Jump to content
Annons

Protools M-powered vs Cubase

Recommended Posts

Elias (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hoppla! Är det någon som använder Protools M-powred eller har provat.

Vore intressant hur man uppfattar skillnaden i jämförelse med Cubase.

Jag kör själv Cubase SX2 men har aldrig testat andra musikprogram.

tacksam för svar Elias.

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "Protools M-powerd" /Olsberg

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

*bump* är också intresserad. Funderar på att köpa det då jag har Firewire 410.

• 2 veckor senare...
Postat

tänk på vilken musik ni gör... är det elektro/hip/hop/r´n´b vad som helst som inte är endast audio, då är cubase bättre, bättre midi funktioner och framför allt vst stöd som innebär en uppsjö av fantastiska freeware pluggar.

är det mest audio, och ni går fram och tillbaka mellan olika studios, pro tools är bättre.

Postat
tänk på vilken musik ni gör... är det elektro/hip/hop/r´n´b vad som helst som inte är endast audio, då är cubase bättre, bättre midi funktioner och framför allt vst stöd som innebär en uppsjö av fantastiska freeware pluggar. är det mest audio, och ni går fram och tillbaka mellan olika studios, pro tools är bättre.

Detta med att midihanteringen i Pro Tools inte räcker till har man hört från och till under årens lopp, frågan är vad som saknas idag. På senare tid har det fyllts på med en hel del midifunktioner så det skulle vara intressant om någon kunde peka på några specifika funktioner i Logic eller Cubase som är av sådan vikt att Pro Tools inte räcker till för midi baserad musik produktion. För det är väl inte bara dom fria pluggarna som gör Cubase till en bättre midi sequenser? 😄

Postat

sen kan man ju f.ö. med wrappern köra vstpluggar i PT. Däremot kan man såvitt jag vet inte lira RTAS-pluggar i Cubase.

Vill påstå att plattform mer är en fråga om smak och kompatibilitet. Jag använde Cubase ett par år innan jag skaffade en Pro Tools rigg. Jag märkte att Pro Tools var mycket bättre för mig. Jag jobbar snabbare och är mer kreativ, vilket gynnar kunden och hans plånbok.

Postat

Aolsson, har några tankar kring midi.

Jag kör med Pro tools, visserligen bara 6.4 (och har förstått att sjuan blivit bättre på

midihanteringen även om jag inte blivit så imponerad av den första kollen på kompisens pt.)

Men mitt gamla Cubase var vida överlägset PT i midihanteringen. Editorerna

var bättre att se och jobba i. Att välja I / O i pro tools är mycket omständigare.

Det känns helt klart som att jag kan göra i Cubase på en kvart vad som tar en timme

i PT.

Jag har ändock valt PT då jag mest sysslar med riktiga instrument, och tycker att programmet är suveränt, men mididelen är inte lika bra tyvärr.

Det handlar inte om att pro tools saknar några funktioner (inte för mig i alla fall) bara att hanteringen av midi inte är lika smidig.

Förut satt jag ofta och skrev in trumpattern i midieditorn (cubase) Vilket jag försökt med en gång i PT innan jag gav upp.

Pro Tools ÄR kanon, men mididelen är inte lika bra som Cubase eller Logic.

Räcker till kan det väl göra ändå i nån mån, men det gör ju inte automatiskt

att det är lika smidigt och därigenom bra.

Zeke Zement (oregistrerad)
Postat (redigerat)
...Men mitt gamla Cubase var vida överlägset PT i midihanteringen. Editorerna

var bättre att se och jobba i.

...Det känns helt klart som att jag kan göra i Cubase på en kvart vad som tar en timme

i PT.

...Det handlar inte om att pro tools saknar några funktioner (inte för mig i alla fall) bara att hanteringen av midi inte är lika smidig.

Förut satt jag ofta och skrev in trumpattern i midieditorn (cubase) Vilket jag försökt med en gång i PT innan jag gav upp.

Vill inte racka ner på nån som använder Cubase och är nöjd med det (inte du då, favino...), men känns inte dessa kommentarer lite förlegade..?

Jag kan hålla med om att midihanteringen i Cubase var bra. Satt själv med VST i många år. Men vad tar en timme i Pro Tools? Som tar en kvart i Cubase? Midieditorn i PT7 kan se ut som en Cubase replica ;-). Fungerar i princip exakt som i Cubase.

Jag förstår fortfarande inte vad som är lättare, eller tar kortare tid i Cubase. Det handlar bara om att bekanta sig med verktygen.

//ZZ

Redigerat av Zeke Zement
Postat

Från recensionen av PT7 i nya Studio: "Midi-sidan blir hela tiden mer kompetent, men når ännu inte hela vägen fram. Vi tycker fortfarande att program som Logic har en smidigare hantering av midi-spår." Recenserad av Erik Olsson och Tobias Norman.

Postat

Zeke, du har rätt. Det kanske bara tar dubbelt så lång tid för mig i PT mot Cubase om ens det.

jag skrev bara att det känns som att det tar 4 x så lång tid.

Håller med om att jag kunde lära mig mididelen bättre i PT, men det känns inte inspirerande på nåt sätt.

(yes, jag är en sån som köpte mac när de andra körde dos o garvade åt "grafisktgränssnitt")

Poängen är att jag tillbringat samma antal timmar med Pro Tools som Cubase, men lättare fattade hur editorerna i Cubase mididel funkar än PT. De är säkert lika bra,

Sjuan får jag kolla in är tydligt, då jag fortfarande kör på 6.4. Ser fram emot att hitta trum & key editorer

i PT då.

Som jag sagt tidigare tycker jag Pro Tools är kanon, likaså gillar jag Cubase. Men PT är inte

allenarådande. De flesta av mina kompisar sitter trots allt med logic.

Postat

Köper inte riktigt det där heller. Jag körde Cubase länge innan jag bytte till Pro Tools. Själv upplevde jag tidigt att jag jobabde snabbare i PT. Inte sagt att PT måste vara bättre eller så, men det är ju bättre för mig. Känns som om det är mycket annat som splar in i valet av plattform. Sen finns ju alltid folk som säger sig höra skillnad mellan programmen av olika mixar. Det kanske man gör, jag har aldrig provat.

Postat

Klart som fan saker och ting går fyra gånger snabbare i det program man är van vid att använda. 🤪

Vissa saker går snabbare/smidigare i Pro Tools, och vissa saker i Cubase, men tidsskillnaden är nog inte många minuter per timme om det sitter vana användare vid systemen.

Vanefråga 🤪

Postat

Men hur stor skillnad är det på midihanteringen? Kan man t ex öppna midispår som drummaps osv osv. Gillade ju t ex iden med midi-mirroring det lät ju smart.

Går fortfarande och funderar på att byta upp mitt Firewire 410 till en ProjectMix I/O och om jag ska köpa Pro Tools M-Powered 7 eller Cubase SL3 till den. Förslag nån?

Brojd du verkar ju ha koll på Pro Tools, ös på med fördelarna för jag har aldrig jobbat i det 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.