Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Köp MM nummer 5, 6 och 7 -05, så finns det mycket bra beskrivning av hur en riktigt bra studio blir till. Är det ett riktigt seriöst projekt, så kontakta en akustikexpert - t ex Lennart Nilsson - precis som Henrik Vogel gjorde när hans Helter Skelter studio skulle byggas.

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

Du bygger nog ingen proffsstudio genom att kolla på forum eller läsa i tidningar.

Jag anlitade en akustikarkitekt med många referenser, ett byggteam som bara bygger akustiskt korrekta studios, sparade inte på några material eller kostnader. Tittade på i 3 månader och nu har jag jobbat i den på heltid i snart 2 år. 😳

Kostade en del, men det är det värt. Finns så många skitstudios där ute som påstår sig vara akustiskt korrekta, sen när man kommer dit så låter det apa om rummen. Min studio är inte stor på nåt sätt, men korrekt. Ett speciellt rum där trummor spelas in, med lite mer ambience och klang än det andra inspelningsrummet som är helt dött, och kontrollrummet som ser mysko ut men låter bra ... =)

Men räkna med en 20-40000kr för ritningen. 250000kr för arbetet och runt 150000-200000kr för materialet. Visst, du kan säkert köpa isoleringen på byggmax och golvet på rusta, men ska du ha en 100% korrekt studio är det enorma krav på minsta lilla mutter i bygget. 😄

Lycka till grabben !

Postat

Wow.

Snabba svar!

Budgeten ligger mellan 200000-300000:-

I nuläget...

Ett nytt hus kommer byggas för detta ändamål.

Ca 20 minuter från en välkänd semesterort

Helt okej läge för det priset vi får marken för.

Ägaren av marken kommer att betala byggmaterial för huset i sig.

Material inne i studion står vi för.

Alla tips gällande utrsutning uppskattas..

Kommer att skriva lite här till och från när jag har nåt nytt att komma med.

Vi har för tillfället funderingar på en digidesign digital mixer.

Minimum 24 kanaler.

Då beslutsångest råder så uppskattar vi era åsikter!

Vi har ett ganska tydligt mål, men vägen dit är lång.

Åtminstone vad gäller vilken utrustning man ska skaffa.

/Isaak

Postat
Vi har för tillfället funderingar på en digidesign digital mixer.

Minimum 24 kanaler.

Är detta inkluderat i eran budget ?.

Det behöver inte bli riktig så dyrt som i Chris fall men då

krävs det att man själv är händig och kunning inom området.

Vi har byggt alla våra studios själva , men som sagt materialet är inte direkt billigt.

För ett rujm på ca 20-30 kvm går väl materialet på ca 50 000 - 70 000 kr beroende på

hur väl det måste isoleras utåt.

Postat

Svar ja.

Mixern är inräknad i priset.

Men siffran är väldigt oklar.

Det får helt enkelt kosta vad det kostar! =)

Men vi måste hålla oss inom vissa ramar...

Det är inget mångmiljonprojekt direkt..

Någon som vet mer om vilka mixerbord som är att föredra?

Postat (redigerat)
Svar ja.

Mixern är inräknad i priset.

Men siffran är väldigt oklar.

Det får helt enkelt kosta vad det kostar! =)

Men vi måste hålla oss inom vissa ramar...

Det är inget mångmiljonprojekt direkt..

Någon som vet mer om vilka mixerbord som är att föredra?

Detta projekt verkar ju inte vara ett dugg genomtänkt...

Jag har en hemstudio som jag håller på att bygga upp, med vissa akustik förändringar gjorda och vissa som ska utvecklas framöver... Jag har även en studiomöbel för att kunna ha en bra ordning på prylarna... Med alla instrument och det som finns i studion har jag ett försäkringsvärde satt till 175 000kr...

Jag tror det vore bättre för er att satsa på en avanserad hemstudio och lära er både vad man behöver och vad ni vill jobba med... 2-300 papp försvinner fort om man inte vet vad man ska ha och behöver... Sansa er och ligg på pengarna och invänta bra tillfällen att bygga ut i takt med att ni känner att ni klarar av det... 😉 Det ger också tillfällen att göra bra klipp och köpa när det är rätt pris...

Redigerat av Lilleman
Postat

Låter mkt spännande! Ser fram emot att följa det här projektet 😉

Är det nån speciell typ av musik ni siktar på? Det borde va lättare att klara sig om man inte är genrebunden. Med tanke på hur billiga dom analoga borden blivit skulle jag lätt satsa på ett sånt. Att lägga upp mixen på analoga reglar spöar i mitt tycke all mixning ITB (eller kontrollenheter).

