Jump to content
Annons

Bästa möjliga ljudkort för PC och Cubase SX?

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Linus sa:
Jo, men inget kort är bäst på ALLT.

Lynx-Two t.ex. har finfina A/D-omvandlare, men försök inte dra igång Gigasampler på det kortet. 😏

Vilket kort som passar dig bäst är individuellt, och det är därför vi frågar vilka behov/hur du ska använda datorn. Nu vet vi att du ska spela in sång och gitarr, och ett RME-kort med en bra preamp vore kanske ett fint val?

Tackar för vettigt svar!

Då kan ju faktist Lynx two vara lite av ett problem. även fast jag måste understryka att jag använder GS mindre och mindre. Titta vad bra det är att få lite reflektioner.

Det lutar väl åt ett RME kort i nuläget, men den som lever får se.

Nej tyvärr så finns väl inte det prefekta kortet, men jag får forska vidare. Fast som sagt, jag fokuserar väl på den andra änden först, micar och preamp.

Annons
Postat

Ta det lugnt! Jag försöker hjälpa dig genom att påpeka att det ljudkort som vissa tycker är det bästa kanske inte är det absolut bästa för dig, jag försöker inte vara otrevlig. Slappna av!

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  mornel sa:
Ta det lugnt! Jag försöker hjälpa dig genom att påpeka att det ljudkort som vissa tycker är det bästa kanske inte är det absolut bästa för dig, jag försöker inte vara otrevlig. Slappna av!

I'm cool, men ibland blir det lite frustrerande här inne. :rolleyes:

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  oakleaf sa:
Och då kommer jag lite snabbt in på en tanke som jag ofta tänkt och som det troligtvis inte går att svara på. Om man tar en låt som..ja vad ska jag dra till med...typ U2 - With or without you. När dom lirade in den låten, som enligt mig är lite ev ett mästerverk, var dom nöjda? Eller finns det alltid ett uns av osäkerhet och en strävan mot ännu bättre även när man har hittat rätt? Eller är på den nivån du menar att skillnaderna till ännu bättre blir väldigt små?

är det något speciellt paket eller modell man ska titta närmare på i den länken du angav? Soundscape kanske kan vara ett alternativ, vad har fått dig att bli såld på dom?

Ja, jag tror def att de var nöjda. Nöjd behöver inte nödvändigtvis betyda att man inte tror det går att göra ännu något lite bättre - men som sagt, tillräckligt nöjd för att med stolthet kunna stå för det, är väl en bra nivå att släppa ifrån sig nåt på.

(Sen kommer man ofelbart att upptäcka saker efter tre år som man då tycker man kunde gjort annorlunda. Men jag vet folk som sitter o pillar med en hihat i fyra fem timmar, o testar o programmerar o editerar om den ska va öppen eller stängd just i takt 69 1 4 1 eller om den ska va stängd.... 😄 Det e då man måste lyfta blicken till helheten. Ingen kommer nånsin bry sig om så små detaljer i helheten, om låtfan aldrig blir klar.)

Ja, jag tror du fattar 🙂

Ang Soundscape så är det ljudkortet PCI Mixtreme192 som jag tänkte på för din del.

Själv fastnade jag 1995 för Soundscape HDR1 när jag fick det föreslaget som alt till dåvarande PT . . . eller hette det Session8 då....?

Nåja, har aldrig ångrat mig! Världens stabilaste system (då pratar jag om SS32 o liknande DAW som bara använder datorn som styrenhet).

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  MrPhil sa:
Sen kommer man ofelbart att upptäcka saker efter tre år som man då tycker man kunde gjort annorlunda. Men jag vet folk som sitter o pillar med en hihat i fyra fem timmar, o testar o programmerar o editerar om den ska va öppen eller stängd just i takt 69 1 4 1 eller om den ska va stängd.... :rolleyes: Det e då man måste lyfta blicken till helheten. Ingen kommer nånsin bry sig om så små detaljer i helheten, om låtfan aldrig blir klar[/i].)

Ja, jag tror du fattar 🙂

Ang Soundscape så är det ljudkortet PCI Mixtreme192 som jag tänkte på för din del.

Själv fastnade jag 1995 för Soundscape HDR1 när jag fick det föreslaget som alt till dåvarande PT . . . eller hette det Session8 då....?

Nåja, har aldrig ångrat mig! Världens stabilaste system (då pratar jag om SS32 o liknande DAW som bara använder datorn som styrenhet).

😄😄😄

Ja det där känner jag igen. Jag brukade fastna i sånt där förut. Sitta och små pula med petetesser som inte tillför själva grund iden i låten något. Det är ganska kul dock och kan leda till nya spännande ljud. Men för några år sedan håll jag på att bli vansinnig när mina låtar aldrig blev klara, så jag kom fram till att jag behövde mer struktur i mitt arbetsflöde. Som du säger, titta på helheten och hela tiden sträva mot den.

