Richie76 Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Men låt säga att man har en hyffsad sångmick och ett litet mixerbord, men pluggar som simulerar rör.. Hör man skillnad på detta i en mix i jämförelse med en bra preamp för typ 5-10000? Är det bara karaktären på ljudet som blir bättre, eller även kvaliten som blir märkbart bättre? Eller hör man skillnaden? Jag har aldrig hört nån mjukvara som kan simulera en bra rörpreamp på ett vettigt sätt. Än så länge tycker jag hårdvara funkar helt klart bäst. Men i brist på annat kan det ju gott och väl duga. Tror inte du säljer färre plattor på en sån detalj. edit: stavfel Näe, gillar inte rör-pluggarna värst mycket, så du har nog rätt.. Synd att man måste ut med så mycket pengar bara! 😏
oakleaf (oregistrerad) Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Men låt säga att man har en hyffsad sångmick och ett litet mixerbord, men pluggar som simulerar rör.. Hör man skillnad på detta i en mix i jämförelse med en bra preamp för typ 5-10000? Är det bara karaktären på ljudet som blir bättre, eller även kvaliten som blir märkbart bättre? Eller hör man skillnaden? Jag har aldrig hört nån mjukvara som kan simulera en bra rörpreamp på ett vettigt sätt. Än så länge tycker jag hårdvara funkar helt klart bäst. Men i brist på annat kan det ju gott och väl duga. Tror inte du säljer färre plattor på en sån detalj. edit: stavfel Vore super nice om någon kunde lägga upp en sång slinga som går genom 1) en mjukvara som simluerar en rör-preamp. 2) The real thing, alltså hårdvara. Så man kan höra var i skillnaden ligger. Redigerat 13 december 2005 av oakleaf
Lundin Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Det som färgar ljudet är ad-omvandlarna och stabiliteten hos den klockfrekvens omvandlarna synkar mot. JoachimE fångar lite av kärnan här... efter att ha sysslat med digital inspelning i snart 15 år och haft en rad ljudkort, kan jag bara konstatera att de omvandlarna man inte har råd med alltid gett ett större välbefinnande när man lyssnat på slutresultatet. ( alltså de man fått ta banklån för att kunna köpa 😄 ) Alla som provat att exempelvis maxa volymen i en slutmix genom lågkvalitativa Ad/da-omvandlare vet vad jag pratar om. Men ok, nu är det inte all musik som det spelar någon roll i, jag tror säkert att det går att göra en hit även med ett soundblaster. Så om Cubase går att göra kommersiell musik i: Absolut JA, det finns en del kända namn i och runt USA som jobbar uteslutande i Nuendo, Chuck Ainlay är en av dem. ( Cubase använder samma motor ). Jag vet också att många använder RME's produkter i studiosammanhang och de är inte oöverkomliga i pris... Så vad väntar du på? 😄 Ta ett lån och gör en multimegasäljande hit! Redigerat 13 december 2005 av Lundin
Richie76 Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Men låt säga att man har en hyffsad sångmick och ett litet mixerbord, men pluggar som simulerar rör.. Hör man skillnad på detta i en mix i jämförelse med en bra preamp för typ 5-10000? Är det bara karaktären på ljudet som blir bättre, eller även kvaliten som blir märkbart bättre? Eller hör man skillnaden? Jag har aldrig hört nån mjukvara som kan simulera en bra rörpreamp på ett vettigt sätt. Än så länge tycker jag hårdvara funkar helt klart bäst. Men i brist på annat kan det ju gott och väl duga. Tror inte du säljer färre plattor på en sån detalj. edit: stavfel Vore super nice om någon kunde lägga upp en sång slinga som går genom 1) en mjukvara som simluerar en rör-preamp. 2) The real thing, alltså hårdvara. Så man kan höra var i skillnaden ligger. Ja, skulle verkligen vara intressant.. Redigerat 14 december 2005 av Richie76
dbd Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Bra kunskaper om mixning, mastring, ett glassigt reverb, exciter, low freq enhancer, stereobreddare och en bra limiter som du slammar i botten. Sedan har du radiosoundet. Går lika bra i Cubase som en hårdvarirugg 😄 Redigerat 13 december 2005 av dbd
