Jump to content
Annons

LP i Stockholm

Per_a_55

Recommended Posts

Hej,

Har ni några bra adresser till skivaffärer i Stockholm som har nya och/eller begagnade LP-skivor? Dels är jag intresserad själv, dels vill min grabb ha tag i HipHop-skivor.

Jag åker till kungliga hufvudstaden på måndag och tänkte kika runt lite då.

Tack på förhand 🥰

Edith: Stafa?

Redigerat av Per_a_55
Dela på andra sajter

Annons

finns en obskyr butik som du hittar vid södra teatern på Hökens gata. Litet tips från mig. Det är en liten dörr in i en mycket mycket trång lokal överbelamrad med cdskivor. I bortre änden av rummet finns en dörr (trång) som leder ned till LP avdelningen. Finns mycket godis där.

Dela på andra sajter

finns en obskyr butik som du hittar vid södra teatern på Hökens gata. Litet tips från mig. Det är en liten dörr in i en mycket mycket trång lokal överbelamrad med cdskivor. I bortre änden av rummet finns en dörr (trång) som leder ned till LP avdelningen. Finns mycket godis där.

Tack Neko, det verkar mycket spännande!

Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Finns ett ställe på Gamla Brogatan som säljer en hel del begagnat. Minns inte vad dom heter. Dom har en hel del rock och liknande, så jag har bara varit där en gång 🙂 Någon Stockholmsbo få fylla på med info sedan. T ex mornel.

Är inte så nere med hiphop, men kan tänka mig att Snickars är no. 1 för sådant?

Redigerat av MarcusRombo
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Heter inte den affären "Mickes CD och Skivor", eller nåt sånt? Jag minns att det var ett reportage på TV om honom och affären för rätt många år sedan. I det reportaget så visade han lite olika LP-konvolut, och då bl.a. Lolly & Pat Vegas "At the haunted house", från 1967 och som jag försökt få tag på i 30 år. Han sa att om det kommer in ett tillräckligt intressant bud på den så säljer han den. Jag har för mig att det var så som prisresonemanget gick iaf. Jag mailade eller brevskrev till honom, men fick aldrig något svar. Det minns jag tydligt!

I år lyckades jag hitta den hos recordsbymail, men den var slutsåld när jag väl skulle beställa den. Då blev jag lagom förvånad då jag inom några ynka dagar fick syn på den igen hos en LP-entusiast som driver postorderfirma av mindre skala här i Sverige. Först ser man aldrig plattan på 30 år (bortsett från TV-reportaget) och sedan får man nys på den 2 ggr inom en vecka... 😱

När jag bodde på hotell i Sthlm senast så frågade jag dem i receptionen om lämpliga skivaffärer, och det bästa de kunde enas om var faktiskt Åhléns, vilket jag senare också besökte och köpte en cd hos.

:musik

LISE-LOTTE: Ferna Lundqvist hette det förr va?

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

jag brukar besöka mellotronen i gammla stan, gatan ner till höger (efter sound pollution/posten) om om du kommer över bron från centralen.

sen har du ju "go to hurry" upp till vänster från samma gata närmare åt centralen hållet de säljer bara 60-tals skivor 🙂 ganska dyrt 😏

rainbow music har jag aldrig besökt tror det ligger i solna men de brukar ha mycket bra på skivmässor.

FREAK SCENE RECORDS - S:t Eriksgatan 84 / T: S:t Eriksplan

For your punkrock records..

PET SOUNDS - Skånegatan / T: Medborgarplatsen

Mostly rock and pop but some good stuff..

wild & wicked postorder i stockholm som är billig och har sånt som inte finns över allt, tex. chokolate watch band, seeds, sonics priser cd 130-140kr, lp 110kr

http://hem.bredband.net/b130710/

Redigerat av sixties
Dela på andra sajter

De bästa vinylaffärerna i Stockholm är i slumpvis ordning:

Nostalgipalatset, mellan St Eriksplan och Vanadisplan. Styor affär med massor med prylar och skivor. Går att hitta en del udda saker där.

