Jump to content
Annons

SVT använder 7s av vår musik


sounden

Recommended Posts

Hej alla forumare...

Satt å surfade framför datorn imorse och hade SVT på i bakgrunden.

Helt plötsligt så kommer ett kort musik-stycke som jag kännde igen i

programmet "Combo"

Var tvungen å surfa in på SVTs hemsida för att få en närmare titt/lyssing

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=29110

Efter att ha hört stycket igen så kunde jag konstatera att det var mitt

gamla band som spelade ca 5sekunder, där jag är en av upphovsmännen.

Vi/låten är anmälda till STIM, men hur fungerar det om det bara är så korta delar

av en låt? De behöver inte fråga upphovsmännen om tillstånd om man

framför så små delar av en låt?

lyssna själv... Gå in på SVT:s hemsida, välj program 13, spola fram till 1:00

vi börjar spela 1:06 och slutar 1:11. Även 2 sek mellan 1:56-1:58.

Har även kollat in gamla avsnitt och där har det med oss också.

Sen är det ju repris på på programmet osv..

Det blir ju några sekunder iaf =)

Tror ni man kan få nån ersättning?

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte så insatt i det här men det kan nog vara som "VacUm" säger. Man får väll ersättning för den biten som spelas.

Finns det någon citat lag som gör det möjligt att spela en del av en låt utan ersättning? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten spelas en enda gång och den bara är 5s lång så kan jag möjligtvis tänka mig att den aldrig rapporteras till stim därför att den är för kort. Rör det sig dock om att musik från samma band används i flera program och programmet även sänds i repriser så borde musiken stim-anmälas. Totalt skulle det ju kunna röra sig om 30-60s vilket faktiskt genererar lite pengar.

Maila SVT och fråga helt enkelt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tycker ju att de borde fråga oss om inte låten framförs i sin helhet och

skall användas som "jingel".

Jo det är sant. Men hur har svt kommit över inspelningen? Är det en utgiven platta så tror jag nog att dom har rätt att spela snuttar så länge det inte sätts i ett sammanhang som kränker upphovsmännen. Maila både dom och stim!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten spelas en enda gång och den bara är 5s lång så kan jag möjligtvis tänka mig att den aldrig rapporteras till stim därför att den är för kort. Rör det sig dock om att musik från samma band används i flera program och programmet även sänds i repriser så borde musiken stim-anmälas. Totalt skulle det ju kunna röra sig om 30-60s vilket faktiskt genererar lite pengar.

Maila SVT och fråga helt enkelt.

/Majken

Jag tror det inte spelar nån roll hur länge låten sammalagt spelas. Har musiken en central funktion så räknar man per påbörjad minut. Men är inte 100% säker, men så minns jag det hela i alla fall. Förr fanns det nån undre gräns men den togs bort för ganska många år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är osäker. Men jag tror att du ska få pengar. Det finns en gräns på Internet, att om ett klipp är kortate än 30 sek så behöver man inte betala. Men när det gäller TV så är jag osäker... Ring STIM och fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten spelas en enda gång och den bara är 5s lång så kan jag möjligtvis tänka mig att den aldrig rapporteras till stim därför att den är för kort.

Jag har för mig att SVT och SRs rikstäckande sändningar rapporterar varenda upphovsrättsskyddad sekund dom sänder. Men jag tror ocksådet är de enda kanaler som gör det i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

musik får spelas utan lov, men ska ersättas

musik får inte användas som jingel, utan lov.

har jag för mig.....

nu har jag inte lyssnat, men vad är det för musik? live-musik? gjort på reason? eller vad?

hajade till själv häromveckan när något samhällsprogram använde vår låt...

- vilket inte alls var vår låt, utan bara en sampling som använts i en annan låt som råkar finnas med i vår också, vilket fick mig att kort tro att det var vår låt.

menar du gitarrsekunden, eller trum&bassekunden?

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...