Jump to content
Annons

Inte handla Oktava mickar

Recommended Posts

Postat

Är det verkligen okej, Claes, att göra såhär mycket gratisreklam för din firma på det här forumet? Jag minns en situation när Luthman fick en massa arga kommentarer och sitt inlägg raderat(?) efter att ha marknadsfört ett rabatterbjudande här på forumet.

Jag tycker att det känns lite tveksamt.

Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Är det verkligen okej, Claes, att göra såhär mycket gratisreklam för din firma på det här forumet? Jag minns en situation när Luthman fick en massa arga kommentarer och sitt inlägg raderat(?) efter att ha marknadsfört ett rabatterbjudande här på forumet.

Jag tycker att det känns lite tveksamt.

Min sista kommentar var bara en upplysning om att det finns micar tillgängliga på hemmaplan, så att man slipper gå över ån efter vatten - och slipper vänta i evigheter på dem. Jag sade inte att man tvunget ska köpa från mig - det finns ju andra ÅF i Sverige som också säljer Oktava... 😄

Denna tråden har det blivit en hel del snack fram och tillbaka och en del fokusering på min firma, men jag måste ju svara på och kommentera saker som jag känner till och kan ge info om, eller...?

Det har ju varit minst lika mycket fokus på Oktava-online, som dock inte verkar kunna leverera, med tanke på att tråden har varit bland de översta om och om igen, så att ChrisSnyder har blivit påmind om det skulle vara så att han har glömt bort att lämna de utlovade kommentarerna...

Om det är lämpligt att jag då och då gör reklam för min firma genom rena reklaminlägg eller under diskussionerna om en lämplig diskussion är igång, får du fråga Olsberg - som har sagt att det var ok eftersom jag är så aktiv som jag är på forumet - och eftersom jag är tydlig i signaturen med att jag är ÅF också - något som inte alla är lika tydliga med när de promotar saker... 🙂

Postat (redigerat)
Om det är lämpligt att jag då och då gör reklam för min firma genom rena reklaminlägg eller under diskussionerna om en lämplig diskussion är igång, får du fråga Olsberg - som har sagt att det var ok eftersom jag är så aktiv som jag är på forumet - och eftersom jag är tydlig i signaturen med att jag är ÅF också - något som inte alla är lika tydliga med när de promotar saker... 🙂

Då är jag med på noterna, och jag uppskattar att du är tydlig med det och inte direkt marknadsför dina produkter helt i onödan, utan framförallt när det kommer på tal. Jag blev bara lite fundersam.

Edit: No offense, som man säger på engelska.

Redigerat av mornel
Postat

Bra att veta att Claes inte är någon typisk "bilförsäljar" typ. Eller är han det? 😄

Undrar dock fortfarande: HAR CHRIS FÅTT SINA OKTAVAMIKAR ÄNNU?

🙂🙂🙁

Postat

Då är jag med på noterna, och jag uppskattar att du är tydlig med det och inte direkt marknadsför dina produkter helt i onödan, utan framförallt när det kommer på tal. Jag blev bara lite fundersam.

Edit: No offense, som man säger på engelska.

None taken! 😄

Det kan vara bra att ifrågasätta ibland, eftersom det också får mig att stanna upp och tänka efter, så att jag inte missbrukar Olsbergs förtroende.

pepe.. (oregistrerad)
Postat

För att försäkra sig om att man får ordentligt testade Oktava mickar så ska man alltså köpa av "The Sound Room" eller av återförsäljare till "Mastersounds" (t.ex. Claes).

Att även leveranstiderna blir bättre har vi ju förstått.

Men hur vet man som konsument att alla svenska återförsäljare använder sig av Mastersounds omtestade och inte själva importerar ifrån Ryssland eller Tyskland? Är det så att det med varje mick medföljer ett testprotokoll (äkthetsintyg) signerat ”mastersounds”?

Och varför bemödar sig Mastersounds egentligen att testa om mickarna när de i själva verket tycker följande om kvalitén på Oktava 😛 ?

“With more than seventy years experience of professional audio equipment Oktava has reached a cult status with their quality microphones developed during many years by dedicated russian engineers. Oktava delivers a wide and very interesting range of microphones with a quality that exceeds all expectations considering their moderate pricing.”

Postat

De som köper från Mastersounds finns antagligen upptagna på Mastersounds hemsida, under fliken "Purchase"... 😉

Är man osäker, så kan man förstås maila till Mastersounds och fråga om det stället man tänker handla hos, är seriöst och kör med äkta vara.

Det där med ett svenskt testprotokoll eller certifikat som tillägg till de ryska, kan ju vara en bra idé som gör att kunderna kan känna sig ännu säkrare på att micarna har gått igenom den ännu noggrannare svenska kontrollen. Jag ska nog ta upp det med dem. 😏

Postat (redigerat)
bump´n

Tråden har "bumpats" i en och en halv månad nu, hade Chris svarat hade han nog gjort det vid det här laget. Jag har inte märkt av honom på länge här över huvud taget, så skicka honom ett pm eller ett mail och fråga istället, så får du nog svar lite kvickare! :rolleyes:

Redigerat av mornel
  • 2 veckor senare...
Postat
bump´n

Tråden har "bumpats" i en och en halv månad nu, hade Chris svarat hade han nog gjort det vid det här laget. Jag har inte märkt av honom på länge här över huvud taget, så skicka honom ett pm eller ett mail och fråga istället, så får du nog svar lite kvickare! 😉

Om någon annan har fått svar från Chris, så posta det gärna här. Mitt PM har han inte svarat på i alla fall, trots att jag sett honom posta på forumet åtskilliga gånger sen jag skickade det.