Nitty Gritty, tvärs över gatan från Nostalgipalatset. Mest gammal soul.

Runt Runt, mellan St Eriksplan och Odenplan, vid Vasaparken. Inte jättestort, men det går att hitta en del kul soul.

Snickars skivor, repslagargatan vid slussen. Bra sortiment. Mest soul, funk och sånt, men även lite annat.

Affären på Hökens gata som neko tipsade om ovan. Lite osorterad och svår att hitta i, men dom har massor med skivor.

Mosebacke records, i början av östgötagatan vid mosebacke. Grymt bra på soul, och har en del hiphop också.

Mickes skivor vid Hornstull. Ganska välsorterad, mer tyngdpunkt på "rock" än de affärer ovan.

Dela på andra sajter

Hej!

Heter inte den affären "Mickes CD och Skivor", eller nåt sånt? Jag minns att det var ett reportage på TV om honom och affären för rätt många år sedan. I det reportaget så visade han lite olika LP-konvolut, och då bl.a. Lolly & Pat Vegas "At the haunted house", från 1967 och som jag försökt få tag på i 30 år. Han sa att om det kommer in ett tillräckligt intressant bud på den så säljer han den. Jag har för mig att det var så som prisresonemanget gick iaf. Jag mailade eller brevskrev till honom, men fick aldrig något svar. Det minns jag tydligt!

I år lyckades jag hitta den hos recordsbymail, men den var slutsåld när jag väl skulle beställa den. Då blev jag lagom förvånad då jag inom några ynka dagar fick syn på den igen hos en LP-entusiast som driver postorderfirma av mindre skala här i Sverige. Först ser man aldrig plattan på 30 år (bortsett från TV-reportaget) och sedan får man nys på den 2 ggr inom en vecka... 🥰

När jag bodde på hotell i Sthlm senast så frågade jag dem i receptionen om lämpliga skivaffärer, och det bästa de kunde enas om var faktiskt Åhléns, vilket jag senare också besökte och köpte en cd hos.

:musik

LISE-LOTTE: Ferna Lundqvist hette det förr va?

det e en skön butik.. om det är Mickes skivor och serier.. haha flummig gubbe! (den i hornstull). För något år sedan hadde han en lapp på dören: Öppnar: När jag vaknar Stänger: När jag e trött:P

Dela på andra sajter

Hej,

Har ni några bra adresser till skivaffärer i Stockholm som har nya och/eller begagnade LP-skivor? Dels är jag intresserad själv, dels vill min grabb ha tag i HipHop-skivor.

Jag åker till kungliga hufvudstaden på måndag och tänkte kika runt lite då.

Tack på förhand 😄

Edith: Stafa?

Tjaba,

Grabben vill säkert till Recordnet om han söker hiphop, de har nästan uteslutande det. Ligger på St Eriksgatan. Sen har du fantastiska Recordmania vid Mosebacke. Två av mina favoritaffärer!

Lycka till!

Dela på andra sajter

jag brukar besöka mellotronen i gammla stan, gatan ner till höger (efter sound pollution/posten) om om du kommer över bron från centralen.

sen har du ju "go to hurry" upp till vänster från samma gata närmare åt centralen hållet de säljer bara 60-tals skivor 😮 ganska dyrt 😄

rainbow music har jag aldrig besökt tror det ligger i solna men de brukar ha mycket bra på skivmässor.

FREAK SCENE RECORDS - S:t Eriksgatan 84 / T: S:t Eriksplan

For your punkrock records..

PET SOUNDS - Skånegatan / T: Medborgarplatsen

Mostly rock and pop but some good stuff..

wild & wicked postorder i stockholm som är billig och har sånt som inte finns över allt, tex. chokolate watch band, seeds, sonics priser cd 130-140kr, lp 110kr

http://hem.bredband.net/b130710/

Däremot är han på Got to hurry skitjobbig, helt paranoid, följer en runt hela (haha "hela" affären är ganska liten) affären och kollar som en hök.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.