Jump to content
Annons

Bästa möjliga ljudkort för PC och Cubase SX?

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag går i tankarna att köpa ett nytt ljudkort framöver.

Mitt system ser ut så här:

AMD x2 4800

Cubase SX 2

Vad är det absolut bästa ljudkortet jag kan köpa om man tänker på ljudkvalite?

Nån klok som vet?

Redigerat av oakleaf
Annons
Postat
  oakleaf sa:
det absolut bästa

! 😄

Låt mig ställa några enkla frågor:

• Vilken budget har du?
  • Vad ska du spela in med ljudkortet?
  • Vilka krav har du på funktioner?
  • Vilka krav har du på anslutningar och kontakter?

Postat

Det bästa måste vara RME HDSP9652 eller liknande, eftersom ljudkortet inte begränsar dig till vissa omvandlare. Det har nämligen enbart digitala anslutnngar, så att man sedan väljer externa omvandlare efter smak eller plånbok. 😄

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Linus sa:
  oakleaf sa:
det absolut bästa

! :rolleyes:

Låt mig ställa några enkla frågor:

• Vilken budget har du?
  • Vad ska du spela in med ljudkortet?
  • Vilka krav har du på funktioner?
  • Vilka krav har du på anslutningar och kontakter?

! 😕

Buget: Det som krävs för att få det bästa?

Vad som ska spelas in: Musik - instrument sång.

Funktionalitet: Ska fungera bra ihop med en AMD Athlon X2 och Cubase SX2 och prestera riktigt bra AD/DA omvandling. Viktigt!

Anslutningar: Inte det viktigaste just nu då man kan lägga till senare, men 8 in 8 ut och några Midi portar vore bra.

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Det bästa måste vara RME HDSP9652 eller liknande, eftersom ljudkortet inte begränsar dig till vissa omvandlare. Det har nämligen enbart digitala anslutnngar, så att man sedan väljer externa omvandlare efter smak eller plånbok. :rolleyes:

Tack för svar.

Intressant. Men det är ju ett PCI Kort, jag trodde att man ville fokusera på FW?

Postat (redigerat)

Hej!

FW som sitter utanför datorn kan aldrig bli effektivare än PCI som ju sitter i datorn, i bästa fall lika snabba!

Bästa ljudkvaliteten brukar Lynx bli utnämnd att ha, annars RME, Motu och kanske är billiga E-mu 1820m nänstans där uppe och jiddrar?

Det beror ju lite på vilka möjligheter man har annars, ifall man sitter i och spelar in men halvdan akustik och mikrofon+mikrofonförstärkare

för innunder 20,000 kr är antagligen 1820m fullt tillräckligt!

Redigerat av Hans
Postat
  oakleaf sa:
  Claes sa:
Det bästa måste vara RME HDSP9652 eller liknande, eftersom ljudkortet inte begränsar dig till vissa omvandlare. Det har nämligen enbart digitala anslutnngar, så att man sedan väljer externa omvandlare efter smak eller plånbok. 😕

Tack för svar.

Intressant. Men det är ju ett PCI Kort, jag trodde att man ville fokusera på FW?

Eftersom du frågade efter "det bästa", så utgick jag från att du ville ha möjlighet att sätta ihop bästa tänkbara kombination av interface och omvandlare... :rolleyes:

Själv har jag den äldre modellen av RME Hammerfall - och trivs bra med att kunna använda vilka omvandlare jag vill. Det är då kopplat med 16 kanaler fram och tillbaks mellan ljdkortet och digitalmixern, 8 kanaler in och ut genom en RME ADI-8 Pro A/D-D/A - och de sista 2 kanalerna ut till en Benchmark DAC1 och in från en Benchmark ADC1. Min RME ADI-96 Pro har nu ersatts av ADC1. Det är det som är fördelen med att ha separata prylar; man kan byta ut dem efter hand som man vill uppgradera något. 😱

Är du ute efter ett Firewire-interface, så välj ett RME Fireface800 - så har du både bra omvandlare och bra micpreamps i en och samma burk. 😱

oakleaf (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Hans sa:
Hej!

FW som sitter utanför datorn kan aldrig bli effektivare än PCI som ju sitter i datorn, i bästa fall lika snabba!

Bästa ljudkvaliteten brukar Lynx bli utnämnd att ha, annars RME, Motu och kanske är billiga E-mu 1820m nänstans där uppe och jiddrar?

Det beror ju lite på vilka möjligheter man har annars, ifall man sitter i och spelar in men halvdan akustik och mikrofon+mikrofonförstärkare

för innunder 20,000 kr är antagligen 1820m fullt tillräckligt!

