Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det någon här som har Steinberg Virtual Bassist pluggen?

🙂 Och ge mig en anledning att köpa den eller skall jag köpa en billig bas för samma pris. 😳

Vad tycker ni om pluggen ??

Annons
Postat (redigerat)

Det beror lite på dig också. En bra bassist kan ersätta en plugg men det är ju frågan om vem som spelar.

Ska du spela bas på dina inspelningen så vet du ju själv kvaliten på ditt eget basspel, det kan ju ingen annan svara på. Har du tillräckligt med kunskap/teknik för att kunna spela.

Fråga två.

Målet med dina inspelningar. Ska de enbart fungera som demos eller en snabb skiss eller ska det låta fullständig produktion redan från början?

Redigerat av KluZ
Postat

Virtual Bassist har jag faktiskt inte testat, men om man vill ha självspelande bas, så har jag en känsla av att Broomstick Bass från Bornemark är ett trevligare alternativ.

Om det inte är självspelande du är ute efter och om du har HALion eller Kontakt redan, så skulle jag tveklöst rekommendera ljudbiblioteket J-Slap'n Fingered från Scarbee, som lätt är det grymmaste basbibliotek som går att få tag på. Jag - som själv är en hyfsat duktig bassist som har spelat bas i omkring 25 år - använder oftast Scarbee-biblioteket, snarare än spelar in basen live.

Ett annat alternativ är Hardcore Bass från EastWest, som innehåller flera olika basljud och som också är bra - men inte når upp riktigt i Scarbee's klass.

Postat
Det beror lite på dig också. En bra bassist kan ersätta en plugg men det är ju frågan om vem som spelar.

Ska du spela bas på dina inspelningen så vet du ju själv kvaliten på ditt eget basspel, det kan ju ingen annan svara på. Har du tillräckligt med kunskap/teknik för att kunna spela.

Fråga två.

Målet med dina inspelningar. Ska de enbart fungera som demos eller en snabb skiss eller ska det låta fullständig produktion redan från början?

Eftersom jag spelar gitarr för det mesta så har jag en tendens att spela gitarr på basen om du förstår 😆

Precis som du nämnde så e jag ute efter en som kan spela bas (självspelande) liksom??? Man skall bara följa med med klaviaturen... 😉

Vi får hoppas att någon annan har testat den innan man tar nästa steg...

Postat
Virtual Bassist har jag faktiskt inte testat, men om man vill ha självspelande bas, så har jag en känsla av att Broomstick Bass från Bornemark är ett trevligare alternativ.

Om det inte är självspelande du är ute efter och om du har HALion eller Kontakt redan, så skulle jag tveklöst rekommendera ljudbiblioteket J-Slap'n Fingered från Scarbee, som lätt är det grymmaste basbibliotek som går att få tag på. Jag - som själv är en hyfsat duktig bassist som har spelat bas i omkring 25 år - använder oftast Scarbee-biblioteket, snarare än spelar in basen live.

Ett annat alternativ är Hardcore Bass från EastWest, som innehåller flera olika basljud och som också är bra - men inte når upp riktigt i Scarbee's klass.

tack för bra svar... jag skall kolla upp Broomstick Bass från Bornemark... Har du kör den någon gång eller vad för erfarenhet har du av den?

Danson

Postat

Hämta demoversionen av Broomstick Bass här: http://www.bornemark.se/bb/downloads.htm - så kan du kolla om det verkar vara rätt för dig. 🙂

HÄR kan du kolla lite mer på Virtual Bassist. Dock finns det ingen demoversion på den...

Postat (redigerat)

Japp, mycket trevligare och Virtual Bassist är inget alternativ - ett basljud och få möjligheter, ett bottennapp, rolig leksak men funkar inte tillfredställande

att göra musik med! Det märks verkligen att Bornemark som gjort Virtual Guitarist (som är suveräna) inte varit inblandad i skapandet av Virtual Bassist!

Broomstick bass har en irriterande nackdel, inte ofta men ibland är basen ostämd 😛! Rekommenderas dock, klart musikalisk och inspirerande!

Redigerat av Hans
Postat

Japp, mycket trevligare och Virtual Bassist är inget alternativ - ett basljud och få möjligheter, ett bottennapp, rolig leksak men funkar inte tillfredställande

att göra musik med! Det märks verkligen att Bornemark som gjort Virtual Guitarist (som är suveräna) inte varit inblandad i skapandet av Virtual Bassist!

Broomstick bass har en irriterande nackdel, inte ofta men ibland är basen ostämd 😄! Rekommenderas dock, klart musikalisk och inspirerande!

tack jag skall kolla upp det mer.

/Daniel

Postat

Personligen skulle jag spela själv. Jag är framförallt gitarrist och trummis men eftersom jag kan gitarr.. kan jag lägga på bas som slår mjukvarubasar. Tjusningen med att spela själv tycker jag är att det inte blir 100% perfekt.. utan ANINGEN otajt, vilket gör hela ljudbilden mer levande.

Det är ju upp till dig hur bra du är också, men i studio har man ju "oändligt" med tagningar 😄

oj vad jag bablar 😄 hehe.. aja, hoppas jag var till någon hjälp!

Postat
Personligen skulle jag spela själv. Jag är framförallt gitarrist och trummis men eftersom jag kan gitarr.. kan jag lägga på bas som slår mjukvarubasar. Tjusningen med att spela själv tycker jag är att det inte blir 100% perfekt.. utan ANINGEN otajt, vilket gör hela ljudbilden mer levande.

Det är ju upp till dig hur bra du är också, men i studio har man ju "oändligt" med tagningar 😛

oj vad jag bablar 🙂 hehe.. aja, hoppas jag var till någon hjälp!

Jag är bassist och spelar därför på samma sätt som jag hade gjort på en riktig bas - även när jag spelar på ett VSTi. Skillnaden är att någon annan har lagt en massa tid på att få till ett ljud som är riktigt bra (så att jag slipper pilla ihop grundljudet) - men man är ju fortfarande fri att spela likadant som man hade gjort "i verkligheten" - med skillnaden att man kan redigera missar som man inte vill ha kvar - eller göra missarna lite mindre, om man vill det.

Det är länge sedan jag egentligen tyckte att jag behövde ha kvar mina basar - men jag har ända kvar en Rickenbacker och en Yamaha, av någon underlig anledning... Nostalgi, misstänker jag - för jag har inga som helst planer på att starta något band igen... 😄

Postat
Går det att göra sträng-glidningar på såna hära virtuella basar?

På Broomstick går det att göra strängglidningar upp och ner, dämpningar, "gnissel" m.m. genom att trycka ner en tangent utanför det spelbara området på klaviaturen (programerbart var du vill lägga detta).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.