Om ni inte börjat bygga än antar jag att det inte är akut bråttom med bordet och lite outboardgear? Kolla med större studios om dom vet några "lediga" bord. Stefan på DeLuxe i Stockholm är en jävel på sånt här. Ring honom, vetja. Tel: 08-56631800.

Postat

Ska du ha en riktigt bra studio så räcker ju inte 250,000kr ens till monitorerna eller omvandlarna. Det du vill ha är alltså en avancerat hemmastudio i akustiskt korrekta miljöer ?

Om du har Digibordet inräknat i priset så kommer du komma knappt komma halvägs till målet säger jag ...

bättre att bara bygga rummen för alla pengar och ta utrustningen nästa gång ni har pengar.. Min studio stog tom i 9 månader innan jag fick pengar till dom första grejorna.. Heller det än att tumma på kvaliten ... tycker JAG iaf .. :rolleyes:

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ska du ha en riktigt bra studio så räcker ju inte 250,000kr ens till monitorerna eller omvandlarna.   

Klar överdrift för 250.000 (eller mindre) kan man idag definitivt köpa en komplett proffsstudioutrustning av mycket hög kvalitet.

Powermac Dual G5 + Logic plus några DSP kort och ett mycket bra ljudkort, kostar runt 100.000 inkl. kontrollbord.

Outboard och mickar/hörlurar m.m. runt 50.000

Monitorer runt 30.000

Diverse kablar och annat joxx 20.000

Möbler racks och fåtöljer runt 20.000

Material för att anpassa akustiken i studion runt 30.000

Med ovanstående så kan man utan större problem prestera lika bra inspelningsresultat som på grejor för några miljoner om man är en skicklig tekniker/producent vill säga.

Redigerat av Glaskatten
Postat

Haha.

Alla har olika åsikter.

Glaskatten slog nog huvudet på spiken lite där känner jag.

Då vi har ganska gott om kontakter så kommer vi att ligga lite lägre i prisklass.

Powermacen har vi 30-40% rabatt på exempelvis..

Monitorerna får vi byggda av en kunnig monitormakare, gratis..

Men det jag vill ha är egentligen lite åsikter om den utrustning vi planerar att köpa.

Är t ex digidesign att föredra före andra? och isåfall vilken modell?

Postat

Du, för 250000kr får du inte ens kablar till en proffsstudio. Belive me!

Outboard och mickar/hörlurar m.m. runt 50.000 ?

Visst du kan köpa Alto outboards eller Behringer, köpa JJLabs mickar eller chinamickar, då får du en drös med grejor, men du får lika förbannat inte en proffs studio. Ska du ha nåt som låter proffsstudio och gör att dina inspelningar håller hög klass så ska du ju utan större tvekan ha:

Neumann mickar: Studiostandard av en anledning, dom låter KRISP. Dom billigaste ligger runt 10000kr, runt 30-40000 för en jysste sångmick. 15000kr för ett par bra instrumentmickar du du kan ha till gitarrer eller whatever.

Andra märken som håller mkt hög klass är AKG's bättre mickar, där hittar du beggade för 8000kr om du har tur, annars ligger dom runt 20-30000kr styck.

Då är dina 50000kr borta rätt snabbt.

Som outboards då?

Du bör ju ha minst en kompressor, ett måste är ju preamp och ev nån bra EQ.

En bra preamp börjar runt 12000kr beggad, om du har tur. Högklassiga preamps är tex Focusrite Red serien (från 35000kr och uppåt), Manley Voxbox (35000kr). Du kan ju även köpa nån channelstrip ifrån tex SSL eller Neve, dom börjar runt 30000kr oxå.

En jävligt bra kompressor som låter fruktansvärt bra är Empirical Distressor, den kostar bara 16500kr ny.

En EQ som kör över allt tycker jag är Manley Passive EQ, ligger runt 45000kr. Annars är Sony Oxford EQ'n och Massenburg EQ'n grymmt bra för att vara mjukvara. Dom hittar du på UAD1 kortet tror jag ...

Ett PROTOOLS HD 3 system ligger på 120000kr nu, och då måste du ha nån preamp till det oxå för att få in allting och kunna använda outbords. Då kan du räkna med en 35-40000kr för ca 8 kanaler. Deras 192I/O tex. Låter kanon.

