Jump to content
Annons

De där påträngande försäljarna!


Eternal

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Tror ni att dessa försäljare gör detta arbete för att det är så dj**la roligt för dem eller? De gör väl det arbetet för att tjäna sitt levebröd. Kör vissa av er samma stil mot bibliotekspersonal, läkare eller försäkringskassan när ni själva är i nöd? Dessa försäljare är väl människor precis som ni själva av kött och blod, med egna problem, tankar och drömmar.

*blir sur i kanten*

Visst...helt igenom oärliga försäljare ger jag inget för, men de som bara försöker sälja på hyfsat normalt sätt är väl inget att bli arg på.

😄

:musik

BRITT-MARIE: Jag ändrade en grej, men skit du i det vad det var jag ändrade, för hade det nu varit så djävla viktigt att visa vad det var jag ändrade, så hade jag ju aldrig ändrat det, eller hur!?

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Tror ni att dessa försäljare gör detta arbete för att det är så dj**la roligt för dem eller? De gör väl det arbetet för att tjäna sitt levebröd. Kör vissa av er samma stil mot bibliotekspersonal, läkare eller försäkringskassan när ni själva är i nöd? Dessa försäljare är väl människor precis som ni själva av kött och blod, med egna problem, tankar och drömmar.

Nej, de faller mer in i samma kategori som paparazzis och parkeringvakter.

Hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vilken överdrift!

Papparasister är kräk, medan parkeringsvakter säkerligen behövs ibland.

Men när de senare bötfäller någon ensam öde bil på en gästparkering med 99 tomma platser runtom sig (vilket skedde hos societeten i väst för en och annan högsommar sedan), då blir man förbannad. Den bilen störde ju absolut ingen och utgjorde ingen fara för någon.

Vem blir parkeringsvakt eller kontrollant på spårvagnen?

Kanske ändrar jag generell åsikt om försäljare via telefon, om någon av dem någonsin skulle ringa mig personligen...

Hej!

😐

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Någon dag här i veckan ringde någon från något företag som jag ej minns namnet på.

- Hej! Jag ringer ifrån bla bla bla. Jag skulle vilja sänka dina energi-kostnader, hur värmer du upp ditt hus idag?

- Öhm, pellets!

- Hmm, okej. Då får jag tacka för mig!

- Hej då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tror ni att dessa försäljare gör detta arbete för att det är så dj**la roligt för dem eller? De gör väl det arbetet för att tjäna sitt levebröd. Kör vissa av er samma stil mot bibliotekspersonal, läkare eller försäkringskassan när ni själva är i nöd? Dessa försäljare är väl människor precis som ni själva av kött och blod, med egna problem, tankar och drömmar.

*blir sur i kanten*

Visst...helt igenom oärliga försäljare ger jag inget för, men de som bara försöker sälja på hyfsat normalt sätt är väl inget att bli arg på.

🙁

:musik

BRITT-MARIE: Jag ändrade en grej, men skit du i det vad det var jag ändrade, för hade det nu varit så djävla viktigt att visa vad det var jag ändrade, så hade jag ju aldrig ändrat det, eller hur!?

Det är ju såklart ett moraliskt dilemma. Jag är normalt en ganska trevlig person, men när någon ringer mig som privatperson i egenskap av försäljare, dessutom i hemmet på tider som man knappast kan kalla normala arbetstider, och vill sälja saker så tycker jag det är fel på alla sätt och vis. Jag beter mig medvetet illa mot personen eftersom jag inte gillar konceptet telefonförsäljare. Givetvis borde jag kontakta hans eller hennes arbetsgivare istället, men så mycket av min tid tänker jag inte offra, och då väljer jag att istället ha lite kul på någon annans bekostnad, men även i syfte att personen som ringer ska gnälla på sin chef o säga att "dehär med att va telefonförsäljare är rena skiten! jag slutar!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka sköna historier ni hade och komma med! Rolig läsning.

Jag skall också spärra mitt nummer genom Nic. Fast kanske inte... En del av er har inspirerat mig att skoja till det lite i samtalen med vår gemensamma plåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som brukar fungera effektivt är:

- Hej jag ringer från xxxxx

- Vill du ge pengar eller ha pengar?

