Richie76 Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 (redigerat) LÅTNAMN: A life in bliss ARTIST/GRUPP: Slowmoboy GENRE: pop/rock LÅTLÄNGD: 3.49 KOMPOSITÖR: Musik: R. Sandberg Text: R.Sandberg & D.Wahlström PRODUCENT: R.Sandberg EV. MEDVERKANDE: INSPELNINGSÅR: 2005 FORMAT: Mp3 STORLEK: 5.4 typ STATUS: Håller på att mixa.. Här är en låt om en sekt i USA på 70-talet, där massa folk tog livet av sig osv. Vet inte om jag ska göra några ändringar i låten, ska eventuellt lägga om lite sång och ska fixa trumljudet.. kom gärna med kreativa förslag. Se till att lyssna på snubben(eller vad det nu är?!) i slutet som är helt störd! 🙂 Gjort några ändringar nu efter edra kommentarer! Redigerat 9 januari 2006 av Richie76 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 Riktigt bra låt det härna. men låt sången komma ut mer i mixen..dämpa instrumenten lite runt mid -> diskant, där sången ligger... mixen låter dessutom väldigt diskantvass i sin karaktär..nästan som om ett preset för Steinbergs multibandskompressor använts? 😳 Gillade däremot sång /körpaket ordentligt Vad är det för skadeskjuten kråka som kommer in runt 3:00 ?..trodde det var ploj först, men sen låter det som något rippat ljudklipp från discovery: lifestyle 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 Bra låt! Kompositionen har jag inte mycket att säga om, behåll den som den är. Produktionen är också helt okej. Tycer dock att det nästan är lite för mycket bredd i stereobilden. T ex gitarren som ligger långt ute till vänster skulle gärna få flyttas in lite mot mitten. Detta gäller även t ex stråkarna under "pratpariet" mot slutet av låten. raidern eller vad det är ligger också lite för långt ut till höger. Om ljudbilden smalnade lite tror jag att det skulle ge en mer "helhetskänsla" än vad det är nu. Sångrösten är bra men det finns ett fåtal ställen som kanske bör tas om ifall det ska bli helt perfekt, t ex 01:32 - 01:45 där sången "glider" lite iväg från tonarten ibland. (detta är dock inget som direkt jättestör men om man ska vara petig och föröska få det perfekt så) Annars har jag inget direkt annat att "tyck till" om. Som helhet mycket bra jobbat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
emser Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 (redigerat) Cool, gjorde själv en låt på samma tema:The Cult Skitskön ljudbild du fått fram. Gillar trummorna och skitigheten. Mer sånthär om jag får be. /emser Redigerat 11 december 2005 av emser Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 11 december 2005 Trådstartare Dela Postat 11 december 2005 Jejje - Tack för det! Ska nog lägga om sången på verserna, ska även kolla upp panoreringarna.. Kan man ha för bred ljudbild? 😳 Du har så rätt angående riden! Ska fixas! Lundin - Tack för tips.. Ja, jag har ju egentligen ingen koll på eq, så det det blir mycket presets, kände själv att det var i det vassaste laget, kanske gitarrer men även sången är telefon-ljud på verserna.. svårt att få till det så det låter bra 😲 Ja, visst är det en trevlig trudelutt det där på slutet! 😳 Emser - Tackarns, ja det kändes som det blivit mycket smör på slutet så detta behövdes! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
catch22 (oregistrerad) Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 Se till att lyssna på snubben i slutet som är helt störd! 😄 Kanske är det jag som är lite söndagskvällsförvriden, men är det inte en kvinnlig röst i slutet?!? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kraset Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 (redigerat) Inte min genre, det här, så svårt att bedöma. Men jag hittar inget tekniskt att klaga på. Skulle kunna vara vilken låt som helst i denna genre, direkt plockad från hyllan i en skivbutik. (Detta är meningen som något positivit, alltså. ;-) EDIT: Måste bara berömma temat. Det här sekt-temat ger en kuslig känsla till låten. Och det här kusliga, det gillar jag. Det lämnar mig inte likgiltig när jag hört låten, utan nu vill jag gå ut och Googla upp all info jag kan hitta om den här sekten. Hälsn /Christian Redigerat 11 december 2005 av Kraset Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bengan_gbg Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 Bra låt - bra sång och bra av det mesta tycker jag nog! Många som gjort sektlåtar tror jag. Min absolut första inspelning var/är en låt om WACO-gänget....den tänker jag INTE lägga upp här... