Jump to content
Annons

Kommersiellt gångbart sound?


oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 125
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Veta vad skillnaden är på 5st olika mjukvaru EQ's

Det där tycker jag att jag känner igen 😄

"big up" för mjuk eq's alltså.

Tänk förr när man var tvungen att köpa extern utrustning 😉 oj vad dyrt!!!, vanliga döda skulle aldrig få chansen att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det rätt meningslöst eftersom du inte kommer att höra någon skillnad på de album som är inspelade i Cubase och de album som är inspelade med andra inspelningsprogram. Det som färgar ljudet är ad-omvandlarna och stabiliteten hos den klockfrekvens omvandlarna synkar mot.

Det där är raka motsatsen till vad många andra (främst jänkare) säger. Det är vanligt att höra att ProTools faktiskt låter sämre än många andra pga summeringen etc. Och att Samplitude låter jättebra exempelvis. Vad anser folk i Sverige om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon du spelar upp en låt för efter ha lyssnat säger, bra (dålig) låt - vem var det här? och dom vet att du gör musik är det kanske ett bra betyg...

... för M-Audio FW-Solo + TSM MT87 + Cubase? Eller har bara folk vant sig vid MP3-kvalitet och cd-skivan gav orättvis fördel?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
oakleaf.. nu vet jag inte hur länge du har gjort musik eller om du har mycket erfarenhet eller så men det är väldigt bra om man kan göra svinbra musik med typ ingenting.. oavsett rör preamp eller inte liksom. Det är ju ändå slut resultatet som räknas? Om du själv tycker att du behöver tex en preamp så why not... men du verkar lite osäker?

Man måste inte ha det värsta som finns för att göra grym musik, men däremot så underlättar det när man sitter på erfarenheten att använda sig av sk "dyr" utrustning eftersom man behöver det för att kunna komma vidare med produktionerna. 🙂

Jag förstår vad du menar. Min grundfråga var om det går att få det att låta bra i Cubase och det har jag fått svar på. Preamps snacket var något som växte fram i denna tråd, antaglien av ren nyfikenhet.

Jag har full förståelse nu, bl a efter att läst alla inlägg i denna tråd, att man växer in i rollen, och ju duktigare man är desto mer prylar (bra prylar) är det bra att ha. Huruvida duktig jag är eller inte kanske inte spelar någon roll. Men om jag säger så här, på den nivån jag ligger på har man många frågor eftersom man är nyfiken och försöker förstå mer. So spot on mate, jag är nog lite osäker fast inte enbart angående en preamp, det gäller nog egentligen mer det musikaliska men det är ju en helt annan story.

Kör så det ryker.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Det enda som skiljer en demo ifrån en "riktig" produktion är hur du själv lämnar ifrån dig den ...

Jag gjorde en demo på en låt jag skulle prodda till en artist, stort bolag, stor budget osv.. dom tyckte min demo lät bättre än det dom andra producenterna hade rattat fram med 10 miljonerkronors bord osv, så jag fick prodda hela plattan...

Det är ju enormt viktigt att ha bra grejor. Bra mickar, bra omvandlare, bra system och framför allt BRA MUSIKER, och programerar du så måste du programera intressant oxå.

Och du måste ha en stor talang för det du gör, ha nånting som ingen annan har egentligen. Det räcker inte att ha alla grejor, DU måste själva sitta med 70% av soundet. Du måste veta hur du ska använda mickar, vilkar mickar till vilken ändamål. Du måste veta hur rummen låter, hur du jobbar med akustik, inspelningstekniker m.m m.m .m... det är som med allt. Inte fan blir du Schumacher bara för du köper en Ferrari lixom...

Jag har ett par vänner som har haft 1:or på englandslistorna med låtar dom gjort i Reason 2.0 på en 1.8Ghz PC lixom.. utan nånting annat .. Inte ens en fet mick egentligen... Men dom har brutalt stor talang och vet hur dom rattar sina grejor..

Sen det som är otroligt viktigt är ju att kunna mixa bra och veta hur alla effekter och pluggar eller hårdvarugrejor funkar. Veta vad skillnaden är på 5st olika mjukvaru EQ's eller kompressorer, rent i sound osv.

