Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Edit, har (nästan 🙁!) köpt den!

Ska köpa en stationär dator uteslutande för musikskapande. Tipsa, klaga, spåna, informera - alla synpunkter emottages tacksamt!

Preliminär komponentlista,

Låda: Antec Sonata* (380W)

Moderkort: Asus A8V Deluxe**, K8T800Pro

Processor: AMD Athlon64 X2 3800+

Centralminne: Kingston Value 2x1024MB, DDR-400

CD/DVD: Plextor PX-716SA/T3BP, DVD±RW, SATA

Floppy: Floppydrive Alps 3.5", Black

Audiodisk: Seagate 7200.8 250GB

Systemdisk: Seagate 7200.8 250GB

Grafikkort?: ATI Radeon X1300? (passiv kylning) / PCI, 512MB - AGP/PCI? 128/512MB?

Firewire-kort: Ingen aning?

* Kan få en sådan av en polare, tror ni att 380W räcker till ovanstående samt ett eller två UAD-1?

** Vet att man aldrig bör snåla på moderkortet och skulle gärna köpa ett dubbelt så dyrt men detta kort är det enda jag sett (om och om igen)

rekommenderas! Förutom ett Gigabyte-kort som är taget ur produktion, vilket i.o.f.s. Asus-kortet också är men Asus går fortfarande att få tag på.

Redigerat av Hans
Annons
Postat

Verkar som en 4200+ bara är en ngt högre klockad 3800+ och att man kan klocka en 3800+ högre än en 4800+ med enbart den

medföljande cpu-kylaren och än högre (upp till 2.8 GHz) med annan kylning (vatten?)... men jag tänker knappast pröva detta själv :rolleyes:!

Postat (redigerat)

satsa på opteron 170 istället för x2. samma pris lite lägre klock men mer dubbelt cache.

Moderkortet kör INTE DDR2. köp vanliga DDR pc3200/400Mhz

se till så raptorn är avskilt från chassit. finns gummibussningar för nån tia. Raptorn låter som fan när den gå loss.

Redigerat av Distorted man
Postat (redigerat)

Tack, verkligen tack för minnes-upplysningen 🙂!

Opteron 170 - verkar vara samma som X2 4000+ (om den funnits?) är nog sak samma där, X2 känns mer beprövat då 939 Opteron är helt nya!(?)

Tror jag satsar på en 3800+ som jag eventuellt överklockar till 2.2 GHz!

Raptorn köpte jag aldrig!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

Varsågod:)

Opteron för 939 e samma sak som x2 men har alltid 1+1 cache och bara de bästa kärnorna=överklockar bättre

Smådetaljer kanske. Datorn blir nog myssnabb i vilket fall:)

Postat

Hello Hans!

Hur mkt kommer paketet att kosta ungefär?

Vilket ställe köper du helst ifrån?

Mvh Omni

Postat
Varsågod:)

Opteron för 939 e samma sak som x2 men har alltid 1+1 cache och bara de bästa kärnorna=överklockar bättre

Smådetaljer kanske. Datorn blir nog myssnabb i vilket fall:)

Hmmm, jag funderar på om man måste köpa bättre minnen om man skall överklocka dem? Dvs skall man köpa PC3200 då eller värre? En annan fundering, är det bättre att köpa en Opteron i samma prisklass som ev 4400+ (som verkar ha 1x1 meg cache). Erfarenheten säger mig att man känar på att ibland köpa en speciellt modell för att just den är bättre att överklocka/resultatet blir bättre. Har alltid kört Intel (har en 2.4 just nu) men alla forum säger ju att x2 (alt opteron) e det som e chef nu. Moderkortet som man skall ha verkar det inte heller va några frågetecken runt (även om jag själv hade hoppats på ett alternativ som gör att man kliver upp till pci-e) Hoppas ni har överseénde med mina frågor, förhoppningsvis tillför det ngt även till den som öppnade tråden 🙂 Tack på förhand.

Postat (redigerat)

Hej!

Hur mkt kommer paketet att kosta ungefär?

Innunder 10,000:-

Vilket ställe köper du helst ifrån?

Vet inte? Npn som har nåt tips?

Moderkortet som man skall ha verkar det inte heller va några frågetecken runt (även om jag själv hade hoppats på ett alternativ som gör att man kliver upp till pci-e)

Jo, verkligen! (... om man spelar vilket Hans inte gör!) Även att kunna ha DDR2-minnen skulle ju uppskattas, om inte annat så för att DDR är dyrare!

DDR är dessutom dåligt , Stasi, Trabant - bara skit liksom :rolleyes:!

Det där med 380W undrar jag med. Är det tillräckligt?

För tillfället kommer jag bara köra 2 st hårddiskar och inga UAD så då borde det väl räcka?, men sen kanske det blir mera tveksamt?

Såg att det finns 680W för dryga lusenlappen, det ska man ju ha... minst 😕!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)
Jo, verkligen! (... om man spelar vilket Hans inte gör!) Även att kunna ha DDR2-minnen skulle ju uppskattas, om inte annat så för att DDR är dyrare!

DDR är dessutom dåligt , Stasi, Trabant - bara skit liksom :rolleyes:!

Det är inte bara hastigheten som spelar roll utan även latencyn... DDR ligger nere på CL2.5 medans DDR2 ligger uppe vid CL4 för standard minnena. Jag kan ha fel.

När jag kollat runt verkar datorbutiken vara en hundring eller 2 billigare på varje pryl.

Ang. minnen satsa på OCZ premier om du ska överclocka normalt utan att höja volten och OCZ value om du tänker modda eller köra DFI.