SingSing (oregistrerad) Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Men låt säga att man har en hyffsad sångmick och ett litet mixerbord (med inbyggd kass preamp), men pluggar som simulerar rör.. Hör man skillnad på detta i en mix i jämförelse med en bra preamp för typ 5-10000? Är det bara karaktären på ljudet som blir bättre, eller även kvaliten som blir märkbart bättre? Eller hör man skillnaden? Du hör skillnad! Vänd på steken. Hög kvalitet in hörs i alla lägen, vare sig du senare lyssnar på B&W 801 eller radion i köket eller om du lyssnar på 128 kbit/s MP3 Däremot kommer du aldrig få någon kvalitet om du inte har en bra mik, bra pre, bra komp, bra eq och bra AD. Bra i detta fall är naturligtvis subjektivt, men som någon form av minsta gemensamma nämnare tror och hoppas jag alla vet vad poängen är. Glöm inte heller vikten av att ett spår må låta OK, men när du lägger upp 48 spår inspelade med samma kassa input så blir det 48 ggr dåligt....o de e många ggr dåligt det. Skit in = Skit ut Det finns ingen plugg eller mirakelmanick som ändrar det faktumet! S 😄
oakleaf (oregistrerad) Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Det som färgar ljudet är ad-omvandlarna och stabiliteten hos den klockfrekvens omvandlarna synkar mot. JoachimE fångar lite av kärnan här... efter att ha sysslat med digital inspelning i snart 15 år och haft en rad ljudkort, kan jag bara konstatera att de omvandlarna man inte har råd med alltid gett ett större välbefinnande när man lyssnat på slutresultatet. ( alltså de man fått ta banklån för att kunna köpa 😄 ) Alla som provat att exempelvis maxa volymen i en slutmix genom lågkvalitativa Ad/da-omvandlare vet vad jag pratar om. Men ok, nu är det inte all musik som det spelar någon roll i, jag tror säkert att det går att göra en hit även med ett soundblaster. Så om Cubase går att göra kommersiell musik i: Absolut JA, det finns en del kända namn i och runt USA som jobbar uteslutande i Nuendo, Chuck Ainlay är en av dem. ( Cubase använder samma motor ). Jag vet också att många använder RME's produkter i studiosammanhang och de är inte oöverkomliga i pris... Så vad väntar du på? 😏 Ta ett lån och gör en multimegasäljande hit! Schysst info! Kommer definitvt lägga ett nytt topp ljudkort på min prio lista. I nuläget är det omöjligt, men en sak i taget. Min nya dator måste betalas av först! 😄 Mycket konstruktivt skrivet, det är man tacksam för.
joachime Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Vore super nice om någon kunde lägga upp en sång slinga som går genom 1) en mjukvara som simluerar en rör-preamp. 2) The real thing, alltså hårdvara. Så man kan höra var i skillnaden ligger. Ja, skulle verkligen vara intressant.. Eller bara rent ljud i jämförelse med preamp om personen i fråga inte har nån rör-plugg! 😄 Jag tror ni missförstår mickförstärkarens (preampens) funktion. Det går inte att jämföra en mikrofonsignal genom en rörförstärkare med en mikrofonsignal som inte är förstärkt alls. För att spela in mikfrofonsignaler på ett "konventionellt" sätt krävs en mikforonförstärkare. Varje förstärkare, bra som dålig, påverkar ljudets karaktär. Däremot kan man enkelt göra jämförelser mellan signaler med och utan rörkaraktär. Spela in ett och samma material dels rakt in i datorn och dels genom en rör EQ (utan att använda själva filtrena) eller en rörkompressor (utan att komprimera). Man kan även jämföra mickförstärkare med och utan rör. I det fallet ska man nog, för rättvisans skull, jämföra mellan två erkänt bra mickförstärkare, varav den ena är uppskattad för sin rörkaraktär. Slutligen kan man göra ett test av olika mikrofonförstärkare för att se hur stor skillnad det egentligen gör. Här är ett test som kan vara roligt att lyssna på. Samma ljudkälla, samma mick men olika mickförstärkare (alla väl ansedda). Edit: Här är förresten facit till vilka preamps som använts i jämförelsen ovan. Redigerat 14 december 2005 av joachime