Och ja, självklart kan du få bra sound i Cubase eller Logic eller Digital Performer, vad tror du alla stora produktioner kommer ifrån? Notepad ? 🙂

Jo, det så klart. Notepad vore ju ingen höjdare kanske... 🙁

Du har rätt. Jag får lära mig att ratta bättre helt enkelt. Nu när jag fått bekräftat att det inte är Cubase som begränsar. Det var ju egentligen det som var frågan så att säga.

Jag vill bara understryka att min fråga egentligen inte var så komplicerat menat från min sida. Jag ville bara få det bekräftat och höra andras erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt att höra att ProTools faktiskt låter sämre än många andra pga summeringen etc. Och att Samplitude låter jättebra exempelvis. Vad anser folk i Sverige om detta?

Ja, om man läser amerikanska forum stöter man ofta på åsikten att Samplitude hanterar audio bättre än något annat inspelningsprogram. Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att testa Samplitude.

Däremot var det något forum som för ett par år sedan gjorde en mixbuss-test. Ett antal audiospår mixades ihop med orörd panorering och nivåreglar i flera olika program (Cubase, Logic, Samplitude etc...). Har tyvärr glömt var jag hittade det så jag kan inte ge någon länk. Men kanske någon annan här på forumet känner till testet?

Mitt intryck efter att ha lyssnat igenom alla filer i testet var att det gick att höra skillnad på vissa program, men att det var svårt att säga om något lät bättre eller sämre än det andra. Skillnaderna var inte tillräckligt stora helt enkelt, t ex inte så stor som skillnaden mellan en Neve 1073 och en API 512 (för att ta ett exempel 🙂 ).

Edit: Hittade länken till mixbuss-testet! Tyvärr finns det inget ljud att ladda ned på sidan om man vill lyssna. Men dt kan vara intressant att läsa kommentarerna.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Det som färgar ljudet är ad-omvandlarna och stabiliteten hos den klockfrekvens omvandlarna synkar mot.

JoachimE fångar lite av kärnan här... efter att ha sysslat med digital inspelning i snart 15 år och haft en rad ljudkort, kan jag bara konstatera att de omvandlarna man inte har råd med alltid gett ett större välbefinnande när man lyssnat på slutresultatet. ( alltså de man fått ta banklån för att kunna köpa 😛 )

Alla som provat att exempelvis maxa volymen i en slutmix genom lågkvalitativa Ad/da-omvandlare vet vad jag pratar om.

Men ok, nu är det inte all musik som det spelar någon roll i, jag tror säkert att det går att göra en hit även med ett soundblaster.

Så om Cubase går att göra kommersiell musik i: Absolut JA, det finns en del kända namn i och runt USA som jobbar uteslutande i Nuendo, Chuck Ainlay är en av dem. ( Cubase använder samma motor ).

Jag vet också att många använder RME's produkter i studiosammanhang och de är inte oöverkomliga i pris...

Så vad väntar du på? 🤪

Ta ett lån och gör en multimegasäljande hit!

Den här artikeln var lite intressant, och den handlade just om Ainlay. Knopfler är lite av min husgud, så det här säger mycket för mig. Sen är det väl lite "biased" när artikeln ligger på Steinbergs webbsida, men dock ändå intressant.

Länk till artikeln:

Chuck

Link to comment
Dela på andra sajter

på den nivån jag ligger på har man många frågor eftersom man är nyfiken och försöker förstå mer.

Det gör vi nog alla tror jag 😕 Man lär sig nya saker varje dag egenligen, och tur är väl det annars skulle det bli väldigt tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
på den nivån jag ligger på har man många frågor eftersom man är nyfiken och försöker förstå mer.

Det gör vi nog alla tror jag 😕 Man lär sig nya saker varje dag egenligen, och tur är väl det annars skulle det bli väldigt tråkigt.

Ja det har du banne mig rätt. Tack och lov för nya lärdomar!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ja och nej! Om amatören med noll koll sitter med en 30,000 kr´s mikrofonförstärkare samt dito mikrofon och proffset med 955 kr´s dito så låter säkert

proffsets gitarr bättre i slutmixen, men inte om man bara lyssnar på den inspelade gitarren för även en amatör kan ju lyssna på olika placeringar och se

vilken som låter bäst

Grejen är nog att de flesta amatörer inte ens tänker på hur mikplacering påverkar, o därför inte ens kommer på att pröva.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Egentligen är det rätt meningslöst eftersom du inte kommer att höra någon skillnad på de album som är inspelade i Cubase och de album som är inspelade med andra inspelningsprogram. Det som färgar ljudet är ad-omvandlarna och stabiliteten hos den klockfrekvens omvandlarna synkar mot.

