Vallhagen Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 (redigerat) Forumsamarbete! Vackert! Det hela började HÄR: https://www.studio.se/index.php?showtopic=18572&st=0 och fortsätter så här! ***************** LÅTNAMN: Åska till Aska ARTIST/GRUPP: Vallhagen med vänner; dvs Vallhagen, Kiefs, djonas, BaldByChoice och Stina GENRE: Svensk slagfältsmetall LÅTLÄNGD: 3.28 KOMPOSITÖR: Bengt Vallhagen PRODUCENT: Bengt Vallhagen EV. MEDVERKANDE: Jonas "djonas" Ekestubbe; Sologitarr (solo 1, 2, 3 och slutrefräng) Jonas "Kiefs" Myrström; Sologitarr (solo 4) Henrik "Hea" Andersson aka BaldByChoice; Lead- och stämsång Stina Sterner; Allehanda sångpålägg Bengt Vallhagen; Trumprogrammering, elbas, kompgitarrer, bakgrundsgruff och liite sologitarr (slutrefräng) INSPELNINGSÅR: 2005 FORMAT: mp3 STORLEK: 4+ MB STATUS: Färdig Demo Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag ***** En ärtig metalldänga med svensk manowartext och massssssor med gitarr. Kan det va nåt? Fram med luftgitarren och släpp ut håret gossar; så kör vi! /Bengan Allt för publiken: Här är texten; *********************************** Åska till Aska (solo djonas) Försänkta spår av stål (korrekta) Beräkna nålsmå hål (perfekta) (där) åskan spränger, krossar kränger Karvas djupa sår Utkämpa fejd Över land, över nejd Skriv om hjältar, skriv historia Mellan hammaren och städet Klädd i nitar, klädd i läder Skriv om helgon – klädd i gloria (solo djonas) Exekutionsaktris Matris exercis Åskan krossar, kräver brådskar Mitt blod – mitt pris – förlist Utkämpa fejd... (solo djonas) (solo Kiefs) utkämpa fejd... (solo Bengan, solo djonas) *************************************** edit: La till länk med Heas re-master ovan. länken nedan är fortfarande originalmixen. aska_till_aska.mp3 Redigerat 7 september 2008 av Vallhagen
BaldByChoice Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 (redigerat) Den som väntar på något gott... 😄 Inte för att vara petig Bengan men jag sjunger faktiskt stämmor också, eller tog du bort dem? Jag hör ärligt talat inte om det är min eller Stinas överstämma i refrängen! 😄😄 EDIT: Ser att låten fått en titel också. Kul! Redigerat 14 december 2005 av BaldByChoice
Vallhagen Postat 14 december 2005 Trådstartare Postat 14 december 2005 Inte för att vara petig Bengan men jag sjunger faktiskt stämmor också, eller tog du bort dem? 😄 ehh... Jag hör dom fortfarande 😄 ... ligger dom för lågt?? Stina ligger till höger och du i vänster...
BaldByChoice Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 (redigerat) Nejdå, de hörs. Det jag inte hörde var om det var jag eller Stina som sjöng. 😄 Nu vet jag att du använde både och. Redigerat 14 december 2005 av BaldByChoice
brojd Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Bra djävla låt och riktigt snygga refrängmelodier/stämmor! Produktionen var det lite sisådär med, mest trumsoundet som jag tycker låter illa iofs. Lite mer topp i sången skulle nog inte skada heller tror jag. Men som sagt, kanonlåt! (jag vill också se texten!) 😄
Altzi Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Kanon gubbar, feta guror och metal-sång 😄 coolt att den var på svenska!