Tills vidare låter jag nog bli att beställa något från Oktava-online. :rolleyes:

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

tja ... jag glömde bort att det här var min tråd.

Jag köpte aldrig några mickar. Samma skit i Oktavamickarna som det är i chinamickarna fick jag reda på ...

Så jag fixade en Neumann och ett par LineAudio mickar istället och är mkt nöjd ...

tjo!

Postat
mickarna är påväg ja !

återkommer närom har anlänt !

Jag köpte aldrig några mickar.

Eh... 🙁

Men okej då. Tack för svaret i alla fall. 🙂

Postat

trist att det inte blev några mickar....

Samma skit i Oktavamickarna som det är i chinamickarna fick jag reda på ...

Vad menas? Säljer dem kinakopiorna?

MVH

Postat

Nej .. men mickarna låter och byggs av precis samma junk som sitter i kinamickarna typ TSM och dyligt ...

Och det är ointressant för mig ...

Postat

det är säkert inget fel på själva butiken Oktavaonline ... Men jag har varit i kontakt med diverse "audiofiler" i som har jobbat här i studion, några utav sveriges tyngsta ljudtekniker i min mening. Ljudtedesigners, studioägare m.m

Och dom har oberoende av varann berättat att Oktava är inget annat än precis samma komponenter som Kinamickarna, dom byggs på samma sätt. Dom har testat och jämfört i stort sett alla Oktavamickar och kommit fram till att det är samma grejor ...

Och kinamickar i all ära, dom fukar ju och en del låter faktiskt HELT OKEJ! Men jag ville ju gärna komma bort ifrån det "soundet" och köpte därför några andra istället ... Men är man inte så kräsen så äre ba tjacka TSM, Oktava, ADK och allt vad dom heter ... Men vill man ha det där lilla extra då är det Solidtube, Neumann, några av Shure's tyngre modeller och faktiskt lilla svenska Line Audio som toppar kvaliten .. Det hela kanske låter som en klyscha, men man fattar när man jobbar med det 12 timmar om dan lixom ...

Lycka till allihoppa! Ursäkta att det tog sån tid, jag glömde bort tråden totalt, hade ingen e-post notifitering på och PM läser jag aldrig ... =)

Postat

Var och en blir salig på sin tro...

Oktava är Oktava och de tillverkas ingen annanstans än i Ryssland.

Visst kan det finnas likheter mellan mikrofoner. Det finns likheter mellan Neumann och Kina-mikrofoner också... 😆

Det innebär dock INTE att Oktava-micarna (eller Neumann för den delen) är samma sak som de kinesiska kopiorna av MC012 som den förre Europa-distributören lät tillverka under en tid som hämnd för att de förlorade agenturen... Kopian kallades MC012 Mk2 - och har bara sålts av Thomann, såvitt jag vet.

Det är för övrigt bara MC012 som har kopierats. Övriga modeller har hittills inte drabbats av någon Kina-kopiering.

Postat

ja att han tror/tycker/vet att Oktava mickarna inte duger åt honom tar jag på allvar. Det är upp till honom liksom. Det tråkiga i den här historien för min del är att jag tycker de skulle duga fint åt mig och jag kommer köpa sånna men nu när jag inte hört från någon annan som handlat från oktava-online så vet jag inte riktigt om jag vågar köpa dem därifrån, så det blir till att vänta en månad till så jag kan köpa dem i sverige.

Så något gott kommer nog ur det här för dig Claes 😆

Postat
...Oktava är inget annat än precis samma komponenter som Kinamickarna, dom byggs på samma sätt. Dom har testat och jämfört i stort sett alla Oktavamickar och kommit fram till att det är samma grejor ...

[...]

Men vill man ha det där lilla extra då är det Solidtube, Neumann, några av Shure's tyngre modeller och faktiskt lilla svenska Line Audio som toppar kvaliten ..

Rätta mig om jag har fel, men är inte membranen i Line Audios mickar tillverkade i Kina? 🙂

Postat
Rätta mig om jag har fel, men är inte membranen i Line Audios mickar tillverkade i Kina? 🙂

Har för mig samma sak, membran och skal, allt är ihopsatt i Sverige, om jag minns artikeln i MM rätt.

Postat
Rätta mig om jag har fel, men är inte membranen i Line Audios mickar tillverkade i Kina?  🙂

Har för mig samma sak, membran och skal, allt är ihopsatt i Sverige, om jag minns artikeln i MM rätt.

Membranen kommer från Kina, ja - men genomgår en mycket hård sållning hos Line Audio. Allt utom membranen är däremot av svensk tillverkning.