E-mu 1820m säger du. Här i England kostar det kortet £314 vilket lite snabbt omräknat blir runt 4,300 slängar.

Givetvis har jag varken ypperlig rumsakustik eller toppen mickar eller preamps. Men man måste ju börja nånstans. Menar du att det kanske är bättre att börja i andra ändan och satsa på preamps och mickar först. är det kanske rent av så att mitt PCI Wami Rack 24 duger en stund till?

Bra info om PCI och FW, tackar. Jag har alltid trott att det är FW som är snabbast. Då är FW uteslutet från och med nu. Skall göra lite mer research ang detta.

Ska kika lite på Lynx också, är det nån speciell modell man ska kika närmare på?

Redigerat av oakleaf
oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Eftersom du frågade efter "det bästa", så utgick jag från att du ville ha möjlighet att sätta ihop bästa tänkbara kombination av interface och omvandlare... 😆

Själv har jag den äldre modellen av RME Hammerfall - och trivs bra med att kunna använda vilka omvandlare jag vill. Det är då kopplat med 16 kanaler fram och tillbaks mellan ljdkortet och digitalmixern, 8 kanaler in och ut genom en RME ADI-8 Pro A/D-D/A - och de sista 2 kanalerna ut till en Benchmark DAC1 och in från en Benchmark ADC1. Min RME ADI-96 Pro har nu ersatts av ADC1. Det är det som är fördelen med att ha separata prylar; man kan byta ut dem efter hand som man vill uppgradera något. 😮

Är du ute efter ett Firewire-interface, så välj ett RME Fireface800 - så har du både bra omvandlare och bra micpreamps i en och samma burk. 😮

Det stämmer, jag skulle vilja veta vilka som ligger i toppskiktet.

FW är inget krav från min sida, men hade fått för mig att detta var det som var snabbast. Men tydligen så är PCI det som verkar vara mest effektivt så ditt förslag ser intressant ut.

Kollade in ADI-8 Pro och den ser ju oerhört kompetent ut. Jag får ta mig ner till musikaffären och klämma. Här ligger priset för RME HDSP9652 med ADI-8 Pro på runt £1200, alltså runt 16,500:-.

Postat

Jag tror definitivt att det är bäst att börja i mikrofon/mikstärkar-ändan samt att lite lätt förbättra akustiken så gott det går!

Sjunga (in) i en välfylld garderob och att vinkla mikrofonen lite lätt kan exempelvis vara kanon-trick för sång!

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Hans sa:
Jag tror definitivt att det är bäst att börja i mikrofon/mikstärkar-ändan samt att lite lätt förbättra akustiken så gott det går!

Sjunga (in) i en välfylld garderob och att vinkla mikrofonen lite lätt kan exempelvis vara kanon-trick för sång!

Mycket intressant.

Idag har jag en Røde NT1 som går igenom en preamp som heter Hooter sound. Och jag antar att det låter helt befängt. Detta är något jag köpte för 5 år sedan på Jam i Stockholm. Mycket har hänt sedan dess och det är dags att ta min studio till nästa nivå. Som sagt, man får ta en sak i taget. Nu tycker jag väl egentligen inte att Røde NT1 är den tråkigaste micken i världen, men under min tid i Australien på ljudtekniker utbildning fick man prova på en hel del mickar bl a en Neumann M nånting, tror det var 149 eller dylikt (Obs osäker på modell) och den lät ju kalas.

Men om jag säger så här, jag vill trappa upp några snäpp från Røde NT1 men kanske inte så högt som en toppklass Neumann (Inte som ett första steg) vad borde man fokusera på då? Det finns ju några Large Condenser att välja på så att säga. Samma med mick förstärkare, vad rekommenderas där?

Alltid kul att höra folks erfarenheter och rekommendationer.

Postat (redigerat)

Hej!

Min favorit är ju Neumann TLM-103 som just nu finns som special-deal för 8995:- men "billigare" så finns Oktava´s mikrofoner!

Mikpreamp kan Svenska DMP à 2750 rekommenderas men min erfarenhet gällande både mikrofoner och stärkare är att man

i stort sett får vad man betalar för, en del guldkornsaktigt och en del bottennappsbetonat men inga fynd eller katastrofer!

Redigerat av Hans
oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Hans sa:
Hej!

Min favorit är ju Neumann TLM-103 som just nu finns som special-deal för 8995:- men "billigare" så finns Oktava´s mikrofoner!

Mikpreamp kan Svenska DMP à 2750 rekommenderas men min erfarenhet gällande både mikrofoner och stärkare är att man

i stort sett får vad man betalar för, en del guldkornsaktigt och en del bottennappsbetonat men inga fynd eller katastrofer!

