Jump to content
Annons

Ni som är rädda om er själva och instrumenten


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Med anledning av att jag snavade olyckligt för fem veckor sedan över en låg mur och skadade mig, kom frågan om ersättning från försäkringsbolaget upp hos den akut behandlande tandläkaren. Tandläkaren tyckte jag skulle få full ersättning från Försäkringsbolaget där jag har hemförsäkring hos och betalar 1500 kr årligen till, inklusive drulleförsäkring. Därför kontaktade jag dem och fick information:

* En hemförsäkring täcker ALDRIG skador på person, utan bara i SAK, men bara om jag har drulleförsäkring extra:

Om jag slår ut en tand i fallet utomhus eller i min lägenhet, får jag ingen ersättning. Om jag tappar min egen video i vardagsrummet får jag ersättning.

* En hemförsäkring täcker ENBART skador uppkomna i hemmet och aldrig någon annanstans, ÄVEN om man har drulleförsäkring extra.:

* Om jag tappar greppet om den nyköpta förstärkaren på väg hem, så får jag inte ett nickel! Om jag blir av med min fina jacka i garderoben på Konserthuset, inte en spänn! Om jag blir bestulen på plånboken hos tandläkaren i väntrummet, inte en krona från försäkringsbolaget!

* En hemförsäkring täcker enbart skador i hemmet som man SJÄLV orsakar, på egendom man själv ÄGER:

* Om jag har någon på besök och han eller hon råkar tappa ett dyrt fat eller råkar spräcka ett högtalarelement, inte någon ersättning alls till mig!

Ovanstående olika exempel gäller förluster genom klantighet eller stöld, beträffande vattenskada eller brand, som är det som hemförsäkringar i första hand är till för, gäller dessutom att:

Vid vattenskada, brand eller inbrott gäller att en hemförsäkring täcker enbart skador man själv INTE orsakat::

* Om man råkar fippla med cigaretten så det börjar brinna så blir det ingen ersättning, TROTS eventuell drulleförsäkring.

* Om man råkar göra sönder akvariet hemma och det leder till vattenskada på fina trägolvet som delvis får bytas, så får man inte en spänn. Däremot om hantverkaren på besök är den som råkar ha sönder akvariet!

* Om du lånar ut en reservnyckel till mamma, grannen, en målarfirma som ska göra ett jobb eller till din inneboende, så får du inte en enda spänn om du så har blivit helt LÄNSAD på hela bohaget!!

* Om du får inbrott från balkongen och denna ligger vägg i vägg med grannens balkong och grannen teoretiskt (och praktiskt) kan kliva över till din balkong (även om det är på 8:e våningen), så får du INGEN ersättning om du inte har egenköpta fönsterlås och fackmannamässigt ditsatta, som extra tillbehör för säkerheten (kvitto på arbetet krävs)! Har du satt dit fönsterlåsen själv kan du få viss ersättning (=försumbar, efter självrisken).

* Har du inte extra säkerhetslås på ytterdörren blir ersättningen klart lägre.

* Blir du av med prylar hemma under en fest eller dylikt och upptäcker det först senare, typ dagen efter, får du ingen ersättning ALLS! Du har själv ansvaret för dina gäster. Det blir här också svårt kanske att bevisa något, vem som tagit vad t.ex.

* Blir du av med dina konstverk utanför bostaden, t.ex. på ett Galleri där du får en utställning, gäller inte din hemförsäkring, utan galleriets (i bästa fall).

Dessutom:

* På hemelektronik äldre än fem år utgår normalt INGEN ersättning! Vill man ha ersättning för sin Gibson från år 1998, så ligger bevisbördan hos dig själv, när det gäller att bevisa värdet.

* Naturligtvis avslutningsvis: har man inget ORIGINALKVITTO på sin sak, får man ALDRIG någon ersättning. Det är de stenhårda på!!

😕

kul va?//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Jo, men det är ju bäst att fråga innan. Och de var ju schyssta nog att svara på vad man egentligen får för pengarna.

🥰

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

TryggHansa ringde häromsistens och föreslog att jag skulle ta en personförsäkring (eller vad det heter), eftersom hemförsäkrningen inte täcker personskador som sagt.

