Jump to content
Annons

Mitt nya inköp


Egghuvud

Recommended Posts

Jepp då har jag köpt mig en Variax 300 svart. Stratocasterspelfeeling, lite trög. Svår att speeda på, men hur fräck är den inte. Har spelat fejkgitarrbanjo en hel vecka nu parat med pizotolvsträngad, stratta och Les Paul. Det juvligaste av allt är nog att hur nära datorn jag än sitter så är den tyst som en torsk i bottenhavet. Inte ett brummande. inte ett susande. Bara gitarrljud.

Se och drägla:

VAriax.jpg

Måste ha en workbench nu också så att jag kan göra skumma dropdownstämmningar och fretboardtricks så det ryker. Konstiga inspelningar kommer snart på demosidan. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad snygg den är!

Själv är jag lite nyfiken på en ljusblå Variax 600. En riktig skönhet.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Hehe, har en likadan sen nån månad tillbaka. Tillsammans med sina 25 instrument o en M-audio black box som jag också införskaffade, har det blivit en hel del ändlösa nätter av ljudskapande med nästintill blödande fingrar till följd 😄

Och den är som en gud vid inspelning. Noll brus, rent som attans, svinlätt att jobba med i mixen. De akustiska ljuden är också lätta att klämma in i mixen, slipper allt uppmickande o dynamikjidder. Har stängt in min riktiga Fender akustiska i gigbagen o kör allt på Variaxen på sistone 😆

Underbar pryl. Lätt det roligaste jag nånsin inhandlat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en... och jag kan inte ens spela gitarr men den låter som sagt otroligt bra, i synnerhet om man sitter i en hemmastudio utan tillgång till

svindyra preamps & Co! Känna magiskt att kunna byta gitarr i gitarren och om inte annat kan man med variax hitta favoritgitarren innan man...

... ens spelat på den 😕!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på en sådan för något år sedan. Priset passade inte min plånbok (kring 12 lapp då tror jag). Upplevde den också som lite trögspelad men mycket imponerande ljud, tolvan var ju helskön. Rätt nyfiken på den akustiska varianten. Nån som testat? Ser fram mot dina inspelningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag Variax Line 6 sen ett år, vad skiljer den från 300? Är nöjd med den utom när jag ska ha distat ljud, det blir inte samma tryck som i min strata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en akustisk nu ett år, helt fantastisk live. Bästa gitarrljudet jag har haft på scen och sånt bra tryck. Använder den även som bas. Sen är det kul att kunna plocka fram en 12:a, eller nån av de mera udda moddelrna. Kan rekomendera den varmt, men den kostade mig över 13500:- då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Akustiska kostar 12/13-nånting, den som är billig är Variax 300 elguran, det som skiljer Variax 5/6/700 gentemot 300 är finish/byggmaterial samt att 6/700

har svajarm, men tycker min 300 ser fin ut!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns lite skillnader det är lite enklare strömförsörjning till 300:an och sedan är har den bara tele ut inte tele och xlr som det är på 600 och uppåt. Å andra sidan spelar jag inte ute så...

Lite trögspelad är den. Strängad med 0.10 men men kan ju slänga på custom lights eller så. 🙁

Är det någon av er som har skaffat workbench? Är som sagt sugen på att kunna ladda in colla alternativa stämmningar.

Vet inte vilken din gitarr är 91:an är det föregångaren? Tycker att strataljuden låter mycket strattiga så att säga. Skulle knappast hörs skillnad mot the real thing.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns lite skillnader det är lite enklare strömförsörjning till 300:an och sedan är har den bara tele ut inte tele och xlr som det är på 600 och uppåt. Å andra sidan spelar jag inte ute så...

Lite trögspelad är den. Strängad med 0.10 men men kan ju slänga på custom lights eller så. 😉

Är det någon av er som har skaffat workbench? Är som sagt sugen på att kunna ladda in colla alternativa stämmningar.

Vet inte vilken din gitarr är 91:an är det föregångaren? Tycker att strataljuden låter mycket strattiga så att säga. Skulle knappast hörs skillnad mot the real thing.

Jag har workbench som jag använder till min Variax 500. Tillsammans med POD XT och Atomic Reactor 112, som sitter efteråt, går det att ha väldigt kul. Det är fantastiskt häftigt att kunna sitta med datorn och "bygga en egen gitarr" medan man spelar på den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå.. (puh!)

Works with Variax® 300, 500, 600 or 700

Compatible with any Windows® PCs or Mac® OSX computers

Allows you to completely customize any or all of the sounds on the Variax model knob and five-way selector

Create custom or alternate tunings for any electric guitar you construct

Easily create, store, share and back-up thousands of guitar models using the librarian feature

Workbench’s detailed graphics allow you to see and hear the guitars you create in real time

Includes custom RJ-45 cable, USB cable and hardware interface

Interface is powered through USB connection and small enough to throw in your guitar’s gig bag (if not your pocket)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade lite info när jag började tänka efter, dock stod det något om att man måste uppdatera sin 300 från en vetta eller en pod xtlive för att det skulle fungera?

Kanske har fel och tänker på något helt annat, men de verkar inte gjort det lätt att komma billigare undan om man vill ha workbench.

Du kan tydligen också bara flytta om mickar som redan finns i gitarren, tillkommer inga nya med workbench. Detta enligt hemsidan iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bjudit mig själv på julklappen "Workbench", så nu konstruerar jag de mest bizarra gitarrkonstruktiioner. Banjo med singelcoil t e x... otroligt coolt koncept är det. Man tröttnar nog inte i första taget påa tt sitta och bygga olika gitarrmodeller och göra coola och annorlunda stämmningar.

Mao Julen är räddad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bjudit mig själv på julklappen "Workbench", så nu konstruerar jag de mest bizarra gitarrkonstruktiioner. Banjo med singelcoil t e x... otroligt coolt koncept är det. Man tröttnar nog inte i första taget påa tt sitta och bygga olika gitarrmodeller och göra coola och annorlunda stämmningar.

Mao Julen är räddad.

Det hela låter ju skitkul!

Skulle vara kul att höra hur det låter.

Måste nog skaffa såna prylar när jag får råd.....

Eh, är det någon som vill köpa en Höffner Paul-McCartny-bas från nång gång 1960. Har inte kollat vad de är värda idag....Skulle kanske få råd med lite Variax-godis....Hur är det på bas-sidan med Variax?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en 700 Acoustic och som nämnts här ovan är den grym! Det som jag efter att ha ägt den ett halvår nu är mindre nöjd med är ljudet på banjon och 12-strängade. Hade lite flyt när jag köpte den fick den för 12500 på rea :-)

Workbench finns dock inte till Acoustic ännu :-(

Edit: Är mer lättspelad än den akustiska stålsträngade Washburn jag äger. Bägge har 0.12-strängar. Spelar nästan bara på Variax:en idag

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad kul detta verkar! Det är roligt att Ni alla verkar så nöjda. Gitarrister kan ju ofta vara något bakåtsträvande vad gäller utrustning. För det priset blir man ju verkligen sugen också! Är den med svajmast och låsbart? Vad kostar Workbenchen?

Menar Ni också att genom ändra på en switch kan jag omedelbums ha ändrat på stämningen också? Från standardstämning till t ex Drop-D? I så fall är det för j-igt jättebra och fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...