Schyssta grejer! Tackar.

Jag ska absolut lyssna in mig på TLM-103:an. Ligger på runt £680 här vilket är lite dyrare men jag kan nog hitta billigare nånstans. Eller så kan jag köpa när jag är hemma i Svea.

Ursäkta min okunskap, men jag har aldrig hört talas om DMP. Får göra lite research på detta. 2750 låter ju inte allt för blodigt, så det är värt att kollas upp. Om ytterligare ett litet snäpp upp vill tas härifrån vad lutar det åt då för din del? Det är ju de där med guldkornen.

Det är ju inte aktuellt just nu med dessa inköp i och med nyinköpt dator, men step by step kanske till sommaren.

Postat

Line Audio Design är verkligen ett guldkorn som egentligen är värd väldigt mycket mer än den kostar. Den är transparent och lågbrusig och kan ge många andra en mycket tuff match vid en jämförelse. Anledningen till att de (och den 8-kanaliga modellen, som heter OMP) är så oroväckande billig, är att de byggs av en entusiast som är väldigt försiktig med att ta betalt... 🥰

Det finns många micar som låter bra. Hämta gärna exempel på olika modeller, från min testsite (länk i min signatur) - så kan du jämföra diverse modeller med varandra. 😆

Ett par av mina favoriter är: Studio Projects T3, Violet Designs Dolly, AEA R-84 (även om den har tappat sin topplacering, till förmån för Crowley&Tripp...), Oktava MC012.

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Line Audio Design är verkligen ett guldkorn som egentligen är värd väldigt mycket mer än den kostar. Den är transparent och lågbrusig och kan ge många andra en mycket tuff match vid en jämförelse. Anledningen till att de (och den 8-kanaliga modellen, som heter OMP) är så oroväckande billig, är att de byggs av en entusiast som är väldigt försiktig med att ta betalt... 🙂

Det finns många micar som låter bra. Hämta gärna exempel på olika modeller, från min testsite (länk i min signatur) - så kan du jämföra diverse modeller med varandra. 🙂

Ett par av mina favoriter är: Studio Projects T3, Violet Designs Dolly, AEA R-84 (även om den har tappat sin topplacering, till förmån för Crowley&Tripp...), Oktava MC012.

Stabilt!

Ska absolut lyssna in mig på din mic site. Mycket konstruktivt!

Både DMP:n och OMP:n ser ju onekligen intressant ut. Det kommer bli lite svårt att lyssna in sig på den ifrån London, men det går kanske att ordna på nåt sätt.

Tackar och bockar för fin info.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  oakleaf sa:

Skönt med obegränsade budgetar. 🙂

Det blir väl Lynx då.

Har Apogee några kort, eller är det bara AD/DA? Någon?

Postat
  MrPhil sa:
  oakleaf sa:

Det blir väl Lynx då.

Apogee MiniMe kan förses med USB-interface. Väldigt praktiskt om man inte behöver fler kanaler.

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  MrPhil sa:
  oakleaf sa:

Det blir väl Lynx då.

🙂 Njae, du vet den är nog nåt så hel##tiskt begränsad egentligen. Men jag har bestämt mig för att reda ut det här med ljudkvaliteen i mina produktioner. Det kommer säkert ta mig 10+ år men tänk vad man ska lära sig om man kör ett steg i taget. Jag behöver säkert ändå minst 10 år för att tekniskt bli tillräckligt bra hur som helst. 🙂

Många nämner Lynx. Så denna kommer garanterat att bli kontrollerad.

Som det ser ut nu blir det nog kanske fokus på mic och preamps i ett första skede. Men jag ska försöka forska vart i kedjan mitt sound har mest desperat behov av förbättring först. Som vanligt är det ju mina egna kvaliteer som behöver förbättras mest, men du vet hur det är. 🙂

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Helt off topic så fliker jag in att jag nu ska iväg och kika på Coldplay. Men tack för alla givande svar i den här tråden. Skönt att slippa kommentarer om majbrasor och grejer. 🙂

Rock on!

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  oakleaf sa:
  MrPhil sa:
  oakleaf sa:

Det blir väl Lynx då.