oakleaf (oregistrerad) Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Jag tror ni missförstår mickförstärkarens (preampens) funktion. Det går inte att jämföra en mikrofonsignal genom en rörförstärkare med en mikrofonsignal som inte är förstärkt alls. För att spela in mikfrofonsignaler på ett "konventionellt" sätt krävs en mikforonförstärkare. Jo, det vet jag. Blir lite svårt annars. 😄 Men jag menade en jämförelse mellan simulerad och riktigt rör-preamp. Men jag ska lätt gå in och lyssna på länken du la upp när jag kommer hem. Mycket intressant. Redigerat 13 december 2005 av oakleaf
pennudd Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Vad jag menade när jag skrev att det är svårt att få till det riktigt feta soundet i cubase så tänkte jag på hemmastudio utrustning. Självklart går det att få till och det är säkert många feta kommersiela produktioner som har gjorts i cubase. Men då med tillbehör som jag eller nån annan här aldrig kommer att jobba med. Tex ett enmiljons ssl bord och annan superdyr utrustning. Redigerat 13 december 2005 av pennudd
joachime Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Jag tror ni missförstår mickförstärkarens (preampens) funktion. Det går inte att jämföra en mikrofonsignal genom en rörförstärkare med en mikrofonsignal som inte är förstärkt alls. För att spela in mikfrofonsignaler på ett "konventionellt" sätt krävs en mikforonförstärkare. Jo, det vet jag. Blir lite svårt annars. 🙂 Men jag menade en jämförelse mellan simulerad och riktigt Det är klart man kan simulera karaktären hos en viss mickförstärkare, men om vi antar att signalen redan tidigare förstärkts med en "riktig" mickförstärkare så är det ju den som i första hand avgör resultatet. Vad jag menar är att jämförandet i ditt fall inte står mellan äkta eller simulerad rörvärme, utan snarare äkta rörvärme och något enkelt, odefinierat och antagligen rätt billigt. Man vet helt enkelt inte vad som jämförs och kan inte heller förklara vad skillnaden består av.
oakleaf (oregistrerad) Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Det är klart man kan simulera karaktären hos en viss mickförstärkare, men om vi antar att signalen redan tidigare förstärkts med en "riktig" mickförstärkare så är det ju den som i första hand avgör resultatet. Vad jag menar är att jämförandet i ditt fall inte står mellan äkta eller simulerad rörvärme, utan snarare äkta rörvärme och något enkelt, odefinierat och antagligen rätt billigt. Man vet helt enkelt inte vad som jämförs och kan inte heller förklara vad skillnaden består av. Ok, jag kan se vad du försöker säga här och jag förstår. Men är det inte just det som är frågan? Att höra vad skillnaden blir om man lirar in med riktig rörvärme (Varför får detta mig att tänka på Kamin-mannen?) och simulerad värme. Den riktiga värmen går ju direkt genom en rör-preamp och den fäjkade går genom en förstärkare av nåt slag (som du säger antagligen billig, vad vet jag) och sen genom en simulerad rör-preamp. Ljudkvaliten däremellan måste väl gå att jämföra eller? 🙂 äsch vettja...skit i samma. Det vara bara en tanke jag hade som dessvärre inte har lyxen att ha tillgång till äkta värme. Vore helt enkelt bara kul att höra skillnaden. Men det verkar tydligen inte gå att jämföra, så jag får ge mig.
Mr Keys Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Men då med tillbehör som jag eller nån annan här aldrig kommer att jobba med. Tex ett enmiljons ssl bord och annan superdyr utrustning. Hmmm....intressant....vet du vad folk här inne har för utrustning? Eller vet du vad alla här inne sysslar med, eller har tillgång till för utrustning? Eller deras framtida kariärer? ....... bara en stilla undran..... 🙂 det låter lite som, rätta mig om jag har fel, att du förutsätter att alla här inne ÄR hemmafnulare, alltid varit hemmafnulare, och alltid kommer att vara hemmafnulare.... Jag kan lova dig att det finns troligtvis mer än en här inne som lagt sina fingrar på ett och annat superdyrt SSL eller Neve-bord....troligtvis en hel del annan extremdyr utrustning också....
