Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte först off-topic, men detta är nog mer en allmän fråga.

Är äntligen tillbaka på bredband, men det tog minst två veckor att installera. Ringde supporten ungefär tjugo gånger. Till sist låg jag på soffan med telefonen i handen och sade ungefär.."Ja, jag provar det nu...nej det fungerar fortfarande inte" eftersom jag själv var övertygad om att det var ett fel ute i telestationen. Innan det hade de fått mig att köpa lång nätverkskabel, installera om tjugo gånger. Stänga av modemet ungefär tio gånger osv. Till sist visade det sig att det var en felinstallation i telestationen.

Låter som gnäll, men det är ingen engångsföreteelse. Förmoligen är det för att grejor blir mer och mer komplicerade, men av alla installationer som jag gör så är det högst en eller två som har varit smärtfria. Resten består av ett evigt mixtrande och grejande. Konstigt att det blir musik över huvud taget.

Är det hårdvara så är jag tvungen att skruva isär datorn minst tre gånger och kolla, ändra dona och fixa.

Instruktinerna blir också sämre och sämre, samtidigt som de saluförs som enklare och enklare, "sätt bara i skivan och följ instruktionerna"...jo visst det vet man ju hur det är med det, eller? :rolleyes:

Annons
Postat

Själv har man väl blivit van antar jag... tänker inte så mycket på det. Men det brukar

oftast behövas lite fippel direkt man gör några större ändringar.

Vad gäller bredbandet.. heh, låter nästan som min bror. Han satt i telefon med supporten,

och de vill bestämt ha det till att han inte kopplat in på första jacket i villan.

Trots att han sagt flera gånger att huset endast begåvats med ett enda telejack (äldre villa). :rolleyes:

Tillslut så skickade de en snubbe för att kolla i telestationen, och det var mycket riktigt inte kopplat där.

Postat

Råkade ut för något liknande bara för några dagar sedan. Min internetleverantör lade om trafiken (utan att meddela först) och glömde antagligen en stödmast i hanteringen (fattade det så iaf). Resultatet blev att mitt internät fungerade som vanligt, men jag kom inte in på vissa sidor...bl a samtliga .idg (PANIK, inget forum, ingen mailbox etc).

Ryckte och slet i alla kablar och anslutningar, installerade om nätverk, resetta router, konfigurerade om, mailade support (nu var jag glad för min hotmail) hos leverantören och höll på i över 12 timmar, tills "nätövervaknings-supporten" hade öppnat och kunde upplysa om vilka ändringar som gjorts. Ringde min leverantör och berättade vad som falerade, och efter 10 min fungerade det. NAJS!!! 🙂

2 timmar senare får jag ett mail från supporten hos leverantören som säger "nu ska ditt internet fungera som det ska"... 😮

Ja, j****r vad jag ville trä han över masten då... :rolleyes:

Postat

Öhh... Efter Peter Löhtberg så är det nog ingen som kan det här med Internet riktigt bra i Sverige.. Sen får jag en känsla av att det "bredband" som omtalas i denna tråd handlar om ADSL. Det är ett under att det funkar över huvud taget..

Kompetensen är för låg för att inte tala om obefintlig bland alla dessa sk. virtuella operatörer som lånar "Televerkets" kopparnät som accessnät (last mile solution) och blir tvugna att dela rackutrymme i skanovas (Felias) telestationer.

Undvik följande operatörer om ni vill ha fungerande bredband.

*Bredbandbolaget (via ADSL)

*Spray

*Glocalnet

*Utfors

(kontentan är undvik ADSL över huvud taget)

Försök använda följande operatörer:

*Bredbandsbolaget (via fiber eller Ethernet RJ45 anslutning)

*Alla kommunala bredbandsnät byggda med all annan teknik än ADSL

*Comhem via kabel-tv (funkar förvånansvärt bra för att vara kompromissteknik)

Ps. Ok lite fyllsvammel men efter att ha jobbat med Internetutbyggnad i Sverige sedan 1993 så tror jag mig veta lite i alla fall.

ds. (Skål) 🙂

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

Har kört Bredbandsbolaget i 6 år, 4 år med Fiber och 2 år med ADSl och jag har inte haft så mkt som 1 minut driftstörning.

Så det där med att undvika Bredbandsbolaget som nr 1 tycker jag är helt fel.

SBP säger jag bara!

Min morsa tyckte Glocalnet var kasst oxå, internet funkade inte ...

