Jump to content
Annons

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har nyss införskaffat mig Cubase SX 3 efter att ha kört demot som är ver 2.

Jag tycker ver 3, fullversionen, är lite segare än demot. T ex när man ska spela upp MIDI/VST-spår. Vad kan det bero på?

Sen undrar jag ifall det finns något klaviatur/key eller så man kan spela med tangentbordet?

Tack på förhand.

Redigerat av creel
Annons
Postat

SX3 är ju lite tyngre för datorn än SX2 generellt, men av din beskriving att döma så kan det möjligen vara så att du använder fel drivrutin. Kolla i inställningarna att du använder ditt ljudkorts ASIO-drivis, och inte någon av de varianter som kommer med SX.

Tangentbordsklaviatur vet jag inget om, men du vinner nog på att skaffa ett enkelt keyboard.

Postat

Steinberg rekommenderar att SX 3 får 50% mer processorkapacitet än SX 2, så att det är "segare" beror nog på att din dator får jobba dubbelt så hårt.

Det finns iget användbart Virtual keyboard i Cubase, så det blir antingen till att rita in noterna eller skaffa ett billigt keyboard.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.