Vallhagen Postat 14 december 2005 Trådstartare Postat 14 december 2005 Bra djävla låt och riktigt snygga refrängmelodier/stämmor!Produktionen var det lite sisådär med, mest trumsoundet som jag tycker låter illa iofs. Lite mer topp i sången skulle nog inte skada heller tror jag. Men som sagt, kanonlåt! (jag vill också se texten!) 😄 Det var fan då, jag som trodde jag hade LYCKATS med mixen... men men, så kan det vara. Jag lär mig nog nångång 😄 Kul att du gillar LÅTEN... begreppen "bra jävla" och "kanon" tar jag med mig liksom kommentaren om mixen 😄 Hea lägger ut texten här vicken sekund som helst, om ja fattade hans PM rätt. Skråla med i refrängen folks! /Bengan
Vallhagen Postat 14 december 2005 Trådstartare Postat 14 december 2005 Kanon gubbar, feta guror och metal-sång 😄 coolt att den var på svenska! Tack för det Altzi:) Der Schwedischzen text finns nu att beskåda i första inlägget! /Bengan
Valdez Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jösses!... 😄 Trummorna kunde det vara lite mer tryck i!.. Snyggt jobbat!..
isotone Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Ahh! Metal på svenska... kan inte bli bättre! Bra jobbat! 😄 Har en dröm om att sjunga in en direktöversatt version av "Holy Diver" om nån skulle känna sig manad att göra musiken. Jag menar... rader som "Hoppa på tigern, du kan känna hans hjärta men du vet att han är dum" bara skriker efter att få komma till liv! 😛
tordA Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 vid 2:37 blir det en helt annan ljudbild !!! liksom mer diskant, botten rammlar ur... på nå't sätt(?) 😄 för övrigt är det en kanonlåt !! 😉 bra jobbat ! 🙂
claypool Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Ska ladda hem låten och lyssna vid ett senare tillfälle. Det verkar vara en låt som inte hör hemma i ett par kassa lurar.
claypool Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 (redigerat) Ähh, jag kunde inte hålla mig. Men jag jag avstår från att kommentera mixen. Ärtigt introriff! 😄 Fan vad skön refräng! 😄 Hade jag långt hår skulle jag skaka på det och konstant ha en knytnäve i luften. 😄 Bra jobbat! Edit: Måste ju berömma sånginsatserna också, snygga stämmor och mycket energi! Redigerat 15 december 2005 av claypool
MUSIKANTEN Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Underbara guror, å imponerande sånginsats, speciellt på refrängen, FAAEEN vad det kryllar av Gitarrhjältar här 😄 GOD JUL / Stefan
lavrell Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Grymma gitarriff! Man blir ju alldeles glad och hade jag krämat på i mina högtalare hade huvudet så sakta börjat skaka per automatik 😄 Som sagt så kunde trummorna vara bättre mixade och hela ljudbilden känns lite instängd men det låter fortfarande bra och passar ändå genren. Ett jäkla bra jobb grabbar! 😄
BaldByChoice Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Jag tackar å hela gängets vägnar! 😄 Kul med så mycket positiv feedback.
Vallhagen Postat 15 december 2005 Trådstartare Postat 15 december 2005 vid 2:37 blir det en helt annan ljudbild !!!liksom mer diskant, botten rammlar ur... på nå't sätt(?) Ja det är ett medvetet trick... "plötsligt" är det Stina som tar över leaden (subtil skillnad? Märkte du det?) ett par rader, och jag vänder uppochner på komp- o sologitarren. Trestämmig kompgura kring 14-e bandet på de ljusa strängarna. Det låter nästan som en skrikig orgel. Jag tyckte det var ballt, men jag kanske skulle kört sången genom en telefon också, för att göra det till ett tydligare "brott"? 😱 *** Tack alla för glada tillrop och intensivt hårsvängande:) Tack alla medverkande gossar och tjej oxå, för alldeles strålande insatser. Skitkul att bolla ideer och ljudfiler ... Jag har upplevt ett par positiva chocker och varmsvettiga headbangövningar på vägen 😕 **** När jag orkar så ska jag ta en till titt på mixen, som ju har fått kommentarer. Den ska få rulla ett varv genom Heas mastermaskin oxå, det kanske ger förbättringar. Själv har jag liiiite hjärnsläpp på den punkten för tillfället... som sagt; jag upplever faktiskt att det låter rätt hyggligt. /Bengan