Sen kom jag dit och kopplade om i hennes telejack och hon har inte haft så mkt som 1 minut driftstörning sen dess heller ...

Så det handlar nog faktistk mest om vem som sitter bakom spakarna... Oavsett fiber eller ADSL.

Men att ADSL får kallas bredband är katastrof .. Smalband bordet det heta ..

Postat

Telia ADSL 8Mb fungerade mycket bra, men var svindyrt.

Bytte därför till Glocalnet ADSL 8Mb - som fungerar bra, men inte lika bra som Telia - men är mycket billigare, så det kan jag stå ut med...

Irriterande dock, att det är max 8Mb ner och bara max 1Mb upp - speciellt när det är dags att komplettera testsiten... 🙂

Postat

Det är alla former av ADSL jag retar mig på! Birgersson ursprungliga idé med BBB är bra.. Fiber till alla (helt enligt Peter Löthbergs ideer).

Problemet är att ADSL fördröjer utbyggnaden av riktigt infrastruktur i Sverige.. ADSL tänjer bara på tiden som en riktig fiberinfrastruktur ska byggas ut som komplement till det gammal kopparnätet.

ADSL är inget annat är vårt gammal stjärnkopplade kopparnät sen 40-talet på anabola.. Det förhindra en korrekt meshinfrastruktur som TCP/IP skulle behöva..

Jag brukar kalla ADSL för ISDN deluxe.

Vad vi behöver i Sverige för att få ett riktigt bra Internet är en helt ny infrasturktur baserad på "billig" fiber.

Vill ni veta vem Peter L är så Klicka här då!!!

Postat

Spray hade min ex-fru och ett av mina barn. Dom ringde mig och ville ha hjälp då dårarna på Spray inte kunde felsöka eller förstå någonting.

De tappade ofta kontakten med internet. Fick hjälpa dem med att testa att använda en annan DNS än de som Spray dynamiskt bistod med. Då fungerade det med en gång. De bytte ändå. Man skall inte stödja sådana bolag.

Postat
Har kört Bredbandsbolaget i 6 år, 4 år med Fiber och 2 år med ADSl och jag har inte haft så mkt som 1 minut driftstörning.

Så det där med att undvika Bredbandsbolaget som nr 1 tycker jag är helt fel.

SBP säger jag bara!

Min morsa tyckte Glocalnet var kasst oxå, internet funkade inte ...

Sen kom jag dit och kopplade om i hennes telejack och hon har inte haft så mkt som 1 minut driftstörning sen dess heller ...

Så det handlar nog faktistk mest om vem som sitter bakom spakarna... Oavsett fiber eller ADSL.

Men att ADSL får kallas bredband är katastrof .. Smalband bordet det heta ..

Inte en endaste minut? Jag har haft comhem, spay och bbb med fiber. Samtliga har varit mer eller mindre svajjiga (comhem var värst tror jag). Bekanta har kört bostream och bbb under adsl och sen bbb tog över bostreams adsl har det varit rena katastrofen. Jag ser snarare att de som inte märker att ADSL (och en hel del annan internetlösning) de facto krånglar står för skiten bakom spakarna.

Dock saknar jag min fiberanslutning från bbb. Den funkade helt klart bäst.

Postat

Mitt resonemang var också lite filosofiskt. Det handlar inte bara om bredband Adsl eller sådant. Det gäller installationer öht. Likandant när jag skaffade ljudkort, extern dvdbrännare, osv osv. Följ bara de enkla instruktionerna.... = minst två dagars jobb.

Visst skall villigt erkännas jag är ingen tekniker. Jag är makkademiker.

Ofta funderar jag på vem som konstruerar instruktionerna. Det är lätt när man själv är insatt i terminologi och diverse annat. Vet inte om det är en klintbergare, men det påstods att en tjej på informationstekniks i Uppsala skrev sitt examensarbete om hur teknologiskt formulerade intruktioner är och hur lite folk egentligen fattar av dem. Hon fick jobb på Ericsson dagen efter examen. (för att skriva instruktionsböcker som folk begriper) 😳

Postat

därför att vi har för mycket teknik som "gör jobbet åt oss"

vi måste vara kroniskt sysselsatta med att rätta till och ordna upp

det som "tekniken fixade" - för att ge oss mer tid över...

för att ta hand om den fritid "tekniken fixade" åt oss ! 😳

...När svordomar och grövre ord inte räcker till...

😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.