shapeshifter Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 😠 [Någon som har en ide vad som är felet med min dator.. en kompis byggde en dator som skulle fungera perfekt med mina musikprogram. Men det bara krånglar): I cubase så "hackar och stammar" alla spåren och så fort jag aktiverar t.ex vst instruments så hackar den än värre. Någon ide innan skiten åker ut genom fönstret?
Per_a_55 Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Vad är det för dator, alltså hur snabb är den, vad har du för kort i den, minne etc.
shapeshifter Postat 16 december 2005 Trådstartare Postat 16 december 2005 Vad är det för dator, alltså hur snabb är den, vad har du för kort i den, minne etc. win xp 2600 pentium 4 CPU 3.20GHz 3.21GHz, 3,00 GB of RAM
DåligtGehör Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Vad är det för dator, alltså hur snabb är den, vad har du för kort i den, minne etc. win xp 2600 pentium 4 CPU 3.20GHz 3.21GHz, 3,00 GB of RAM Har du en windows xp för år 2600?
shapeshifter Postat 16 december 2005 Trådstartare Postat 16 december 2005 Version 5.1.2600 Service Pack 2 Build 2600
Claes Holmerup Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Det låter som om du har ställt in för kort latency... En annan bidragande orsak kan också vara att du inte har optimerat XP för bakgrundstjänster.
shapeshifter Postat 16 december 2005 Trådstartare Postat 16 december 2005 den borde vara optimerad ( säger killen som spikat ihop den) latencyn är på 512. (ljudkort juli@)
Claes Holmerup Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Kolla för säkerhets skull: Högerklick på "Den här datorn" Välj "Egenskaper" i manyn som kommer upp Klicka på fliken "Avancerat" Klicka på "Inställningar" i "Prestanda"-rutan Kolla så att "Justera för bästa prestanda", är valt - gör annars det och klicka sedna på "Verkställ" Klicka på fliken "Avancerat" I rutan "Scemaläggning av processor", väljer du "Bakgrundstjänster" Klicka OK Klicka OK Klart! Något annat att kolla upp, är att det inte finns någon virusdödare som ligger och snurrar. Norton är extra aggressivt, så det är ingen höjdare att använda i musikburkar
Cliff Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Det låter som drivrutinsproblem tycker jag. Har du kollat att du har dom senaste drivrutinerna till ditt ljudkort installerade? Samt att ditt musikprogram är inställt på att använda rätt drivrutin när den spelar upp och spelar in?
shapeshifter Postat 17 december 2005 Trådstartare Postat 17 december 2005 tack för all hjälp, ahr gjort allt ni föreslagit men ack neej 😕
DrHans Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Har du laddat ner senaste drivrutinerna till ljudkortet? Hur många samples har du ställt ljudkortets buffer på? ( Gå in i inställningarna för ljudkortet i windows och kolla. ) Vilka ljuddrivrutiner använder du i Cubase?
shapeshifter Postat 17 december 2005 Trådstartare Postat 17 december 2005 Har du laddat ner senaste drivrutinerna till ljudkortet?Hur många samples har du ställt ljudkortets buffer på? ( Gå in i inställningarna för ljudkortet i windows och kolla. ) Vilka ljuddrivrutiner använder du i Cubase? har laddat ner de drivrutinerna senaste från ESI. > Hur många samples har du ställt ljudkortets buffer på? Gå in i inställningarna för ljudkortet i windows och kolla< Förstår inte riktigt vad jag ska titta någonstans? ?
hegobald Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) Din dator duger nog finemang.. Även då du inte uppger alla parametrar (du har väl inte värsta spelgrafikkortet i den etc.. Det är bara till nackdel i en musikdator). Sen så har du väl förhoppningsvis inte en massa processorkrävande dynga typ Norton brandväggar och antivirus igång på samma dator? 🥰 Hur man optimerar en musikdator hittar du info om på http://www.philrees.co.uk/pc4music/default.php Redigerat 17 december 2005 av hegobald
shapeshifter Postat 17 december 2005 Trådstartare Postat 17 december 2005 Din dator duger nog finemang.. Även då du inte uppger alla parametrar (du har väl inte värsta spelgrafikkortet i den etc.. Det är bara till nackdel i en musikdator). Sen så har du väl förhoppningsvis inte en massa processorkrävande dynga typ Norton brandväggar och antivirus igång på samma dator? 🥰 Hur man optimerar en musikdator hittar du info om på http://www.philrees.co.uk/pc4music/default.php jag är inte så duktig på hårdvara 🥰 så jag vet inte var jag hittar alla parametrar osv. men inga brandväggar och antivirus tjofs igång. tycker jag har så mycket minne och hyfsad processor att det inte borde hacka på det där viset...suck
VacUm Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Jag gissar på irq-konflikt mellan ljudkort och grafikkort. Testa att byta plats på ljudkortet.
