Jump to content
Annons

Pinsam SVT och Kontroll


aspucko

Recommended Posts

Detta är ett (ganska okonstruktivt) kritiskt inlägg som jag skriver efter att ha sett ett inslag i SVT2's Spelprogram "Kontroll" den 5/12. Ikväll handlade det om "chip-musik" i en kvart. Först ett reportage från någon slags danstillställning och sedan intervju med en kille i studion.

Jag förstår inte vad danstillställningen hade med chipmusik att göra förutom att killen (ditflugen japan?) som var DJ stod och diggade med ett gameboy i handen.

Men det jag störde mig på med inslaget var den undermåliga journalistiska insatsen. Man försökte inte ens förklara eller ge en vettig definition av vad "chip-musik" är. Ett försök som: "Musik som karakteriseras av att den ska ta lite resurser i anspråk för att framföras." hade ju räckt. Istället fick man väl mest intrycket av att det ska handla om blipp, blopp och skrän för att ackompanjera fyrkantig grafik. Det verkade som att chip-musik idag bara handlar om nostalgi och att vägra släppa 80-talet.

Snubben de intervjuade i studion visade upp delar av sin retro-samling, berättade om vilka han känner och att han brinner för chip-musik.

Jag hade absolut föredragit, förutom en mer pedagogisk behandling av ämnet, att TV-makarna intervjuat någon chipmusiker och pratat om verktyg, tekniker, inspirationskällor, typiska ljudkarakteristiska och genrens historia.

Visste man inte vad chipmusik var innan man såg inslaget så vet man det ännu mindre nu. Förvirring på en lägre nivå.

Jag tycker Kontroll i SVT ska lära sig att recenserar XBOX-spel istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är sugen på att vara med. Men oj vilket skumt avtal man skriver på.

Så här står det: "Jag upplåter till SVT en rätt att nyttja Tävlingsbidraget, utan ersättning, på SVTs webb under obegränsad tid samt i SVTs program för utsändning och vidareanvändning av programmen på alla sätt och i alla medier under obegränsad tid."

Enligt intyget som jag måste skriva på om jag vill deltaga i Kontroll's tv-spelmusiktävling kan SVT i stort sett använda låten som signatur till Rapport 5 gånger per dag i evig framtid utan att jag får en spänn. Eller?

Vad menar de när man ska intyga att man "inte tidigare utgivit någon CD på den kommersiella marknaden."?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sugen på att vara med. Men oj vilket skumt avtal man skriver på.

Så här står det: "Jag upplåter till SVT en rätt att nyttja Tävlingsbidraget, utan ersättning, på SVTs webb under obegränsad tid samt i SVTs program för utsändning och vidareanvändning av programmen på alla sätt och i alla medier under obegränsad tid."

Enligt intyget som jag måste skriva på om jag vill deltaga i Kontroll's tv-spelmusiktävling kan SVT i stort sett använda låten som signatur till Rapport 5 gånger per dag i evig framtid utan att jag får en spänn. Eller?

Vad menar de när man ska intyga att man "inte tidigare utgivit någon CD på den kommersiella marknaden."?

Du får inget arvode av SVT, men dom är ändå tvingade att betala STIM-pengar. Så om dom använder den som jingel till Rapport så blir du nog mer glad än ledsen.

Vad menar de när man ska intyga att man "inte tidigare utgivit någon CD på den kommersiella marknaden."?

Om du givit ut en platta (alltså, stått som ansvarig utgivare för den) i kommersiellt syfte och registrerat det hos NCB så får du inte vara med i tävlingen. Har du spelat flöjt på en kommersiell produktion som getts ut av någon annan kan du fortfarande vara med och leka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sugen på att vara med. Men oj vilket skumt avtal man skriver på.

Så här står det: "Jag upplåter till SVT en rätt att nyttja Tävlingsbidraget, utan ersättning, på SVTs webb under obegränsad tid samt i SVTs program för utsändning och vidareanvändning av programmen på alla sätt och i alla medier under obegränsad tid."

Enligt intyget som jag måste skriva på om jag vill deltaga i Kontroll's tv-spelmusiktävling kan SVT i stort sett använda låten som signatur till Rapport 5 gånger per dag i evig framtid utan att jag får en spänn. Eller?

