Jump to content
Annons

Recommended Posts

Wick (oregistrerad)
Postat

Tjaba, skulle jätte gärna vilja veta ett par saker 🙂

Hur gör man en riktigt bra basgång i cubase? Jag menar då ljudmässigt och sjävla sättet. Hur får man till de tex, så de låter Goa? Den galloperanda basen vet jag hur man får till, men ja är inte nöjd eftersom de låter så otakt.. 😉

Mycket tacksam för svar//Wick

Annons
Wick (oregistrerad)
Postat

Ja menar dem baserna som finns med i Cubase, är inriktad på att göra goa musik. Jo tro mig..ja lyssnar o lyssnar..men de är så svårt att få till de! 😱

Postat

Nu vet jag inget om Goa musik och hur mycket du vet om hur man får fram vissa ljud vet jag inte - jag vet själv rätt lite.

Men ett sätt kan vara att försöka förstå om ljudet är så att säga "spelat" dvs beror det mest på utförandet på instrumentet, eller är det egentligen rätt enkelt spelat men låter desto mer beroende på effekter alternativt komplext ljud med flera lager/komponenter.

Ta t.ex. U2 gitarristen hans rytmiska stutsiga figurer som betyder så mycket för deras sound handlar mycket om att använda delay. Han spelar inta alla dessa toner.

Jag är inte dock inte den rätte att hjälpa dig med fräcka gitarr eller synt/sample sound. Försök vara mer specifik i vad du är ute efter. Ge exempel på låtar som liknar det du vill uppnå samt vad i dem du försöker uppnå. Kanske finns det då någon som kan lite om den musiken och sounden. Vem vet?

Postat

Rätta mig om jag har fel, men Goa är väl lite åt trance-hållet fast lite lugnare? Under förutsättning att jag kommer ihåg det rätt, så:

Gällande ljudet - jag skulle nog ratta in några av basljuden i a-1:an istället för att försöka hitta något i vb-1:an. Om du inte vill ladda hem någon annan VST som funkar ännu bättre.

Gällande takten - antingen så klickar man in saker och ting från key editor (vilket nog är enklast till att börja med, men kan bli omständigt efter ett tag) eller - om du har ett midiklaviatur - så kan du spela in det. Men se i så fall till att både kvantisera takten och använd funktionen "fixed velocity" när du är klar.

// David

Postat

det finns ett mkt enkelt svar till varför du inte får det att låta goa.

Du kan inte använda cubase egna bassynt, den låter tyvärr alldeles för dåligt.

Visst, rätt teknik med compressor och eq, kanske även chorus eller unison; kan du få till ett sjysst ljud.

Jag rekommenderar faktiskt Reason och dess Subtractor med en Unison som send i mixern.

Då får du ett skönt goatrance sound på din bas.

Men men, du kör med cubase och även jag så.. Jag kan bara tipsa att du skaffar en bättre VST..

Själv gör jag mina goa basgångar i Subtractorn iaf. Tycker den är enastående till detta.

Sen bouncar jag spåret in i mitt cubase projekt..

Eventuellt kör rewire.

good luck

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.