Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur fungerar en spectrumanalysator?

jag har förstÄtt att den visar frekvenserna i dess omfattning, men nÀr jag ser pÄ den förstÄr jag ingenting??

Och vad Àr igentligen en fasförskjutning? kan man se det pÄ ljudkurvan i inspelningprogrammet? Har anvÀnt öronen men det skulle va bra att bredda sina kunskaper lite. (det kÀnns som det skulle vara anvÀndbart).

Annons
Postat

Hmm, vilken analysator har du? Det kan vara lite olika.

De flesta jag sett funkar sÄ att man har frekvensen i ena ledden och "volymen" i andra. SÄ lÀngst till vÀnster finns bastoner, lÀngst till höger diskanttoner. Höga staplar visar starka ljud. Ljud under sÄ dÀr 30 Hertz kan man lika vÀl ta bort, de hörs ÀndÄ inte i högtalarna. Mycket skrammel över sÄ dÀr 13 kHz Àr nog mest fel de ocksÄ. DÀremellan, nÄnstans finns ljud som vi mÀnniskor hör.

SÄ spelar man upp ljud genom spektrumanalysatorn o sÄ tittar man pÄ hur alla staplarna Äker upp o ner. Det Àr vÀl ungefÀr allt man gör med en spektrumanalysator.

NÀsta steg Àr vÀl att man kopplar in en EQ före spektrumanalysatorn. DÄ kan man till exempel sÀnka basen om den Àr lite vÀl stark, eller höja ngt som Àr lite för svagt. Eller om man haft otur och fÄtt nÄgot enstaka frekvensomrÄde som blivit för starkt sÄ kan man ta bort just det. Nu behöver man ju faktiskt ingen spektrumanalysator för att skruva pÄ EQ-n. I min lilla vÀrld Àr snarast sÄ att den mest stör, men vi Àr ju alla olika. SjÀlv lyssnar jag med öronen tror jag, inte med ögonen.

NÀr man tittat riktigt lÀnge pÄ staplarna som Äker upp o ner, o ocksÄ skruvat riktigt mycket pÄ eq, Ä sen lyssnat mycket, sÄ kanske man kan fÄ det att lÄta bra ocksÄ. Men det Àr absolut överkurs för de flesta av oss. Jag har till exempel bara kommit till att fÄ det lÄta lite mindre illa. (Lite alltsÄ).

Trombonisten

Postat

Spektrumanalysatorn Àr ett mycket bra komplement om du sitter med t.e.x monitorer som skÀr vid c:a 50hz ( o nerÄt ) och bara kan uppfatta att det finns mer material dÀrunder som kommer "sÀnka" din mix.

Det man ska tÀnka pÄ Àr att en mjukvaruanalysator i datorn berÀknar vÄgformen i realtid och dÄ beroende pÄ datorkraft, blir olika detaljerad i uppritningen.

Du kan oftast stÀlla in en toppindikering som stannar kvar i sin högsta position pÄ varje band och fÄr dÀrmed en ungefÀrlig bild av hur ditt material lÄter.

Det bÀsta..hmm..ja..i ganska mÄnga fall Ätminstone..Àr att ta ut ett par favvolÄtar och köra genom analysatorn och kolla hur dom kurvorna ser ut, dels med toppindikering samt "live" och sedan jÀmföra med ditt eget material.

NÀr man sitter o kör pÄ hemmanivÄ Àr det oftast inte sÄ mycket komprimering med i bilden och dÀrmed Àr inte totalnivÄn lika jÀmn som pÄ en mastrad lÄt frÄn nÄgon CD-kompilation

Detta gör i sin tur att det du ser i analysatorn Àn ganska stor varierad dynamik som gör att staplarna hoppar som guttaperkabollar och kan vara svÄrt att avgöra hur lÄten "ser ut" rent frekvensmÀssigt...

...MEN...det Àr jÀkligt bra trÀning ihop med, dina öron, mixerbord och en kopp java.

/D

Postat

Finns det nÄn mjukvara som rekommenderas, sÄ man kan labba lite innan man köper hÄrdvara? GÀrna som VST eller DX-plugg.

mvh//

fredrik

Postat (redigerat)
Skitbra e den ja.. lite usel pÄ att se paningen bara imo...