- Jag har ett paketpris/vill hjälpa dig sänka kostnaderna/har ett fantastiskt erbjudande!

- Men du vill alltså ha mina pengar och inte ge mig pengar?

- Ehh, ja, det kanske man kan säga... Men..

- Då är det inte intressant. Jag har inga.

Runt 2000 ringde Sonera upp från en kackig lina och erbjöd sig sänka mina telefonkostnader. Jag svarade mycket tidigt med att han gärna får skicka över information, och att jag INTE är intresserad av att gå över innan jag har läst igenom.

Han lovade att skicka, men blev helt plötsligt tvungen att lägga på och ringa upp från ett annat nummer. Så fort det ringde igen, upprepade jag mitt krav på skriftlig information innan något annat händer. Han tog adressen och lovade skicka.

Kort därefter reste jag bort på sommarsemester men när jag kom hem låg fortfarande ingen information om abonnemanget. Däremot ett brev från Telia som bekräftade mitt förvalsbyte som skulle bestridas inom 15 dagar - och som redan på grund av semestern hade passerat. Jag satt med en ny operatör som jag tydligt sagt nej till.

Företaget hette Phonera och inte Sonera. Alla ni som vet var F och S ligger frekvensmässigt i förhållande till vad en telefon kan återge, inser vilket fult namntrick det var, förutom tajmingen av deras tilltag.

Fotnot: Detta var alltså innan sammanslagningen av Telia och Sonera.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vaccum: Ditt resonemang haltar. Om du tycker att de där telefonförsäljarna inte ska ringa dig i egenskap av privatperson, gör det någon skillnad ifall de ringer dig till ditt arbete och försöker sälja samma sak? För där är du ju inte privatperson.

Att säga att de ringer på tider som inte kan kallas för normala arbetstider är ju också märkligt, för om de ringde dig på dina normala arbetstider, så skulle du ju inte vara hemma, eller hur?

Att handla saker via telefon verkar vara ett ypperligt sätt att både sälja och köpa vissa saker eller tjänster snarare, skulle jag nog vilja säga. Det som man inte behöver prova och känna på kan jag mycket väl tänka mig att köpa via telefon. Alltså inte kläder, hemelektronik och dylikt som man vill se vad det går för. Men sådant som elabonnemang eller teleabonnemang verkar väl vara ok? Så slipper man ju ta sig till någon Telia-butik eller dylikt och stå i kö i timmar...

Har ni problem att bemöta säljare i butiker också, ni vet såna där som kommer fram och frågar "kan jag stå till tjänst?"? Eller stressande demonstranter av nya produkter på olika mässor? Hur agerar ni mot försäljare som knackar dörr?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaccum: Ditt resonemang haltar. Om du tycker att de där telefonförsäljarna inte ska ringa dig i egenskap av privatperson, gör det någon skillnad ifall de ringer dig till ditt arbete och försöker sälja samma sak? För där är du ju inte privatperson.

Att säga att de ringer på tider som inte kan kallas för normala arbetstider är ju också märkligt, för om de ringde dig på dina normala arbetstider, så skulle du ju inte vara hemma, eller hur?

Att handla saker via telefon verkar vara ett ypperligt sätt att både sälja och köpa vissa saker eller tjänster snarare, skulle jag nog vilja säga. Det som man inte behöver prova och känna på kan jag mycket väl tänka mig att köpa via telefon. Alltså inte kläder, hemelektronik och dylikt som man vill se vad det går för. Men sådant som elabonnemang eller teleabonnemang verkar väl vara ok? Så slipper man ju ta sig till någon Telia-butik eller dylikt och stå i kö i timmar...

Har ni problem att bemöta säljare i butiker också, ni vet såna där som kommer fram och frågar "kan jag stå till tjänst?"? Eller stressande demonstranter av nya produkter på olika mässor? Hur agerar ni mot försäljare som knackar dörr?

