Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis inskaffat den billiga varianten av cubase då jag är helt nybörjare inom detta.

Men det jag undrar är, när jag letar efter instrument så finns det bara 2 st, en gitarr å en synt.

Men borde det inte finnas massor av ljud med?

Jag har då ingen aning om ens hur jag hittar ljuden, så jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig. Är som sagt helt nybörjare inom detta så ni får väl ursäkta om det var en "dum" fråga!

Annons
Postat

Det följer inte med speciellt många instrument med Cubase. Du borde hitta en trummaskin som heter LM-7 eller något liknande. Om jag ska vara ärlig är det heller inte de medföljande instrumenten som gör det värt att skaffa Cubase. Det är ett kompetent inspelnings-/sequenserprogram som stödjer det, kanske, största plugin-formatet, VST.

Så om du saknar instrument är det bara att söka på nätet efter VSTi (VST-instrument).

Här är ett litet tips på vart du börjar. Det är en sökning gjord på KVR-audio som listar 478 gratis VSTi. Lycka till!

Postat

Jag har köpt en keyboard, Korg PA 50. Så det är alltså den jag ska spela alla instrument på och sedan kompletera med cubase eller?

Jag tänkte bara att det kunde vara skoj att leka lite och prova göra musik i programmet innan jag har fått keyboarden.

Så vilket program ska man isåfall använda om man vill skapa musik i datorn?

Postat

Cubase så klart! 😏

Men som det sas tidigare.. Cubase är ett audio-inspelningsprogram samt sequencer.. dessutom väldigt kompetent sådan. Men sitter du med bara datorn och cubase kan det vara lite svårt att göra musik förståss. Du behöver åtminstonne hyfsat ljudkort, en mic samt gärna nån form av midi-keyboard (PA-50 duger gott). Sen finns det möjlighet att "installera" en uppsjö av mjukvarusintrument och effekter i Cubase som du kan styra bla. från din midikeyboard. VST-effekter samt VSTI (syntar och instrument)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.