Henkera Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Ta bara en sväng på vilken kommersiell radiokanal som helst och lyssna en kvart. Då finner man att för att lyckas i branschen är det tamejfan bara en fet kompressor som gäller. Ratta in den så att signalen liknar en fyrkantsvåg med noll dynamik och du har en hit. Varken musikalitet eller finess hör hemma längre. Och det klarar du fint hemma på kammaren! 😛😎🙁
pennudd Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Men då med tillbehör som jag eller nån annan här aldrig kommer att jobba med. Tex ett enmiljons ssl bord och annan superdyr utrustning. Hmmm....intressant....vet du vad folk här inne har för utrustning? Eller vet du vad alla här inne sysslar med, eller har tillgång till för utrustning? Eller deras framtida kariärer? ....... bara en stilla undran..... 😎 det låter lite som, rätta mig om jag har fel, att du förutsätter att alla här inne ÄR hemmafnulare, alltid varit hemmafnulare, och alltid kommer att vara hemmafnulare.... Jag kan lova dig att det finns troligtvis mer än en här inne som lagt sina fingrar på ett och annat superdyrt SSL eller Neve-bord....troligtvis en hel del annan extremdyr utrustning också.... 🙂 ok... jag tar tillbaka det jag sa... 🙁 Om jag korrigerar mig själv till; MÅNGA här inne aldrig kommer att jobba med... 😱😆 Nöjd? 😛
Lundin Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Om jag korrigerar mig själv till; MÅNGA här inne aldrig kommer att jobba med... 😆😛 Nöjd? 😱 😱 ..som att stå med en näve småsten på ett glasbruk
Mr Keys Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Men då med tillbehör som jag eller nån annan här aldrig kommer att jobba med. Tex ett enmiljons ssl bord och annan superdyr utrustning. Hmmm....intressant....vet du vad folk här inne har för utrustning? Eller vet du vad alla här inne sysslar med, eller har tillgång till för utrustning? Eller deras framtida kariärer? ....... bara en stilla undran..... 😉 det låter lite som, rätta mig om jag har fel, att du förutsätter att alla här inne ÄR hemmafnulare, alltid varit hemmafnulare, och alltid kommer att vara hemmafnulare.... Jag kan lova dig att det finns troligtvis mer än en här inne som lagt sina fingrar på ett och annat superdyrt SSL eller Neve-bord....troligtvis en hel del annan extremdyr utrustning också.... 🙂 ok... jag tar tillbaka det jag sa... 😉 Om jag korrigerar mig själv till; MÅNGA här inne aldrig kommer att jobba med... 😮😛 Nöjd? 😆 Ja, nu är jag nöjd!! 😳 Det var inte min mening att låta sur, för det var jag inte....jag ser att det troligtvis uppfattades så! 😎 Jag ville bara lyfta fram att faktiskt finns en del professionella producenter/musiker här inne också.....bland alla hemmafnulare....! Säger inte att jag är en av dom.... Ääh...sorry för min snedtändning! 🙂 Redigerat: Dessutom låter man ju inte över huvudtaget här....men ändå! 😄 Redigerat 13 december 2005 av Mr Keys
staf Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 oakleaf.. nu vet jag inte hur länge du har gjort musik eller om du har mycket erfarenhet eller så men det är väldigt bra om man kan göra svinbra musik med typ ingenting.. oavsett rör preamp eller inte liksom. Det är ju ändå slut resultatet som räknas? Om du själv tycker att du behöver tex en preamp så why not... men du verkar lite osäker? Man måste inte ha det värsta som finns för att göra grym musik, men däremot så underlättar det när man sitter på erfarenheten att använda sig av sk "dyr" utrustning eftersom man behöver det för att kunna komma vidare med produktionerna. 😱
Hans Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Min erfarenhet med mikrofonförstärkare är att det låter bättre och bättre desto dyrare och detta utan att man själv bidrar med ens det minsta i form av kunskap eller begåvning, slå på strömmen koppla in mikrofonen - och vill man ha ett skitigt sound finns ju denna möjlighet alltid kvar! Redigerat 13 december 2005 av Hans
Signert Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Min erfarenhet med mikrofonförstärkare är att det låter bättre och bättre desto dyrare och detta utan att man själv bidrar med ens det minsta i form av kunskap eller begåvning, slå på strömmen koppla in mikrofonen - och vill man ha ett skitigt sound finns ju denna möjlighet alltid kvar! Min poäng i tidigare inlägg var att du kan köpa en top-of-the-line mik+preamp, kan du inte placera miken rätt så låter det inte bra ändå. Det sitter många hemmapulare med grejer som klarar mer än de själva, om man säger så. Därmed inte sagt att det inte är kul att ha bra prylar. 😳
DåligtGehör Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Men då med tillbehör som jag eller nån annan här aldrig kommer att jobba med. Tex ett enmiljons ssl bord och annan superdyr utrustning. Hmmm....intressant....vet du vad folk här inne har för utrustning? Eller vet du vad alla här inne sysslar med, eller har tillgång till för utrustning? Eller deras framtida kariärer? ....... bara en stilla undran..... 😳 det låter lite som, rätta mig om jag har fel, att du förutsätter att alla här inne ÄR hemmafnulare, alltid varit hemmafnulare, och alltid kommer att vara hemmafnulare.... Jag kan lova dig att det finns troligtvis mer än en här inne som lagt sina fingrar på ett och annat superdyrt SSL eller Neve-bord....troligtvis en hel del annan extremdyr utrustning också.... 🙂 Usch! Jag kommer nog tyvärr att vara en sådan där hemmafnulare 😄 Man få fnula bäst det går.
