Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Tänkte kolla om det är värt att satsa på SX 2 eller 3 för en hemmastudio?

Vad är skillnaden från 1an? Dom drar väl lite mer ramminne?

/Niclas

Redigerat av otippad
Annons
Postat

Till en hemmastudio tror jag säkert att du klarar dig långt på SL3 och behöver troligen inte lägga de extra pengarna för att få SX3 i stället.

Det är bara version 3 som säljs numera, så det är bara den du får tag på - om du inte lyckas hitta någon affär som har en gammal på lager...

Postat
Det är bara version 3 som säljs numera, så det är bara den du får tag på - om du inte lyckas hitta någon affär som har en gammal på lager...

..eller ett begagnat original med hårdvarunyckel via, exempelvis Vendolin

Postat

..eller ett begagnat original med hårdvarunyckel via, exempelvis Vendolin

Det kan vara lite vanskligt att köpa begagnat, eftersom vissa säljer det gamla, efter att de har uppgraderat - något som inte är tillåtet (eftersom den gamla versionen ju är grunden till att de har fått köpa en billig uppgradering och licenserna därför är knutna till varandra) - och som gör att man inte kan uppgradera det till nyare version om man skulle vilja det...

Postat
Det kan vara lite vanskligt att köpa begagnat, eftersom vissa säljer det gamla, efter att de har uppgraderat - något som inte är tillåtet (eftersom den gamla versionen ju är grunden till att de har fått köpa en billig uppgradering och licenserna därför är knutna till varandra) - och som gör att man inte kan uppgradera det till nyare version om man skulle vilja det...

Iofs sant men är det en uppgradering följer inte donglen med i paketet.

Postat

Ja, egentligen är mjukvara som Cubase det ideala begagnatköpet. Den enda hårdvara som kan slitas är ju dongeln. Och skulle oturen vara framme och donglen pajar är det någon hundralapp (har jag för mig) för att få hem en ny.

Så, om man inte har något principiellt emot att köpa begagnade prylar, ser jag inget problem med det.

Postat
Ja, egentligen är mjukvara som Cubase det ideala begagnatköpet. Den enda hårdvara som kan slitas är ju dongeln. Och skulle oturen vara framme och donglen pajar är det någon hundralapp (har jag för mig) för att få hem en ny.

Så, om man inte har något principiellt emot att köpa begagnade prylar, ser jag inget problem med det.

Svarade kanske lite för snabbt... 😮😠

Ett gammalt SX med nyckel där licensen ligger kvar, är förstås ett klockrent begagnatköp. Ägarbytet ska anmälas till MI7, men annars är det inga problem - och en förutsättning för att kunna få en ny nyckel med licens om den gamla skulle gå sönder, är förstås också att man har registrerat sitt exemplar hos MI7.

Äldre versioner än SX kan inte uppgraderas längre (med undantag för Cubasis, som kan uppgraderas till Cubase SE), så de är inte så kul att köpa begagnat... 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.