Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det brummor om mina monitorer när jag ansluter dem till mixerbordet. Alla utgångar brummar. Även fast inget är anslutet och alla reglar är på noll. Jag har ett SECK 1882 mk2 med lös nätdel.

Har inte haft några problem tidigare med brumm från mitt mackiebord.

Det verkar som nått jordefel.

Vad kan man göra åt det en ny lösdel kostar en förmögenhet.

Nån som har några tjuvknep? Varit med om problemt och löst det. Eller bara är väldigt klipsk.

Hjälp tack.

/ Johnny

Annons
Postat

Jag hade brumproblem i ett mixerbord för flera år sedan. Öppnade nätdelen och konstaterade att det fanns några lödningar som såg skumma ut, så jag gjorde om alla lödningar i nätdelen - och vips! så var problemet borta. 😏

Prova alltså att löda om allt - eller åtminstone det som sitter i närheten av värmealstrande komponenter, som likriktare, regulatorer etc...

Postat

Kolla så att du inte har någon jordslinga mellan mixer och rackburkar. Det kan ju kanske ligga där också... Klipp skärmen i mixersidan av returkablarna från alla effekter, så är du säker på att inte ha kvar någon jordslinga. Vill du vara extra noga, så kan du sätta isoleringsbrickor och nylonskruvar till burkarna i racket också för att helt säkert skilja enheterna galvaniskt. Det är bra att dessa saker även om det inte skulle vara huvudfelet nu. Det kan ju alltid påverka lite grand...

Postat

Äger du ett oscilloskop så kan du ju ta och titta på hur matningsspänningen ser ut från nätagregatet. Ska det vara likström så ska det vara det också.. Ingen överlagrad växelspänning inte. Förresten!? är det 100 Hz brum eller 50Hz brum du hör?

Är det 100Hz så är det med stor säkerhet ditt nätagg (gör som Claes säger att fixa det hela) är det 50 Hz du hör så är det nåt jordfel. 😕

Postat

Claes- Fast det brummar ju utan att nått är anslutet till mixer bordet (förutom monitorerna såklart) .

Menar du att jag skall dra ut alla kontakter jag har i väggarna?

hegobald - Äger tyvärr inget sånt. Hur vet jag om det är femtio eller hundra Hz. Det är ju ett rätt lågt brumm skulle det bytada att det är femtio hz.

Finns det nått sätt jag verkligen vet vilket hz det är på?

Postat (redigerat)

Prova att vända väggkontakterna. Ibland kan det också hjälpa eftersom fasen och nollan byter plats - men eftersom du inte har någonting alls inkopplat (förutom monitorerna), så misstänker jag nog att det är lite lödjobb att se fram emot...

50Hz är bara ett par toner över lägsta tonen på en vanlig elbas - och 100Hz är en oktav högre än 50Hz...

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.