Hans Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Min erfarenhet med mikrofonförstärkare är att det låter bättre och bättre desto dyrare och detta utan att man själv bidrar med ens det minsta i form av kunskap eller begåvning, slå på strömmen koppla in mikrofonen - och vill man ha ett skitigt sound finns ju denna möjlighet alltid kvar! Min poäng i tidigare inlägg var att du kan köpa en top-of-the-line mik+preamp, kan du inte placera miken rätt så låter det inte bra ändå. Det sitter många hemmapulare med grejer som klarar mer än de själva, om man säger så. Därmed inte sagt att det inte är kul att ha bra prylar. 😳 Jo, och vad jag menar är att detta är helt fel! Jag kan ingenting om mikrofonplacering eller akustik men vid varje uppgradering har sångljudet fått ett enormt lyft! Enkom som ett resultat av en dyrare apparat och således ingen kunskap eller skicklighet inblandad överhuvudtaget utan då enda$t!
Signert Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Min erfarenhet med mikrofonförstärkare är att det låter bättre och bättre desto dyrare och detta utan att man själv bidrar med ens det minsta i form av kunskap eller begåvning, slå på strömmen koppla in mikrofonen - och vill man ha ett skitigt sound finns ju denna möjlighet alltid kvar! Min poäng i tidigare inlägg var att du kan köpa en top-of-the-line mik+preamp, kan du inte placera miken rätt så låter det inte bra ändå. Det sitter många hemmapulare med grejer som klarar mer än de själva, om man säger så. Därmed inte sagt att det inte är kul att ha bra prylar. 😄 Jo, och vad jag menar är att detta är helt fel! Jag kan ingenting om mikrofonplacering eller akustik men vid varje uppgradering har sångljudet fått ett enormt lyft! Enkom som ett resultat av en dyrare apparat och således ingen kunskap eller skicklighet inblandad överhuvudtaget utan då enda$t! Hmm.. vi pratar nog lite förbi varandra. 🙂 Jag håller med om att om jag bytte min ADK mot en U87 så skulle t.ex. en akustisk gitarr med största sannolikhet låta bättre. Men vad jag menar är att har du inte kompetensen, så kan du inte utnyttja prylarna fullt ut. M.a.o. skulle en riktigt duktig ljudtekniker förmodligen kunna få ett bättre gitarrljud med en billig mik, än en nybörjare skulle få med en Neumann. Är vi överens då? 😳
Hans Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Ja och nej! Om amatören med noll koll sitter med en 30,000 kr´s mikrofonförstärkare samt dito mikrofon och proffset med 955 kr´s dito så låter säkert proffsets gitarr bättre i slutmixen, men inte om man bara lyssnar på den inspelade gitarren för även en amatör kan ju lyssna på olika placeringar och se vilken som låter bäst till skillnad ifrån att veta redan innan, tar lite längre tid men tid har ju amatören, jämfört med proffset, i överflöd - 1 låt = 1 månad 😳! Men annars vet jag inte om mikrofonplacering vid sånginspelning direkt kräver ngn högskoleexamen, hur många möjligheter har man àtt välja på 🙂! Det som jag själv kan känna att jag helt saknar är framförallt att kunna kompressorn samt eq som om de vore piano och gitarr för det är jag nämligen helt övertygad om att en skicklig ljudtekniker kan och jag anar också att det tar lång tid och en inte obetydlig begåvning att lära sig och även om så vore att jag hade begåvningen så saknas i vilket fall som helst tiden så någon skicklig ljudtekniker lär nog Hans aldrig bli, får då kanske istället ta och satsa på att bli en eminent hemmafnulare 😄! Redigerat 13 december 2005 av Hans
fogden2000 Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Konstig,jag tog upp detta för längesen....att det låter fabrik/tivoli om Logic /Cúbase etc.Det sitter i skallen & fingrarna i första rummet. Inte i inspelningsprogrammet. 😉
giggsy Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Konstig,jag tog upp detta för längesen....att det låter fabrik/tivoli om Logic /Cúbase etc. Det kanske är jag, men jag är inte riktigt 100% säker på vad du snackar om här 😉
staf Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Såg på TV igår ett hemmahosreportage hos Lesport. Där det såg ut som om de körde grejerna rätt in i en laptop med typ Cubase, vet inte om det var fejkat eller om man verkligen kan fixa skivkvalitet på detta vis. 😉 öh? självklart kan man fixa "skivkvalitet" med en laptop, så länge inspelningen blir bra så spelar det ingen roll vilket format man använder.
