Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare,

Jag har 2st ljudkort ett Esi waveTerminal 192M och ett hercules 16/12FW. Båda är bra ljudkort som funkar bra till det mesta...

Waveterminal är ett PCI och hercules är ett FW kort och det verkar påverka bufferstorleken som krävs för att inte det skall uppstå dom där irriterande sprakningarna och ljudförlusterna... Med Waveterminal kan jag köra 256 samples (->ca6ms latency) men med Hercules måste jag köra 1024 samples (-> 23ms latency). Jag läste någonstans att bufferstorleken som krävs baseras på datorns CPU-kraft. Jag kör en 3,4GHz P4 med 2GB RAM så det borde ju räcka en bit...

När jag läste om RME-korten så står det att deras drivrutiner gör att CPU inte belastas alls. Innebär det att man kan använda ännu mindre bufferstorlek då?

Dom skriver bland annat:

Only our unsurpassed Hammerfall technology offers latencies down to 1.5 ms - not only in theory, but in reality!

Stämmer verkligen det?

Jag skulle helt enkelt vara tacksam om någon kunde ge mig lite info eller läkar till info som berör detta så att jag kan bli lite klokare.

Tack!

/Björn

Annons
Postat

RME:s mix- och routing-hantering sköts av DSP:n på kortet, så den hanteringen och uppspelning av ljudfiler belastar inte CPU:n.

Normalt brukar jag köra med 6ms på mitt Hammerfall. Jag har den gamla typen och kan inte realistiskt räkna med 1.5ms (3ms fungerar dock) - men på HDSP-korten fungerar det även ner till 1.5ms.

Det är förstås så, att om man kör för mycket VSTi och pluggar samtidigt, så måste man ändå gå upp i latency, men då är det för att datorn inte orkar annars...

Postat

Jag trackar alltid på 3ms med mitt HDSP9652. Har inte haft ett enda problem på 4 år. Spelar ibland in 16 kanaler samtidigt.

Sen brukar jag mixa på 12 eller 23ms. Räcker långt.

Postat (redigerat)

Är Fireface 800 lika snabb? Finns det ngt HDSP-kort som har samma kvalitet som Fireface men med mindre in/ut? då jag inte behöver så många.

Redigerat av Hans
Postat
Är Fireface 800 lika snabb? Finns det ngt HDSP-kort som har samma kvalitet som Fireface men med mindre in/ut? då jag inte behöver så många.

Om du väntar några veckor har jag svaret. Ska börja hårdtesta mitt Fireface efter jul. Det påstås vara lika snabbt i alla fall.

HDSP-serien är väl snäppet under men veti fan om det inte är samma AD/DA i dom? 9652 och 9632 saknar analoga ingångar. Inte alla som gillar det.

Postat

Tack för alla svar...

Jag tror jag får köra på giggsys metod... Jag har en tendens att lägga på en massa VST grejer redan under själva inspelningen men jag får väl hejda mig där och lägga det efteråt kanske...

Kör ni med att prioritera bakgrundsprocesser i XP? RME föreslog det för att få ner bufferstorleken. Vilken process är själva asiodrivrutinen?

/Björn

Postat
Tack för alla svar...

Jag tror jag får köra på giggsys metod... Jag har en tendens att lägga på en massa VST grejer redan under själva inspelningen men jag får väl hejda mig där och lägga det efteråt kanske...

Kör ni med att prioritera bakgrundsprocesser i XP? RME föreslog det för att få ner bufferstorleken. Vilken process är själva asiodrivrutinen?

/Björn

Man ska absolut prioritera för bakgrundstjänster! Markera också "Justera för bästa prestanda" i fliken "Visuella effekter".

Sedan har du tweakat så mycket som du behöver i XP för att det ska fungera mycket bra. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.