Jejje Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 (redigerat) Shit va bra låt asså! Diggar som fan. Ni spelar och sjunger förjävligt bra MEN (ständigt dessa men) produktionen är tyvärr inte så bra. Låter väldigt dov och murrig! Mer diskant i trummorna (särskilt virveln) kanse skulle hjälpa!? Sången är ganska låg och otydlig också. Gitarrerna dränker sången helt i refrängen. Skulle man inte ha texten framför sig skulle jag inte ha en chans att höra vad ni sjunger. Om ni skulle kunna få till en riktigt bra produktion på detta skulle det KROSSA! Redigerat 15 december 2005 av Jejje
Vallhagen Postat 15 december 2005 Trådstartare Postat 15 december 2005 Shit va bra låt asså! Diggar som fan. Ni spelar och sjunger förjävligt bra MEN (ständigt dessa men) produktionen är tyvärr inte så bra. Låter väldigt dov och murrig! Mer diskant i trummorna (särskilt virveln) kanse skulle hjälpa!? Sången är ganska låg och otydlig också. Gitarrerna dränker sången helt i refrängen. Skulle man inte ha texten framför sig skulle jag inte ha en chans att höra vad ni sjunger. Om ni skulle kunna få till en riktigt bra produktion på detta skulle det KROSSA! Tack för det Jejje:) Jo, det blir väl en snurra till på produktionsfronten när andan faller på... Det skulle ju va kul att KROSSA 😄 Vi får se om Hea kan göra nåt ballt av det hela. Jag känner mer och mer att jag har en del att lära med rattar o potar. Jag kanske har skruvat in mig i fel hörn... jaja... ** Dede! Skriv nåt då! Nu är ju texen uppe 🙂 ** Valdez! Jösses? Vad betyder det? Att du ramlade av stolen i ren hänförelse eller förskräckelse? 😛 ** isotone! Ja, vaffan, lägg upp en helig dykare 😄 ** claypool! ärtigt var det! ** MUSIKANTEN! God jul själv, och tack! ** lavrell! Kull att du blir glad! Det är meningen med en sån här låt. Öka volymen:) **
bengan_gbg Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Ja jävlar...jag sitter o filar på lite hårdpopsmusik men inte fan vill man spela gitarr efter det där....det går ju undan SÅ IN UTAV BARA FAN...... Bra låt med melodi som man visslar med i direkt. GÖTT MOS! /Bengan II
Moberg Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Ville bara säga att det här var skiiitbra!!!!! 😱
starboy (oregistrerad) Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Schysst rockröj! Let the forum (= good times) roll 😱
BaldByChoice Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 En ny tillsnyggad (hoppas jag... 🙁 ) version är på gång. Kommer antagligen senare idag, fredag. När Vallhagen vaknat ur sin dvala. 🙁
Vallhagen Postat 16 december 2005 Trådstartare Postat 16 december 2005 Ok folks! Mixförbättring här! Hea har kört låten genom sin mastermaskin och tryckt ihop och förtydligat; hur det nu går till 🥰 . Håll till godo (igen!). Jag ska editera och länka från första inlägget oxå. tjing Bengan ***** bengan_gbg, slaptap, starboy, moberg! Tack gubbar! Schyssta omdömen:) Men fan bengan_gbg; du ska bli inspirerad, inte avskräckt 😄 Aska_till_Aska__Heas_master_.mp3
BaldByChoice Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 (redigerat) Tack Jejje! 😄 EDIT: Och givetvis ett stort tack till alla andra också som kommenterat låten. 🥰 Redigerat 16 december 2005 av BaldByChoice
bengan_gbg Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 VallhagsBengan: Jag vet, men så ofta som jag känt att jag borde kasta in gitarren efter att ha lyssnat på hårdpoparna här den senaste månaden har jag ALDRIG varit i närheten av...jag vill spela hårdrock men kan inte - typ...
BaldByChoice Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 (redigerat) Vore kul att få höra/läsa era åsikter om min "mastering". Det är min första så gå inte för hårt fram. 😉 Redigerat 16 december 2005 av BaldByChoice
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.