Jump to content
Annons

Inspelat midi ur sync trots låg latency


suprapappa

Recommended Posts

Tjena!

Konstigt problem som jag aldrig har upplevt på min stationära dator. Har precis fått igång en bärbar tillsammas med ett EMU1616 kort.

Jag kör med 10ms latency (EMU Asio förstås) och medan jag spelar på klaviaturen (Edirol Pcr-m30) som är kopplad och strömförsörjd via USB hörs ingen fördröjning men det jag spelar in i Cubase SX 2 för en fördröjning på c:a 1/16-del. Cubaset är helt nyinstallerat med alla default inställningar (förutom ljudkortets drivrutin).

Det känns som jag har glömt o trycka någonstans : ) Var?

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jakkz (oregistrerad)

Men jag har haft samma problem jag också... 😳

Ingen latency hörs när jag spelar, men midispåret blir snett, ca 1/16 del. nån som löst detta problem (omstart av cubase hjälper inte mig)

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har haft samma problem jag också... 😲

Ingen latency hörs när jag spelar, men midispåret blir snett, ca 1/16 del. nån som löst detta problem (omstart av cubase hjälper inte mig)

/J

Det kanske kan ha med emulerade portar att göra? Det finns ett antal trådar om det, så att du kan söka... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakkz (oregistrerad)

har sökt lite på steinbergs hemsidor och tror att detta är dokumentationen som eventuellt kan lösa problemen

ftp://ftp.steinberg.de/Download/General_D...t_Filter_EN.pdf

General advice for using MIDI on Windows PCs

It is recommended to have DirectX9.0c installed! Please update the DirectX version if this is not the case. DirectX9.0c is automatically installed with Windows XP SP2.

If you have persistent timing problems (shifted notes etc.) with native or emulated DirectMusic ports please check the option “Use System Timestamp” provided in the DirectMusic section of the Device Setup dialogue. This option uses another timing reference in your system when enabled.

If you experience trouble while receiving/transmitting SysEx data through native or emulated DirectMusic MIDI ports please check if the Windows MIDI (MME) ports can be of help. To gain access to all available driver architectures please see section above about the “ignoreportfilter” & “enableemulated” switches.

Redigerat av Jakkz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...