stenerlov Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 Hej! Om man kopplar in tex en gitarr in i en preamp på ljudkortet och har på tok för hög insignal - kan man skada något på ljudkortet? Tex A/D konvertrarna kanske? Om detta är möjligt, hur märker man då av denna skada? Slutar något funka, låter det kasst - eller vad händer? Frågvis. MVH, Calle
trombonisten Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 Och vad svarar man på en sån fråga? Elda på bara? Nå, jag får väl gissa men kan väl inte riktigt ta ansvaret för allt. Ingångar på elektronik-kort brukar vara någorlunda väl skyddade, annars blir det så himla mycket garantilagningar. Så talar vi kort gjorda för att hantera linjesignal in, så kan du utan att förstöra nåt köra in guran direkt in. Även om guran råkar ha en inbyggd förförstärkare med batteri eller om du kör via vanliga effektpedaler. Inget lär gå sönder med de låga spänningar som är aktuellt. Hur det låter är väl en annan sak. Personligen skickar jag utan att tveka hörlurssignalen från en CD direkt in i en lineingång. Däremot skulle jag aldrig köra en effektförstärkare rätt in i utgångskortet utan att fundera igenom ordentligt vad jag gör. Är det däremot en ingång avsedd för till exempel pickup för vinyl, så skulle jag personligen inte köra in guran den vägen. Där är gränsen passerad för mig för mig. (Andra kanske har provat, men det är inte aktuellt för mig). Lycka till. Gunnar Hellquist
Steven Hyde Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Allting är relativt. Vårat PA hade en dålig högtalarkabel, den började brinna. Skulle inte rekomendera att köra högtalarnivå in i ljudkortet alltså. Allt som håller sig inom hyfsad nivå borde väl annars vara ok.
dbd Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Annars är det en klassiker att koppla in en sladd från ett 220V-uttag till vinylingången på mixern.
ViktorDenStore Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Har du ingen mixer att koppla in gitarren på? 😛 Det rekomenderar jag starkt att inventera om du inte har... Ha det bra 😛
Majken Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Annars är det en klassiker att koppla in en sladd från ett 220V-uttag till vinylingången på mixern. Får mig att tänka på en smålustig bild jag såg på nätet för något år sedan. Bilden hette "ethernetkiller.jpg" och var en sladd med stickpropp i ena änden och tp kontakt i andra 😛 /Majken
stenerlov Postat 4 maj 2004 Trådstartare Postat 4 maj 2004 Inte behöver jag en mixer inte, har ett EMU 1820 serru 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.