Pat Kramer (oregistrerad) Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jag ska inom kort köpa en laptop och ha som inspelningsdator och funderar mycket över hårddiskfrågan och hur man ska göra för att få så hög dataöverföring som möjligt. Disken i min planerade laptop är en Sata och snurrar i 5400rpm. Jag ska ha en Presonus Firepod och funderar då vilket som blir bäst; att ha en snabb extern som antingen seriekopplas med Ljudkortet eller kopplas via USB. Eller funkar den interna bäst ändå?
Björn Olsberg Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Personligen skulle jag starkt ha funderat på att byta den interna till en 7200-varvare. Gjorde det med min bärbara direkt vid köp, och satte originaldisken i en usb2-kabinett som extern lagring. Det har rullat fint sedan hösten 2003 och jag ångrar det inte.
Benke Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jag skulle definitivt föredra en extern. Däremot (intressant ämne) vet jag inte vad som ger bäst prestanda, att daisychaina en FW-disk eller köra USB2. Någon annan som har erfarenhet av detta? benke
Giannis Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 (redigerat) Jag köpte en LaCie USB 2 hårddisk till min laptop och den har inte fungerat särskilt bra. LaCies support säger att USB-hårddiskar ej är optimerade för media lagring. Problemet är att Logic stannar upp och väntar ca 4 sek varje gång jag trycker på inspelning. Jag har inte kunnat löäsa det här med nya drivrutiner så jag kommer förmodligen att köpa en extern firewirehårddisk istället. Undertiden jag har felsökt disken har min ångertid gått ut så nu sitter jag här med en hårddisk jag i princip enbart kan använda för backups. Så gör inte mitt misstag utan köp en firewirehårddisk. edit: såvida inte det är något fel på min hårddisk förstås, är det någon annan som fått en USB- hd att fungera? Redigerat 14 december 2005 av Giannis
Björn Olsberg Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Visst, en lösning med extern firewwire-hårddisk (eller lösning med ett firewire raid-system) är naturligtvis hetare än snabb intern hårddisk sett ur prestandasynpunkt. Jag antog kanske felaktigt att den bärbara i första hand ska användas mobilt, och då föredrar (i alla fall) jag en smidig lösning som gör att man inte behöver dra på för mycket kringutrustning och massa kablar. Den interna 7200-varvaren jag införskaffade för drygt två år sedan skyfflar närmare 30 gigabyte data per sekund och det räcker för ganska många behov. Hitatchi Travelstar är modellen, och de nyare lär inte vara långsammare 😆 Om den nya bärbara datorn som Pat hade tänkt införskaffa dessutom nyttjar sata-gränssnittet, är möjligheten god att överföringen åker upp ännu ett litet snäpp.
Pat Kramer (oregistrerad) Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Tack för era snabba svar. Om jag har förstått rätt så är det bäst ur prestandasynpunkt att ha en FW-disk även om den är seriekopplad med ljudkortet. Det är alltså bättre än en intern på samma rpm? För mig gör det inget att kånka runt på en extern HD eftersom jag ändå kommer kånka runt lite annat smått å gott när jag ändå ska någonstans å spela in.
Björn Olsberg Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Om jag har förstått rätt så är det bäst ur prestandasynpunkt att ha en FW-disk även om den är seriekopplad med ljudkortet. Det beror naturligtvis på hur många kanaler du kande tänkt spela in samtidigt, alternativt spela upp - och med vilken upplösning. Om du spelar in 4 kanaler samtidigt som du spelar upp så, och låter hårddisken spela upp ett större antal, då kan du närma dig taket för vad din firewire-krets klarar (beroende på vilken du har i den bärbara). Tyska C´t gjorde för ett par år sedan ett test av firewire-kretsar och där jag vill minnas att VIAs kretsar inte presterade bättre än runt 13 megabyte per sekund. Det är den ena aspekten. Den andra som också kan begränsa är att Microsoft i och med Windows XP SP-2 har strypt överföringshastigheten generellt över firewire vilket också ställer till det om du inte har firewire-drivrutiner direkt från tillverkaren. Konklusionen är att det inte är helt lätt att säga vad som är rätt och vad som är fel i detta avseende. Med en egen firewire-buss med en bra firewirekrets och bra drivrutin (samt bra firewirehårddisk/kabinett), så är den lösningen troligtvis den bästa du kan välja. Men det finns en del fallgropar, inte minst om du ska seriekoppla hårddisk och ljudkort och har "fel" firewire-kretsar/drivrutiner/operativsystem.