Det där är raka motsatsen till vad många andra (främst jänkare) säger. Det är vanligt att höra att ProTools faktiskt låter sämre än många andra pga summeringen etc. Och att Samplitude låter jättebra exempelvis. Vad anser folk i Sverige om detta?

Det finns vissa skillnader mellan hur vissa program hanterar ljud.

Vissa program har större tolerans mot överstyrning (ev hanteras det genom att nollnivån inte är nollnivån utan lägre) och hur en signal pannad center förändras i ljudstyrkan om man panorerar ut - en del förstärker signalen så den upplevs som lika hög, en del låter den vara kvar vid samma nivå, vilket gör att det låte lägre.

T ex förstärker Vegas, medans Soundscape inte gör det.... har jag för mig....

eller om det va tvärtom nu.... 😆

Skillnader kan också finnas i interna bithanteringen - vet ej hur mycket man egentligen hör det men...

Hursomhelst, den största skillnaden när det gäller PT är nog dock att vanligen så används Digidesigns hårdvara till PT, medan t ex Samplitude o andra program är helt frikopplade från en viss hårdvara.

DET kan nog vara förklaringen till att vissa tycker PT låter sämre. Digidesigns HW har inte det bästa ryktet ljudmässigt, speciellt inte den äldre parken.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
äsch vettja...skit i samma. Det vara bara en tanke jag hade som dessvärre inte har lyxen att ha tillgång till äkta värme. Vore helt enkelt bara kul att höra skillnaden. Men det verkar tydligen inte gå att jämföra, så jag får ge mig.  😄

Riktig värme? Rör eller solid state jämfört med en simulator är som att jämföra en majbrasa med ett foto av en majbrasa. Lite överdrivet förstås...

Glöm inte att du inte skapa magi från skräp. Om du inte har en bra signal in, dvs instrument/sångare/sångerska, mik, preamp och AD av hög klass så får du det knepigt att skapa det där magiska. Kör in en usel sångare genom datormiken via Soundblaster-kortet och försök göra honom/henne bra med lite pluggar. Lycka till!

😄

S

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
...när det gäller PT är nog dock att vanligen så används DIGITECHS hårdvara till PT, medan t ex Samplitude o andra program är helt frikopplade från en viss hårdvara.

DET kan nog vara förklaringen till att vissa tycker PT låter sämre. DIGITECHS HW har inte det bästa ryktet ljudmässigt, speciellt inte den äldre parken.

Antar att du menar Digidesign....

😄

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbolagsboss: Vilken grym refräng! Den låten ska vi ge ut på singel direkt!

Låtskrivare: Mmm, fast vi måste mixa om den först.

Skivbolagsboss: Jaså? Varför då?

Låtskrivare: Du vet, vi summerade i Nuendo...

Skivbolagsboss: Åneeej, vad synd!

Är det hit vi är på väg? 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det månne förslag på vad som producerats i Cubase så jag kan gå ut i skivhyllorna och lyssna in mig?

Dj Mendez har producerat alla sina låtar i Cubase.

En grej som lurade mig sjukt mycket på tal om honom, lite off topic, är att alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
äsch vettja...skit i samma. Det vara bara en tanke jag hade som dessvärre inte har lyxen att ha tillgång till äkta värme. Vore helt enkelt bara kul att höra skillnaden. Men det verkar tydligen inte gå att jämföra, så jag får ge mig.  😄

Riktig värme? Rör eller solid state jämfört med en simulator är som att jämföra en majbrasa med ett foto av en majbrasa. Lite överdrivet förstås...

Glöm inte att du inte skapa magi från skräp. Om du inte har en bra signal in, dvs instrument/sångare/sångerska, mik, preamp och AD av hög klass så får du det knepigt att skapa det där magiska. Kör in en usel sångare genom datormiken via Soundblaster-kortet och försök göra honom/henne bra med lite pluggar. Lycka till!

