Callampa (oregistrerad) Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Hej! Undrar om det finns nån reasonanvändare här som är duktig på Psytrance musik? om så är fallet skulle du/ni kunna slänga ihop en RNS fil med lite grunder till en psytrance låt, som jag kan få studera och tända några glödlampor över mitt huvud! Jag har lekt lite med reason i några veckor och har upptäckt att jag älskar detta. Tänkte nu gå vidare med programmet, hört tips här om powertools så det blir nog en sådan bok. Jag är inte bara ny i reason utan även helt ny i musikskapandet överhuvudtaget. Men viljan finns där(vet inte vart den kom ifrån men den kom iallafall 24år för sent 😛 ) Ni musiker!!! vilka grundkunskaper sitter ni på som jag måste/bör lära mig! Ska man lära sig nåt instrument typ piano för att tex kunna skapa egna melodier , skriva läsa noter etc etc finns det nån bok nån kan rekomenderar som hjälper en "nyfödd" i musiklärans grunder? visa vägen! snälla 🙂 Bild på mitt lilla krypin
ThomasJ Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 hejsan! kul att du är sugen på att börja leka med musiken:P Har sj pysslat med rason sedan 1.0 men kan det fortfarande inte helt ut:P du vill alltså lära dig spela synth/piano? Mitt tips är att gå en kurs (antingen hos en polare eller via kumunen eller så.) En bra egenskap som musiker (vilken jag saknar helt) är ju att bra gehör! Fast nu är det ju psy du vill pyssla med då är det inte så jäkla viktigt kanske med just gehör, men en viss kännsla måste man ju ha! Just ett sådant klaviatur som du har på bilden var mitt första, och det funkar kalas:P Jag gav iofs inte så mkt tips men önskar dig lyckatill och hoppas på att få se en demo av dig snart här på forumet!
Nexustwins Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jag tycker att det är bättre att du försöker pilla lite till själv istället. Det är nog den vägen de flesta har gått på det här forumet. När du pillar så "hittar" du nya nappar och funktioner i ditt msuik program.Lyssna på andra låtar och försök göra efter.
Callampa (oregistrerad) Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Ja pillar som fan 😛 Anledningen var att jag fick en RNS reason låt av en kompis och lärde mig väldigt mycket bara av att få se hur han hade gjort, men det är inte den musiken jag vill lära mig 😄 försökte remixa den till psy ,resultatet blev nåt helt annat 🙁 bättre tycker jag 😛 med vet inte riktigt vad det blev för stil tillslut. Hmmm min bror spelar ju piano och gitarr, så där kan man nog kanske lära sig nåt, kostar ju inget! ska kolla om han har lite tid över! För just nu blir jag bara irriterad över att det tar 10år att komma på och spela en liten truddelutt, och inte har jag fattat riktigt hur jag ska fuska på reason för att det jag spelat ska låta proffsigt och inte som om katten min försökte sig på att spela melodierna 😄
Callampa (oregistrerad) Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 är ju att bra gehör? *skäms* men jag förstår inte 😄
ThomasJ Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 är ju att bra gehör? *skäms* men jag förstår inte 🙂 att kunna lyssna på en låt o sedan spela den. Det svåra tycker jag är att fåut låten man har i skallen till att få det låta så och ge den bilden jag vill ha av musiken, detta är nog nått man får träna på länge!
Nexustwins Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 (redigerat) QUOTE (Callampa @ 14 December 2005, 21:58) är ju att bra gehör? *skäms* men jag förstår inte att kunna lyssna på en låt o sedan spela den. Det svåra tycker jag är att fåut låten man har i skallen till att få det låta så och ge den bilden jag vill ha av musiken, detta är nog nått man får träna på länge! Börja med en enkel låt som blinka lilla stjärna. Jobba dig sedan frammåt 🙂🙂 För just nu blir jag bara irriterad över att det tar 10år att komma på och spela en liten truddelutt, och inte har jag fattat riktigt hur jag ska fuska på reason för att det jag spelat ska låta proffsigt och inte som om katten min försökte sig på att spela melodierna Tyvvär så finns det inget sätt att fuska när du spelar piano. (Möjligvis att använda en arp). Redigerat 15 december 2005 av xdjs
Callampa (oregistrerad) Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Börja med en enkel låt som blinka lilla stjärna. Jobba dig sedan frammåt 🙂 😄 Ok ska lära mig Blinka och göra en tuff låt av den 😛😄😄
Pazo Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Jag kan skicka en Rsn fil på Techno som jag gjort. Det är ju inte psy men det är iaf EDM. Jag har alltid fått beröm för min mixning så den är ju iaf bra 🙁 Du kan nog kanske lära dig av den 🙁
ThomasJ Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Jag kan skicka en Rsn fil på Techno som jag gjort. Det är ju inte psy men det är iaf EDM. Jag har alltid fått beröm för min mixning så den är ju iaf bra 😄Du kan nog kanske lära dig av den 🥰 du får gärna ge mig ett ex osså.. vad e det för fills?
Callampa (oregistrerad) Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 😉😎😄😄 Ja! Send mee please! Va roligt...
Callampa (oregistrerad) Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Jag kan skicka en Rsn fil på Techno som jag gjort. Det är ju inte psy men det är iaf EDM. Jag har alltid fått beröm för min mixning så den är ju iaf bra 😄Du kan nog kanske lära dig av den 😉 Ok! hade lite fel inställning! men nu kan jag ta emot från er på Studioforum 😄
Vegetal Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Svårt och ge konkreta tips på hur man gör en psy låt, En sak och börja med är att arbeta fram en solid bas och en bra kick, arbeta dessa element med eq och kompressor för att få fram rätt pump och karaktär. Testa och lägg upp 1 kick på ettan och sen 3 efterföljande basslag. Ev om du kunde lägga ut lite av det som du gjort så kan man ge tips utifrån det Lycka till med skapandet
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.