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2392

Gogu (oregistrerad)
Postat
Preliminär komponentlista,

Låda: Antec Sonata* (380W)

Moderkort: Asus A8V Deluxe**, K8T800Pro

Processor: AMD Athlon64 X2 3800+

Centralminne: Kingston Value 2x1024MB, DDR-400

CD/DVD: Plextor PX-716SA/T3BP, DVD±RW, SATA

Floppy: Floppydrive Alps 3.5", Black

Audiodisk: Seagate 7200.8 250GB

Systemdisk: Seagate 7200.8 250GB

Grafikkort?: ATI Radeon X1300? (passiv kylning) / PCI, 512MB - AGP/PCI? 128/512MB?

Firewire-kort: Ingen aning?

Hej! lånar tråden lite.

Fick detta tipps utav en polare och det kommer jag nog köra på.

Låda: Aspire X-QPACK Black/Blue 420W

Moderkort: Asus A8N-VM C51G http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ASA8N-VM

processor: AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ 2.0GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.p...tId=ATH64V3200R

Central minne: Corsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.p...=1024DDRCV400X2

+ nån segate HD kommer nog bara köra med en.

+ nån DVD.

Vad sägs om det??

Postat

Hej!

Säkert bra, men varför bara ha 1 st Venice 90nm 3200+ 2.0 GHz när man uti X2 3800+ får 2 st (... och uti Cubase dubbla processorkraften 😳!)

Postat

DDR är dessutom dåligt , Stasi, Trabant - bara skit liksom 😄!

Det är inte bara hastigheten som spelar roll utan även latencyn... DDR ligger nere på CL2.5 medans DDR2 ligger uppe vid CL4 för standard minnena. Jag kan ha fel.

När jag kollat runt verkar datorbutiken vara en hundring eller 2 billigare på varje pryl.

Ang. minnen satsa på OCZ premier om du ska överclocka normalt utan att höja volten och OCZ value om du tänker modda eller köra DFI.

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2392

Oki, så om jag fattar dig rätt skall man ha så lågt cl som möjligt? Någon mening att köpa värre än PC3200 då man klockar med a8v-del kortet?

Erfarenheter av klockning av opteron? Vilken modell är bäst att välja? (själv är tanken att kicka upp den lite iallafall men eftersom man vill ha en stabil maskin i studion så pratar vi inte värsta boosten/klockningen.)

Gogu (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej!

Säkert bra, men varför bara ha 1 st Venice 90nm 3200+ 2.0 GHz när man uti X2 3800+ får 2 st (... och uti Cubase dubbla processorkraften 😳!)

hmm Visst men det blir ju dubbla priset jämfört med Venice.

Finns verkligen behovet av den extra processorkraften?

Förövrigt skall jag ha 2 st m-audio delta 1010lt ljudkort.

Blir en fin julklapp om man hinner få detta före jul 🤪

Redigerat av Gogu
Postat

Hej!

Nja, hela datorn (inklusive skärm) blir ca 10% dyrare samtidigt som antalet maximala VST(i)´s fördubblas! Men, jo är ju enbart om man nu verkligen

använder sig utav en massa pluggar samtidigt som den extra processorkraften behövs! Hans skulle gärna ha dubbla X2-3800+ ifall det varit möjligt!

Postat

..fast tro inte att du får dubbla processorkraften med en X2-CPU - det får man inte ens med dubbla processorer :rolleyes: Räkna snarare med en 50-procentig ökning.

Postat (redigerat)

Hej!

Citerat ifrån studio-älsklingarna Frost´s hemsida: Vi ersätter processorn i din ACM-340 till en variant med två fysiska tvillingkärnor //

Detta ger nästan dubblad prestanda i multitrådade musikprogram såsom Cubase SX, Nuendo och Sonar.

Ovan gäller Intel, och AMD´s processorer med dubbel-kärna ger tydligen än mer prestanda-ökning jämfört med enkel-kärna!

Men kan ha fattat helt fel, kan inget och har mest tittat på benchmarks där vissa applikationer gett exakt dubbla prestandan så hoppas väl på att Cubase

är just en sådan 😏! Lite löjligt att inga tidningar kan testa Cubase/Nuendo & Co! Lägg upp några spår och mata med Waves SoundShifter P / PSP EasyVerb

eller ngt annat hyffsat CPU-slukande tills processorn helt enkelt ger upp, hur många blev det? Och hur svårt var det att göra 😏? Men nej vi testar om datorn

klarar 278 eller 379 spår med världens sämsta Reverb (A) eller ifall ett litet projekt tar 7.32% eller 9.76% uti CPU-användning, ungefär som om man testade

sportbilar genom att se hur många % av motorn som används när man kör 40 km/h och nöja sig med det 😏 - helt godtyckligt och... vem bryr sig 😕!

Redigerat av Hans
  • 3 veckor senare...
ebbot (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag har precis skaffat AMD dualcore 4200 och har några frågor. Jag har ett Terratec EWS 88MT som jag har stoppat in och det fungerar som det ska, däremot så försvinner det befintliga ljudkortet (Realtek) på moderkortet (A8V Deluxe). Jag har länge kört dualboot, en optimerad för DAW den andra för allt annat, spel, surfande etc. Det här är min första AMD har alltid haft Intel förut och aldrig haft något ljudkort på moderkortet förut (vad jag vet). Jag har avaktiverat Realtek i BIOS för att få mitt Terratec att funka som det ska. Jag skulle vilja ha Realtek på "spel"-booten, finns det något tips?

Jag har installerat 64-bitars XP DAW-booten för att testa om prestandan förbättras, är det någon som har några erfarenheter?

God fortsättning&Gott nytt år

Ebbot

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.