:musik

Hade dom kontaktat mig på min arbetsplats och ville sälja saker till mig som yrkesman hade jag inte bemött dom på alls samma sätt.

edit: del på grund av att dom förmodligen säljer något som faktiskt ligger i mitt eller företagets intresse och dels på grund av att jag då faktiskt inte kan agera som en privatperson. Däremot tycker jag det är nästan lika illa! Jag jobbade på en liten firma för några år sen och det ringde allt från larmförsäljare till märkliga internetsidemakare till musikinstrumentdistributörer. I dom flesta fall mycket irriterande.

När jag vill handla något så söker jag med glädje upp en försäljare. Skillnaden ligger i att när någon kontaktar mig och försöker sälja något som jag med ganska stor sannolikhet är helt ointresserad av så tycker jag det är ett jävla fult sätt. Räcker det inte med att vi blir halvt ihjälmatade med reklam varje dag?

Hur agerar du mot dörrsäljare? Om dom kom och knackade på din dörr 2-3 gånger i veckan (efter klockan 18.00) och erbjöd saker som du är fullkomligt ointresserad av. Dom få gånger dom hittar hit kör jag iväg dom utan att blinka.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis som Claes också råkat ut för "Congratulations you've won a trip..." la på tämligen snabbt...först tänkte jag vafan tänk om jag verkligen vunnit en resa men som tur var sa mitt förnuft något annat...

Det värsta tycker jag är "nej nej, det är helt gratis, vi skickar hem välkomstpaketet helt gratis, du behöver bara betala porto och expeditionsavgift på 99kr..." öhm lägg ner...

En gång ringde "front" kalsongföretaget...han babbala massa drabbel om hur snygg jag skulle bli i deras kalsonger....vad fan vet han om det???...nej nix har det blivit nu...

En gång ringde "energibolaget sverige" ...jag gick med på att byta till dem eftersom jag inte tyckte om mitt nuvarande bolag....först fick jag prata in ett sådant där muntligt kontrakt 2 ggr för han glömde spela in första gången....sen har jag aldrig hört om dem igen...riktigt skumt...

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag vill handla något så söker jag med glädje upp en försäljare. Skillnaden ligger i att när någon kontaktar mig och försöker sälja något som jag med ganska stor sannolikhet är helt ointresserad av så tycker jag det är ett jävla fult sätt. Räcker det inte med att vi blir halvt ihjälmatade med reklam varje dag?

Väl talat VacUm! Det handlar om att man inte ska behöva får en massa reklam och skit i ansiktet hela tiden.

När jag behöver toapapper så går jag och köper toapapper. Jag vill inte bli uppringd av folk klockan nio på kvällen som frågar om jag behöver toapapper.

Edit: I nästa veckas övning ska vi byta ut ordet toapapper i resonemanget ovan till valfri vara eller tjänst...

Redigerat av Gote
Link to comment
Dela på andra sajter

Försäljare som ringer eller knackar på dörren är jävligt jobbiga, så enkelt är det. Precis som alla gestapo-spioner som ringer på min dörr för att fråga om jag äger en TV och vill att jag ska betala för det.....mycket irriterande! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång ringde "energibolaget sverige" ...jag gick med på att byta till dem eftersom jag inte tyckte om mitt nuvarande bolag....först fick jag prata in ett sådant där muntligt kontrakt 2 ggr för han glömde spela in första gången....sen har jag aldrig hört om dem igen...riktigt skumt...

😉

Jo, det har ju jag också varit med om! Fast jag tror att jag fick ett brev från dom också efteråt med lite info om företaget, men inte katten byttes nåt elabonnemang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis som Claes också råkat ut för "Congratulations you've won a trip..." la på tämligen snabbt...först tänkte jag vafan tänk om jag verkligen vunnit en resa men som tur var sa mitt förnuft något annat...

Det där hände mig med... kryssning i Karibien eller vad det var. Hade meddelandet kommit

av en person som talade svenska, och inte en inspelad engelsktalande röst så kanske

jag hade varit i närheten av att gå på det. Vilket jag inte var denna gång.

Lade på rätt snabbt, ringde Telia och frågade va fan det var och de berättade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...