😄

S

Aaa, det så klart. Men det hade ändå varit kul att se skillnaden. Om man t ex är Japan och ser en bild på en majbrasa kanske den blir lite små sugen på att se den i verkligheten så att säga.

Jag pratar ju liksom inte om att skapa "det där magiska". Jag var lite intresserad av att jämföra en bild på en majbrasa med en riktig majbrasa. Sen tar det väl inte alltför mycket intelligens att förstå att den riktiga brasan kommer vara mer trollbindande. Eller? Jag ville höra skillnaden så jag vet vad jag har att se framemot när man får lite slantar över.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara.

Se där ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig värme? Rör eller solid state jämfört med en simulator är som att jämföra en majbrasa med ett foto av en majbrasa. Lite överdrivet förstås...

Lite? Fånig, något verklighetsfrånvänd liknelse tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
...när det gäller PT är nog dock att vanligen så används DIGITECHS hårdvara till PT, medan t ex Samplitude o andra program är helt frikopplade från en viss hårdvara.

DET kan nog vara förklaringen till att vissa tycker PT låter sämre. DIGITECHS HW har inte det bästa ryktet ljudmässigt, speciellt inte den äldre parken.

Antar att du menar Digidesign....

😄

S

Du antar rätt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Finns det månne förslag på vad som producerats i Cubase så jag kan gå ut i skivhyllorna och lyssna in mig?

Dj Mendez har producerat alla sina låtar i Cubase.

En grej som lurade mig sjukt mycket på tal om honom, lite off topic, är att alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara.

Rolig info där. Nu är det ett tag sen jag hörde den låten, men jag har inget minne av att jag tänkte: "Hmmm...gittarerna låter fake här", så det säger ju en hel del om hur äkta man kan få det att låta.

Tänk, då kanske man kan få en bild på en majbrasa att bli en riktigt majbrasa snart. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Tänk, då kanske man kan få en bild på en majbrasa att bli en riktigt majbrasa snart.  🤪

För att förtydliga...

'Värmen' från en riktig majbrasa kontra ett foto, inte en riktig brasa kontra bilden! 😮

Visst finns det pluggar (vare sig det är röremulatorer eller andra) som låter bra och till och med mycket bra, men de är i allmänhet inte i samma division som högkvalitativa outboards. Och min erfarenhet är att pluggar är bättre på att göra det transparenta arbetet, typ Waves Lin EQ. Så snart det ska 'färgas' så blir det problem. Någon annan som delar denna erfarenhet?

Men jag, lixom alla andra, hoppas ju att plugmakarna ska få till det när CPU-kraften snart kanske räcker till.

Mornel: Fånig & verklighetsfrånvänd? I den verklighetsfrånvända verklighet jag lever är inte pluggarna på banan ännu, men berätta gärna vilka pluggar som skapar detta i din verklighet. 😄

🥰

S

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
 

Dj Mendez har producerat alla sina låtar i Cubase.

En grej som lurade mig sjukt mycket på tal om honom, lite off topic, är att alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara.

Och killen kallar sig sen producent oxå ? Det är ju skrattretande. Tycker alla som använder alla VR instrument och crap på riktiga produktioner är sämre än dom mest orutta amatörerna. Det är inget man gör lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Dj Mendez har producerat alla sina låtar i Cubase.

En grej som lurade mig sjukt mycket på tal om honom, lite off topic, är att alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara.

Och killen kallar sig sen producent oxå ? Det är ju skrattretande. Tycker alla som använder alla VR instrument och crap på riktiga produktioner är sämre än dom mest orutta amatörerna. Det är inget man gör lixom.

Han producerar väl fortfarande musik oavsett ljudkälla?

Även med enbart samplingar ska producenten ändå välja rätt i samplingsdjungeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Dj Mendez har producerat alla sina låtar i Cubase.

En grej som lurade mig sjukt mycket på tal om honom, lite off topic, är att alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara.

Och killen kallar sig sen producent oxå ? Det är ju skrattretande. Tycker alla som använder alla VR instrument och crap på riktiga produktioner är sämre än dom mest orutta amatörerna. Det är inget man gör lixom.

Var går gränsen då?