Stereo Àr för fjollor! Riktiga mÀn kör MONO!@#

🙂

Redigerat av dbd
Postat
Skitbra e den ja.. lite usel pÄ att se paningen bara imo...

Stereo Àr för fjollor! Riktiga mÀn kör MONO!@#

🙂

vinyl-bög 🙂

Postat

Har man PT eller en rtas-vst plugg sÄ kan man ladda hem en gratis pÄ diggis hemsida.

Postat (redigerat)

Se, en bit ner pÄ sidan. 75 Euro.

http://www.fxpansion.com/

Den Àr dötrÄkig -- bara funkar.

Enda problemen jag har sett Àr:

-- PT hanterar max 254 (eller var det 255) plugin. Fler Àn sÄ, rÀkna med strul

-- VST skrivs av amatörer ocksÄ, och en del av dem kan sÀnka systemet.

-- ett fÄtal VST har problem med omritning av grÀnssnittet, rutan blir bara grÄ.

Klar köprekommendation.

Trombonisten

Redigerat av trombonisten
Postat
Tack... men det dĂ€r var ju vst->rtas... den kĂ€nde jag till. 😛 finns det ingen tvĂ€rtom?

tror jag knappast...

Postat (redigerat)

Finns det nĂ„gon VST/DX Spectrumanalysator som visar spectrumet/frekvenserna i volym som det mĂ€nskliga örat / Vi alltsĂ„ uppfattar det? 😛

AlltsÄ en Spectrumanalysator dÀr Fletcher & Munson kurvorna Àr tillÀmpade?

Hört om Har-Bal..men det Ă€r ingen VST/DX Plugg..Ă€n i varjefall 😆

Redigerat av BackHand
Postat (redigerat)
Finns det nĂ„gon VST/DX Spectrumanalysator som visar spectrumet/frekvenserna i volym som det mĂ€nskliga örat / Vi alltsĂ„ uppfattar det?  đŸ˜Č

Hört om Har-Bal..men det Ă€r ingen VST/DX Plugg..Ă€n i varjefall  🙁

Nehe? Ingen!? :rolleyes:🙂

Redigerat av BackHand
Postat
Finns det nĂ„gon VST/DX Spectrumanalysator som visar spectrumet/frekvenserna i volym som det mĂ€nskliga örat / Vi alltsĂ„ uppfattar det?  🙁

Nehe? Ingen!? 🙂đŸ˜Č

misstar mej kanske nu men Waves PAZ har RMS, alltsÄ det jÀmnar attacken pÄ volymen.. sÄ att man ser den upplevda volymen... t.ex ett snabbt, kort, högt klickljud upplevs lÀgre som ett lÄÄÄÄngt, högt ljud... sÄ testa waves PAZ o glöm inte att aktivera RMS dÄ... :rolleyes:

Postat
misstar mej kanske nu men Waves PAZ har RMS, alltsĂ„ det jĂ€mnar attacken pĂ„ volymen.. sĂ„ att man ser den upplevda volymen... t.ex ett snabbt, kort, högt klickljud upplevs lĂ€gre som ett lĂ„Ă„Ă„Ă„ngt, högt ljud... sĂ„ testa waves PAZ o glöm inte att aktivera RMS dĂ„... 😏

Fletcher&Munson och RMS Àr vÀl ungefÀr som blÄbÀr och hallon.. olika, calle...RMS Àr energin medan Fletcher&Munson Àr hur örat upplever frekvenser

...men RMS Ă€r roligare Ă€n Peak, sĂ„ du fĂ„r ett halvt rĂ€tt... 😏 / B.esservisser anm.

Men egentligen fÄr du kanske 0,75% rÀtt för jag har för mig att Waves PAZ har en liknande funktion, men som heter nÄgot annat...ursÀkta mitt luddiga svar, jag har bara sneglat lite pÄ programmet.

Jag anvÀnder normalt Wavelabs realtidsanalyser / fourierkurva vilken jag tycker funkar bra.

/D

Postat
B.esservisser anm.

just de din D.esservisser! 😏

aja.. ja vettifan.. ja gillar paz iaf...