Jag ska kika in mig ordentligt på Soundscape och Mixtreme 192 och försöka prov klämma någonstans. Min känsla just nu säger dock RME Hammerfall, men detta vet jag definitivt först när jag fått en "hands on" upplevelse.

Som jag förstår det så använder du ett komplett system/DAW från Soundscape vilket onekligen ser stabilt ut. En undran jag har där är om man inte blir lite låst till en grej då eller finns det fortfarande utrymme för flexibilitet, alltså i form av kompatibilitet till nya mjukvaror etc?

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  oakleaf sa:
Jag ska kika in mig ordentligt på Soundscape och Mixtreme 192 och försöka prov klämma någonstans. Min känsla just nu säger dock RME Hammerfall, men detta vet jag definitivt först när jag fått en "hands on" upplevelse.

Som jag förstår det så använder du ett komplett system/DAW från Soundscape vilket onekligen ser stabilt ut. En undran jag har där är om man inte blir lite låst till en grej då eller finns det fortfarande utrymme för flexibilitet, alltså i form av kompatibilitet till nya mjukvaror etc?

RME är också ett bra val! jag vet att mjukvaran Vegas inte funkar hundra ihop med RME, men du skulle väl ändå köra Cubase så det är väl grönt!

Om en grej är tillräckligt bra så blir man inte låst.

Soundscape utvecklar o bygger hela tiden på med nya lösningar.

O man har väldiga möjligheter att bygga ut sitt system från liten grund till stor studio.

Med ett Mixpander-kort kan du köra DAW-systemet ihop med alla VST o VSTi t ex.

Med Mixtreme använder du vilken mjukvara du vill, VST o VSTi etc, och får därtill en extremt kraftfull och flexibel mixerenhet som kör mot kortets DSP - samma mixer som man hittar i stora DAW:n.

För båda gäller oxå att du kan routa inserts o FX-send till externa hårdvaruburkar, o in igen.

- Nej, det känns inte ett dugg begränsat. 🙂

OBS! Glömde påpeka att till Mixtreme behöver du en extern I/O-enhet, t ex iBox 8-Line. 8 in/ut.

Ytterligare ett ljudkort du kan titta på är ECHO Layla 3G. 8 in/ut med direkt monitor för lyssning utan latency.

Lycka till!

Redigerat av MrPhil
Postat (redigerat)

Ett tips är att låtsas att man har tidspress, få klart grunderna till måndag, demo-demo till fredag, o.s.v! Sen när låten är såpass klar att den kan

spelas upp och lyssnas på då, men först då, börjar man pilla uti detaljer bäst man vill intill oändlighet 🙂! Förr eller senare tröttnar man eller blir färdig!

Ett annat tips är att ha några låtar att växla mellan, roligare och ibland kan en låts refräng bli en annans brygga... eller tvärtom!

Allt detta förutsätter ju i.o.f.s. att man har en relativt färdig låtidé att utgå ifrån men det måste man nog ändå ha i.v.f.s.h!

Redigerat av Hans
oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Hans sa:
Ett tips är att låtsas att man har tidspress, få klart grunderna till måndag, demo-demo till fredag, o.s.v! Sen när låten är såpass klar att den kan

spelas upp och lyssnas på då, men först då, börjar man pilla uti detaljer bäst man vill intill oändlighet 🙂! Förr eller senare tröttnar man eller blir färdig!

Ett annat tips är att ha några låtar att växla mellan, roligare och ibland kan en låts refräng bli en annans brygga... eller tvärtom!

Allt detta förutsätter ju i.o.f.s. att man har en relativt färdig låtidé att utgå ifrån men det måste man nog ändå ha i.v.f.s.h!

Det där har jag faktiskt provat och det är rätt smart. Fungerar utmärkt också.

Får man fråga vad för typ av musik du spelar in? Spelar/skriver du själv eller sitter du mest i mixar rollen? Alltid intresserad av andra människors arbetssätt och vad fokus ligger på.

Själv blir det både låtskriv samt mix, fast mitt fokus ligger på låtskrivar benet. Med andra ord så är mitt mål att ha en komplett Pre-production studio, alltså nån form av Studio B i en studio där man normalt har en studio A om du fårstår vad jag menar. 😄 När jag väl nåt detta mål får jag börja drömma om en Studio A! 🙂 I första hand måste jag skriva bra låtar, och det brukar ju inte vara nåt problem....eh... 🙂

Postat (redigerat)

Hej!

oakleaf sa:
Får man fråga vad för typ av musik du spelar in?