Nexustwins Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 (redigerat) Va?? Har du inget virusskyd på asså shit,du måste ju ha hundratals virus det enda roliga med virus e typ att räkna trojaner. Edit: Har du musik datorn kopplad till internet eller? Redigerat 18 december 2005 av xdjs
Hans Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Om datorn funkar i övrigt skulle jag tippa på att felet ligger hos juli@! Att enbart spela upp audio i Cubase klarar vilken dator somhelst! https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=2&t=6093&s= https://www.studio.se/index.php?showtopic=7158
D Vibe Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Va?? Har du inget virusskyd på asså shit,du måste ju ha hundratals virus det enda roliga med virus e typ att räkna trojaner. Edit: Har du musik datorn kopplad till internet eller? Det är ett problem när man har internet kopplat till musikdatorn. Hade inte så förut, men så la internetdatorn av, så nu måste jag köra internet på min musikdator. Man kan juh alltid koppla ur sladden fysiskt (eller logga ur om det går) och sen stänga av virusskydden och brandväggarna när det är dags att ha en liten kreativ session. Själv orkar jag nästan aldrig göra det iofs.. /Daniel
negroj9 (oregistrerad) Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Har du operativ-systemet och dina låt-projekt på samma hårddisk kanske? Två olika hårddiskar är att föredra.
shapeshifter Postat 18 december 2005 Trådstartare Postat 18 december 2005 Va?? Har du inget virusskyd på asså shit,du måste ju ha hundratals virus det enda roliga med virus e typ att räkna trojaner. Edit: Har du musik datorn kopplad till internet eller? 😄 har symantec antivirus corprate editon och har haft turen att aldrig drabbats av virus 😄
shapeshifter Postat 18 december 2005 Trådstartare Postat 18 december 2005 Har du operativ-systemet och dina låt-projekt på samma hårddisk kanske?Två olika hårddiskar är att föredra. har 3 st seagate barracuda 7200.9 500GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ sång,gitarr och andra audio pålägg på separat disk alltså.
shapeshifter Postat 18 december 2005 Trådstartare Postat 18 december 2005 Jag gissar på irq-konflikt mellan ljudkort och grafikkort. Testa att byta plats på ljudkortet. det ska jag försöka 😄
shapeshifter Postat 19 december 2005 Trådstartare Postat 19 december 2005 Testade att byta plats med ljud och grafik ljudkortet men ingen skillnad. Under Config i Juli@ satte jag 2048 i latencyn - men INGET hjälper. Lönar det sig att lämna in datorn någonstans tror ni eller är det risk för ocker pris 🙂
Fredster Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Är det en köpt version av Cubase? Har du ställt in rätt i Cubase? (dvs asio mm)
rainydays Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Är det bara Cubase du har problem med? Testat andra program?
Light Head Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Har själv samma problem, grymt irriterande. Det borde inte vara något problem... Har ungefär samma prestanda. Har testat det mesta som alla tipsat om, men det har inte blivit bättre. Kör cubase SX3... Redan vid 3-4 VST-syntar och ett par midispår så får CPU'mätaren krupp,, helt plötlistg så hoppar den upp på 100%,,, för att sedan återgå... Har oxo ett ESI-ljudkort (1010), kör XP pro Är det någon som INTE har problem med detta?? Inte några som helst problem alltså...
Martin Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 (redigerat) Jag har en gammal dator från 90-talet den fungerar jättebra. Redigerat 19 december 2005 av chilone
android Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Har ungefär samma prestanda i min nya dator (3,2GHz, 2GB ram) och ett ESI Juli@-ljudkort. Inga som helst problem! Har ställt latecyn i Juli@-kontrollpanelen till 256, vilket med ASIO ger ungefär 3ms latency och jag kan köra hyfsat stora projekt utan att gå upp över 40% (fast jag kör iofs med Sonar och utan mjukvarusynthar). Det jag skulle kolla efter är IRQ-konflikter. Det har iofs redan nämnts, men jag tycker att det vore vettigare att kolla i XP om det är nån konflikt innan du flyttar runt ljudkortet. Se också som Fredster skrev till att du valt juli@-ASIO i Cubase inställningar.
equality Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Kan det inte vara en konflikt mellan Juli@ och moderkortets integrerade ljudkort då? Förutsatt att du har ett sådant naturligtvis. Inaktiveras i BIOS.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.