joachime Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Det är klart man kan simulera karaktären hos en viss mickförstärkare, men om vi antar att signalen redan tidigare förstärkts med en "riktig" mickförstärkare så är det ju den som i första hand avgör resultatet. Att höra vad skillnaden blir om man lirar in med riktig rörvärme (Varför får detta mig att tänka på Kamin-mannen?) och simulerad värme. [...] Vore helt enkelt bara kul att höra skillnaden. Men det verkar tydligen inte gå att jämföra, så jag får ge mig. 😉 Ledsen om jag uttrycker mig rörigt, men det jag egentligen vill säga är att det är svårt att simulera rumsklang, mikrofoner och mickförstärkare eftersom alla signaler som spelats in akustiskt redan färgats av rumsklang, mikrofon och mickförstärkare. Så även om du processar ditt material med övertygande simuleringar av mickförstärkare så beror resultatet mest på det ursprungliga materialets kvaliteter. Så ska man göra en seriös jämförelse mellan rör och simulerat rör, bör man minimera påverkan av den ursprungliga mickförstärkaren. Sedan sitter det inte rör i alla eftertraktade mickförstärkare. Rörkaraktär är bara en egenskap (som en flavour) som finns att använda. Ett mycket eftertraktat försteg är Neves 1073, inte ett enda rör i signalkedjan i de bord den ursprungligen satt i. Det var därför jag föreslog en jämförelse mellan högklassig rörpreamp och andra högklassiga preamps, för att verkligen höra skillnad på hur rör påverkar soundet.
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Det enda som skiljer en demo ifrån en "riktig" produktion är hur du själv lämnar ifrån dig den ... Jag gjorde en demo på en låt jag skulle prodda till en artist, stort bolag, stor budget osv.. dom tyckte min demo lät bättre än det dom andra producenterna hade rattat fram med 10 miljonerkronors bord osv, så jag fick prodda hela plattan... Det är ju enormt viktigt att ha bra grejor. Bra mickar, bra omvandlare, bra system och framför allt BRA MUSIKER, och programerar du så måste du programera intressant oxå. Och du måste ha en stor talang för det du gör, ha nånting som ingen annan har egentligen. Det räcker inte att ha alla grejor, DU måste själva sitta med 70% av soundet. Du måste veta hur du ska använda mickar, vilkar mickar till vilken ändamål. Du måste veta hur rummen låter, hur du jobbar med akustik, inspelningstekniker m.m m.m .m... det är som med allt. Inte fan blir du Schumacher bara för du köper en Ferrari lixom... Jag har ett par vänner som har haft 1:or på englandslistorna med låtar dom gjort i Reason 2.0 på en 1.8Ghz PC lixom.. utan nånting annat .. Inte ens en fet mick egentligen... Men dom har brutalt stor talang och vet hur dom rattar sina grejor.. Sen det som är otroligt viktigt är ju att kunna mixa bra och veta hur alla effekter och pluggar eller hårdvarugrejor funkar. Veta vad skillnaden är på 5st olika mjukvaru EQ's eller kompressorer, rent i sound osv. Och ja, självklart kan du få bra sound i Cubase eller Logic eller Digital Performer, vad tror du alla stora produktioner kommer ifrån? Notepad ? Redigerat 14 december 2005 av ChrisSnyder
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 (redigerat) dubbel Redigerat 14 december 2005 av ChrisSnyder
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.