Deras kontroll 24 ligger ju på runt 80000kr idag, och den funkar ju bra som kontroller. Jag tycker det är lite mkt pengar för en kontroller bara. Men den rullar ju stabilare än det mesta måste jag medge ... =)

Sen måste du ha absolut världsbästa kablarna om du köper såna här grejor. Det påverkar ljudet nå fruktansvärt. Till alla outboards kan du räkna med minst 500kr metern per kabel.

En proffsstudio består inte av en dator, dsp kort och en jysste mick i rätt rum. Då blir det tyvärr bara en avancerad hemmastudio.

Men vadå, ska era produktioner upp på Billboard eller ska ni använda dom till att signa artister elller säjla låtar så räcker det ju skitlångt med grejor för 250000kr.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

250000? Du är ju helt jävla oseriös.

Det är typ vad ett av mina plektrum kostar, lixom.

Klipp dig

Postat
Varför känns det som om så många trådar börjar så bra men alltid slutar med nån form av tävling eller skryt

Mitt inlägg var verkligen inte att tala om vad jag har, utan om man säjer ”Inget bygg en hemmastudio, billigt" i ett inlägg som heter ”Bygga professionell Studio” lägger i alla fall jag ribban därefter.

Jag tycker det är himla kul både för egen del och för andras att se musikrum/Studios växa fram. Men jag tror också att ett bra forum som bryr sej inte bara sitter och håller med i upplägg utan kan komma med kritik som gör att man tittar på sina idéer igen.

Det uppskattar jag själv om jag frågar på forumet…

Jag tror däremot att det finns många som har en dröm om att starta en studio och är beredda att ta mycket stora risker för att få det dom vill och därför slutar många inlägg såhär.

Det behövs positiva personer på forumet som blåser på och skapar drömmar, men det behövs också kritiska personer som ifrågasätter och granskar idéer om dom ska kunna förverkligas. Så fungerar det i alla projekt inte bara i musik planer

Jag ser ingen som helst fallos mätning i detta… 😏

Vh, Lilleman

Postat

Outboard och mickar/hörlurar m.m. runt 50.000 ?

Visst du kan köpa Alto outboards eller Behringer, köpa JJLabs mickar eller chinamickar, då får du en drös med grejor, men du får lika förbannat inte en proffs studio. Ska du ha nåt som låter proffsstudio och gör att dina inspelningar håller hög klass så ska du ju utan större tvekan ha:

Neumann mickar: Studiostandard av en anledning, dom låter KRISP. Dom billigaste ligger runt 10000kr, runt 30-40000 för en jysste sångmick. 15000kr för ett par bra instrumentmickar du du kan ha till gitarrer eller whatever.

Andra märken som håller mkt hög klass är AKG's bättre mickar, där hittar du beggade för 8000kr om du har tur, annars ligger dom runt 20-30000kr styck.

Då är dina 50000kr borta rätt snabbt.

Som outboards då?

Du bör ju ha minst en kompressor, ett måste är ju preamp och ev nån bra EQ.

En bra preamp börjar runt 12000kr beggad, om du har tur. Högklassiga preamps är tex Focusrite Red serien (från 35000kr och uppåt), Manley Voxbox (35000kr). Du kan ju även köpa nån channelstrip ifrån tex SSL eller Neve, dom börjar runt 30000kr oxå.

En jävligt bra kompressor som låter fruktansvärt bra är Empirical Distressor, den kostar bara 16500kr ny.

En EQ som kör över allt tycker jag är Manley Passive EQ, ligger runt 45000kr. Annars är Sony Oxford EQ'n och Massenburg EQ'n grymmt bra för att vara mjukvara. Dom hittar du på UAD1 kortet tror jag ...

Ett PROTOOLS HD 3 system ligger på 120000kr nu, och då måste du ha nån preamp till det oxå för att få in allting och kunna använda outbords. Då kan du räkna med en 35-40000kr för ca 8 kanaler. Deras 192I/O tex. Låter kanon.

Deras kontroll 24 ligger ju på runt 80000kr idag, och den funkar ju bra som kontroller. Jag tycker det är lite mkt pengar för en kontroller bara. Men den rullar ju stabilare än det mesta måste jag medge ... =)

Sen måste du ha absolut världsbästa kablarna om du köper såna här grejor. Det påverkar ljudet nå fruktansvärt. Till alla outboards kan du räkna med minst 500kr metern per kabel.