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Falk Postat 12 december 2005 Dela Postat 12 december 2005 Ok Richieboy 😏 ..MYCKET BRA LÅT!..japp människornas behov av att tillhöra en grupp kan ibland få extrema former o resultat..se bara på Knutby..människan vill så gärna tro på ngt att hon kan bli beredd att dö för det o i grunden handlar det om kärlek..ironiskt o fruktansvärt Bra låt med bra arr+intressanta samplingar+text+bra gitarrspel som passar alldeles utmärkt.men var är saxen 😆 ...men du måste försöka få fram sången ngt mer!..kanske skall du få med en tjej på kören!? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 12 december 2005 Trådstartare Dela Postat 12 december 2005 Catch - Ja, jag tror att du kan ha rätt! 😉 Kraset - Tack för det! Tar det som en komplimang även om jag inte tror att det skulle släppas skivor med den här kvallan! 🙁 Kul att kusligheten gillas, ja, det var en helt sjuk episod det där, över 900 som dog. Bengan - Trevligt hörru, men lägg upp för tusan! Eller nåt annat. Kul att höra! 🙁 Falken - Tackar för det.. Lovar att dra upp sång en bit till, glömde.. Nä fan när du säger det så glömde jag spela sax även denna gång! 🙂 Ja, körtjejer gillar jag.. men tjejen är inte lika peppad när det står nån brud i klädkammarn och myssjunger med en.. Men jag gör det som sagt! 🥰 Eller ska sången upp, eller ska jag dista telefonrösten i början? Nån som har nåt tips om nåt!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Myrli Postat 12 december 2005 Dela Postat 12 december 2005 Hej.. jag gillar ljudbilden skarpt, älskar harmonierna och att det blir mer och mer intressant hela tiden. verkligen häftig låt väldigt melankolisk och nästan jobbigt sorglig. Bra jobbat. Det enda jag kan klaga på är att sången är otydlig, hör inte vad du sjunger stundtals. Samplingen på slutet tycker jag är genialisk, är det också från sekten? Bra jobbat än en gång. //Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 12 december 2005 Trådstartare Dela Postat 12 december 2005 Tack så mycket Anders! ja samplingen på slutet är oxå från sekten, kul att du uppskattade låten, måste ge cred till killen som skrivit stor del av texten som även hittat alla ljudklipp, även jag tycker sista klippet är helt genialiskt! 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
catch22 (oregistrerad) Postat 12 december 2005 Dela Postat 12 december 2005 Catch - Ja, jag tror att du kan ha rätt! 😉 Aha, ja då var jag inte helt fel ute då... 🙂 Giller låten skarpt förövrigt, samplingarna gör verkligen att låten växer. Starkt jobbat, hoppas det kommer mer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DonFredo (oregistrerad) Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 (redigerat) Trevlig sampling på slutet 😄 Sången måste höjas! Redigerat 13 december 2005 av DonFredo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 13 december 2005 Trådstartare Dela Postat 13 december 2005 Catch 22 - Verkligen kul att höra! Mer kommer.. 😱 Don Fredo - Wawaweewa! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
equality Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 Vad läckert det är med den coola, snygga sångrösten mot det frenetiska trum- och gitarrkompet på versen. Körerna är perfekta. Aningen svårt för stråkarna, förtar lite av rockigheten. Schysst idé att lägga in ljudklippen mot den ursnygga pianoslingan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bengan_gbg Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 Richie: inte en chans! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 14 december 2005 Trådstartare Dela Postat 14 december 2005 (e)qualitymusic - Tackar för de orden.. Har aldrig tänkt på det men kanske skulle sänka stråkarna en aning, ska kolla upp det om det blir rockigare! 🙂 Bengan - Guuud så omoget! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esa Postat 14 december 2005 Dela Postat 14 december 2005 Fösta intryck: Härligt och samtidigt kusligt = detta fångade min uppmärksamhet direkt, "Thank you Dad"... huhh, rysligt... "hjärnsmuts"... Minus: ? Kanske för lite otydliga stråkar, lite mer dramatik kanske? Basen låter lite otydligt... Plus: Kusligt, tankeväckande, härliga övergångar från stråk till synt. Talen, bra i alla lägen. Texten = suberb. Ni vet hur man väljer ut de rätta orden - använd den förmågan väl. Totalt: Bra, mycket bra! Var tvungen att lyssna flera gånger på detta = bra betyg! Fem stjärnor av fem möjliga! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stolle Postat 14 december 2005 Dela Postat 14 december 2005 Ohh detta var ju riktigt bra! Får ganska mycket Muse/Tiger lou känsla av denna låt. Vilket i min värld är bra. Sekt-samplingarna gör verkligen att låten känns speciell. Väldigt smart val av samplingar. Jag blir grymt inspirerad av detta. Vill sätta mig och göra musik direkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 14 december 2005 Dela Postat 14 december 2005 Låter fint. Låten är trevlig, men en smula anonym. Mixen saknar botten, det låter som om det är stendött under 100 hz. Dialogen i breaket lyfter det hela liksom crazysången, konstigt nog. Bra arr, snygg stämsång. Du är ambitiös, och det håller nästan hela vägen! Bra jobbat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 15 december 2005 Trådstartare Dela Postat 15 december 2005 Esa - Ojsan, Det tackar jag som galningen för! Alltid trevligt med en utförlig och konstruktiv kritik, även om du inte var blygsam med plus! 😄 Ja, lite rysligt känns det bitvis, najs att du uppskattade det. 😱 Stolle - Tack för visat intresse, som Ascberg skulle sagt! Muse gillar jag och tar jämförelsen verkligen som en komplimang.. Egentligen inte riktigt den typ av låtar jag vanligtvis gör men kul att göra nåt lite annorlunda och trevligt att du blev inspirerad att komponera! 🙂 Demomannen - Oj,oj blev alldeles beredd på en sågning här.. 😄 Dött under 100 hz säger du, ja det verkar ju som att du vet vad du pratar om så det blir väl bara att kräma på med bas och trummor.. blir nog lite lurad av mina monitorer.. och MP3-referenslyssnandet! 😄 Ambitiös stämmer nog, sitter ofta länge och väl och småpillar, men har tyvärr ingen bra koll på eq:n så det blir ofta presets och highpass.. kommer förhoppningsvis med tiden! Tack för inlägg! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 15 december 2005 Dela Postat 15 december 2005 Riktig snygg radiodänga. Kör riset först:Tycker att det är snyggt med "telefon-eq" på verssången. Men det låter som att du rockpressar(om du förstår) för mycket där. Skulle hellre se att du sjöng rent och kanske la lite dist tillsammans med "telefon-eq:n" på sången istället. Sen tycker jag att du skulle variera basen lite ibland och inte pumpa 8-delar på vers, brygga och refräng som du gör nu. Roset: Bra låt, snygg arr och schysst variation i låten. Bra vers och snyggt med ett break som blir som ett stick till vers 2. Otroligt snygg brygga gillar stråkarna och grym refräng gillar bakgrundsprylen, vad är det som ligger i bakgrunden där?. Bra sång. Sen är det bara att stämma in i lovsången om de cleana samplingarna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 15 december 2005 Trådstartare Dela Postat 15 december 2005 (redigerat) Tackarns för det Bone! Har även jag haft funderingar på att dista sången på verserna eftersom det blir lätt lite osköna, tunna frekvenser annars, ska nog prova köra genom guitarrig! På refrängerna ligger ett Suitcase/Rhodes piano och myser, kan tänka mig att det är svårt att höra om man inte vet vad det är.. 😱 Basen är klaviatur och jag har ingen direkt känsla för basgångar, så det blir lite som det vart och du har nog rätt i detta.. Tack för synpunkter och trevlig kritik hörru! 😄 Per-Olov: Mitt stavgångare! Redigerat 15 december 2005 av Richie76 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rockypop Postat 21 december 2005 Dela Postat 21 december 2005 Jag som gillar din röst 😛 tycker förståss att du gör våld på den här...telefonljud, dundrande trummor och jag vet inte allt...släpp fram den!!! Vägrar lyssna igen tills du gjort något 😉 Rockypop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.