ha deras teknik och känsla. 😆
DåligtGehör Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) När kommer listan om blockflöjtister? ... Redigerat 17 december 2005 av DåligtGehör
Jazzman Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 att kunna det richard bona kan på basen skulle ju inte va dåligt..
Lars Garage Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Roger Waters - För då får man ju stå nära David Gilmour 🥰 ................. 🥰 Såvitt jag vet så är dessa herrar bittra fiender nuförtiden...tråkigt Peter Hook får bli mitt bidrag. Men det släppte väl lite i sommras på Live 8 konsterten, hoppas jag iallafall. Man hoppas ju på en sista världsturné. Kom på en till bassist Alex Webster i Cannibal Corpse. Jasså, ok...hänger inte med så bra märker jag 🥰
giggsy Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Carol Kaye såklart... Carol Kaye är grym! http://www.carolkaye.com/ Förutom det är endast Bill Gibson som gäller (Eastern Dark, New Christs, Lemonheads)!
Elton Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 appropå basister, är det någon som har refillet "basslegends" och kan säga om det är nå bra?
Claes Holmerup Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 MARK KING! //nemo Hur i h-e kunde jag glömma honom? 😉 Vi spelade ju flera Level 42-covers när jag hade mitt band...
JJRockford Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Ingen som nämnt John Deacon än, ser jag. Då gör jag det! Annars håller definitivt med om John Entwistle och Paul McCartney. Kan inte begripa var herrarna egentligen hittar alla märkliga basgångar, och hur dom dessutom får dom att passa så väl in i musiken!?!?!? Sen ska jag nog även nämna Mart Hällgren från De Lyckliga Kompisarna (senast Ubba-T, vad jag vet). Också mycket trevligt basspel.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.