VR-instrument ala Virtual Guitarist? Mjukvarusyntar som Native Instruments B4? Loopar med trummor? Att använda effektpluggar, t.ex. Metric Halo Native Channelstrip istället för att använda en hårdvaru-channelstrip? Samplingscds med multisamplade instrument?

Jag skulle vilja bemöta med dina egna ord. 😏

Och du måste ha en stor talang för det du gör, ha nånting som ingen annan har egentligen.  Det räcker inte att ha alla grejor, DU måste själva sitta med 70% av soundet.
Jag har ett par vänner som har haft 1:or på englandslistorna med låtar dom gjort i Reason 2.0 på en 1.8Ghz PC lixom..  utan nånting annat ..  Inte ens en fet mick egentligen...    Men dom har brutalt stor talang och vet hur dom rattar sina grejor..
dvs, det enda som betyder nåt är dina egna öron.

Kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrattretande. Tycker alla som använder alla VR instrument och crap på riktiga produktioner är sämre än dom mest orutta amatörerna. Det är inget man gör lixom.

Ok, och det innebär att större delen av folket här inne är andra klassens sopor så fort de inte kan, har råd med eller känner någon som kan spela in exempelvis Gitarr? ..eller ännu bättre har en stor studio med allt man kan tänka sig..

Intressant synvinkel det där, men den känns lite enkelspårig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dj Mendez har producerat alla sina låtar i Cubase.

En grej som lurade mig sjukt mycket på tal om honom, lite off topic, är att alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara

Och killen kallar sig sen producent oxå ? Det är ju skrattretande. Tycker alla som använder alla VR instrument och crap på riktiga produktioner är sämre än dom mest orutta amatörerna. Det är inget man gör lixom.

Hmmmm konstig inställning det där. Jag själv har alltid varit lite emot fakeinstrument men när någon lyckas lura mig med programmerade gitarrer då blir jag imponerad. Det är ju verkligen inte bara inklistrade ljudfiler dom har använt utan för att få den realismen har dom säkert fått sitta i timmar med programmering för att få till det ljudet dom ville ha. Jag blir iaf grymt impad.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Dj Mendez har producerat alla sina låtar i Cubase.

En grej som lurade mig sjukt mycket på tal om honom, lite off topic, är att alla gitarrer i "Razortounge" är skapade av Virtual guitarist. Jag tappade hakan när jag fick veta det, har aldrig blivit så lurad av mjukvara

Och killen kallar sig sen producent oxå ? Det är ju skrattretande. Tycker alla som använder alla VR instrument och crap på riktiga produktioner är sämre än dom mest orutta amatörerna. Det är inget man gör lixom.

Hmmmm konstig inställning det där. Jag själv har alltid varit lite emot fakeinstrument men när någon lyckas lura mig med programmerade gitarrer då blir jag imponerad. Det är ju verkligen inte bara inklistrade ljudfiler dom har använt utan för att få den realismen har dom säkert fått sitta i timmar med programmering för att få till det ljudet dom ville ha. Jag blir iaf grymt impad.

Jag håller med dig lavrell. Om man lyckas skapa ett verk med hjälp av tex VR eller nån annan plugg och det låter bra och inte fejk då har man ju lyckats med något mycket bra.

Jag gillar inte idén om att virituella instrument är skit bara för att det inte är på riktigt. Jag tror att dessa virituella instrument som skapas kan vara till användning, annars skulle dom ju inte behövas.

Är det tex nån som vet vad det är för piano i backstreet boys nya album? Nån som hör det? Jag tror inte det är ett riktigt piano men jag kan ju ha fel.

Tror att virituella instrument är bra för kreativiteten. Nu kanske du tänker, "det är bara för att Myrli själv bara använder VR instrument som han tycker så"

Men faktum är att jag kombinerar, jag har spelat piano i 20 år och jag måste ändå säga att jag hör skillnaden på riktigt och fejk eftersom jag själv har ett eget riktigt piano som jag övar på dagligen.

Folk hakar upp sig på på fel saker tror jag. Man sätter fokus på ljudet och man har liksom slutat lyssna på musiken som jag tror ändå är det viktigaste. Att säga att alla vr instrument användare är losers visar bara på att man själv inte har någon insikt om musik och att man egentligen inte vet vad man talar om, utan upprepar något man själv har hört från någon annan.

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...