hammagrella Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Vet inte riktigt varför jag skriver detta, men jag tror det är för att jag vill rädda åtminstone några stackars själar från fördärvet. Först av allt; jag har lärt mig att leva i samplingarnas era och faller numera själv till föga och kan uppskatta coola stölder av låtsnuttar när man gör nånting eget av det. När det är som bäst är det typ Just D på "Svenska ord" där dom svänger till gamla Magnus å Brasse-låtar och bakar in 'et i egenkomponerade genialiteter. Nyckeln för mig är att; kan man bevisa att man tillför nåt själv, så är det ok att sno. Nå, mindre bra exempel är när man gör om hela låtar, som t ex "Every breath you take" som blev nån grinfärdig hyllningslåt till död rappare för några år sen. Nåja, säger jag....rätt....oengagerande för mig personligen, men so what. Inte heller blir jag ens kindflammig av dåren som körde inledningstakterna till nån Toto-ballad ("I wont hold you back" va?) och loopade den i evinnerlighet. Det svängde rätt friskt trots allt, tror den hette "Take a chance" el nåt. Men, och nu börjar jag komma till inläggets plommonkärna, jag vill härmed å det allvarligaste varna för ett skivsläpp som börjar vevas på radio nu som går över gränsen till det som är anständigt. Har ingen aning om vad han heter, men det är nån trött snubbe med dom vanliga "jeee, jeeee, aha-uhu-aha, jeeeee" som sitter och nynnar och det kan han ju göra - men varför kör han hela Chaka Kahn's "Through the fire" i bakgrunden - speedad ? Inget är ju längre heligt - som jag så snustorrt skriver ovan - men frågan är om det inte är helgerån att förvandla Chaka till smurf!!?? Jag lyssnar som förbluffad och letar efter två saker; 1) Det måste ju finnas något som killen tillför i låten, vad är annars anledningen till att lira en 33 varvare i 45 varv och sitta och jiddra framför, det gjorde man ju själv framför stereon när man var 8 bast och ville imponera på granntjejen? 2) Det måste vara ett skämt! Där har vi det. Själva grejen med att speeda Chaka är ju helrätt med tanke på alla musikernördar som måste se rött av 'et!! Tyvärr misslyckas mitt detektivarbete och jag ser inga spår efter vare sig 1 eller 2. Och därmed kommer vi till konklusionen; om jag fick rekommendera en låt som ni INTE ska lyssna på så är det den här. Ta inte ens reda på vad den heter så mår ni allra bäst. Försök glömma att ni vet att den här låten finns, men odla en reflex som gör att ni stänger av radion eller lämnar diskot när den här låten börjar snurra. OK? Det var allt från Socialstyrelsen idag. 😕
Morta Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 HAhahahahaa.... Förstår precis vad du menar! Jag personligen i 97% av alla fall avskyr covers... Däremot finns det undantag när t ex Type O Negative gör cover på Paranoid, eller HIM rockar till Crhis Isaak's smörballad Wicked Game... Går denna låt på radio nu? Tur att man aldrig lyssnar på radio 😕
hammagrella Postat 4 maj 2004 Trådstartare Postat 4 maj 2004 Däremot finns det undantag Right you are! Särskilt oväntade covers. En av mina favoriter är när Cardigans smäller av en kammarjazzig version av "Sabbath bloody sabbath" på sin första platta.
andynista Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Personligen är jag sucker för samplingar och stölder. Rakt av pang på. Helt okej för mig. Inte alltid bra, nej, men so what? I dag hörde jag en FANTASTISK singel på P3. Någon hade lagt ny sång över introt från Upside Down med Diana Ross och när det kom till refrängen kunde jag varje ord men kunde först inte komma på vad det var... jo! Genesis! Land of Confusion! Och sen kommer radiosnubben och säger att "det där var 'This is the world we live in' med Alcazar"! Okeejjj... Egentligen inte förvånande, de har stått för snygga samplingar förr. Men ändå. Andra bra covers just nu: Scissor Sisters - Comfortably Numb (gammal nu, men ändå bäst) José Gonzalez- Heartbeats Gary Jules - Mad World
Lindeberg Postat 10 maj 2004 Postat 10 maj 2004 Hej Hammagrella! Jag har svårt att förstå det här med regler; "om man samplar ska det vara si eller så". Själv tycker jag det är musiken som låter ut ur mina högtalare som räknas, vem som ligger bakom eller hur det gjordes bryr jag mig inte om. Håller du inte med mig? Om en Toto-ballad loopas i fem minuter och det låter bra, då spelar det väl ingen roll varför? Att veta att det är just en Toto-ballad gör ju inte låten varken sämre eller bättre, menar jag.
hackeman Postat 10 maj 2004 Postat 10 maj 2004 Och därmed kommer vi till konklusionen; om jag fick rekommendera en låt som ni INTE ska lyssna på så är det den här. Ta inte ens reda på vad den heter så mår ni allra bäst. Försök glömma att ni vet att den här låten finns, men odla en reflex som gör att ni stänger av radion eller lämnar diskot när den här låten börjar snurra. OK? Ärligt talat så har du nu istället väckt min nyfikenhet så pass att jag lär medvetet söka upp låten. 😆
hammagrella Postat 10 maj 2004 Trådstartare Postat 10 maj 2004 Jag har svårt att förstå det här med regler; "om man samplar ska det vara si eller så". Själv tycker jag det är musiken som låter ut ur mina högtalare som räknas, vem som ligger bakom eller hur det gjordes bryr jag mig inte om. Håller du inte med mig? Nä, jag håller inte med dig, Disco Dan! Men det är ju lite det som är meningen med diskussionsforum 🙂 ! Personligen blir jag nämligen lite påverkad av vad/vem som står bakom micken, kanske orättvist, men så ere för mig. Mao kan jag tycka vissa grejor låter snäppet bättre om jag känner sympati för artisten och om det är en schysst bakgrund till hur låtarna kom till - och vice versa. Här håller säkert alla med mig som tycker att "musik är konst". Dvs författaren till en bok eller målaren av en tavla sätter en prägel på resultatet som liksom känns. Därför är ett foto av en Picasso inte samma upplevelse som en orginalmålning. På samma sätt det inte är ofta som jag tycker en välproducerad cover är lika bra som ett skrapigt orginal. Klart man kan digga själ-lös men välproducerad musik oxå, men när det varken har själ/smartness/humor eller spektakulär yta, då ruttnar iallafall jag - å så var fallet med Chaka-smurfen, därav min varning. Det här är ett riktigt roligt diskussionsämne, men nu har jag väl förmodligen formulerat in mig i nåt hörn som jag får äta upp framöver
hammagrella Postat 9 juni 2004 Trådstartare Postat 9 juni 2004 Tänkte på den här tråden igen för några dar sen när jag sitter i bilen och tokdiggar Alcazar's senaste hit. Där har dom ju faktiskt gjort något eget, jävligt svängigt av en smart mix med två gamla låtar; "Inside out/upside down" och "Land of confusion". Har aldrig gillat Alcazar och har sällan gillat såna här likskänderier av gamla låtar, men jag måste ge mig den här gången. Coolaste radioskvalet just nu!! 🙂 Alcazar är väl förresten den där gerilla-Generalen i Tintin, va?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.