Så det var de iallafall snälla att säga..

Fast det är klart, de vill väl ha lite extra pengar 😳 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

en liten historia om et tförsäkringsbolag i sverige vid namn Trygg Hansa:

Min far köpte sin bil (VW Golf) i tyskland (direktimporterad) och använde den under några. Han hade tidigare bara haft gamla bilar med kedja istället förkamrem och refererade därför aldrig över att han borde byta kamremmen. Han hade någon form av garanti på bilen upp till 10 000 mil.

När bilen hade gått 9930 mil hände det för honom ovämntade. Bilen skär och verkstaden konstaterar att kamremmen har gått av. Nu komemr dte hemska. Försäkringsbolaget anklagar honom helt utan bevis och vägrar udner ett år betala honom pengarna för den nya motorn som satts in i bilen. Anklagelsen är att han har fifflat med den DIGITALA milmätaren i bilen.

Han fick dock till slut pengarna men tvingades betala 4000 istälelt för 1000 i självrisk eftersom han hade fått en ny motor. Detta gjorde han för att slippa skiten med försäkringsbolaget.

Så kan det gå med försäkringsbolag...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Var det månne det tyska bilförsäljningsföretaget som mixtrat med mätaren kanske? Sånt förekommer ibland, sägs det.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vill bara poängtera att jag personligen anser Trygg-Hansa vara det mig veterligen bästa försäkringsbolaget. Vem skulle vara bättre? Ville bara visa inledningsvis generellt att man bör läsa det finstilta när man tecknar en försäkring, men det gäller väl alla avtal.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch...att bara diskutera försäkringsbolag fårmig att må illa och få kalla kårar. Det finns inga större bedragare än försäkringsbolagen, Folkskam särskilt.

Fyfan vad de är förjävliga när det gäller att ersätta något!

Krääk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara behandlats bra vad gäller försäkringar...

Blev bestulen på bilen i somras (och bilnyckel och mobil), bilnyckeln hade jag lagt 200 meter från bilen och själv var jag ute på havet och surfade. Smart va 😆 och kanske lite naivt 😄 . Trodde det skulle bli lite diskussioner men icke. Jag hittade dock bilen själv (med skador för 20000 fick betala 2000 i självrisk) och det är en historia i sig.

När jag upptäckte att bilen var stulen skickade jag ett sms till min mobiltelefon och begärde status när det levererades och dagen efter på eftermiddagen fick jag leveransbeskedet. Jag ringde upp och en tjej svarade... Hon hittade mobilen ovanpå elskåpet i sin lägenhet som hon bor i med sin sambo. Jag lurade i henne att jag var en kompis till en kompis (det blev lite komplicerat att förklara för henne varför jag inte visste vad hennes pojkvän hette och än mindre vart de bodde) och på något sätt hade någon av dem fått med sig min mobil. Jag fick hennes namn, telefonnummer och address och bestämde att jag skulle titta förbi. Därefter ringde jag polisen och stack ner och väntade utanför där de bodde... Precis runt hörnan stod min bil. En civilpolis dök upp och spanade ett tag, om de skulle dyka upp och gå in i bilen. Tyvärr gjorde de inte det utan polisen säkrade fingeravtryck i bilen. Tjejen ringde under tiden och undrade varför jag inte dök upp hon var tvungen att ge sig av... Vi bestämde träff vid en kiosk i närheten och polisen körde mig dit och studerade när jag tog emot telefonen från henne. Hon var glad och tyckte det var riktigt trevligt att lära känna en kompis till en kompis. När jag stack skulle de hämta in henne för förhör...

Jag hade en hel del andrenalin när jag låg och spanade från en buske med kamera i högsta hugg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Var det månne det tyska bilförsäljningsföretaget som mixtrat med mätaren kanske? Sånt förekommer ibland, sägs det.

😕

:musik

nej. vi tänkte på det också men eftersom alla papper stämde från den tyska motsvarigeheten till bilprovning o grejer så uteslöt vi det. oavsett så är det ju de som måste bevisa att det fifflats med mätaren. men det gav de fan i utan vägrade helt enkelt att betala 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...