Jump to content
Annons

Inte handla Oktava mickar

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LOL!!!

Jag skulle vilja se hans svar på det där 😳

Redigerat av Soundborn
Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Därför frågar man duktiga tekniker och producenter, och när alla säger att Oktava är samma sak som 5 mickar jag själv har, då blire ju så att jag köper nåt jag har hört på tape låter jävligt bra istället.
Jag har hört att många tekniker säger att deras mickar är suveräna.

Fascinerande.

Ojoj så det kan bli! 😱

Master-L (oregistrerad)
Postat

jag håller med. undrar vad han baserar dessa två helt olika påståenden på? haha

Postat

Jag är en av de där 19-åringarna (20 faktiskt) som sitter med ett crackat cubase, och jag hoppas att jag aldrig blir en rutinerad ljudräv som bara nöjer sig med Neumann och mickar för 10 000+. Studio Projects och Behringer räddar ekonomin, och det finns väl ingen normal musiklyssnare som kommer höra ifall sången på en låt är inspelad med en Studio Projects B1 för 1000 eller en Neumann för 20 000? Det är ju ändå helheten som spelar roll. En dålig låt är en dålig låt hur mycket den än kostade att spela in, och hur rent ljudet än är.

Postat

Jag skulle vilja höra den platta där sången är inspelad med helt

ren signalväg och som inte färgats på något sätt. Jag menar så fort man börjar

ratta på eq eller någon effekt som inte håller samma klass som den fina micen

så lär ju det ljudet ta över mer än skillnaden var mellan mickarna från början.

Postat
Jag menar så fort man börjar ratta på eq eller någon effekt som inte håller samma klass som den fina micen så lär ju det ljudet ta över mer än skillnaden var mellan mickarna från början.

Det skulle jag inte hålla med om. Visst får man inte lika schysst ljud som man fått om man haft bra mik och bra eq, men du får bättre ljud ändå.

Vad gäller Oktava så låter de bra, och riktiga Oktava är inte vanliga kinamikrofoner!

Blanda inte ihop (riktiga) Oktava med piratkopiorna - och piratkopiorna från Kina vi diskuterat i en annan tråd tidigare.

http://oktava.tula.net/fake/

Postat (redigerat)

Självklart får man ett bättre ljud med en bättre mic.Om man rattar likadant

på båda.Men jag tror inte man kan säga vad som är Neumann eller Oktava

i ett blind test på en processad signal på en färdig platta

Redigerat av auto mode
Postat

Jag vet en som kan - utan att ens ha hört Oktavorna själv (annat än genom illvillig ryktesspridning...). ☺️

Postat

Precis. Det finns säkert folk som kan det, men de har ju missat det här med att lyssna på musiken och inte efter den perfekta frekvensåtergivningen.

Postat (redigerat)
Men hur vet man som konsument att alla svenska återförsäljare använder sig av Mastersounds omtestade och inte själva importerar ifrån Ryssland eller Tyskland? Är det så att det med varje mick medföljer ett testprotokoll (äkthetsintyg) signerat ”mastersounds”?

Och varför bemödar sig Mastersounds egentligen att testa om mickarna när de i själva verket tycker följande om kvalitén på Oktava 😆 ?

“With more than seventy years experience of professional audio equipment Oktava has reached a cult status with their quality microphones developed during many years by dedicated russian engineers. Oktava delivers a wide and very interesting range of microphones with a quality that exceeds all expectations considering their moderate pricing.”

Hejsan,

Jag satt och kikade lite på inläggen här på forumet och såg att vi kom på tal, så jag kunde inte motstå att lägga mig i debatten.

Oktavas produktionslinje har tidigare ibland visat sig hålla en något ojämn kvalité på i första hand ej matchade mikrofoner, dvs. enstaka mikrofoner. På den tiden som Audiopool* importerade och distribuerade Oktavamikrofoner, testades därför alla mikrofoner vid leverans.

På senare tid har kvalitén på produktionslinjerna dock blivit väldigt bra, samt att Oktava numera testar sina matchade par när man ändå är igång och matchar dem (delvis med anledning av påtryckningar från bland annat oss). Men för att ändå försäkra oss om att vi inte säljer "dåliga" mikrofoner, så gör vi fortfarande ganska omfattande stickprovstester på varje sändning som vi får in. Skulle vi hitta mikrofoner som visar sig inte hålla de angivna specifikationerna, så testar vi hela sändningen och skickar tillbaka de exemplar som inte är ok till fabriken. Kvalitén på mikrofonerna och dess design/konstruktion har alltså aldrig varit ett problem, utan inte helt överraskande, så har det handlat om just ojämnheter i själva produktionslinjen.

Givetvis lämnar även vi upp till 24 månaders garanti på mikrofonerna, men skulle en mikrofon vara felaktig, lär det ju märkas ganska snabbt, så skulle det vara några som helst problem med en oktavamikrofon såld av oss via någon av de återförsäljare vi arbetar med, så byter vi den omedelbart mot ett nytt exemplar så länge det uppdagas inom rimlig tid efter köp.

* Audiopool är idag uppköpt av Mastersounds, som fortsätter att arbeta med Audiopools produktlinje i helhet i Sverige. Mastersounds arbetar dock inte bara i Sverige/Skandinavien, utan en del av vår produktlinje säljer vi i flera eller alla länder i Europa via våra lokala representanter på respektive marknad.

Vänligen,

Felix, Mastersounds Pro Audio

Redigerat av Headmaster
Postat
Jag satt och kikade lite på inläggen här på forumet och såg att vi kom på tal, så jag kunde inte motstå att lägga mig i debatten.

Jo, du gjorde helt rätt som registrerade dig här 🥰

Välkommen Felix!

Postat

Jo, du gjorde helt rätt som registrerade dig här :rolleyes:

Välkommen Felix!

Jag tackar för det,

Det finns ju en liten risk med att registrera sig på ett forum, för även om jag säljer studioutrustning, så pysslar även jag med musik, skriver, producerar etc. och forum har en tendens att bli enormt beroendeframkallande eftersom här är gott om likasinnade.

Men jag ska försöka låta bli att bli en forumjunkie 😮

Postat

Jo, du gjorde helt rätt som registrerade dig här 😆

Välkommen Felix!

Jag tackar för det,

Det finns ju en liten risk med att registrera sig på ett forum, för även om jag säljer studioutrustning, så pysslar även jag med musik, skriver, producerar etc. och forum har en tendens att bli enormt beroendeframkallande eftersom här är gott om likasinnade.

Men jag ska försöka låta bli att bli en forumjunkie 😛

Forumjunkie? Du menar en sådan som undertecknad...? 😕

Kul att du också hittade hit, Felix. Det är bra när distributörerna också finns med och kan balansera debatterna. 😮

Postat (redigerat)

Hej igen,

Jag läste något inlägg om mikrofonkonstruktion och Kina etc. Givetvis så kommer väldigt mycket av den elektronik som används av i stort sett alla tillverkare av musik/teknisk-utrustning, från just Kina eller andra låglöneländer i Asien, och har gjort så seden en lång tid tillbaka. Men det faktum att man idag i väst, köper in billiga färdigtillverkade serier av mikrofoner från Kina och sedan "brandar" upp mikrofonerna med sitt eget varumärke, känns för mig som en form av rovdrift.

Jag tänker inte sitta här och predika moral och berätta för folk hur de ska leva sina liv, men fundera på det faktum att Kina just nu håller på att utvecklas till en kapitalistisk diktatur, och säg sedan igen att Kinesiska mikrofoner och Ryska mikrofoner är samma sak.

;/

Redigerat av Headmaster

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.