martin555 Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 hallå Läste lite om pro tools och tycker att det verkar bra. Lite frågor dock. Jag håller på och bygger en liten studio som jag tänkte spela in lite demos med bandet i. Vi har en klassisk uppsättning på 2 git, sång ,trummor och bas. Digi 002 racket verkar ju prisvärt men jag funderar lite på vad som behövs mer? Jag har en dator, P4 1500 räcker den till pro tools? Jag har inte riktigt fått klämm på vad som ingår i digi 002. tacksam för svar //Martin
chrisB Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Läs lite på http://www.digidesign.com/ gå till Products gå till LE systems. Där kan du läsa vad du får med. Samt kan kolla om din dator är kompatibel.
trombonisten Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Hej Martin, och välkommen. Men en Digi 002 Rack antar jag att du tittat på (Digi 002 är den med motoriserade reglar). Nu kan man nog göra saker på många sätt, men jag ser framför mig att ni spelar ihop och "bandar" alltihop på en gång. Skall du spela in din orkester med kvalitet lär du nog behöva ett antal mikar. Gör jag en gissning så kanske 5 till 8 för trummorna, en för varje gitarr och bas och en för sång. Sådär 9 till 12 sammanlagt kan man nog tro är lagom. Och då går det åt mikstativ och kablar o sånt. Kanske några "lineboxar" för att tappa direkt-signal före stärkaren. Hörlurar kan nog vara vettigt att en del av er vid inspelningen. Då kan det krävas en hörlurstärkare. Digi 002 Rack har "bara" 4 mikrofonförstärkare + fyra line-ingångar. Antagligen kan det vara en bra ide att köpa en 8-kanals mikstärkare med digital-utgång. Jag har för mig det finns några att välja på som inte är alltför blodiga i pris. Din hårddisk lär nog inte räcka till även om processor p4 1500 borde räcka. Troligen är det väl intressant att ha en extern firewire disk eller en speciell hårddisk bara för ljud i din PC. Det blir rätt många kanaler som skall hållas glada, och ljud är tufft för just dataskyfflandet. Sen är det väl i princip bara att köra. Med digi002r medföljer ProTools LE som är marknadens bästa program för att hantera just ljudinspelning och mixning (tycker jag alltså). Max 32 ljudkanaler lär inte vara någon reell begränsning för de flesta. Vill du läsa mer om Digi 002 Rack så rekommenderar jag ett besök på www.digidesign.com , där finns en dokumentation som heter nåt typ "Getting started with Digi 002 Rack" (ungefär så). Där står en hel del matnyttigt. Återigen, välkommen. Det finns mycket spännande att lära på vägen. Trombonisten.
martin555 Postat 4 maj 2004 Trådstartare Postat 4 maj 2004 Tack för de snabba svaren. Nu har jag läst lite på hemsidan och upptäckt att jag måste lära mig lite mer om min dator först 😕 Det var en hel del där som var grekiska. Annars tycker jag det verkar bra. Trombonisten: Hur är det om man lägger till en mickstärkare (menar du mixerbord) vad är det viktigaste att tänka på när man skaffar ett sådant?
trombonisten Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Hej Martin, mitt svar försvann. Så här bara en kort sammanfattning: -- tillräckligt många (en per mikrofon) -- inte för dyra, gratis lär det ju inte vara -- inte dista, inte brusa : jag föreslår att man struntar i sån där rördist som vissa kallar "rörvärme". Nog blir rören lite varma, men ljudet blir distat om du frågar mig. -- göra det möjligt att koppla dit man behöver det (och då måste man fundera igenom hur man skall ha det) -- ge fantommatning 48 V om miken behöver det (nästan alla kondensatormikar behöver det, dynamiska behöver det inte) Ett mixerbord är ett sätt att lösa det på. Fundera dock igenom hur det skall kopplas så det blir enkelt och så att det passar dina vanligaste användningar -- inspelning många kanaler, pålägg, slutmix. Många mixerbord är gjorda för livebruk, och har lite svårt att koppla varje mik för sig både till mixen och till inspelning. Man kan klara sig utmärkt helt utan mixerbord. Trombonisten
martin555 Postat 4 maj 2004 Trådstartare Postat 4 maj 2004 Tack trombonisten, nu har jag blivit lite klokare 😕
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.