🙂 Njae, du vet den är nog nåt så hel##tiskt begränsad egentligen. Men jag har bestämt mig för att reda ut det här med ljudkvaliteen i mina produktioner. Det kommer säkert ta mig 10+ år men tänk vad man ska lära sig om man kör ett steg i taget. Jag behöver säkert ändå minst 10 år för att tekniskt bli tillräckligt bra hur som helst. 🙂

Som det ser ut nu blir det nog kanske fokus på mic och preamps i ett första skede. Men jag ska försöka forska vart i kedjan mitt sound har mest desperat behov av förbättring först. Som vanligt är det ju mina egna kvaliteer som behöver förbättras mest, men du vet hur det är. 🙂

Nån sa nåt liknande detta, fast på engelska:

den största fienden till "tillräckligt bra" är strävan mot det bästa. Fast snyggare sagt...

Alltså, mitt råd är: hitta nåt som är TILLRÄCKLIGT bra. Sluta sträva efter det allra bästa i detta läget. Det är fullständigt poänglöst enl min mening.

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  MrPhil sa:
  oakleaf sa:
  MrPhil sa:
  oakleaf sa:

Skönt med obegränsade budgetar. 🤪

Det blir väl Lynx då.

😮 Njae, du vet den är nog nåt så hel##tiskt begränsad egentligen. Men jag har bestämt mig för att reda ut det här med ljudkvaliteen i mina produktioner. Det kommer säkert ta mig 10+ år men tänk vad man ska lära sig om man kör ett steg i taget. Jag behöver säkert ändå minst 10 år för att tekniskt bli tillräckligt bra hur som helst. 😄

Som det ser ut nu blir det nog kanske fokus på mic och preamps i ett första skede. Men jag ska försöka forska vart i kedjan mitt sound har mest desperat behov av förbättring först. Som vanligt är det ju mina egna kvaliteer som behöver förbättras mest, men du vet hur det är. 🥰

Nån sa nåt liknande detta, fast på engelska:

den största fienden till "tillräckligt bra" är strävan mot det bästa. Fast snyggare sagt...

Alltså, mitt råd är: hitta nåt som är TILLRÄCKLIGT bra. Sluta sträva efter det allra bästa i detta läget. Det är fullständigt poänglöst enl min mening.

Ska tänka på det. Men jag vet inte om jag håller med.

Finns massor med exempel där strävan mot det bästa har tagit folk oerhört långt. Då ska understrykas, som jag också nämt tidigare, att det som måste förbättras mest är min egna talang och då ser jag inga hinder för att sträva mot det bästa. Att sen sträva mot det bästa i ett ljudkort handlar väl i det här fallet mer om en marknadsundersökning för att päjla in vad som är hett just nu så att jag vid tillfälle ska kunna ta min egna studio mot bättre höjder, paralellt med att jag växer rent tekniskt. Och som vanligt finns det säkert lika många åsikter om detta som det finns människor, men men tough luck. 😄

Lite djupt kanske, men det var inte jag som började. 😄

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  oakleaf sa:
Finns massor med exempel där strävan mot det bästa har tagit folk oerhört långt.

Det e helt rätt, men det gäller att veta när man uppnått "tillräckligt bra" .... annars blir man kvar i strävandet o når aldrig resultat.

Du kan alltid hitta något lite bättre, sjunga något lite bättre, spela något lite bättre, mixa något lite bättre.... o aldrig nå fram till något öht.

Och ju bättre nivå du kommer upp på, desto mindre spelar nästa förbättring roll.

Hursomhelst: http://www.sydec.be/Products/Pci/

Måste slå ett slag för Soundscape som vanligt, som även har native-system om man inte vill ha deras SS32.

Postat

Jag kan ju också nämna i sammanhanget, att jag inte har bytt ljudkort sedan jag köpte det - för omkring 8 år sedan eller något. Mitt RME Hammerfall-kort har fått följa med hela tiden när jag har uppgraderat resten av datorn. Man kan börja med billigare omvandlare att koppla till kortet om man behöver spara - men man har ett ljudkort som fungerar lika bra till äckligt dyra omvandlare, så man slipper vara begränsad i framtiden med ett sådant. RME har dessutom väldigt stabil klocka, så att allting fungerar stabilt och bra utan att man behöver någon separat klocka - men vill man,så kan man förstås även koppla in Wordclock för säkerhets skull...

I övrigt säger MrPhil precis samma som jag brukar framhålla; Man behöver inte skaffa det bästa i alla lägen, utan man ska skaffa sådant som är tillräckligt bra för de behov man har.

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  MrPhil sa:
  oakleaf sa:
Finns massor med exempel där strävan mot det bästa har tagit folk oerhört långt.

Det e helt rätt, men det gäller att veta när man uppnått "tillräckligt bra" .... annars blir man kvar i strävandet o når aldrig resultat.

Du kan alltid hitta något lite bättre, sjunga något lite bättre, spela något lite bättre, mixa något lite bättre.... o aldrig nå fram till något öht.