J.Westling Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Tjo Jag spelar lätt in/upp 32 audiospår i protools le med min interna 7200rpm disk.. Det enda jag gjort är att jag har olika patitioner för operativsystemet, och där jag spelar in.. Sen är datorn super optimerad för övrigt.. sen är ju viktigt att hålla diskarn i trimm med fragmentering å dyl... Fast jag har kollat på firewire jag med.... firedrive pro 800 , från exit data verkar bra.. har dock inga firewire 800 portar så det får ju bli ett pc-kort med portar med.. .
Hans Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 (redigerat) Hej! Vad ska du göra? Den interna räcker väldigt långt och en extern blir ju aldrig snabbare än en intern (med samma rpm), kan vara fördel att ha 2 diskar samtidigt! Dock är det mest för att kunna lagra stora mängder data, själv spelar jag upp 24 stereo-kanaler på min interna 4200 rpm och diskmätaren på ca 0%´s belastning med enstaka toppar på kanske 20%! Redigerat 14 december 2005 av Hans
Pat Kramer (oregistrerad) Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jag ska ju spela in max 10 kanaler samtidigt med 24/96 upplösning och eventuellt ibland köra två firepods för att få 20 kanaler 24/96, alternativt gå ner i upplösning när det blir så många kanaler. När det gäller uppspelning är det inte så viktigt eftersom jag inte kommer använda denna dator till mixningsjobben utan bara som portabel inspelning. Det sitter TI's FW-kretsar i burken jag kikat på och de sägs ju vara bland de bästa. Är det bättre att välja XP med SP1 istället för SP2 då Olsberg?
Giannis Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 (redigerat) Jag har hört många säga de kan chaina ett MOTU mkII och en firewire-hårddisk utan problem. Själv har jag tänkt att köra denna kombination och har efter vad som tyck vara en miss med ett USB-hårdidiskköp nu bestämt mig för att köpa en firewiredisk. Min fråga är: Räcker firewire 400? Min laptop har inte firewire 800 nämligen (enbart Apples laptopar har detta enligt Datorbutiken.coms support). Buden är väldigt många och olika när det gäller laptopar och musik. Många säger att det fungerar att chaina ljudkort och hårddisk (inkluderat en kille på MOTUs support som chainar två mkII och en firewiredisk till hans G4-laptop) medan ungefär lika många säger att det inte fungerar att seriekoppla. Jag blir förvirrad. Ikväll kommer jag att beställa en firewirehårddisk i vilket fall som helst och jag hoppas att det kommer att fungera. Ni får gärna komma med förslag hur man får musiklaptopar att fungera bra. Är det hårddisk genom PC-card porten som gäller eller hur ska man göra? Redigerat 14 december 2005 av Giannis
Björn Olsberg Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jag ska ju spela in max 10 kanaler samtidigt med 24/96 upplösning och eventuellt ibland köra två firepods för att få 20 kanaler 24/96, alternativt gå ner i upplösning när det blir så många kanaler. När det gäller uppspelning är det inte så viktigt eftersom jag inte kommer använda denna dator till mixningsjobben utan bara som portabel inspelning. Det sitter TI's FW-kretsar i burken jag kikat på och de sägs ju vara bland de bästa. Är det bättre att välja XP med SP1 istället för SP2 då Olsberg? Isåfall är vi nog faktiskt är tillbaka till mitt ursprungliga tips med att byta den interna hårddisken till en 7200-varvare, alternativt att du skaffar ett kompletterande pc-card (cardbus) med firewire så att du får mer än en firewireplats. Då kan du koppla en hårddisk till din befintliga och köra två ljudkort på pc-kortet. Glömde nämna den lösningen i mitt sista inlägg 😉 Om tillverkaren inte tillhandahåller egna drivrutiner, skulle jag säga att det är bättre att fortsätta med SP1 till dess att Microsoft har åtgärdat felet. Men såvitt jag känner till så finns det inga indikationer på att det kommer ske snart.
