Jump to content
Annons

Lyckas inte installera Edirol PCR-M30


suprapappa

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett helt otroligt problem. Idag har jag efter 3 veckors väntan äntligen fått mitt EMU 1616 ljudkort till min nya bärbara dator så nu är det dags att göra i ordning allt men jag stupar nästan innan jag hunnit börja.

grejen är att jag inte lyckas installera mitt midi keyboard Edirol PCR M-30.

tro mig...jag har gjort allt pedantiskt efter hur det står i manualen men det vill sig inte.

efter installationen så dyker det upp en "edirol" ikon i kontrollpanelen men inget syns vare sig i "ljud och ljudenheter" / "uppspelning av midimusik" eller i Reason. startar jag om datorn och kopplar i keyboarden på nytt så hittar windows ny maskinvara.

när jag går in i kontrollpanelen/system/masiknvara/enhetshanteraren/ljud video och spelenheter/edirol pcr och väljer egenskaper så står det under fliken "allmänt"att enheten fungerar korrekt men väljer jag fliken "egenskaper" där jag under "Midi enheter och instrument" hittar "Edirol PCR"....om jag där dubbelklickar på den för att få upp egenskaper så får jag upp en korrupt ruta där det står:

"Status: drivrutinen är aktiverad med fungerar inte korrekt"

under den texten finns två små cirklar som man kan sätta en punkt i men utan efterföljande text.

(sådana "cirklar" som tex. dyker upp om man stoppar i en ny usb hårdvara då man kan välja på att låta windows söka efter bästa drivrutin automatiskt eller välja själv, eller för att välja guidat eller normalt läge när man skriver ett inlägg här på forumet, testa om ni inte förstår vad jag menar)

vidare ska man kunna välja "inställningar..." men det händer inget om man klickar på den.

datorn är helt ny och innehåller ett fräscht WinXP Home edition SP2 (enda grejen jag kan tänka mig är att det just är home edition som ställer till det) och nästan ingenting är installerat förutom antivirus, power dvd och reason

jag installerade ljudkortet innan keyboarden men har testat att avinstallera ljudkortets drivrutiner. jag även testat att inte ha en usb mus inkopplad under installation och jag kör strömförsörjningen till midikeyboardet på ström istället för att ta det från usb porten och att installera på olika usb portar.....allt till ingen nytta.

på min stationära dator har jag inga problem med keyboarden !!!

skulle det vara ljudkortsinstallationen jag hade problem med vore det lite begripligt men detta är ju löjligt.

HJÄÄÄÄLP!

tack för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du satt klaviaturen på en egen usb-port direkt i datorn eller har du kopplat den till en usb-hubb som ger fler anslutningar? Spontant låter det som att den usb-post du har kopplat klaviaturen till av någon anledning inte förser apparaten med tillräcklig ström - och det är inte ovanligt med usb-hubbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

efter installationen så dyker det upp en "edirol" ikon i kontrollpanelen men inget syns vare sig i "ljud och ljudenheter" / "uppspelning av midimusik" eller i Reason. startar jag om datorn och kopplar i keyboarden på nytt så hittar windows ny maskinvara.

Edirolen är väl ett midi/controller-keyboard utan inbyggda ljud? Då är det under "midi in" du skall hitta edirolens drivisar i reason och andra program. Eller fattade jag helt fel 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du satt klaviaturen på en egen usb-port direkt i datorn eller har du kopplat den till en usb-hubb som ger fler anslutningar? Spontant låter det som att den usb-post du har kopplat klaviaturen till av någon anledning inte förser apparaten med tillräcklig ström - och det är inte ovanligt med usb-hubbar.

tack, men det är inte problemet, jag testade oxå detta genom att köra edirolen på egen ström, alltså med strömadapter

Edirolen är väl ett midi/controller-keyboard utan inbyggda ljud? Då är det under "midi in" du skall hitta edirolens drivisar i reason och andra program. Eller fattade jag helt fel

det stämmer att den inte har några inbyggda ljud men det är ändå under den "rubriken" ett installrad midiport hamnar i windows kontrollpanel.

hursomhelst är problemet löst....jag har installerat om operativsystemet (snacka om att behöva göra en höna av en fjäder) och efter det funkade installationen som den skulle

tack iaf för era svar

ödmjukast

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...