BeeZed Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Hej. Har snokat runt och fått en massa matnytigt kring bärbart - men tänkte fråga rakt på sak: Vi har fått erbjudande om hemPC köp och jag har fastnat för två modeller. HP Pavilion zd8390EA http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF...4-64502871.html och HP Pavilion dv1475ea http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF...4-64503123.html Nu då till den enkla frågan: Vilken av dessa två lämpar sig bäst för musikskapande? Har läst i trådarna om zd8xxx-serien att vissa är nöjda med denna. Ljudkortet kommer bli ett externt - så det är mest frågan om datorn klarar av SX, VSTi & en massa roligt musikskapande. Tacksam för svar. /Peter
JJRockford Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Utan tvekan den första, eftersom den andra har delat grafikminne. My five cents...
BeeZed Postat 14 december 2005 Trådstartare Postat 14 december 2005 Utan tvekan den första, eftersom den andra har delat grafikminne. My five cents... Tack för tipset.. Lutar nog åt detta!
ardic Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jag hade faktiskt lätt rekomenderat den andra då den har en Centrino M processor och drar mycket mindre energi + att P4 blir het som fan vilket gör att fläktarna går i ett. Om grafikminnet är max 128 mb av 1024 mb så skulle jag inte vara allt för orolig faktiskt. Så om jag fick välja skulle det lätt bli den andra + mer Ram. Peace.
Jonte Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Har just en sådan som du visade i alternativ 1, också som hemPC via jobbet.. Jag är nöjd som fasen med den =) Men det är inte min musikdator. Har du krav på att datorn ska vara tyst, så välj inte den. Det tar inte lång tid innan fläktarna sättar igång. Det finns lösningar, typ ett ställ med extra fläktar och liknande som man kan kolla på iof... Men har du inga problem med att fläktarna låter, så rekommenderar jag den starkt =) Klockren att ta med när man ska LANa med kompisarna och så. Det enda jag kan tänka mig som ställer till problem vid musikskapande i övrigt skulle väl vara hastigheten på hårddisken i så fall. Men det gäller ju alternativ två också...
BeeZed Postat 15 december 2005 Trådstartare Postat 15 december 2005 Har även fått denna som erbjudande: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF...0-64503291.html En mitt emellan dator. :-) Vad tros om denna då + ett m-audio audiophile USB ? /Peter
BeeZed Postat 15 december 2005 Trådstartare Postat 15 december 2005 BTW: Läste nånstans att man skulle multiplicera Mobile-processor-frekvensen med typ 1.6 för att få mer jämförbar GHz mot exempelvis P4. Stämmer detta? Att typ Pentium Mobile 1.86 Ghz är lika med 2,9 Ghz "vanlig" processor?
brojd Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 BTW: Läste nånstans att man skulle multiplicera Mobile-processor-frekvensen med typ 1.6 för att få mer jämförbar GHz mot exempelvis P4. Stämmer detta? Att typ Pentium Mobile 1.86 Ghz är lika med 2,9 Ghz "vanlig" processor? Ej säker på den där "1,6" multipeln. Men en Pentium M processor är snabbare än en P4 med samma klockfrekvens.
JJRockford Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Jag hade faktiskt lätt rekomenderat den andra då den har en Centrino M processor och drar mycket mindre energi + att P4 blir het som fan vilket gör att fläktarna går i ett. Om grafikminnet är max 128 mb av 1024 mb så skulle jag inte vara allt för orolig faktiskt. Så om jag fick välja skulle det lätt bli den andra + mer Ram. Peace. Jag böjer mig för överväldigande argumentation... Tänkte inte så långt.
BburnerR Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Vad tros om denna då + ett m-audio audiophile USB ? /Peter Köp audiophile FW istället. Jag har inget problem med det kortet. Har inte datorn firewire så kostar inte ett pci-kort många kronor.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.