Jump to content
Annons

Gamla slalomskidor (ej carving)


JJRockford

Recommended Posts

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Tänkte bara höra om någon har någon bättre idé om vad man kan göra med slalomskidor från före carvingskidornas tid, förutom att kasta dom?

importera i cubase? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det funkar att åka på, men det är ju oändligt mycket roligare med carving-skidor. Plötsligt blir även de gröna och blåa backarna hur roliga som helst. Varje carvingsväng är ju ren njutning.

Ett par gamla skidor känns ju som ett par oformliga ekplankor på fötterna. Men det känns dumt att slänga saker som egentligen inte är något fel på. Kanske lite samma sak som gamla effektenheter och sånt, i a f från låg till mellanprisklass, d v s, dom funkar, men det lär inte finnas någon vettig människa som gör sig besväret att använda dom när man får bättre ljud med de med medföljande effekterna till vilket sequenser-program som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något, utom det där med snowboard. Det är säkert roligt om man lägger ner tid på att lära sig, men som Halmstad-bo så har man ju inte så hemskt många skiddagar varje år, faktiskt alldeles för få för att kunna dela dom med ytterligare någon aktivitet som kräver snö och långa backar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något, utom det där med snowboard. Det är säkert roligt om man lägger ner tid på att lära sig, men som Halmstad-bo så har man ju inte så hemskt många skiddagar varje år, faktiskt alldeles för få för att kunna dela dom med ytterligare någon aktivitet som kräver snö och långa backar.

Hmm... pratade just med min son. Han hade vissa planer på att flytta till trakter nära Halmstad - Helsingborg för att kunna få dels bra sommar men också bra möjligheter att åka snowboard.

Vallåsen: http://www.vallasen.se/index.php3?use=publ...&id=1165&lang=1

plus något annat ställe en mil från Vallåsen.

Är dessa inte bra alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något, utom det där med snowboard. Det är säkert roligt om man lägger ner tid på att lära sig, men som Halmstad-bo så har man ju inte så hemskt många skiddagar varje år, faktiskt alldeles för få för att kunna dela dom med ytterligare någon aktivitet som kräver snö och långa backar.

Hmm... pratade just med min son. Han hade vissa planer på att flytta till trakter nära Halmstad - Helsingborg för att kunna få dels bra sommar men också bra möjligheter att åka snowboard.

Vallåsen: http://www.vallasen.se/index.php3?use=publ...&id=1165&lang=1

plus något annat ställe en mil från Vallåsen.

Är dessa inte bra alls?

Kungsbygget är ju en riktig proffsbacke... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar faktiskt åka till Vallåsen ett par gånger varje år, när abstinensen blir för stor. Det är helt ok att åka där några timmar (speciellt om man har med sig en något långsammare flickvän). Längden på backarna är det ju egentligen inget fel, har för mig att den längsta är uppåt en kilometer, men det är ju inte direkt brant (som synes på liftkartan). Faktiskt på gränsen till icke-åkbart ibland, får man lite motvind eller så blir det till att staka sig, i a f i övre delen av backarna. Nedre delen är riktigt trevlig. Och dom brukar bygga upp lite hopp, rails och sånt där också, kan tänka mig att snowboardare dessutom inte har samma krav på längd och branthet på backarna som en carving-fantast. Se upp för alla livsfarliga danskar dock!! 😄

Kungsbygget har jag faktiskt aldrig varit på, så de kan jag inte kommentera.

Sen finns ju även Isaberg (http://www.isaberg.com), i a f om det nu blir i Halmstad som han bosätter sig. Drygt tio mil nordösterut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det såna där som inte är moderna, typ helt raka plastskidor (tror jag?) med stålkant?

Såna körde jag iallafall på när jag åkte slalom senast, för 12 år sen eller nåt 😎 ..

Åkte mkt slalom när jag var liten, sen helt plötsligt så slutade jag av någon anledning. Troligtvis för att jag bor så långt söderut iofs 🙂

Är bra sugen på att åka slalom iår igen.. 🙂

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något, utom det där med snowboard. Det är säkert roligt om man lägger ner tid på att lära sig, men som Halmstad-bo så har man ju inte så hemskt många skiddagar varje år, faktiskt alldeles för få för att kunna dela dom med ytterligare någon aktivitet som kräver snö och långa backar.

Hmm... pratade just med min son. Han hade vissa planer på att flytta till trakter nära Halmstad - Helsingborg för att kunna få dels bra sommar men också bra möjligheter att åka snowboard.

Vallåsen: http://www.vallasen.se/index.php3?use=publ...&id=1165&lang=1

plus något annat ställe en mil från Vallåsen.

Är dessa inte bra alls?

Kungsbygget är ju en riktig proffsbacke... 😱

Ja Kungsbygget eller Vallåsen är ju inga höjdarbackar men om man bor i Halmstad trakten så rekomenderar jag att man hellre åker till Hestra i Småland istället, 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Såga lite i dem och gör bandlösa gitarrhalsar av dem?

De blir tunnare än Ibanez wizard-halsar som många gillar just för att de är så jädra tunna....

En sån gitarr skulle det nog "svänga" om..? 😉

ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det såna där som inte är moderna, typ helt raka plastskidor (tror jag?) med stålkant?

Såna körde jag iallafall på när jag åkte slalom senast, för 12 år sen eller nåt 🙂 ..

Åkte mkt slalom när jag var liten, sen helt plötsligt så slutade jag av någon anledning. Troligtvis för att jag bor så långt söderut iofs 🙂

Är bra sugen på att åka slalom iår igen.. 😄

/Daniel

"Jag tyckte du sa att du _hade_ utförsåkningsskidor?" (norsk accent)

"Jo, men det är det. Dom har stålkant och säkerhetsbindning. Jag köpte dom för 200 kronor i gula tidningen. Det duger för mig. Och så fick jag en reservskidspets i aluminium på köpet också"

(En förmodligen ickeordagrann citering ur "Snowroller").

Hehe, jo, samtliga skidor är ju från 90-talet i a f, de som är nyast är väl 96:or skulle jag tro. Men som sagt helt värdelösa jämfört med vilken som helst modern skida med mer markerad midja och sånt där.

Tänkte mig att det kanske fanns någon sådan där välgörenhetsgrej, typ att skicka skidorna till något barnhem i östeuropa eller något liknande, känns ju hemskt att slänga saker som är helt funktionsdugliga. Jag menar, hade jag fått välja på att åka på min gamla skidor och inte åka skidor alls hade det ju självklart blivit det förstnämnda.

En gitarrhals i laminerad plast? Det vore ju helt klart udda, svängigt eller ej. Fast man får nog vara noga med att ta bort stålkanterna, kan säkert göra rätt ont vid snabba slides annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag tyckte du sa att du _hade_ utförsåkningsskidor?" (norsk accent)

"Jo, men det är det. Dom har stålkant och säkerhetsbindning. Jag köpte dom för 200 kronor i gula tidningen. Det duger för mig. Och så fick jag en reservskidspets i aluminium på köpet också"

(En förmodligen ickeordagrann citering ur "Snowroller").

Klassisk film 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...