Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mitt första inlĂ€gg efter att ha lurkat runt ett tag och funnit att det hĂ€r forumet ju funkar rĂ€tt bra. 🙁

Jag har ett problem som jag hoppas kunna fÄ lite förslag pÄ hur jag ska lösa, alla tips emottages med stor tacksamhet.

Jag köpte ett ljudkort till min nybyggda dator (som förövrig Àr den första jag byggt och fÄtt att fungera direkt... o dessutom bÄde bra och precis som jag vill) hÀromdagen. Egentligen ville jag köpa ett line6 toneport men eftersom det inte fanns i nÄgon musikaffÀr i malmö förra veckan och inte hade tagit sig hit denna veckan heller sÄ bestÀmde jag mig pÄ stÄende fot i musikaffÀren för ett m-audio audiophile 2496. Efter att bl a ha lÀst hÀr sÄ har jag förstÄtt att detta Àr standardkortet?

NÄvÀl, till bekymret:

Jag kan inte lyssna pÄ en insignal samtidigt som en uppspelad wav fil. Jag har provat alla kombinationer av instÀllningar i patch fönstret men lik förbannat blir det antingen det ena eller det andra. LÄt mig förtydliga: Om instÀllningarna Àr sÄ sÄ att jag kan spela upp ett projekt i t ex cubase sÄ kan jag höra det jag spelar upp men om jag samtidigt har en gitarr inkopplad sÄ kan jag inte höra den. Signalen ifrÄn gitarren kommer in i datorn, den gÄr att spela in men jag kan inte höra den.

Jag har hittat en lösning. Om jag drar igÄng guitar rig (bara mjukvaran ingen controller) sÄ kan jag höra gitarren genom den och sÄ spelar cubase in en torr signal. DÄ fÄr jag ju medhörning, men sÄhÀr ska det vÀl inte vara? Jag tror iofs att jag kommer att göra sÄhÀr ÀndÄ eftersom man kanske inte vill lyssna pÄ en helt torr signal varken med guror eller sÄng, men det ska vÀl gÄ att lyssna pÄ den torra insignalen samtidigt som man spelar upp wav filer ÀndÄ?

Grejen Àr att det kÀnns som att jag missat nÄgon sjÀlvklarhet, typ en checkbox i cubase eller kanske t o m i windows men jag kan inte komma pÄ vad.

Annons
Postat

Du menar om jag fÄr ett spÄr ifrÄn GR och ett torrt rakt in? NÀ jag fÄr bara en torr signal in i cubase.

Jag har fÄtt lite styr pÄ det. Jag hittade den dÀr funktionen att cubase ska fungera som en bandspelare. DÄ hör jag signalen men dels blev jag helt förvirrad av att ASIOn byttes eller försvann och dels fick jag en hÄrresande latency pÄ den signal jag hörde. Annars har jag lyckats fÄ ner latencyn till 2 ms vilket ju Àr jÀttebra.

Nu fungerar det att anvÀnda GR som en slags medhörningsmaskin sÄ jag fortsÀtter nog med det, men det Àr ju lite irriterande att inte ha koll pÄ vad som hÀnder.

Ett annat problem jag har Àr att jag inte kan justera nivÄn pÄ insignalen i datorn, just nu sÄ har jag ingen förstÀrkare som jag kan justera en tillrÀckligt lÄg signal med utan den Àr en liten aning för hög. Med gitarr funkar det ÀndÄ för jag kan ju helt enkelt skruva ner gitarren, men med mikrofon fungerar det inte alls om jag inte vill stÄ tvÄ meter ifrÄn den.Det Àr ju möjligt att det hÀr Àr relaterat till min oförmÄga att förstÄ vad som egentligen hÀnder.

Postat

Min setup ser ut sÄ hÀr

M-Audio 2496

Samson C-valve rörpreamp

Mackie 4kanals mixer

Fostex PM-2

genom att dra in allting via Samsons spdif utgÄng till M-audios ena spdif ingÄng

och sen dra ut ifrÄn en analog utgÄng frÄn M-audio till ingÄngen pÄ mixern som sen Àr inkopplad till mina Fostex PM2or sÄ kan jag spela in och lyssna samtidigt i cubase, kan till och med köra med guitar rig och höra hur det lÄter "live"

man mÄste bara se till att stÀnga av direkt monitoreringen, sÄ funkar det

hoppas det hjĂ€lpte nĂ„nting 😆

Postat

Jag har trots idogt sökande inte hittat den posten, ja jag e vĂ€l kass pĂ„ att söka ocksĂ„... 😆

Fast den ger inte sÄdÀr jÀttemycket mer Àn att ytterligare visa vad jag faktiskt har lite koll pÄ. Mina instÀllningar ser ut som de pÄ bilderna i den posten.