Vad menar de när man ska intyga att man "inte tidigare utgivit någon CD på den kommersiella marknaden."?

Håller med, det är riktigt skumt. Fast å andra sidan är väl inte risken så väldans stor att SVT skulle vara så fula och utnyttja någon på det viset. :rolleyes:

Ganska mysko är också att de undrar om man är med i Stim. Kryssar man i där så vet de ju att de inte får använda låten överhuvudtaget utan ersättning. Jaja, Kontrolls vägar äro outgrundliga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sugen på att vara med. Men oj vilket skumt avtal man skriver på.

Så här står det: "Jag upplåter till SVT en rätt att nyttja Tävlingsbidraget, utan ersättning, på SVTs webb under obegränsad tid samt i SVTs program för utsändning och vidareanvändning av programmen på alla sätt och i alla medier under obegränsad tid."

Enligt intyget som jag måste skriva på om jag vill deltaga i Kontroll's tv-spelmusiktävling kan SVT i stort sett använda låten som signatur till Rapport 5 gånger per dag i evig framtid utan att jag får en spänn. Eller?

Vad menar de när man ska intyga att man "inte tidigare utgivit någon CD på den kommersiella marknaden."?

Håller med, det är riktigt skumt. Fast å andra sidan är väl inte risken så väldans stor att SVT skulle vara så fula och utnyttja någon på det viset. 😏

Ganska mysko är också att de undrar om man är med i Stim. Kryssar man i där så vet de ju att de inte får använda låten överhuvudtaget utan ersättning. Jaja, Kontrolls vägar äro outgrundliga..

1. Gå ur STIM

2. Kryssa i att du inte är med i STIM

3. Gå med i STIM igen.

Kanske lite krångligt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får inget arvode av SVT, men dom är ändå tvingade att betala STIM-pengar. Så om dom använder den som jingel till Rapport så blir du nog mer glad än ledsen.

Tack för svaren. Då var det inte så märkligt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao, lite fattig info var det nog.

Själv tycker jag att ordet "chipmusik" härstammar från post-c64-tiden då man försökte göra moduler på Amigan som påminde om C64:an, och som hade liten size. Då tog man oftast inte några standardvågformer, utan man tog t.ex. en hihat och klippte ner den till någon byte och loopade den; därav blev ljudet ofta ganska tunt..

På C64:an kallade man det helt enkelt datormusik 😱.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Påbörjade förresten något chiplåt i tisdags när jag såg inslaget på weben, men sen har jag inte orkat jobba mer med det. Men den blir nog inte klar..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Jag håller med dig Vajban.

Poängen med det som kom att kallas "chipmusik" och som på sin tid kallades datorspelmusik var ju att få det musiken att låta så bra som möjligt trots snäva hårdvarubegränsningar. Det är ju knappast under dessa premisser man gör en chipmodul i protracker eller fasttracker där MÖJLIGHETERNA som finns tillåter mer "sofistikerat" ljud. Här handlar det som sagt mer om att få ner minnesanvändningen.

Vad jag vill ha sagt med det där vet jag inte. Jag tillförde nog ingenting nytt direkt. hehe.

I vilket fall har chipmodulskapandet varit en mycket kreativ och inspirerande miljö för mig. Begränsningarna (4 kanaler och protrackerkommandona) är alldeles lagom för att jag ska kunna ha kontroll på grejjorna.

Kul att ni håller på =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju som vanligt då när SVT gör ett program om "en ny "ung" kultur". Man bara stoppar in nån programledare som inte har nåt annat för sig för tillfället och bryr sig inte om programmakarna verkligen kan nåt om ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört uttrycket "chipmusik" förr. Fast det verkar tydligen vara en gången tid lagom till att SVT uppmärksammar fenomenet 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkade som att chip-musik idag bara handlar om nostalgi och att vägra släppa 80-talet.

Ja för så är det ju inte alls.

😕😉

Jag hade aldrig någon Commodore 64, ändå sitter jag och lyssnar på SIDar.

Jag var inte född när Revolver kom, ändå sitter jag och försöker härma George Martin-stråkar och Harrisons stämsång med Max ibland.

Men inte fan är det vi gör något nytt - utan 100% retro och fusknostalgi.

Kul har vi däremot allt som oftast, och det gissar jag att chip-folket (är Bengt Alsterlind involverad? 😄) har också. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...