Pat Kramer (oregistrerad) Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Isåfall är vi nog faktiskt är tillbaka till mitt ursprungliga tips med att byta den interna hårddisken till en 7200-varvare, alternativt att du skaffar ett kompletterande pc-card (cardbus) med firewire så att du får mer än en firewireplats. Då kan du koppla en hårddisk till din befintliga och köra två ljudkort på pc-kortet. Glömde nämna den lösningen i mitt sista inlägg 😄 Om tillverkaren inte tillhandahåller egna drivrutiner, skulle jag säga att det är bättre att fortsätta med SP1 till dess att Microsoft har åtgärdat felet. Men såvitt jag känner till så finns det inga indikationer på att det kommer ske snart. Nu börjar det komma lösningar som verkar klockrena..😛 En Cardbus Firewire Adapter låter som ett hett tips, det verkar ju till och med finnas så att man kan få FW-800 på det viset. Nån som har koll på vilken teoretisk hastighet som gäller när man kopplar in Firewire 800 el 400 genom Cardbus adapter? Finns det fabrikat man bör undvika och vissa som lämpar sig bättre bland adaptrarna? Rock on!
essingen (oregistrerad) Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Jag köpte en LaCie USB 2 hårddisk till min laptop och den har inte fungerat särskilt bra. 4Sound säger att de slutat sälja LaCie. De fick så många klagomål och var tvungna att göra så många reparationer att det inte lönade sig. Nu kör de främst på Maxtor
Lui Postat 1 januari 2006 Postat 1 januari 2006 Jag köpte en LaCie USB 2 hårddisk till min laptop och den har inte fungerat särskilt bra. LaCies support säger att USB-hårddiskar ej är optimerade för media lagring. Problemet är att Logic stannar upp och väntar ca 4 sek varje gång jag trycker på inspelning. Jag har inte kunnat löäsa det här med nya drivrutiner så jag kommer förmodligen att köpa en extern firewirehårddisk istället. Undertiden jag har felsökt disken har min ångertid gått ut så nu sitter jag här med en hårddisk jag i princip enbart kan använda för backups. Så gör inte mitt misstag utan köp en firewirehårddisk. edit: såvida inte det är något fel på min hårddisk förstås, är det någon annan som fått en USB- hd att fungera? Jag har vid det här laget förbrukat två externa lacie hårddiskar, med både usb samt firewire. Dessa har jag främst använt för videoredigering, men även en del inspelningsjobb. Den senare har jag knappt hunnit använda innan den dog. Troligtvis hårdvarufel även på denna, men något grövre då den ej går att mounta och knappt än uppfatta som inkopplad. Så jag kan bara hålla med om att LaCies externa diskar ej lämpar sig för ljud/video redigering. 😄
Hans Postat 1 januari 2006 Postat 1 januari 2006 (redigerat) Lacie´n jag har, har också börjat strula! Hittas endast av datorn ifall (inget skämt) man sätter kontakten i väggen på ett visst sätt... utav de två möjliga 😄! Tog ett bra tag innan jag kom på varför det bara funkade ungefär varannan gång! Sen låter den förbannat mycket! Är det tillräckligt för att lämna tillbaka? Tänkte väl inte det, men man kanske kan ta ut den och sätta i extern dator? Redigerat 1 januari 2006 av Hans
Brynolf Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Firewire är int helt klockrent enligt min erfarenhet. Det laggar/hackar till rejält när man börjar spela upp ett krävande ljudkollage med filer från FW-disken. Dessutom brusar det smått irriterande i monitorerna när disken är inkopplad.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.