Men sen kommer en intressant passage:

"NÀr jag kör effekter i Cubase sÄ vill jag sÄklart inte höra mitt ingÄngsljud utan bara vad Cubase kör ut."

Okej, Jag fÄr av detta intrycket att det skulle vara möjligt att t ex lÀgga en effekt i en insert pÄ kanalen jag spelar in pÄ och sedan höra ljudet jag spelar in med den effekten? Senast jag spelade in pÄ dator sÄ var man i princip glad om man kunde anvÀnda mer Àn fem effekter nÀr man spelade upp, sÄ det Àr möjligt att jag lÄter lite bakom hÀr, men Àr det sÄ (alltsÄ att det gÄr att lyssna pÄ en insert effekt i realtid inte om jag Àr bakom det behöver du inte svara pÄ)?

Efter det dÀr sÄ kommer det jag tror min post egentligen handlar om:

"DÀrför mutar jag ovanstÄende och klickar pÄ nÄn knapp i Cubase som sÀger att jag ska köra ut ljudet dÀrifrÄn."

Jajaja 😆 ... Det Ă€r ju den knappen jag undrar var den sitter. Är det rentutav dĂ€r under preferences/VST och sedan att cubase ska vara som en bandspelare?

Den viktigaste frÄgan just nu som du ju bör kunna svara pÄ ztevie Àr dock om det Àr möjligt att pÄverka hur hög insignalen (den rena) Àr nÀr den gÄr in i cubase? Med alla andra ljudkort jag anvÀnt sÄ Àr det ju bara att dra i en regel pÄ ljudkortets mixer och hÀr finns ju helt klart ocksÄ reglar men det hÀnder ingenting nÀr jag drar i dem.

Postat
Okej, Jag fÄr av detta intrycket att det skulle vara möjligt att t ex lÀgga en effekt i en insert pÄ kanalen jag spelar in pÄ och sedan höra ljudet jag spelar in med den effekten? Senast jag spelade in pÄ dator sÄ var man i princip glad om man kunde anvÀnda mer Àn fem effekter nÀr man spelade upp, sÄ det Àr möjligt att jag lÄter lite bakom hÀr, men Àr det sÄ (alltsÄ att det gÄr att lyssna pÄ en insert effekt i realtid inte om jag Àr bakom det behöver du inte svara pÄ)?

Ja, det Àr precis det jag menar.

Du lÀgger GuitarRig som en insert effekt.

Sedan drar du ner volymen i ljudkortet som jag visar i andra trÄden.

Sedan, i Cubase, avmarkera Direct Monitoring under Devices/Device Setup/VST Multitrack.

Klicka dÀrefter pÄ en knapp i huvudfönstret pÄ den kanal du anvÀnder, sÄhÀr:

eff.jpg

Nu borde du bara höra signalen efter den hgar passerat GuitarRig och inget av det som körs in före. Observera att spelar du in i det hÀr lÀget sÄ spelas din rena (före GuitarRig) signal in. Du kan i efterhand byta ut GuitarRig mot nÄn annan effekt, lÀgga till effekter osv...

Hur hög insignal du vill ha in TILL Cubase ska du justera med den mixer eller preamp eller vad du nu anvÀnder före du ens gÄr in i ljudkortet, kolla i Cubase insignal sÄ du inte gÄr för högt och fÄr ofrivillig dist. För du kör vÀl inte in bara gitarren?

SjÀlv kör jag med POD 2 som funkar som en preamp med effekter...

Postat

😛

Det funkar ju!!

Jag har inte överhuvudtaget frĂ„gat mig vad den lilla knappen med en högtalare pĂ„ skulle kunna vara bra till. đŸ˜± Det jag gjorde var att jag startade GR utanför cubase som ett eget program men det behöver jag ju inte nu.

