krissman Postat 12 december 2005 Postat 12 december 2005 Tjenare! Tänkte att jag skulle skaffa en till preamp som är tänkt att användas till kanske främst Sång och Ak-gitarr, men även mycket annat så klart. Priset kan väl ligga runt sådär 4000-7000 men självklart är det trevligare för plånboken ju billigare det är Helst 2 kanaler ska det vara, och jag gillar oftast rör så ett sånt är inte fel heller. Just nu har vi en Focusrite Octopre i studion och vi har även tillgång till en till sådan när vi till exempel behöver spela in många trumspår. Har även precis skaffat en Shure SM7-mikrofon och är vansinnigt nöjd med den. Köpte den främst till basinspelning, men den verkar ju fungera på det mesta.
Claes Holmerup Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Behöver du ett rent och ofärgat ljud, så titta på Line Audio Design DMP. Klockrent val för bara 2750:- (men låt inte priset lura dig...). Inga rör, men väldigt bra ljud! 😏 En ny stjärna finns nu också här i Sverige; True Systems P-Solo, som ligger på ca 7000:- är visserligen bara en monopreamp, men en väldigt bra sådan. Är du ute efter rör, så tänker jag direkt på Summit Audio 2BA-221, som är grymt bra. Den är t o m så bra att jag (som inte är vidare glad för rörfärgning) ska skaffa en sådan själv... igen (blev tvungen att släppa min egen till en kund för ett bra tag sedan för att de tog slut - och så har det inte blivit av med ett köp sedan dess eftersom annat har kommit i vägen... 😏 ). En sådan ligger strax över 8000:-. Även denna är en monopreamp. RME har sin QuadMic, som är 4 st preampar i en halvrackslåda, för strax över 5000:-. Joemeek har sin TwinQ, som är tvåkanalig och ligger på ca 6000:-. Kanske kan Toft Audio Designs AFC-2 vara något? En tvåkanalig preamp + eq för ca 5500:-. Toft har också ATC-2, som är tvåkanalig och har både preamp, kompressor och eq, för ca 7600:-
basshole Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 kan vara värt att notera att Summit Audio 2BA-221 kostar 6495:- på JAM. Annars har du Vintagedesign M81, ruskigt välljudande och välbyggd "neve-klon" som får allt du stoppar i den att låta bättre. vet inte vad listpriset är på den, runt 8-8500 tror jag. jag rekommenderar dock att jämföra ett antal ställen/musikaffärer innan du slår till. När du väl bestämt dig för vilken preamp du vill ha kan du säkert spara en rejal slant på att leta runt.
Claes Holmerup Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 kan vara värt att notera att Summit Audio 2BA-221 kostar 6495:- på JAM. Något de kanske inte är ensamma om... 😕 Jag nämnde bara ungefärliga listpriser, ska kanske tilläggas.
krissman Postat 13 december 2005 Trådstartare Postat 13 december 2005 Tack för alla tips! Jag leter nog faktiskt efter någon som inte är helt transparant, utan färgar en del. Har funderat på Vintagedesigns M81 förut, och det kanska är värt att spara ihop dom där extra pengarna om den är så bra som det sägs. Line Audio Design DMP är ju väldigt billig. Man kanske skulle testa en sån oxå, även om jag som sagt helst vill ha något som färgar lite.
