Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kikar på ett grafikkort till min lillebror i julklapp, hittar ett som jag tror är ok, men det är AGP. Jag vet att det fins PCI portar i burken men hur kolla om det fins AGP? Kan man kolla det i windows eller är det nått alla datorer har?

Annons
Postat

Hur gammal är datorn/moderkortet? Vad har han för grafikkort idag?

Då kan vi nog gissa oss till svaret.

AGP-porten (snabbare än PCI-porten) har varit standarden för grafikkort i många år nu. Oftast har moderkorten en AGP-port och fyra-fem PCI-portar.

För ett tag sedan kom PCI Express (snabbare än både AGP & PCI), som sakteligen håller på att ersätta AGP-porten.

Men förmodligen har datorn AGP!

Postat
Hur gammal är datorn/moderkortet? Vad har han för grafikkort idag?

Då kan vi nog gissa oss till svaret.

AGP-porten (snabbare än PCI-porten) har varit standarden för grafikkort i många år nu. Oftast har moderkorten en AGP-port och fyra-fem PCI-portar.

För ett tag sedan kom PCI Express (snabbare än både AGP & PCI), som sakteligen håller på att ersätta AGP-porten.

Men förmodligen har datorn AGP!

okey. Jag vet inte alls vad som fins i den burken kortet skall till, men den är inte allt för gammal. Vill ju inte gå o köpa ett kort som sedan inte skulle passa.. bord eju gå att se i enhetshanteraren eller så? kikade där nu, där det står om grafikkort står det nått om IGP är det nått liknande eller?

Postat

Köp på öppet köp... vettja

Start->kör->"dxdiag"

leta efter "AGP Texture Acceleration: Enabled" i "Display" fliken.

Då kan du iaf avgöra om det sitter ett AGP-kort idag.

De flesta moderkort har AGP sedan många många år tillbaks!

Läs mer här AGP

dxdiag.jpg

Postat
AGP-platsen i datorn är brun

PCI: vit

Och lite förskjuten in mot moderkortet och närmast processon.

agp.gif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.