En proffsstudio består inte av en dator, dsp kort och en jysste mick i rätt rum. Då blir det tyvärr bara en avancerad hemmastudio.

Men vadå, ska era produktioner upp på Billboard eller ska ni använda dom till att signa artister elller säjla låtar så räcker det ju skitlångt med grejor för 250000kr.

För 250.000 kan man köpa runt 100.000 meter kabel av vädigt hög kvalitet (mängdrabatten på kabel på rulle är substantiell), men det är klart ska man ha hypad och färdigkonfektionerad kabel så blir det mycket dyrare. Hypad kabel låter dock inte bättre. Fast vissa tror ju på voodoo!

När jag pratar om en prostudio så menar jag just det men inte på samma sätt som dig eftersom du verkar tänka på något i nya Abbey Road klass. jag tänker mer på en vettigt konstruerad mindre studio med det nödvändigaste för att hålla proklass. Angående priserna så menar jag självklart att man letar runt lite för bästa pris en bra preamp med svenskt utpris på runt 25 kan man ju hitta för runt 10 utan större problem.

Det är knappast bara Neumann mikrofoner som kan leverera ett krispt ljud, visst Neumann är bra men många proffsstudios använder ofta betydligt billigare mikrofoner till mycket trots att de har Neumann mikrofoner i arsenalen.

Egentligen skulle man ju kunna gå ner till under 100.000 om man köper begagnat, om man kan serva och har tid att leta klipp. Händer ibland att man ser svinbilliga bra analoga bord i sämre skick.

En bekant köpte ett mycket bra stort Neotek mixerbord för endast 10.000 p.g.a. att några kanaler hade gett upp. Det bordet kostade runt 400.000 på 80 talet och låter efter (billig) service och reparation suveränt bra.

Postat
För 250.000 kan man köpa runt 100.000 meter kabel av vädigt hög kvalitet (mängdrabatten på kabel på rulle är substantiell), men det är klart ska man ha hypad och färdigkonfektionerad kabel så blir det mycket dyrare. Hypad kabel låter dock inte bättre. Fast vissa tror ju på voodoo!

När jag pratar om en prostudio så menar jag just det men inte på samma sätt som dig eftersom du verkar tänka på något i nya Abbey Road klass. jag tänker mer på en vettigt konstruerad mindre studio med det nödvändigaste för att hålla proklass. Angående priserna så menar jag självklart att man letar runt lite för bästa pris en bra preamp med svenskt utpris på runt 25 kan man ju hitta för runt 10 utan större problem.

Det är knappast bara Neumann mikrofoner som kan leverera ett krispt ljud, visst Neumann är bra men många  proffsstudios använder ofta betydligt billigare mikrofoner till mycket trots att de har Neumann mikrofoner i arsenalen.

Egentligen skulle man ju kunna gå ner till under 100.000 om man köper begagnat, om man kan serva  och har tid att leta klipp. Händer ibland att man ser svinbilliga bra analoga bord i sämre skick.

En bekant köpte ett mycket bra stort Neotek mixerbord för endast 10.000 p.g.a. att några kanaler hade gett upp. Det bordet kostade runt 400.000 på 80 talet och låter efter (billig) service och reparation suveränt bra.

Bra inlägg!

Det börjar bli dags att avdramatisera hela den här prylhysterin. Bra prylar tar dej en bit på vägen men ljudet sitter minst lika mycket i teknikern som i tekniken.

Som jag sa förut också, bra analoga bord är BILLIGA nu! Har jobbat rätt mycket med ett Neotek. 10 000 är ett grymt bra pris.

Lennart Östlund jobbar bara med preamparna i bordet och han är inte ensam. Han har inga 500:-/meter-kablar heller. Sen tycker jag kanske det behövs en 1176, nån LA-3, gärna ett par DBX 160 och DBX 165. Det händer ju lite när man skruvar på outboardgear.

Postat
Men allvarligt talat: Märker man nån skillnad på en skiva som är inspelad i en studio som kostat en halv miljon och en studio som kostat 50 000?

Det beror på vem som har suttit bakom spakarna... 😆

Om en amatör sätter sig och ska jobba i en studio med prylar och byggnad för flera miljoner, så låter det fortfarande inte mycket bättre än det hade gjort i hans hemstudio, medan ett fullfjädrat proffs hade fått bättre resultat med den nämnde amatörens hemdator med SoundBlaster-ljudkort och Behringer/Alto/etc som outboard.