Och ju bättre nivå du kommer upp på, desto mindre spelar nästa förbättring roll.

Hursomhelst: http://www.sydec.be/Products/Pci/

Måste slå ett slag för Soundscape som vanligt, som även har native-system om man inte vill ha deras SS32.

Ok, nu är jag med och du slår verkligen huvudet på spiken här. Antar att det alltid måste finnas ett element av beslutsamhet, en nivå av att våga vara nöjd. Och då kommer jag lite snabbt in på en tanke som jag ofta tänkt och som det troligtvis inte går att svara på. Om man tar en låt som..ja vad ska jag dra till med...typ U2 - With or without you. När dom lirade in den låten, som enligt mig är lite ev ett mästerverk, var dom nöjda? Eller finns det alltid ett uns av osäkerhet och en strävan mot ännu bättre även när man har hittat rätt? Eller är på den nivån du menar att skillnaderna till ännu bättre blir väldigt små?

är det något speciellt paket eller modell man ska titta närmare på i den länken du angav? Soundscape kanske kan vara ett alternativ, vad har fått dig att bli såld på dom?

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Jag kan ju också nämna i sammanhanget, att jag inte har bytt ljudkort sedan jag köpte det - för omkring 8 år sedan eller något. Mitt RME Hammerfall-kort har fått följa med hela tiden när jag har uppgraderat resten av datorn. Man kan börja med billigare omvandlare att koppla till kortet om man behöver spara - men man har ett ljudkort som fungerar lika bra till äckligt dyra omvandlare, så man slipper vara begränsad i framtiden med ett sådant. RME har dessutom väldigt stabil klocka, så att allting fungerar stabilt och bra utan att man behöver någon separat klocka - men vill man,så kan man förstås även koppla in Wordclock för säkerhets skull...

I övrigt säger MrPhil precis samma som jag brukar framhålla; Man behöver inte skaffa det bästa i alla lägen, utan man ska skaffa sådant som är tillräckligt bra för de behov man har.

Mycket intressant! Det kanske dock kan vara så att det ljudkortet du har är ett högklass kort även fast det är 8 år gammalt? Jag vet inte exakt här, men jag misstänker att ditt RME kort ligger högre i kurs än mitt Wami Rack 24?

Grejen är den att jag är ganska nöjd med mitt Wami, men det brusar en aning och det är inte alltid så kul. 😄 Men nu är ju också grejen den att jag troligtvis kommer köpa en lite krispigare mic och förstärkare då detta troligtvis är min akilles häl just nu.

Jag är inte tillräckligt bra för att ha allt som är det allra bästa så jag håller med er fullt ut. Men det känns lite grann, och detta säger jag med fullaste ödmjukhet, som att jag växt ur min nuvarande konfiguration och då kan det väl aldrig vara fel att titta på utrustning som låter bra och försöka få tag på det som är det allra bästa för mig?

Postat
  oakleaf sa:
då kan det väl aldrig vara fel att titta på utrustning som låter bra och försöka få tag på det som är det allra bästa för mig?

Det är just här i själva problematiken ligger; vad är det bästa ljudkortet för dig?

Jag tror inte att du behöver det "bästa" ljudkortet på marknaden, särskilt inte om du faktiskt har begränsad budget.

oakleaf (oregistrerad)
Postat
  mornel sa:
  oakleaf sa:
då kan det väl aldrig vara fel att titta på utrustning som låter bra och försöka få tag på det som är det allra bästa för mig?

Det är just här i själva problematiken ligger; vad är det bästa ljudkortet för dig?

Jag tror inte att du behöver det "bästa" ljudkortet på marknaden, särskilt inte om du faktiskt har begränsad budget.

Nej men det kan väl vara ganska kul att höra vad andra folk anser vara bra/bäst/tillräckligt? 😄

Känns lite grann som man inte får fråga och ta upp saker i det här forumet.

Spelar det dig nån roll om jag vill köpa ett bra ljudkort även fast jag har begränsad budget?

Jag kan nog ta på mig ansvaret för vad som är bäst för mig. Men det blir lättare med lite reflektioner från andra.

Postat

Jo, men inget kort är bäst på ALLT.

Lynx-Two t.ex. har finfina A/D-omvandlare, men försök inte dra igång Gigasampler på det kortet. 😏

Vilket kort som passar dig bäst är individuellt, och det är därför vi frågar vilka behov/hur du ska använda datorn. Nu vet vi att du ska spela in sång och gitarr, och ett RME-kort med en bra preamp vore kanske ett fint val?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.