Postat
B.esservisser anm.

just de din D.esservisser! 😏

Nu förstĂ„r jag varför du toppar listan över antal poster 😏

Postat
B.esservisser anm.

just de din D.esservisser! :rolleyes:

Nu förstĂ„r jag varför du toppar listan över antal poster 🙂

|-1x--2---3---4---5---6---7---8---9---10-|

de lilla krysset dĂ€r e ja... me andra ord har ja inge liv... 😏

nÀÀ men ja trivs sĂ„ bra hĂ€r... dĂ€rför hĂ€nger ja hĂ€r sĂ„ mycke 😛

Postat
Finns det nĂ„gon VST/DX Spectrumanalysator som visar spectrumet/frekvenserna i volym som det mĂ€nskliga örat / Vi alltsĂ„ uppfattar det?  🙂

Nehe? Ingen!? 😳🙂

Som sagt, ingen kĂ€nner till nĂ„gon Spectrumanalysator som har F&M kurvorna tillĂ€mpade....trĂ„kigt..jaja..fĂ„r leta vidare... 🙁

Postat
Som sagt, ingen kĂ€nner till nĂ„gon Spectrumanalysator som har F&M kurvorna tillĂ€mpade....trĂ„kigt..jaja..fĂ„r leta vidare... 😕

Ingen VST/DX plugg Ă„tminstone...bĂ„de Wavelab och Soundforge har den... det finns / fanns en gammal plugg som hette PAZ..Psycho Acoustic Studio-nĂ„nting..hmmm..har jag för mig..ett fristĂ„ende program i alla fall, som var vĂ€ldigt trevligt att jobba med med massor med bra instĂ€llningar och MÅNGA olika logaritmer..dĂ€ribland F&M.

Postat
Som sagt, ingen kĂ€nner till nĂ„gon Spectrumanalysator som har F&M kurvorna tillĂ€mpade....trĂ„kigt..jaja..fĂ„r leta vidare... 🙂

Ingen VST/DX plugg Ă„tminstone...bĂ„de Wavelab och Soundforge har den... det finns / fanns en gammal plugg som hette PAZ..Psycho Acoustic Studio-nĂ„nting..hmmm..har jag för mig..ett fristĂ„ende program i alla fall, som var vĂ€ldigt trevligt att jobba med med massor med bra instĂ€llningar och MÅNGA olika logaritmer..dĂ€ribland F&M.

JassĂ„ har Wavelab en sĂ„dan? , jag har ju Wavelab 🙂

Var hur nĂ€r? :rolleyes:😎

• 2 veckor senare...
gcs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har en FFT analyzer frĂ„n DK. www.dk-audio.dk Kolla deras grejor som kan nĂ€stan allt. Dom har modeller som man kan stĂ€lla om till FFT eller vanlig spektrum och sedan har man bĂ„de en goniometer och ett korrelationsinstrument ( fasmĂ€tning). Plus en hel del annat spĂ€nnande. Man kan sĂ€ga att danskarna Ă€r överjĂ€vliga pĂ„ bra hjĂ€lpmedel för oss som jobbar med ljud. 😄 SjĂ€lv anvĂ€nder jag nivĂ„intrumentet som hastighetsmĂ€tare och sedan slĂ„r jag en koll pĂ„ FFTÂŽn för att kolla att det jag hör ocksĂ„ ser rimligt ut samtidigt som man ocksĂ„ har koll pĂ„ stereobilden. 😉

Redigerat av gcs
Postat
Som sagt, ingen kĂ€nner till nĂ„gon Spectrumanalysator som har F&M kurvorna tillĂ€mpade....trĂ„kigt..jaja..fĂ„r leta vidare... 😎

JassĂ„ har Wavelab en sĂ„dan? , jag har ju Wavelab 🙂

Var hur nĂ€r? 😉😄

Awhh..sorry jag har glömt bort att svara hÀr pÄ ett tag..varit lite bissy u know.

GÄ in under Analysis -> Spectrum analysis (FFT) sen gÄr du in under Config ( skiftnyckelsymbolen ) och i smoothing window

Har du dessa alternativ:

Harris

Blackman-Harris

Flat topped

Gaussian

Hamming

Hanning

Kaizer-Bessel

Parzen

Rosenfeld

Sine

Sine-cubed

Triangle

och Welch

Hoppas det rÀcker för dina öron?

/D

Postat
vinyl-bög  😆

Guilty as charged 😆

😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.