Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sitter som bäst och funderar på hur förhållandet mellan stationär P4 och Pentium M ser ut. Jag vet att en Pentium M 1.4 Ghz inte alls är lika magert som det låter eftersom den är bättre konstruerad än vanliga P4, men vad motsvarar de olika Pentium M processorerna i termer av vanliga P4. Jag har en stationär P4 på 2,4 Ghz, skulle t.ex. en 1,7 P M ge samma kraft?

En annan aspekt... är det någon som har funderat på att bygga en stationär ljuddator med Pentium M som bas - de drar ju mindre ström = mindre kylningsbehov = mycket mindre buller? Finns det lämpliga ATX moderkort för ett sådant projekt?

/Dagon

Annons
Postat

Här några benchmarks:

Seti@Home v3.08

Pentium M 1.4 Ghz, 2tim 32 min

Athlon XP 1.4 Ghz, 3tim 50 min

Opteron 1.4 Ghz, 4tim 12 min

Pentium 4 @ 1.4 Ghz, 4tim 57 min

Pentium M 1.8 Ghz, 1tim 57 min

Athlon XP 3200, 2tim 34 min

Opteron 2 Ghz, 2tim 47 min

Pentium 4 @ 3,2 Ghz, 2tim 10 min

Kan tilläggas att Pentium M tillkom lite som en joker i leken, arkitekturen skrevs av några galna forskare i Israel 😄

Postat
Kan tilläggas att Pentium M tillkom lite som en joker i leken, arkitekturen skrevs av några galna forskare i Israel 🙁

Korrigera mig om jag har fel, men svåvitt jag har förstått så är det en Pentium III i botten som har garnerats med pikanta 1 megabyte cache och annats godis. Sålunda är det heller inte alla P4-optimerade program som fungerar på Pentium M, endast P3-optimerade.

Postat
Kan tilläggas att Pentium M tillkom lite som en joker i leken, arkitekturen skrevs av några galna forskare i Israel 🙁

Korrigera mig om jag har fel, men svåvitt jag har förstått så är det en Pentium III i botten som har garnerats med pikanta 1 megabyte cache och annats godis. Sålunda är det heller inte alla P4-optimerade program som fungerar på Pentium M, endast P3-optimerade.

Nej det stämmer någorlunda. Pentium M bygger på samma arkitektur som Pentium Pro och Pentium III. Den har dock lånat några features från P4, och har några nya features som är helt olika någon av processortyperna.

Extremt lyckad blev den i alla fall.

Postat

Tilläggas kan också, att Pentium M är extremt energisnål i jämförelse med P4, och kräver inte alls lika mycket kylning. Batteritiden blir därför också mycket längre på bärbara datorer utrustade med Pentium M.

Postat (redigerat)

Ja. Den bärbara på 1.6 ghz Pentium M jag kör på är ruggigt snabb. För att svara på den ursprungliga frågan är nog snarast svaret att skillnanden oftare sitter i kringkomponenter som hårddiskar. Men även här krymper avståndet. Det finns hårddiskar med 7200 rpm för bärbart bruk. Dessutom är de både strömsnåla och tysta!

Redigerat av Olsberg
Postat

Hmm. Bara några funderingar.

>> Det finns nämligen flera hårddiskar med 7200 rpm för bärbart bruk. Dessutom är de både strömsnåla och tysta!

Jag bytte nyss till en Hitachi travelstar 7K60, 60 MB (som hårddisktillverkare mäter det) och 7.200 rpm. Trevlig sak, men faktiskt ingen större revolution. Den är märkt att dra 1,1 Ampere, som är lite mer än den gamla som var på 40 MB och märkt med 1.0 A.

Finns det fler att välja på?

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.