Mr Keys Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Jag skulle inte direkt rekomendera Joemeek One-Q (som tidigare hette Joemeek VC1q), har en VC1q hemma och gillar inte direkt sånginspelningarna jag gjort med den....saknar på nått sätt klarhet och blir lite.....grötigt. Men det kanske är meningen att den skall färga ljudet på det sättet, och gillar man det är den ju så klart bra.... Mindrint En-Voice är i sådana fall bättre enligt mig, den kom jag mkt bättre överens med....personligen skulle jag välja den framför en Joemeek. Ang. Claes tips om Summit Audio så tror jag de håller mer än väl, alternativt VintageDesign'en....har en SummitAudio TLA-50 kompressor tillsammans med en VintageDesign CA73, och är väldigt nöjd med båda två. Både SummitAudio och VintageDesign gör ruskigt bra saker....så jag tror nästan på nått av dom valen, fast jag har ju inte testat just de nämnda preampsen dock. Lycka till i sökandet....kom ihåg att alla "rekomendationer" och "sågningar" är högst personliga. De saker jag inte gillar kanske faller dig smaken, osv... Redigerat 13 december 2005 av Mr Keys
Claes Holmerup Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Jag skulle inte direkt rekomendera Joemeek One-Q (som tidigare hette Joemeek VC1q), har en VC1q hemma och gillar inte direkt sånginspelningarna jag gjort med den....saknar på nått sätt klarhet och blir lite.....grötigt. Men det kanske är meningen att den skall färga ljudet på det sättet, och gillar man det är den ju så klart bra.... Jag vet en kille som - precis som jag - tycker att Studio Projects C1 är lite vass i toppen på mina testinspelningar, men tillsammans med hans gamla Joemeek blev det en helt perfekt kombination. Kommer dock inte ihåg vilken Joemeek det är han har, men det kan ju kanske vara värt för dig att testa med en C1...?
basshole Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 claes har en bra poäng där; vissa mikrofon/preamp-combos blir riktigt lyckade medan preampen eller mikrofonen i SIG kan låta lite sisådär. något att tänka på är iallafall att: en dålig preamp kan få en bra mik att låta sämre. en bra preamp däremot kan få en dålig mik att låta... bättre. 😏 enligt mina erfarenheter. med en 57'a har du dock ett bra utgångsläge, köper du en riktigt bra pre kommer 57'an glänsa!
krissman Postat 13 december 2005 Trådstartare Postat 13 december 2005 med en 57'a har du dock ett bra utgångsläge, köper du en riktigt bra pre kommer 57'an glänsa! Men det är iofs en SM7:a jag precis har köpt: 57:or har vi ett gäng med, och dom är nog min favoritmikrofon till lite hårdare sång. Men det kommer nog att ändras till SM7:an där med...
basshole Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 AHA! lade visst till en 5'a själv där... anyhooo, 57'a eller 7'a, en bra pre plockar ut det allra bästa ur dina mickar!
krissman Postat 13 december 2005 Trådstartare Postat 13 december 2005 Behöver du ett rent och ofärgat ljud, så titta på Line Audio Design DMP. Klockrent val för bara 2750:- (men låt inte priset lura dig...). Inga rör, men väldigt bra ljud! 😎 Ju mer jag läser om DMP:n desto mer intresserad blir jag ju av den. Skulle ju vara trevligt om man kunde få tag i en sån och testa. Eller ska man satsa på OMP:en istället? Någon som har testat både Focusrite Octopre (som vi ju har en) och Line Audio OMP och har något att säga om dom? DMP:n är ju som sagt väldigt billig, och tyvärr har man ju inbränt i huvet att billigt = sämre. Fast man vet att det inte alltid är så.
Claes Holmerup Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Behöver du ett rent och ofärgat ljud, så titta på Line Audio Design DMP. Klockrent val för bara 2750:- (men låt inte priset lura dig...). Inga rör, men väldigt bra ljud! 😄 Ju mer jag läser om DMP:n desto mer intresserad blir jag ju av den. Skulle ju vara trevligt om man kunde få tag i en sån och testa. Eller ska man satsa på OMP:en istället? Någon som har testat både Focusrite Octopre (som vi ju har en) och Line Audio OMP och har något att säga om dom? DMP:n är ju som sagt väldigt billig, och tyvärr har man ju inbränt i huvet att billigt = sämre. Fast man vet att det inte alltid är så. Bor du i närheten av Malmö, så har jag i alla fall en DMP på lager, som du kan prova. 😄 OMP är exakt samma, men med 8 kanaler i stället. I Line Audios fall, så stämmer det absolut inte att man ska titta på prislappen och låta den styra. 😱
krissman Postat 14 december 2005 Trådstartare Postat 14 december 2005 Bor tyvärr inte i närheten av Malmö nej, men jag får väl försöka fixa en att testa iallafall. Det ordnar sig nog 🥰
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.