Det lustiga Ă€r att jag har möjlighet att Ă€ven prova Sonar, (jag har alltid tyckt illa om cubase eftersom cakewalk Ă€r betydligt mer överskĂ„dligt) och nĂ€r jag startade det och fibblade lite med ljudinstĂ€llningarna dĂ€r sĂ„ fungerade plötsligt allt. Dock inte i Sonar utan i Cubase đŸ˜± ???

NÄvÀl, jag har börjat vÀnja mig vid cubase och det har ju faktiskt blivit lite mer intuitivt Àn det var förr sÄ jag fortsÀtter nog med det.

Tack sÄ jÀttemycket för hjÀlpen.

Det dÀr med nivÄn pÄ insignalen:

Jag förstĂ„r vad du menar och sĂ„vitt jag förstĂ„r gĂ„r det alltsĂ„ inte att dĂ€mpa signalen. Men t o m med den mixer man anvĂ€nder till de allra enklaste ljudkort brukar man kunna dĂ€mpa insignalen. Jag bestĂ€mde mig för att vĂ€nta med att köpa en förförstĂ€rkare eftersom om jag vĂ€ntar lite skulle jag ha rĂ„d att köpa nĂ„got bĂ€ttre. IstĂ€llet anvĂ€nder jag en gammal digital bandares försteg. Det lĂ„ter helt okej, brusar inte sĂ„ vĂ€rst mycket och om man vill har det t o m en rĂ€tt snygg sĂ„ngdist. I vilket fall som helst duger det att testa med om det nu inte vore för att det har en aning för hög utsignal. Fast nu kom jag just pĂ„ att jag kanske skulle prova dess digital utgĂ„ng istĂ€llet...... 😆 Funkar inte det sĂ„ gĂ„r jag nog ner o köper en sĂ„n dĂ€r Behringer grej, den kostar ju trots allt bara sjuhundra spĂ€nn eller nĂ„tt sĂ„nt.

Postat (redigerat)

Kul att det började funka!

Det borde gÄ att dÀmpa insignalen med detta ljudkort ocksÄ, du fÄr vÀl testa att avmarkera/markera lite grejer och dra i reglage och sÄ... Annars stÄr det sÀkert i manualen som följde med ljudkortet? Jag orkar inte fibbla nÄt med det, eftersom allt funkar som jag vill ha det.

GÄr det inte att reglera utsignalen frÄn försteget? Jaja annars kan du skaffa en Behringer, du menar vÀl en sÄn dÀr Vamp2? Den Àr sÀkert bra, jag Àr dÄ nöjd med Line6 variant av samma grunka, POD 2:an...

Redigerat av ztevie
Postat

Jag ska lÀsa igenom manualen en gÄng till för att se vad jag missuppfattat sÄ smÄningom. Men just nu sÄ kÀnner jag likadant som du, dvs att nu funkar det ju och dÄ Àr det bÀst att röra sÄ lite som möjligt tills jag fattar varför det funkar.

NÀ jag behöver ju inte en gitarr modellerare. Guitar rig lÄter jÀttebra. Jag har inte anvÀnt poden sÄ jÀttemycket men det jag hört av den tycker jag inte lÄter lika bra faktiskt. Faktum var ju att jag egentligen hade tÀnkt köpa toneport kortet och det Àr ju pÄ sÀtt och vis en mjukvarupod sÄ jag tycker ju inte att den lÄter dÄligt heller. NÀ jag behöver ju bara en förförstÀrkare som jag kan anvÀnda till sÄngmikrofon ocksÄ och dÄ gör behringer en billig rördriven (gÄr att hoppa över röret) förstÀrkare som jag tror heter mik200 eller ngt sÄnt, den har Àven fantommatning. Sen tÀnkte jag köpa en liten smidig hörlursförstÀrkare men hÀr vill jag hitta en apparat som Àven har möjlighet att bara skicka signalen rakt igenom till ett par aktiva monitorer. Förmodligen finns det mixrar som hade kunnat lösa allt det hÀr men jag vill ha smÄ smidiga grejor som inte tar upp hela rummet, fast det Àr ju klart det finns ju smÄ mixrar ocksÄ...ja vi fÄr se.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.