Det magiska händer sedan när proffset börjar ratta riktigt bra prylar i den där mångmiljonstudion...

Postat

bläblablblob blab bis blob. pengar

finns inget rätt. Bara olika. Handlar om hur du vill att det ska låta, hur du använder dina grejer. En kvarts miljon hånskrattar kanske max martin åt. Perfekt?

blblala bla pengar. Klart han snyder som lagt ner så mkt tid o varit tvungen o köpa massa mer grejer för det inte blivit som hand tänkt sig, att han försvarar sina inköp och alla pengar han lagt ner. Det kanske inte är fel, men det är ju inte alls säkert att jag hade gillat hans sound för det. Jag kanske gillar mitt sound som jag har i mitt sovrum bättre. Och jag är seriös.

janne c (oregistrerad)
Postat

I bland måste man förundras över kunskapen kring studiomystikens utsvävningar.

Jag vill påstå att mer än 50 % av alla hittlåtar har producerats i studios som kostar under 1 mille och säkert 70% av dessa i studios som kostat under 500K. Hur många studios i vårat land har kostat över 1 mille. Har suttit med en tekniker som med ett par gamla Allen H mixrar 2X6 kanaler en FEROGRAPH bandspelare samt Kef ref lådor och fixade till en Svenktopshitt inte en enda stormembransmick. Kablar för 13 kr/m. Den som kan löser det. Tror att musikalis filing lite hum om hur man utnytjar prylar så kan man ta vara på dom som lirar. Vill påstå att loklaen är A och O. Resten är ren musikalis uppfattning. Låter det bra på andra sidan mikrofonen så kan man nog med 250K kr. få det att låta mer än ganska bra.

Janne C

Postat (redigerat)

Hej!

Den studion som varit mest framgångsrik (förutom Polar? som inte heller var världsklass i början, dock på slutet) i Sverige, Cheiron hade väl inga direkt

värstinggrejor på dom första världshitarna utan först nar man badade i pengar köptes dom där lite dyrare prylarna à +10,000 kr/st som ex mikrofoner & Co!

Och idag är ju det mesta både biliigare och bättre än då... eller? 250,000 kr (exkl lokal) känns som att det borde räcka!(?)

Redigerat av Hans
Postat

Intrigerna tätnar... =)

jag uppskattar verkligen åsikterna jag läser här!

och lilleman, återigen träffar han helt rätt.

men det finns två typer av kritik.

den första typen är bra. där möts man av en positiv energi.

man får tips och råd och bemöts på ett trevligt, uppmuntrande sätt.

den andra typen är den som jag har kännt av från olika parter.

det som började som positivt och uppmuntrande blev helt plötsligt bara någon form utav tävling där det gäller att tracka ner på "nybörjaren". (i detta fallet oss)

Visst, vi är inga professionella studiobyggare eller tekniker.

men jävligt kompetenta musiker det är vi.

med drömmar om att en dag kunna skapa någonting helt eget.

en lokal eller ett rum där ljudet kan flöda nonstop.

en studio där man sätter det som skapas, dvs musiken, i första hand.

före allt vad flashiga tekniska prylar heter.

keep up the good work folks!

som jag sagt tidigare, alla åsikter uppskattas!

Postat
Hej!

Den studion som varit mest framgångsrik (förutom Polar? som inte heller var världsklass i början, dock på slutet) i Sverige, Cheiron hade väl inga direkt

värstinggrejor på dom första världshitarna utan först nar man badade i pengar köptes dom där lite dyrare prylarna à +10,000 kr/st som ex mikrofoner & Co!

Njae Cheiron-studion hade rätt dyra grejor (Soundtracs Jade, Focusrite, Studer 24 kanalare m.m.) från början p.g.a. miljonspons från BMG men Swemix studion där sagan började med Remixed Records och Dr. Albans hits hade inga direkta värstingrejor en D&R mixer och en hyfsad mik. Akustikbehandling för en femhundring typ och total studioyta under 10 kvadratmeter.

Postat (redigerat)

Det här är en professionell studio som jag besökt, den kostar Inte 250 000...

Det är skillnad på bra en hemstudio och en professionell studio... För den skull inte sagt att man inte kan göra något bra hemma och att andra studios inte kan vara bra...

Flukta och njut... 😛

Bohussound

Nu tror jag till och med Snyder håller med… 😄

Edit: lite stavfel

Redigerat av Lilleman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.