Jump to content
Annons

PG Band-In-Box 2005?


Steffeboy (oregistrerad)

Recommended Posts

Steffeboy (oregistrerad)

Kan Band-in-Box vara något för mig att gå vidare med efter Magix Music Maker?

Är det nån som kan ge synpunkter eller annat om programmet.

Hur är ljudkvalitén mm.

Tacksam för svar.

Stiffmeister

Redigerat av Steffeboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ingen som helst koll på nåt av programmen du nämner, men hur mycket kostar Band in a box? Gissar på att det inte är helt gratis, och att det då finns flera andra alternativ som troligen ger dig bättre kvalitet och mer frihet, som inte behöver kosta särdeles mycket mer.

Kolla t.ex. in "light"-versionerna av Cubase och Cakewalk/Sonar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Steffeboy (oregistrerad)

Jag är ute efter enklast möjliga program, som är loopbaserat så att jag kan lägga in färdiga bas+trum loopar i wave-format och sedan själv spela in:

sång/keyboard och gitarr.

Ge mig gärna tips på ett så lättjobbat tips som möjlig där man kan använda färdiga loopar från cd´s.

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har faktiskt köpt band-in-a-box och kan rapportera att det inte är vad du söker, om jag förstår dig rätt. Det är ett program som i princip konstruerar ett automatiskt komp till dig, givet att man matar in ackorden. Ackorden matas in på enklast möjliga sätt, som man skriver dem i bokstäver 'A7', 'GMaj7', etc. Arrangemanget man får bygger på vilken stilmall man valt. Jazzstilar är programmets styrka, skulle jag säga.

Det finns en mängd andra funktioner också, men ovanstående beskrivning måste nog räknas som huvudfunktionen. I den version jag har (BiB2005) kan man bara spela upp ljud via GeneralMIDI-mappningen i windows och det låter helt kasst om man inte har ett bra ljudkort, eller annan GM-provider. Nu såg jag att BiB2006 har ASIO-support och VST(i)-support, så det verkar gå framåt.

Programmet är billigt om man köper direkt på deras hemsida och bara väljer att köpa rätten att ladda ner en distribution (och avstår fysikt media som en CD).

Band in a box homepage

//K

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm Håller med ovanstående talare.. Jag har (delvis) använt band-in-a-box sedan 1992 på en Atari burk till nutid på en PC.. BIaBx är till för att få komp då man testar melodislingor.. BIaBx kan inte hantera samplingar som ACID eller FL-studio etc..

Vad det gäller ljudkvaliteen så är det helt och hållet upp till dina MIDI-syntar eftersom BIaBx är helt MIDI orienterat.

Är det så att du vill jobba loopbaserat med samplingar och vill du gå vidare så ska du kolla på http://www.flstudio.com/ eller ACID Express eller t.o.m. Cubase Se etc..

Ljudkvaliten. har inget med programvaran att göra utan vilka etxerna syntar du använder (MIDI) eller vilket ljudkort du använder (sampling och inspelning/uppspelning)

Eller testar själv genom att ladda ner en demo av BIaBx på http://www.pgmusic.com/demo.htm kan ju aldig skada eller? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...