Spelar/skriver du själv eller sitter du mest i mixar rollen?

Alltid intresserad av andra människors arbetssätt och vad fokus ligger på.

Jag satsar också på att bygga en grym "Studio B" 😉!

Det jag gör nu sen i September är mitt första riktiga musikskapande på måånga år! Pop med beat (som blir allt vanligare) så kanske helt enkelt pop!

Hade det varit 10 år sedan hade det nog inte kallats för pop!

Jag har två separata projekt identiska till upplägget, först gör jag musikbakgrunder (ibland med refräng-melodi) där jag (eller datorn 😠!) spelar allt

förutom en del gitarrer sedan skriver två olika personer, en kille och en tjej som är vokalisterna, text samt vers/brygg/stick-melodi! Därefter jammar

vi fram resten och slutligen sitter jag (mestadels själv) och mixar! Det är kul som fn! Som bonus så slipper man det (ibland) långsamma, tråkiga textskapandet 🙁!

Sen slipper man även det (ibland) långsamma, tråkiga vers/brygg/stick-melodiskapandet 🙂! Har en del gamla överblivna låtar som jag tar in en efter en

och gör om med deras hjälp! Också skitkul! Man får plocka russinen ur kakan, det roliga snpersnabba musikbakgrundsskapandet samt refrängskapandet!

Okej, visserligen får man dras med det allra tråkigaste och mest tidsödande - mixandet, men det behöver jag lära mig i vilket fall somhelst!

Redigerat av Hans
oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Hans sa:
Det är kul som fn! Som bonus så slipper man det (ibland) långsamma, tråkiga textskapandet 🙂!

Sen slipper man även det (ibland) långsamma, tråkiga vers/brygg/stick-melodiskapandet 🙂! Har en del gamla överblivna låtar som jag tar in en efter en

och gör om med deras hjälp! Också skitkul! Man får plocka russinen ur kakan, det roliga snpersnabba musikbakgrundsskapandet samt refrängskapandet!

Okej, visserligen får man dras med det allra tråkigaste och mest tidsödande - mixandet, men det behöver jag lära mig i vilket fall somhelst!

🙁🙂😄

Lite lustigt att läsa ditt senaste svar...det verkar som det enda du tycker är kul är egentligen att skriva musik. Det här med inspelningen är mer ett nödvändigt ont. 😠

Jag förstår vad du menar dock. även fast jag (när det fungerar med det tekniska) tycker det är ganska stimulerande att mixa mina låtar och försöka få dom att lyfta. Kanske en solig dag kommer man att träffa rätt. Tycker nog att det här med textskrivande är rätt soft också. Däremot är det ju väldigt tidskrävande, men jag försöker dela upp det olika elementen så att jag inte fokuserar på allt samtidigt. Förrut, för några år sedan, blev det mer att man försökte göra allt på en gång, men nu försöker (och det är nog det svåraste tycker ja) jag att ta en sak i taget och börja med låten och få fram rätt flyta i melodierna (tja...hyffsat flyt i alla fall) innan jag börjar spela in.

Däremot avskyr jag att fixa tekniska problem..t ex som det här med min nya dator och få den att tala rätt språk så att säga. Det tar verkligen död på inspirationen. Men men...jag delar upp det här också, tar tag i allting som inte verkar fungera som det ska en gång för alla så man bara kan köra sen. Tar tid i början, men sen vinner man kanske med lite tur lite tid.

Sättet som du spelar in låter väldigt levande och kul. Kan tänka mig att många sköna melodier och akordsföljder kommer till av tillfälligheter (som oftast är det bästa), just av att du tar fram gamla alster som ni sedan utvecklar gemensamt.

Postat (redigerat)

Däremot avskyr jag att fixa tekniska problem..t ex som det här med min nya dator och få den att tala rätt språk så att säga. Det tar verkligen död på inspirationen.

Jo alltså, det där får man ju nästan magsår av! Kunde man döda en dator hade jag hämtat hammaren för länge sedan 😳!

Mixa är rätt kul och ibland väldigt kul, det som är tråkigt är det här nötandet som faktiskt ger resultat, när man lyssnar på äldre versioner av samma

låt som har samma melodi och allt, så tror man inta sina öron, fn vad kasst tycker man om det som var bra i förra veckan, okej lär mig gejer hela tiden

men ändå! Hörde att 2-3 pers suttit och slitit med sången på en enda J-Lo låt i flera veckor och nu börjar man ju haja på ett ungefär vad dom gör med

all den tiden, det tar helt enkelt sån (förbannad) tid att putsa & fixa och då är ändå "mina" vokalister riktigt grymma! Mycket bättre än jag - hade jag

varit vokalist då... hade det tagit tid 🙂! säkert flera timmar per låt!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.