Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Det här är en professionell studio som jag besökt, den kostar Inte 250 000... Bohussoundl

Okej, isåfall köper Hans den imorgon dag - så vad är priset då? 200,000:-, 150,000:-?

Redigerat av Hans
Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Det här är en professionell studio som jag besökt, den kostar Inte 250 000... Bohussoundl

Okej, isåfall köper Hans den imorgon dag - så vad är priset då? 200,000:-, 150,000:-?

Tar du över skulderna så kan du nog få den för en krona....

O B S S k oj a B a ra

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Ouff, det råder verkligen designskymning. Titta på bilderna från sjuttiotalet på den studion. Hur kunde de ta bort den mattan och soffan och ha ett skitfult trägolv istället?!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Ouff, det råder verkligen designskymning. Titta på bilderna från sjuttiotalet på den studion. Hur kunde de ta bort den mattan och soffan och ha ett skitfult trägolv istället?!

Allergier

Postat

Tar du över skulderna så kan du nog få den för en krona....

O B S S k oj a B a ra

Det lät bittert... 😐

Faktum är att det varit samma ägare i över 10år och det tyder ju på viss stabilitet... Studion har hela tiden uppdaterats, bla har ett nytt Neve VXS 72 kanals bord inhandlats. Dom verkar ha skapligt med jobb både i studion och på mastringssidan...

Detta ger tid till eftertanke... 😄

Postat

Bohusstudion här väl till en av de få "stora" i sverige. Det finns ett ganska stort spektra av "proffsstudios" också. Benämningen är lite klantig tycker jag. Drivs studion i kommersiellt syfte så är den väl proffesionell helt oberoende av vad det finns för prylar och vad som kommer ut ur den? Om man drar gränsen vid Bohusstudion mellan proffs/hemmastudio så kan jag lova att dom flesta skivsläpp produceras i hemmastudios idag.

Ska man tävla i gear och ljudteknikerkvalité så kan man ju säga att nordens enda proffsstudio ligger i Norge och heter Rainbow studio. Eller att europas enda heter Abbey Road studios.

Postat

I den verklighet som vi lever i

Beroende på hur många rum , Om det finns ljud utifrån som ni inte vill han in

granna som ni inte vill störa osv ...

Så skulle jag avsätta hälften till bygget och hälften till inköp av utrustning.

Bygget kan gå ned i kostnad om ni tex inte behöver bry er om omgivningen

utan kan koncentrera er på akustiken.

Det viktigaste ur inköps synpunkt är en bra mick och en bra preamp.

Snåla inte på dessa , resten ( som tex kablar för 500 kr/lpm) kan ni köpa till i efterhand allt eftersom.

Läs vidare i fler forum om akustik och hur man bäst bygger flytande rum och liknande.

Så vitt jag förstod skall ni bygga ett fristående hus för detta och det löser ju

en del praktiska problem då ni kan fixa dessa direkt.

Tex , Värma , El , Ventilation osv.

Sedan att anlita en akustiktekniker med mätutrustning är givetvis det optimala MEN knappast nödvändigt.

Även om jag skulle sätta mig i en studio som är behandlad efter alla konstens regler så kommer jag ändock inte kunna få tillfredställande resultat då jag ej är van vid det rummet och inte kan rummets egenskaper och lyssning.

Mixade för ett par veckor sedan en skiva hos en internationellt välkänd Mixare och

hans studio var estetiskt inte märkvärdig.

Inga Auralex plattor , Diffusorer , Basfällor eller liknande men han kan sitt rum och gör hel..tes bra mixar.

Så , eran budget är väl någorlunda rimlig , kanske lite snål

så på ett par punkter får ni nog kompromissa men genomförbart är det definitivt.

Våra rum har gått på ca 100 000 kr / st men då har vi byggt allt själva då en av oss har eget byggföretag och vi andra helt enkelt har gjort som han sagt.

Skulle vi anlitat en byggfirma hade det säkerligen kostat ytterligare 100 000 kr / rum.

Postat
Denna kostade ca 1 000 000 kr att bygga

Kingside studio

Tror det var den ursprungliga budgeten som sprack en hel del!

Lennart Östlund, återigen, som sitter på Kingside nu har ett kontrollrum utan flytande golv eller akustikbehandlingar. En diffusor i ett hörn och några dämpplattor på sidorna är allt. Ett par närfältare och en vanlig sub. Han gör också hel..tes bra mixar. Han har dock en del bra outboardgear. Inte så mycket prylar men bra prylar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.