Postat

Alltså, Oktava mickarna är säkert bra.

Men lixom, JJLabs, TSM, T-Bone, MXL, Studio Projects och Oktava är lixom exakt samma grej i olika förpackning. Samma ensamble, in i det minsta i stort sett samma komponenter. Och dom sätts ihop för att det ska tjänas pengar. Och det tilltalade inte mig eftersom jag har några mickar redan som har det där som jag tycker låter rätt illa. Jag har en mickhage på ca 30 mickar och kännde att jag ville ha nånting lite extraodinärt. Så jag sparade lite extra deg och ångrar det inte en sekund.

Men Oktavamickarna är säkert kanon, precis som en del tycker TSM mickarna, eller JJLabs mickarna är kanon ... Jag tycker inte det bara .. Jag tycker dom låter platt och illa ...

Postat
Alltså, Oktava mickarna är säkert bra.

Men lixom, JJLabs, TSM, T-Bone, MXL, Studio Projects och Oktava är lixom exakt samma grej i olika förpackning. Samma ensamble, in i det minsta i stort sett samma komponenter. Och dom sätts ihop för att det ska tjänas pengar. Och det tilltalade inte mig eftersom jag har några mickar redan som har det där som jag tycker låter rätt illa. Jag har en mickhage på ca 30 mickar och kännde att jag ville ha nånting lite extraodinärt. Så jag sparade lite extra deg och ångrar det inte en sekund.

Men Oktavamickarna är säkert kanon, precis som en del tycker TSM mickarna, eller JJLabs mickarna är kanon ... Jag tycker inte det bara .. Jag tycker dom låter platt och illa ...

Men dom är fortfarande tillverkade i Ryssland!

Postat (redigerat)

Spännande att höra att du tycker att MC012 låter "platt och illa" - speciellt som du sade att du inte hade köpt några och baserade beslutet att inte köpa, på vad andra hade berättat för dig (inklusive det felaktiga påståendet att Oktavamicarna är samma sak som TSM, JJLabs etc) - men som sagt, var och en blir salig på sin tro... 😳

Om du inte visste det, så innehåller Neumann också resistorer, kondensatorer, transistorer, membran etc - så att påstå att Oktava och TSM, JJLabs, T.Bone m fl är i princip samma sak, är lika relevant som att påstå att Neumann i princip är samma sak som Soundking...

Redigerat av Claes
Postat

Låt mig säga såhär Claes ...

Jag litar ju mer på vad ljudtekniker och producenter säger, än vad säljare och hemsidor säger.

Jag har dissat mickar som kostar 30000kr oxå, typ som Manley tex. Jag skiter ju tyvärr inte ut pengar, då hade jag ju kunnat köpa varenda mick som finns och testat själv. Därför frågar man duktiga tekniker och producenter, och när alla säger att Oktava är samma sak som 5 mickar jag själv har, då blire ju så att jag köper nåt jag har hört på tape låter jävligt bra istället. Alltså, bra för det jag gör ...

Det är ju så det funkar, det är ju därför många i denna tråd väntat på mitt svar, ifall dom låter bra etc så dom själva kan köpa. Om jag hade sagt att dom lät dasspapper kanske nån skulle tänka om. Men det säger jag inte, det jag säger är att dom låter china, och det tilltalar inte MIG.

PUNKT SLUT.

Postat

... och med duktiga tekniker menar jag inte Kalle 19 år som sitter hemma med crackat Cubase och frågar hur man stämmer en gitarr på ett forum. Utan inspelningstekniker som varit tekniker för tex Paul McCartny, Bruce Springsteen m.fl.

Postat

Det är fortfarande spännande att du uttalar dig om HUR de låter när du inte har lyssnat på dem själv... 😳

Det ÄR fortfarande inga Kina-micar - oavsett vad du eller andra påstår. Det förekommer väldigt många förståsigpåare och självutnämnda experter som automatiskt dissar allt som kostar mindre än en halv bil - utan att ha lyssnat på annat än andra som påstår det ena med det femte för att de har hört lösa rykten om något. Jag tycker inte att du ska uttala dig så kategoriskt som du gör - om saker som du inte känner till...

Det är ingen slump att de ryska MC012 vann överlägset i tidningen Studios test av småmembranare för något år sedan - och de vann över just en massa Kina-tillverkade micar. Det var dessutom mer en fråga om smak än om ljudkvalitet när de jämfördes med ett par referensmicar från Neumann...

Postat
Därför frågar man duktiga tekniker och producenter, och när alla säger att Oktava är samma sak som 5 mickar jag själv har, då blire ju så att jag köper nåt jag har hört på tape låter jävligt bra istället.
Jag har hört att många tekniker säger att deras mickar är suveräna.

Fascinerande.

Postat
Därför frågar man duktiga tekniker och producenter, och när alla säger att Oktava är samma sak som 5 mickar jag själv har, då blire ju så att jag köper nåt jag har hört på tape låter jävligt bra istället.
Jag har hört att många tekniker säger att deras mickar är suveräna.

Fascinerande.

Han älskar att säga mot sig själv den gode Chris! 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.