Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Min nuvarande surfdator (Dell dimension från '99 ungefär) är i segaste laget och jag skulle vilja byta upp mig lite.

Någon som har tips på et bra kit? Det jag behöver är bara själva datorn eftersom jag har en bra skärm, tangentbord, mus och högtalare.

Mina "krav" är:

Inte för stor (fysiskt)

Inte surra för mycket

BILLIG!

Inte för jävla ful 😉

USB och FW

DVD brännare

Användningsområden:

Musik

Surfa

Ordbehandling

Ev. Se på film och köra Reason 2.5

Jag behöver absolut ingen jättehårddisk. Klarar mig bra på 2x10gb som det är nu. Men lite mer vore ju trevligt.

Vill köra WIN XP Pro.

Är verkligen dålig på allt vad komponenter och kompatibilitet heter så det är därför jag undrar.

Är inte så peppad på beg...

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Sorry, surfdator, och du hade redan skärm, he he! Läsa tråden innan man svarar kan vara bra ibland!

Dell har ju billiga i reklambladen... som sen inte finns i verkligheten men alla små databutiker säljer ju numera helt okej

för innunder 3000:- köp en sån vettja!

Kör du PC är ju valet självfallet... laptop!

Inte för stor (fysiskt) Ja!

Inte surra för mycket Ja, väldigt tyst!

BILLIG! Nja!

Inte för jävla ful 😱 Ja!

USB och FW Ja!

DVD brännare Ja!

2 x 10 GB Ja, det minsta som finns är nog 40 GB fast då enbart en disk, finns med 2 st men bara de dyrare och lite större varianterna med 17"!

Dell ska förresten komma med en bärbar med 19"-skärm snart... bärbar och bärbar!

Inklusive skärm kommer du inte särskilt långt under 10,000 kr för en hyffsad stationär och för under 10 kan du få en bärbar

med motsvarande 2.5 GHz P4, 512 MB RAM, 15.4" Widescreen, DVD-brännare, innunder 3 kg tung och som då dessutom är snygg!

HP, Dell, Fujitsu Siemens, Acer är väl de mest välrenommerade på laptop-sidan, kanske även Sony men dom är nya i gamet så det

är är kanske lite svårt tt avgöra driftsäkerheten samt att dom är lite dyrare! Kör du MAC finn ju MAC mini.

Hade tappat tron på SVT helt men sen kom Lasermannen, riktigt bra - nästan HBO-kvalitet!

Redigerat av Hans
Postat
Hej!

Min nuvarande surfdator (Dell dimension från '99 ungefär) är i segaste laget och jag skulle vilja byta upp mig lite.

Någon som har tips på et bra kit? Det jag behöver är bara själva datorn eftersom jag har en bra skärm, tangentbord, mus och högtalare.

Mina "krav" är:

Inte för stor (fysiskt)

Inte surra för mycket

BILLIG!

Inte för jävla ful 😳

USB och FW

DVD brännare

Användningsområden:

Musik

Surfa

Ordbehandling

Ev. Se på film och köra Reason 2.5

Jag behöver absolut ingen jättehårddisk. Klarar mig bra på 2x10gb som det är nu. Men lite mer vore ju trevligt.

Vill köra WIN XP Pro.

Är verkligen dålig på allt vad komponenter och kompatibilitet heter så det är därför jag undrar.

Är inte så peppad på beg...

Varför vill du köra Win XP Pro om du bara ska ha datorn till Musik Surfa Ordbehandling? (du kanske har en licens i och för sig?)

Kika på den här länken (om du kan tänka dig att sätta ihop delarna själv?) - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309287&cks=FRO

Den lär ju inte vara så tyst men du kan köpa ny fläkt (tex zalman) till processorn om du vill få ned ljudnivån.

Om du vill ha en bärbar (vilket skulle passa dina behov) så är denna ganska prisvärd - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315021&cks=FRO

//Fredster

Postat (redigerat)

Precis, när det gäller utrymmessparandet så är laptops överlägsna (oavsett om det är Mac eller PC 😉). Visserligen så får man väl inte riktigt lika mycket prestanda/krona, men är det inga mastodont-produktioner så brukar det gå bra ändå.

Om du ska köpa en laptop, så håll kolla efter följande (minimi-krav):

-Dedikerat grafikminne, INTE delat

-Firewire-ingång

-DVD-brännare (många har bara någon slags kombo-variant CD-brännare/DVD-läsare, snålt, en DVD-brännare kostar ju inte många kronor extra)

Sen är det även bra om du hittar någon som har lite snabbare hårddisk. 4200 varv/min är standard på de flesta överkomliga laptops, men har man tur kan man hitta någon med 5400. 7200 är såklart ännu trevligare, men då är det nog en ganska dyr laptop.

Har ingen större erfarenhet av om laptops skulle vara högljudda, men de flesta jag har hört är för det mesta mer eller mindre knäpptysta.

Redigerat av JJRockford
Postat

men det där men lap. Jag hävadar bestämt att lap är ett dåligt alternativ då det inte alls är någon lätt sak att stoppa in nya delar i en sedan. Men visst det är smidigt o fint

Postat

är sj på jakt efter ny burk, har hittat ett flertal av intresse. men dessa är beg. Varför vill du undvika beg? Visst kan förstå dig lite men ändå inte! Jag hittar tx en p4 med 2Mhz 512Mb Ram o 40gig hd fr 3000:- (utan skärm osv). Sen köper man 512 mb till i ram sedan har jag min dator, har redan större hd osv

Postat

Mac borde inte ens komma som förslag när man skriver att man vill köra WIN XP!!!

Köpa laptop är inte intressant eftersom det skulle kosta lite mer än vad jag kanske har råd med.

Är nyfiken på vad man ska undvika vid köp av stationär dator. Processor, minnen osv.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Mac borde inte ens komma som förslag när man skriver att man vill köra WIN XP!!!

Varför inte? Nya Mac mini som kommer nästa år kommer kunna köra Win XP men med OS X i samma burk så lär inte XP användas till annat än spel......

Postat (redigerat)

Hej!

"Är nyfiken på vad man ska undvika vid köp av stationär dator. Processor, minnen osv."

Undvika: 256 MB, Intel Celeron samt AMD sempron och grafikkort integrerat på moderkortet eller grafikkort med virtuellt-minne, så

Pentium 4* (alt AMD 3000-nåt) samt minst 512 MB, helst 1 GB och separat grafikkort med eget minne (inte virtuellt som dras ner prestandan)... klart!

* Finns nog inget innunder 3 GHz att köpa, möjligen 2.8.

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.