Hans Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 (redigerat) För det första, skit nu i dessa 300,000 kr´s kablar - behåll dom då ingen vill ha dom 😛! För det andra, blanda inte ihop musikalisk insats med ljudteknisk då det ena faktiskt inte motarbetar det andra! Det är ju inte så att musikskapare på hög nivå sitter i velet och kvalet: musikalisk kvalitet eller ljudkvalitet - vilket ska jag nu välja? Ljudteknik i sig är helt ovidkommande men kan helt klart lyfta fram det musikaliska! Självfallet nås förr eller senare en platå därifrån högre investeringar ger ytterst små hörbara förbättringar, dock observera att denna gräns inte nås redan vid: gitarr, mick, mickstärkare, ljudkort à 995 kr (... än 😛!) Fast ifall man jobbar uteslutande med VST(i) och samplingar, vilket ju en hel del gör, så kanske... Jämförelse känns som det enda rätta här 😏! Begåvad gitarrist med 895 kr´s-gitarr utklassar Hans med 89,995 kr´s-gura så förkrossande att t.o.m. gudarna börjar gråta, dock magin (som ngn tidigare sagt) inträffar när begåvade gitarristen får ett riktigt instrument i händerna! Och inte som att i denna tråden hävda att det inte spelar ngn roll vilken gitarr man har, enbart vem som spelar på gitarren! Bägge dessa faktorer spelar in, gitarristens roll är självfallet den essentiella. Redigerat 16 december 2005 av Hans
SingSing (oregistrerad) Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 För det första, skit nu i dessa 300,000 kr´s kablar - behåll dom då ingen vill ha dom 😄!För det andra, blanda inte ihop musikalisk insats med ljudteknisk då det ena faktiskt inte motarbetar det andra! Det är ju inte så att musikskapare på hög nivå sitter i velet och kvalet: musikalisk kvalitet eller ljudkvalitet - vilket ska jag nu välja? Ljudteknik i sig är helt ovidkommande men kan helt klart lyfta fram det musikaliska! Självfallet nås förr eller senare en platå därifrån högre investeringar ger ytterst små hörbara förbättringar, dock observera att denna gräns inte nås redan vid: gitarr, mick, mickstärkare, ljudkort à 995 kr (... än 😄!) Fast ifall man jobbar uteslutande med VST(i) och samplingar, vilket ju en hel del gör, så kanske... Jämförelse känns som det enda rätta här 😛! Begåvad gitarrist med 895 kr´s-gitarr utklassar Hans med 89,995 kr´s-gura så förkrossande att t.o.m. gudarna börjar gråta, dock magin (som ngn tidigare sagt) inträffar när begåvade gitarristen får ett riktigt instrument i händerna! Och inte som att i denna tråden hävda att det inte spelar ngn roll vilken gitarr man har, enbart vem som spelar på gitarren! Bägge dessa faktorer spelar in, gitarristens roll är självfallet den essentiella. A M E N ! ! ! Ljudkvalitet är i sig inget självändamål...även om jag tror att de flesta här uppskattar välinspelade skivor. Prislappen på den utrustning som används står inte alltid i paritet till resultatet. En viss mic, med en viss preamp kommer att låta si eller så med en viss sångare en viss dag. Använd den utrustning som får jobbet gjort, vare sig linan in kostar 250000 eller 25000. De kan ju faktiskt vara bra på olika saker, eh? Inte sällan är ju faktiskt en SM57 det absolut bästa! Det som däremot ej får glömmas bort är att det vi gör när vi spelar in musik är att bevara ett ögonblick för eftervärlden, ett ögonblick vi aldrig där och då vet om någon kommer vara intresserad av att lyssna på om 50 år. Har vi då möjlighet så bör vi väl göra vårt bästa för att tillse att inspelningen blir ljudtekniskt fulländad, med de givna tekniska förutsättningar vi har? Det är naturligtvis en jätteskillnad på att komponera dansgolvsmusik med uteslutande VSTi och kanske en eller annan vokal-hook som ligger med ett ton effekter i bakgrunden jämfört med att spela in säg en countryskiva där varje enskilt instrument verkligen skall låta som om det spelade framför dig i rummet. För att nå ett bra resultat i det sistnämna fallet så finns det inga genvägar. Bra utrustning kombinerat med erfarenhet och talang. För er som har möjlighet och intresse kan jag tipsa om en skiva som jag ofta använder som referens (inte som jämförelse med mina egna inspelningar...det vore ljudteknisk harakiri, eller åtminstone rent självplågeri), nämligen Lyle Lovett "Joshua judges Ruth". Ingen aning om vad för specifik utrustning som användes annat än att den är, låt oss säga, bra. 🙂 S
BackHand Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 (redigerat) Kan ni bli lite mer seriösa och sluta generalisera iväg allt genom att se allt som antingen en snäll fantastisk kille som har en billig Behringer mixer eller en mördare som sitter på 300 000 kr kablar helt i onödan...trappa ner! Ge lite handfasta tips och utgå från att ingen vill skaffa sig något som blir en ojämn länk i kedjan. Ifall ni jobbar på en diggital plattform som Cubase och liknande så är kedjan förhoppningsvis kort: Mik -> Mikrofonförstärkare -> Ljudkort/omvandlare -> Cubase Som sagt: Gör alla länkar lika starka. Det är mitt bästa tips. Get serious 😱 Redigerat 19 december 2005 av BackHand
oakleaf (oregistrerad) Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Kan ni bli lite mer seriösa och sluta generalisera iväg allt genom att se allt som antingen en snäll fantastisk kille som har en billig Behringer mixer eller en mördare som sitter på 300 000 kr kablar helt i onödan...trappa ner! Ge lite handfasta tips och utgå från att ingen vill skaffa sig något som blir en ojämn länk i kedjan. Ifall ni jobbar på en diggital plattform som Cubase och liknande så är kedjan förhoppningsvis kort: Mik -> Mikrofonförstärkare -> Ljudkort/omvandlare -> Cubase Som sagt: Gör alla länkar lika starka. Det är mitt bästa tips. Get serious Mycket bra inlägg! 🙂 Jag håller med fullständigt! Konkreta exempel och förslag istället för en massa trams. Det där med länkarna kommer vara lite av mitt motto framöver tror jag. Spot on mannen.
pennudd Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Finns det månne förslag på vad som producerats i Cubase så jag kan gå ut i skivhyllorna och lyssna in mig? Dj Mendez har producerat alla sina låtar i Cubase. En grej som lurade mig sjukt mycket på tal om honom, lite off topic, är att alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara. jo... fast mendez är ju mixad i cozmos studios med ett fett ssl bord
BackHand Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Kan ni bli lite mer seriösa och sluta generalisera iväg allt genom att se allt som antingen en snäll fantastisk kille som har en billig Behringer mixer eller en mördare som sitter på 300 000 kr kablar helt i onödan...trappa ner! Ge lite handfasta tips och utgå från att ingen vill skaffa sig något som blir en ojämn länk i kedjan. Ifall ni jobbar på en diggital plattform som Cubase och liknande så är kedjan förhoppningsvis kort: Mik -> Mikrofonförstärkare -> Ljudkort/omvandlare -> Cubase Som sagt: Gör alla länkar lika starka. Det är mitt bästa tips. Get serious Mycket bra inlägg! 🙂 Jag håller med fullständigt! Konkreta exempel och förslag istället för en massa trams. Det där med länkarna kommer vara lite av mitt motto framöver tror jag. Spot on mannen. Kul att jag kunde hjälpa till. Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.